Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Denkertje21

Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Berichtdoor Denkertje21 » 23 apr 2009 21:34

Ik zal vast niet de enige zijn die wel eens van dit soort gedachten heeft: Je zit in de kerk en je realiseert dat er IN de kerk nog zo veel mensen zijn die onbekeerd zijn. De Bijbel hebben, iedere zondag de hartelijke uitnodiging horen om tot Jezus te vluchten en toch onbekeerd de kerk verlaten...

Datzelfde heb ik hier: het kán toch niet zo zijn dat er straks ook maar één onbekeerde Refowebber achterblijft?

tante-tortel

Re: Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Berichtdoor tante-tortel » 23 apr 2009 21:37

Wat is bekeerd? Wat versta jij eronder en wat denk je dat de doorsnee refowebber eronder verstaat?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 apr 2009 21:53

Is dat een vraag die nog op een forum als dit moet worden gesteld?

Bekeerd is omgekeerd. Een halt toegroepen opd e weg naar Damascus en door het ingrijpen van God terug geleid naar Jeruzalem.
Bekeerd is je oude leven afgelegd en wandelen in een nieuw Godzalig leven.
Bekeerd is vastgelopen met je eigen ik.
Bekeerd is 'ja' zeggen tegen de Heere als Hij je vraagt "heb je mij lief"
Bekeerd is geen andere weg meer te kennen dan de weg naar Hem
Bekeerd is 'totaliter aliter': totaal anders
Bekeerd is te mogen weten een kind van God te zijn omdat Jezus je heeft vrijgekocht van de slavernij van de zonde
Bekeerd is niet kunnen bestaan in de ogen van een heilig en rechtvaardig God maar in Zijn Zoon een nieuwe schepping te zijn

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 apr 2009 06:42

Waarom ik dat vraag is nogal duidelijk. Voor mij is bekeren een dagelijks gebeuren.
Ik moet me dagelijks omkeren van mijn zondige weg en keren naar het kruis van Christus.

Maar refomatorisch gelovigen hebben toch een andere invulling aan bekering gegeven.
Die wachten op een bijzondere gebeurtenis waardoor ze ineens weten: Nu ben ik bekeerd.
Tenminste dat denk ik dat ze dat zo bedoelen.
Want als ik in een refomatorische kerk verkondigen hoor dat het maar voor bepaalde gegeven is dat ze bekeerd zullen zijn, dan vraag ik me dus af: wat is dan eigenlijk bekeren?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 24 apr 2009 08:14

de reformatorische kerk zeg niet dat bekering één keer gedaan is. Ze zeg wel (wat ik altijd gehoord hebt in de hervormde kerk en de christelijke gereformeerde kerk) dat er een moment is dat je je 'bekeerd', zeg maar de eerste keer of -> wedergeboorte, sterven aan jezelf, nieuwe natuur krijgen etc.

Vanaf dat moment wordt bekering een proces wat je regelmatig (velen zeggen dagelijks) herhaalt of eigenlijk -> waar je in verder gaat.

Maar tortel, naar wat voor een gemeente ga jij?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 apr 2009 08:54

Doe je het weer.
En wat is dat moment dan? Moet je daar op wachten? Overkomt dat je?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 apr 2009 09:03

Wijnand, is het niet belangrijker wat God zegt dan wat de kerken zeggen?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 apr 2009 10:04

Maar met dit gebabbel in de marge gaan we weer aan de hoofdvraag van dit topic voorbij:
Allemaal waar: bekering gaat door.

Maar iedereen hier begrijpt best wat ik bedoel:

Hoe kan het nou toch dat er Refowebbers zijn die geen wedergeboren kind van God zijn?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 24 apr 2009 10:30

Gerdien B. schreef:Wijnand, is het niet belangrijker wat God zegt dan wat de kerken zeggen?

Lees even de reactie erboven! Ik reageer daarop omdat tortel zegt 'maar reformatorisch gelovigen hebben ..'.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 24 apr 2009 10:31

tante-tortel schreef:Doe je het weer.
En wat is dat moment dan? Moet je daar op wachten? Overkomt dat je?

Er gaat een topic over toch? sterven in Christus heet die. Ik reageer daarzo, zodat dit topic een beetje on-topic blijft.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 apr 2009 11:08

Denkertje, een herkenbare vraag. Ik denk dat het antwoord in Psalm 14 & 53 te vinden is. Het is een diepgeworteld ongeloof dat God het werkelijk meent als hij zondaren roept.

Anderzijds, waar zou ik mij op beroemen? Als Hij niet had ingegrepen, was het bij mij nooit anders geworden. Langzaamaan ga ik het steeds beter begrijpen waarom die zinsnede uit ps 89:8 (1733) zo geliefd is: "Door U, door U, alleen!"

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 24 apr 2009 11:15

Denkertje21 schreef:Is dat een vraag die nog op een forum als dit moet worden gesteld?

Bekeerd is omgekeerd. Een halt toegroepen opd e weg naar Damascus en door het ingrijpen van God terug geleid naar Jeruzalem.
Bekeerd is je oude leven afgelegd en wandelen in een nieuw Godzalig leven.
Bekeerd is vastgelopen met je eigen ik.
Bekeerd is 'ja' zeggen tegen de Heere als Hij je vraagt "heb je mij lief"
Bekeerd is geen andere weg meer te kennen dan de weg naar Hem
Bekeerd is 'totaliter aliter': totaal anders
Bekeerd is te mogen weten een kind van God te zijn omdat Jezus je heeft vrijgekocht van de slavernij van de zonde
Bekeerd is niet kunnen bestaan in de ogen van een heilig en rechtvaardig God maar in Zijn Zoon een nieuwe schepping te zijn

Persoonlijk kan ik niet zoveel met dit staatje Denkertje.

Dit rijtje volgende, komt bij mij een wat over als God proberen te kaderen. God laat zich m.i. niet kaderen, daar is hij te groot, almachtig..etc. etc. voor. Ik denk dat God met ieder mens zijn eigen weg wil en zal gaan.

Edit:
Hiermee bedoel ik:

Dat het mens eigen is (denk ik) om God te willen kaderen, mensen willen graag (meestal) graag via een vastomlijnd pad denken/lopen, dat biedt meer stabiliteit dan een pad dat niet via een van te voren uitgestippelde route loopt.

Bij een gekaderd patroon denken bestaat de reële kans, dat men vervalt in het ware kerkdenken. E.e.a wil niet zeggen, dat ik niet een bepaalde manier van denken hanteer, van wat ik denk dat de waarheid is Lees: van hoe ik denk dat God mij vraagt om te leven.

Ik denk dat er te vaak veel te vast omlijnde invulling aan het woord bekeren wordt gegeven, misschien is het beter om te vragen: Durf je volledig op God te vertrouwen en de weg die Hij samen met jou wil lopen.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 24 apr 2009 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 24 apr 2009 11:36

Waarom niet alle refowebbers bekeerd zijn?
waarom dwaalde het volk van Israël elke keer weer? terwijl zo zo veel beloften en goedheid van God hadden ontvangen?
Waarom wilden de Farizeëers Jezus niet als de Messias erkennen? terwijl ze zo goed thuis waren in de schriften?

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 24 apr 2009 19:43

Denkertje21 schreef:Ik zal vast niet de enige zijn die wel eens van dit soort gedachten heeft: Je zit in de kerk en je realiseert dat er IN de kerk nog zo veel mensen zijn die onbekeerd zijn. De Bijbel hebben, iedere zondag de hartelijke uitnodiging horen om tot Jezus te vluchten en toch onbekeerd de kerk verlaten...

Datzelfde heb ik hier: het kán toch niet zo zijn dat er straks ook maar één onbekeerde Refowebber achterblijft?

De vraag is hieronder ook al gesteld, dus bij deze istie retorisch: wat is in jouw optiek bekeren?

Maarruh....waarom kan het niet zo zijn dat er refowebbers (whatever that may be) onberkeerd achterblijven?
Ik denk dat er genoeg mensen uit interesse hier wat rond kijken en af en toe posten.
Zoveel mensen...zoveel smaakjes geloof. Dus wat de een bekeerd vindt, vindt de ander maar een flauwe notie van geloof.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 apr 2009 21:59

Wat ik best triest vind, is dat veel reageerders langs de zijlijn proberen om uitvluchten te vinden... We gaan weer zeuren over 'wat nou bekering is'...
Praten óver geloof en niet vanuit geloof.

Heel concreet: ben je eigendom van Jezus Christus, ben je een nieuwe schepping?

Hier op Refoweb praten we zo makkelijk over wat wel en niet kan. Maar heb jij ervaren dat het niet kan om voor eigen rekening te leven??

Terug naar “[Religie] - Open forum”