Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Re: Homofilie 4

Berichtdoor DesertRose » 27 apr 2009 14:30

meboy schreef:Nu snap ik het echt niet meer; je laat zien dat je zelf niet in staat bent de zonde te laten. Echter je eist van de homo dat hij ze laat.

We mogen ons er niet in overgeven, maar als je moet toegeven dat je een scheve schaats rijd in veel van deze aspecten; geef je jezelf er dan niet aan over?

Wat is je boodschap waard als je moet belijden dat je je eigen boodschap niet serieus neemt?

En (om de oproep van Airke serieus te nemen) hoe kan ik je daarin helpen?

Sorry dat ik een spoor van vernieling achterlaat, ik ben werkelijk een dom en onwetend mens. maar ik heb zeer de behoefte om erachter te komen hoe een homo zijn levensstijl in overeenstemming brengt met de Bijbel. misschien dat mijn opvoeding mij een blad voor de ogen is, maar ik wil het gewoon weten. dus blijf ik maar gewoon vragen.
je laat zien dat je zelf niet in staat bent de zonde te laten. Echter je eist van de homo dat hij ze laat.
Ja dat eis ik van een homo, net zoals ik dat van mezelf eis en van elk ander mens. en ik eis dat niet, maar ik denk te lezen in de Bijbel dat God dat van ons eist. (zie heilig leven)

mijn boodschap is dit:
Wij allen zijn niet in staat om de zonden te laten
Toch blijft de plicht bestaan, om tegen de zonde te strijden.
Het zijn niet de successen van de strijd, die ons de rechtvaardigheid bezorgen, dat is Christus' werk alleen.
Toch blijft de plicht bestaan, om tegen de zonde te strijden.

En het lijkt zo, dat jij jezelf en elk ander mens van die plicht ontslaat. want ik snap het nog steeds niet. een homoseksuele relatie is dat nou zonde of niet? en als het geen zonde is, waarom niet? en als het wél zonde is, wat legitimeert ons het leven in zonde?

meboy

Berichtdoor meboy » 27 apr 2009 14:43

Je beantwoordt mijn vraag niet:

Jij laat zien dat je zelf niet in staat bent de zonde te laten.

1. We mogen ons er niet in overgeven, maar als je moet toegeven dat jij een scheve schaats rijd in veel van deze aspecten; geef jij jezelf er dan niet aan over?

2. Wat is je boodschap waard als je moet belijden dat jij jouw eigen boodschap niet serieus neemt?

3. Hoe kan ik zien dat je strijdt terwijl je moet erkennen dat je een scheve schaats rijdt in veel van de genoemde zonden?

Anna.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anna. » 27 apr 2009 14:53

Hoe meer wij zien hoe we tekort komen,
Hoe meer God laat zien dat we Hem nodig hebben.
Als onze ogen open zijn gemaakt in ons leven, zien (beseffen) wij dat we véél meer nodig hebben dan aardse dingen. (kennis)

Romeinen 5:21
"Opdat, gelijk de zonde geheerst heeft tot den dood , alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onzen Heere."

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 27 apr 2009 14:57

meboy schreef:Je beantwoordt mijn vraag niet:

Oh sorry
meboy schreef:Jij laat zien dat je zelf niet in staat bent de zonde te laten.

1. We mogen ons er niet in overgeven, maar als je moet toegeven dat jij een scheve schaats rijd in veel van deze aspecten; geef jij jezelf er dan niet aan over?

Ja, ik geef me teveel aan de zonde over, maar niet door het toegeven daarván. Door het toegeven áán de zonde, geef ik mezelf er wel aan over. En dat is niet goed, dat weet ik. En ook ik behoor heilig te leven. Maar als ik toegeef dat ik in zonde leef, waarom zou ik me daardoor er ook aan overgeven? die link snap ik niet.
meboy schreef:
2. Wat is je boodschap waard als je moet belijden dat jij jouw eigen boodschap niet serieus neemt?

Zo'n boodschap zou niets waard zijn. maar ik neem mijn eigen boodschap wel serieus.
meboy schreef:3. Hoe kan ik zien dat je strijdt terwijl je moet erkennen dat je een scheve schaats rijdt in veel van de genoemde zonden?

De strijd begint met erkenning. Als je niet eens toegeeft dat je zondigt, hoe kan je er dan tegen strijden? ten eerste erkenning, ten tweede de rest van de strijd. erkenning is net zoiets als belijdenis. Ik erken en belijd dat ik in zonde leef. Nu kan ik de strijd aangaan.

zou je nu weer willen ingaan om mijn vragen, in de reactie hierboven?

studentjehhs,

Ik wil met alle plezier met je in gesprek, maar mijn reacties zijn nu in het bijzonder op meboy gericht. daardoor missen ze soms bepaalde aspecten, waardoor mijn reacties ongeschikter zijn om een antwoord op élke vraag te zijn.
Het punt dat je aandraagt is zeker wezenlijk, maar wel van een andere orde. dus zou je misschien later willen terugkomen met je vraag?

Beste Anna.,

Wil je misschien toelichten welk aspect je naar voren wilt brengen, met je bijdrage?

meboy

Berichtdoor meboy » 27 apr 2009 15:26

DesertRose schreef:
meboy schreef:Je beantwoordt mijn vraag niet:

Oh sorry
meboy schreef:Jij laat zien dat je zelf niet in staat bent de zonde te laten.

Ja, ik geef me teveel aan de zonde over, maar niet door het toegeven daarván. Door het toegeven áán de zonde, geef ik mezelf er wel aan over. En dat is niet goed, dat weet ik. En ook ik behoor heilig te leven. Maar als ik toegeef dat ik in zonde leef, waarom zou ik me daardoor er ook aan overgeven? die link snap ik niet.

Toegeven aan de zonde is dus iets anders dan het toegeven van de zonde, kan je me het verschil uitleggen? Je zegt: door het toegeven aan de zonde geef ik me er ook aan over

De link is dit: je constateert dat een homo IN zonde leeft, en vervolgens is je conclusie dat hij zich er AAN OVERgeeft. Daarom stel ik je deze confronterende vragen. Om je te laten zien dat jijzelf niets anders doet.

DesertRose schreef:
meboy schreef:2. Wat is je boodschap waard als je moet belijden dat jij jouw eigen boodschap niet serieus neemt?

Zo'n boodschap zou niets waard zijn. maar ik neem mijn eigen boodschap wel serieus.

En hoe kan ik zien dat je eigen boodschap serieus neemt? Je boodschap is: Desertrose mag niet zondigen, en toch zondig je. Die twee matchen niet echt serieus met elkaar.

DesertRose schreef:
meboy schreef:3. Hoe kan ik zien dat je strijdt terwijl je moet erkennen dat je een scheve schaats rijdt in veel van de genoemde zonden?

De strijd begint met erkenning. Als je niet eens toegeeft dat je zondigt, hoe kan je er dan tegen strijden? ten eerste erkenning, ten tweede de rest van de strijd. erkenning is net zoiets als belijdenis. Ik erken en belijd dat ik in zonde leef. Nu kan ik de strijd aangaan.

Ah dus, je bent serieus aan het strijden als je erkent in zonde te leven. Wat is je oplossing voor die zonden? Strijden alléén helpt blijkbaar niet. Je beperkt het tot de intentie; ik doe toch mijn best en ik wil graag mijn best doen, lukken wil het nog niet helemaal.

DesertRose schreef:zou je nu weer willen ingaan om mijn vragen, in de reactie hierboven?

Dat doe ik al door heel persoonlijk en confronterend te worden. Ik doe een poging te laten zien dat je eigenlijk preekt tegen jezelf. De principes die voor jou gelden pas je niet toe op anderen. En de principes die je op anderen toepast, gebruik je niet voor jezelf.

zodra een homo zondigt zeg je: zie je wel hij strijd niet. Want als hij zou erkennen dat hij fout zit dan zou hij strijden, en omdat je zonden ziet kan je zien dat hij het niet serieus neemt.

Tegen jezelf zeg je: Ik zondig wel, maar ik strijd ook! Ik overwin alleen niet, en dat is fout, maar ik praat in ieder geval de zonde niet goed.

Daarbij vergeet je dat homo's helemaal niet zeggen: wij zitten goed en doen geen zonden. Homo's zeggen net als jij; wij zondigen. Homo's zeggen net als jij; ik erken dat ik in zonde ontvangen en geboren ben. Ze zeggen net als jij; ik heb wel de intentie om te strijden en te overwinnen, maar volmaakt zal het nooit worden.

Als antwoord op je vragen:

1. En het lijkt zo, dat jij jezelf en elk ander mens van die plicht ontslaat.

Dat heb je dan verkeerd begrepen. Zoals je kunt lezen, en altijd van mij hebt kunnen lezen kan niemand onder de eis van volmaaktheid en zondeloosheid uit. Ik pleit slechts dat homo's dezelfde genade kunnen gebruiken nadat ze zich aan de zelfde wet hebben kunnen spiegelen.

2. want ik snap het nog steeds niet. een homoseksuele relatie is dat nou zonde of niet?

Dat ligt eraan wat het oogmerk van die relatie is. Is dat vlees of is dat Geest. Schuilend onder God's vaderlijke en liefdevolle armen, doordrenkt van de genadegiften die hij geeft is het wel beperkt, maar ontslagen van de vloek van de wet is het bijzonder positief te noemen. Zonder de bemoeienis van God en Zijn Zoon is het zeker zonde omdat het onder de wet veroordeeld wordt.

3. en als het geen zonde is, waarom niet? en als het wél zonde is, wat legitimeert ons het leven in zonde?

Zie hierboven. Niets legitimeert een leven in de zonde. Jezus overwint het leven in de zonde door het goede, ondanks de zonde, legitimiteit te geven. Kijk naar de vragen die je zelf beantwoord hebt.
Laatst gewijzigd door meboy op 27 apr 2009 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Anna.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anna. » 27 apr 2009 15:30

Ik geef aan dat we soms allemaal de fout maken om aan onze zonden toe te geven en zeggen we kunnen niet anders.
En ons er dan bij neerleggen.
Op onszelf kunnen we niet bouwen, we kunnen van onszelf niet opaan.
Maar wij mogen God als fundament en Jezus als steen om daarmee het huis des Heeren te bouwen in ons hart.
God kan en wil de Heilige Geest geven in ons hart. Maar hebben wij de deur open?
Dan staat er weer een stuk in de bijbel over aannemen:

Johannes 3:27
"Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij. "

Het is gemakkijker om de zonde binnen te laten.
Maar als wij nou eens proberen te lezen in het woord en te bidden misschien dat God dan onze ogen opent.

In leviticus staat iets geschreven waar ik niet goed mee uit de voeten kan, misschien dat jullie het kunnen toelichten.
Leviticus 21:4
"Spreek tot Aäron, zeggende: Niemand uit uw zaad, naar hun geslachten, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, om de spijze zijns Gods te offeren."

Wij kunnen niets goeds doen, bijbel lezen, bidden, er zal heel veel missen in ons gebed en in ons lezen.
Maar moeten wij dan wachten op verlichting?
Het is gewoon allemaal zo tegenstrijdig.

meboy

Berichtdoor meboy » 27 apr 2009 15:37

Oh je kunt een hele hoop doen aan zonde!

Maar je moet eerst je vrijheid ontdekken. Zodra je bang bent voor de eis van volmaaktheid kom je nergens. Eerst moet je de liefde ontdekken. Want in de liefde is geen vrees!

En als je niet meer bang bent voor God dan kan er een hele hoop. Zolang je zegt; alles wat ik doe wordt toch nooit acceptabel dan is er geen drive om te groeien. Pas als je ziet dat de liefde prachtige dingen met mensen doet, dan kan je daarmee aan de slag. Je kunt negatieve dingen laten schitteren van positiviteit! En het gebrek wat overblijft mag aan Zijn voeten leggen. Dan kan je zeggen; kijk eens God; dat talent wat u me gaf daar ben ik mee aan de slag gegaan. En het zijn 5 talenten geworden. Ik wilde het eerst in de Grond stoppen omdat ik bang was dat ik het zou verliezen, en ik weet dat u streng bent. Maar u liefde motiveerde mij om er mee aan de slag te gaan!

Anna.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anna. » 27 apr 2009 15:46

Dat is waar!
Maar toch blijft staan dat wij het niet kunnen alleen dat moet niet de overhand hebben in ons leven want dan geven we alles op.
Eigenlijk moeten we alles in Gods handen leggen.
En vragen om vernieuwing van de ziel.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 27 apr 2009 15:56

antwoord op Anna.,

Zijt niet traag in het benaarstigen
Ik jaag ernaar of ik het ook grijpen mocht
Werkt uws zelfs zaligheid
Benaarstig u te meer

Ik heb geen idee, maar het zou kunnen dat het je iets verder helpt, als je deze citaten opzoekt in de bijbel.

antwoord op Meboy,
Toegeven aan de zonde is dus iets anders dan het toegeven van de zonde, kan je me het verschil uitleggen? Je zegt: door het toegeven aan de zonde geef ik me er ook aan over
De link is dit: je constateert dat een homo IN zonde leeft, en vervolgens is je conclusie dat hij zich er AAN OVERgeeft. Daarom stel ik je deze confronterende vragen. Om je te laten zien dat jijzelf niets anders doet.

Ik weet even niet wat het probleem is. het is toch heel simpel? Toegeven aan de zonde is een actie: zondigen. Toegeven van de zonde is een uitspraak: "ik geef toe dat ik zondig"
Dat is het verschil.

Nou zo confronterend vind ik het niet, want dat wist ik al lang.
Misschien is dit verhelderender: tegelijk met dat ik jou of een ander veroordeel, veroordeel ik mezelf ook. dat geef ik toe.
En hoe kan ik zien dat je eigen boodschap serieus neemt? Je boodschap is: Desertrose mag niet zondigen, en toch zondig je. Die twee matchen niet echt serieus met elkaar.

conclusie: ik doe iets wat ik niet mag doen.
Dat is toch een heel Bijbelse boodschap? wij mogen niet zondigen, en toch zondigen we. wat is er mis met die boodschap?

Ah dus, je bent serieus aan het strijden als je erkent in zonde te leven. Wat is je oplossing voor die zonden? Strijden alléén helpt blijkbaar niet. Je beperkt het tot de intentie; ik doe toch mijn best en ik wil graag mijn best doen, lukken wil het nog niet helemaal.

De oplossing van die zonden ligt in de dood. enerzijds in de dood van Christus, die de zonde heeft betaald. anderzijds in onze eigen dood: waardoor wij los komen van ons oude zondige lichaam, en zullen worden opgewekt in een nieuw, Godzalig lichaam.
Tot die dood hebben wij de plicht te strijden. niet dat het ons de zaligheid toebrengt, want dat doet alleen het werk van Christus.

Dat ligt eraan wat het oogmerk van die relatie is. Is dat vlees of is dat Geest. Schuilend onder God's vaderlijke en liefdevolle armen, doordrenkt van de genadegiften die hij geeft is het wel beperkt, maar ontslagen van de vloek van de wet is het bijzonder positief te noemen. Zonder de bemoeienis van God en Zijn Zoon is het zeker zonde omdat het onder de wet veroordeeld wordt.

Dit: is zo'n beetje de kern van jou standpunt. En hier zijn we op een wezenlijk punt, want hier (helaas) is het grote schanierpunt tussen ons. ik ben het namelijk niet met je eens.
ehm.
ik moet even nadenken hoe ik dit ga formuleren.

laten we zeggen dat er twee soorten handelingen zijn.
I. Een willekeurige handeling. En die is inderdaad zonde, als het zonder de bemoeienis van God en Zijn Zoon zou zijn. want dan is die handeling op onze eigen eer gericht. jij noemt dat "in het vlees"
Die willekeurige handeling wordt heilig, als het tot Gods eer, gericht op God wordt gedaan. (en dat kan alleen schuilend onder God's vaderlijke armen, enz), dat noem jij: "in de Geest"
Zo kan één en dezelfde handeling voor de ene een zonde zijn, en voor de ander een goed werk. Dus hierover zijn we het geloof ik eens.

II. Maar er zijn ook handelingen, die áltijd zonde zijn. bijvoorbeeld een moord. daar ben je het vast mee eens. Die is altijd zonde, en kan niet onder Gods vaderlijke hand goedgekeurd worden. Deze handeling = (is gelijk aan) een zonde.
Tot hiertoe ben jij het, denk ik, nog wel met me eens.

En ik denk in de Bijbel te kunnen lezen, dat de betreffende handeling van het onderhouden van een homoseksuele relatie, in elk van de gevallen een zonde is. dus een handeling van de tweede soort. Het wordt namelijk zó sterk, zó veelvuldig verboden, dat het niet anders dan een zonde kan zijn.
en daar ben je het vast niet met me eens. want dat strijd met je gevoelen dat je ervaard in je relatie.

Want ik ben van mening dat sommige handelingen niet "in de Geest" kunnen gebeuren. en dat zijn de handelingen die in de "lijstjes met zonden" worden genoemd. Zoals afgoderij, of hoererij, of dieverij.
Helaas staat daar ook bij "mannen met mannen", (En ik heb er écht geen plezier in hoor, dat ik dit moet zeggen)
Dat zie je heel duidelijk in deze teksten:
Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.
En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods;
het liggen bij mannen is gekenmerkt als een onheilig iets, waarvan elk mens afgewassen moet worden, in de Naam van den Heere Jezus, en door de Geest onzes Gods.

Afgewassen worden door de Geest Gods, van het liggen bij mannen. Dat staat er.
En er is geen Bijbelse grond voor een uitzonderingspositie ten opzichte van andere zonden.

meboy

Berichtdoor meboy » 27 apr 2009 16:14

DesertRose schreef:II. Maar er zijn ook handelingen, die áltijd zonde zijn. bijvoorbeeld een moord. daar ben je het vast mee eens. Die is altijd zonde, en kan niet onder Gods vaderlijke hand goedgekeurd worden. Deze handeling = (is gelijk aan) een zonde.
Tot hiertoe ben jij het, denk ik, nog wel met me eens.

En ik denk in de Bijbel te kunnen lezen, dat de betreffende handeling van het onderhouden van een homoseksuele relatie, in elk van de gevallen een zonde is. dus een handeling van de tweede soort. Het wordt namelijk zó sterk, zó veelvuldig verboden, dat het niet anders dan een zonde kan zijn.
en daar ben je het vast niet met me eens. want dat strijd met je gevoelen dat je ervaard in je relatie.

Ik zou een rijtje met moorden kunnen opnoemen in de Bijbel die niet negatief worden omschreven in de Bijbel, maar dat is flauw. Ik ben zo enorm blij met het punt waarop we zijn aanbeland, want dat is inderdaad de kern van de tegenstelling.

Ik ben het inderdaad niet met je eens. Dat is ook niet erg. Want nu hebben we de discussie ontdaan van alle poespas, alle claims over goed of fout. Ik denk in de bijbel te kunnen lezen dat dat de betreffende handeling van het onderhouden van een homoseksuele relatie, niet in elk van de gevallen een zonde is. dus een handeling van de eerste soort. De argumenten daarvoor heb je in al die jaren wel voorbij zien komen. Één Bijbel, twee visies.

En dat laten we voorlopig zo even staan, die tegenstelling. Maar nu voor het eerst heb ik het gevoel dat we elkaar begrijpen. Dat vind ik wel bijzonder. Mag ik even doorfilosoferen? Zodat we misschien nog meer tot elkaar komen.

Zowel voor de eerste soort als de tweede soort geld dat de zonde niet meer dominant is zodra Christus in beeld is. Als Christus in beeld is bij zonde type 1 dan doet zijn kracht wonderen. Als Christus in beeld is bij zonde type 2 dan is die zonde afschuwelijk, maar niet zo sterk dat hij Christus kan weerstaan in zijn zaligmakend werk. Uiteindelijk is de zaak waarmee een zondaar zich bezig moet houden vooral deze: ken ik Christus, de rest is wel belangrijk maar toch bijzaak. De verantwoordelijkheid voor het onderbrengen in categorie 1 of 2 ligt bij degene die de keus maakt. Als je er van overtuigd bent dat hij een foute keus maakt focus je dan op zijn liefde voor Christus. Want die is uitendelijk essentieler dan het onderlinge gelijk.

(die bij mannen liggen; heel kort, dat gaat m.i. over prostituees)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 apr 2009 19:47

DesertRose schreef: Het draait dan wel om de bruidegom,

Ik zie hem nog staan, voor het liturgisch centrum. Vol stoerheid, volledig bruidegom. De Spaanse macho. Maar als je even de moeite had genomen om beter te kijken, dan had je het gezien. De overgave, het niet meer alleen kunnen. Ik geloof dat wij daar zo hebben gestaan. In het besef dat we het niet alleen konden. Allebei gevochten om niet hier uit te komen. En allebei moeten ervaren dat we er gebracht zijn. Terwijl we wisten dat dit niet eindeloos zou duren. Zo absurd, zo doelloos.

En toch, was daar een dominee die woorden sprak van hoop, van vertrouwen. Iets wat wij ook samen beleefden. We wisten dat het niet lang zou duren omdat Juan leukemie had. En toch, was die kerkdienst waarin we ons samenzijn mochten vieren iets wonderlijks. Of meer een bevestiging.
meboy schreef:
Sorry Zareb, ik had me echt voorgenomen het nooooit meer te doen... Help me out again. :roll:

Ik zou willen dat ik dat kon. Maar ik kan het niet. Ik kan al die teksten niet uitleggen zoals jij dat doet. Ik ben er ook niet meer maar opzoek. Ik hoop op God. Nee, ik vertrouw op God.. Weet je, Hij zal nooit loslaten wat Zijn hand begon. En jij en ik zijn mensen die Hij gewild heeft. Jij in jouw levensweg en ik in de mijne. Of je dan zo intens aan het zoeken moet., ik denk wel eens, geef het over Patrick, laat Hem besturend leiden. Natuurlijk is dat moeilijk, wij willen altijd meedenken, meewerken. Stop met dat zoeken. Wij hebben niets te bewijzen. Ik weet niet hoe ik het onder woorden moet brengen. Afgelopen zondag was ik in de kerk, opeens zij de pastor... durf je zelf over te geven.
Durf het los te laten. Ik zat er over na te denken.
“Maar ik heb altijd geprobeerd er voor anderen te zijn, altijd geprobeerd mijzelf open te stellen voor vragen, om samen antwoorden te zoeken.
En toen opeens, “durf jezelf over te geven”. Durf te vertrouwen, durf te hopen.
En toen zat ik weer aan Juan te denken. Zijn overgave, zijn zekerheid. Ik ben daar jaloers op.

En tegelijk dacht ik, ik laat me niet meer maar aan de andere kent zetten. Ik weet wie God voor mij is, en daar komt niemand aan. Ook al stormt het soms en weet ik na het overlijden van Juan ook niet meer wat mijn plan is. Maar ondanks alle vragen staat toch steeds boven aan dat ik het met Hem samen wel zal redden.

Als ik dan al jouw postings lees, dan zie ik allemaal theologisch geworstel. En dan denk ik: getuig nu eens van jezelf. Van je eigen samen gaan met Hem.
Dat is veel belangrijker dan discussies. Laat zien wie je mag zijn.

meboy

Berichtdoor meboy » 27 apr 2009 21:05

Weet je, dat vind ik ongeloofelijk moeilijk. Want het is zo kwetsbaar. En het wordt al snel: kijk mij eens vroom christelijk zijn. Wie kan er nog overheen qua godsvrucht? En dat wil ik absoluut niet.

Wat ik hoop is dat in de zoektocht en in de discussies, die misschien theologisch geneuzel lijken, iets doorsijpelt van de mens achter de discussie. En de God achter de theologie. In wat ik schrijf probeer ik te weerspiegelen dat Hij me nooit heeft losgelaten. En dat ik met anderen probeer om te gaan zoals Hij mij heeft opgehaald.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 apr 2009 21:35

Zareb schreef:En tegelijk dacht ik, ik laat me niet meer maar aan de andere kent zetten. Ik weet wie God voor mij is, en daar komt niemand aan. Ook al stormt het soms en weet ik na het overlijden van Juan ook niet meer wat mijn plan is. Maar ondanks alle vragen staat toch steeds boven aan dat ik het met Hem samen wel zal redden.

Als ik dan al jouw postings lees, dan zie ik allemaal theologisch geworstel. En dan denk ik: getuig nu eens van jezelf. Van je eigen samen gaan met Hem.
Dat is veel belangrijker dan discussies. Laat zien wie je mag zijn.

Dank lieve Zareb voor je verhaal! Het belangrijkste is: "Ik weet wie God voor mij is".
Waar anderen ook aan zitten te wroeten: Hij laat ons nooit los. Hij is met ons begonnen en gaat er mee door...

Ik zit me ook wel eens af te vragen wat ik hier eigenlijk doe. Steeds weer de 'reformatorische' wind van voren krijgen... En dan zit ik te zoeken in de Bijbel om aan anderen de ruimte in Christus te laten zien. Terwijl alleen Christus dat zelf kan doen. maar ik merk dat het mijn oprechte bewogenheid is met zoveel gedoopte jongeren die vastlopen op deze 'reformatorische' muur van menselijke beschouwingen, van menselijke zweepslagen met uit het verband gerukte teksten. Ik heb er velen op kapot zien lopen, velen gezien die God en de gemeente de rug hebben toegekeerd. Terwijl Jezus juist met Zijn armen wagenwijd openstaat voor jou en mij. Zonder refowebvoorwaarden vooraf.

Daarom is het bijvoorbeeld zo geweldig dat er een Regenboogforum is, waar mensen niet verketterd worden en waar mensen kunnen getuigen van de dingen die God doet in hun leven.

Zullen we 't ook hier nog maar even vol houden?

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 28 apr 2009 00:27

@Mod: Na 100 blz. begint er toch meestal weer een nieuw draadje? Zou het niet mooi zijn om Homofilie 5 te laten beginnen met de posting van DesertRose van 3:56 PM? Die posting en wat daar op volgt lijkt me jammer om te verliezen in het nieuwe draadje ;-).
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 28 apr 2009 07:42

meboy schreef:
DesertRose schreef:...

Zowel voor de eerste soort als de tweede soort geld dat de zonde niet meer dominant is zodra Christus in beeld is. Als Christus in beeld is bij zonde type 1 dan doet zijn kracht wonderen. Als Christus in beeld is bij zonde type 2 dan is die zonde afschuwelijk, maar niet zo sterk dat hij Christus kan weerstaan in zijn zaligmakend werk. Uiteindelijk is de zaak waarmee een zondaar zich bezig moet houden vooral deze: ken ik Christus, de rest is wel belangrijk maar toch bijzaak. De verantwoordelijkheid voor het onderbrengen in categorie 1 of 2 ligt bij degene die de keus maakt. Als je er van overtuigd bent dat hij een foute keus maakt focus je dan op zijn liefde voor Christus. Want die is uitendelijk essentieler dan het onderlinge gelijk.

(die bij mannen liggen; heel kort, dat gaat m.i. over prostituees)

Ik vind het ook zeer bijzonder dat we een moment van betrip ervaren, Meboy :-) En omdat ik dat waardeer zal ik nu alleen punten noemen waar ik het wél mee eens ben, niet dat ik het met de rest oneens ben trouwens.
Zowel voor de eerste soort als de tweede soort geld dat de zonde niet meer dominant is zodra Christus in beeld.
Absoluut. Elke handeling die wie doen is ondergeschikt aan het geweldige werk van Christus in ons leven. Voor elke goede handeling zullen we dankbaar zijn, (wat daarvoor niet zo was), en van elke zonde zullen we verdriet hebben(wat daarvoor niet zo was)
Als je er van overtuigd bent dat hij een foute keus maakt focus je dan op zijn liefde voor Christus. Want die is uitendelijk essentieler dan het onderlinge gelijk.
De Liefde van Christus overwint alles.

De scheiding komt de volgende keer wel weer aan de orde. laten we nog maar even op het kruispunt blijven staan. :-)

Terug naar “Archief”