Sterven in Christus.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yours
Verkenner
Verkenner

Re: Sterven in Christus.

Berichtdoor Yours » 24 apr 2009 06:13

Yours schreef:
Zelf zou ik het willen omschrijven als gestorven met Jezus in Christus.
Het betreft een overgangssituatie van een rotsvast geloof en daardoor verwevenheid met Jezus naar het ervaren van Christus.

tante-tortel vraagt naar aanleiding daarvan:
Jezus is Christus dus hoe denk je dat te doen?

Ik weet niet of jij zelf wedergeboren bent, maar als dat zo is dan weet je dat op het moment dat het gebeurt je zelf helemaal niets doet, maar dat dat diep in het innerlijk van de mens plaatsvindt. Je gaat dan door ‘de poort van de dood’ heen. Dat is geen fysieke dood, maar zoals Wijnand schreef en ik citeerde in de openingspost sterven we ‘aan onszelf’ oftewel het ego sterft.
Wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
Waarom zou dat niet voor een overheid gelden?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 apr 2009 06:48

Ik geloof dat ik wedergeboren ben. En heb er geen speciale "ervaring " bij gehad.
Maar dat geloof heeft de Geest Gods in mij gewerkt.
En dat geloof ik al vanaf dat geloven in mijn leven kwam.
En dat is al heel jong. Ik kan me nog voor de geest halen de bijbelverhalen die mijn ouders mij voorlazen. En de gebedjes die ik bad voor het slapen gaan.
Wedergeboren kan een bepaald moment zijn maar hoefd dat helemaal niet te zijn.
Ik vind ook niet dat je daar zo over op moet geven.
Alsof jezelf ook maar iets kunt doen aan het wedergeboren zijn.
Meestal worden dat van die IK gerichte verhalen.

Maar dat was mijn vraag niet. Jezus IS Chistus.
Dus hoe kun je gestorven zijn MET Jezus IN Christus?
Dat lijkt mij totaal onmogelijk.

Yours
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Yours » 24 apr 2009 07:30

tante-tortel schreef:

Je doet zelf ook niets aan het wedergeboren worden; wel was ik op dat moment met een normale fysieke handeling bezig.
Maar dat was mijn vraag niet. Jezus IS Chistus.
Dus hoe kun je gestorven zijn MET Jezus IN Christus?

‘Met Jezus’ duid ik de mens aan die ernaar gestreefd heeft te worden zoals Hij en met ‘in Christus’ diezelfde mens die uit de wedergeboorte ontstaat.
Deze ervaring is niet overdraagbaar anders dan in deze woorden en de woorden die ik in mijn vorige bericht schreef.
Wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
Waarom zou dat niet voor een overheid gelden?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 apr 2009 07:55

Ik kan wel deze tekst vinden:Phil. 1: 21 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin.
Maar dat slaat niet op het wedergeboren worden.
Daarom laat dan eens zien waar je jouw uitleg in de Bijbel kunt vinden?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 24 apr 2009 08:11

Wedergeboren kan een bepaald moment zijn maar hoefd dat helemaal niet te zijn.

Kun je dat bijbels onderbouwen? Verder -> Geboorte (natuurlijke geboorte) vind toch ook een keer plaats. Er is een moment dat je van de dood naar het leven gaat. Er is een moment dat je 'opeens' het koninkrijk van God begint te zien. Je hoeft niet perse te weten wanneer het gebeurd is, maar toch vind het plaats. Dat denk ik in ieder geval.

Ik vind ook niet dat je daar zo over op moet geven.
Meestal worden dat van die IK gerichte verhalen.

Wie geeft er hoog van op dan? Ik? Ik leg alleen uit wat er bij mij gebeurde. En dat het een 'ik' gericht verhaal is dat zou niet moeten kloppen. Wij kunnen die niet zelf bewerken van: "laat ik nu maar eens wedergeboren worden". Maar toch ervaren sommige van ons dingen er om heen die het delen waard zijn denk ik.

Mag ik een vraag stellen? Vind jij het vervelend als wij over wedergeboorte praten...? Bang dat we andere die die ervaring/beleving niet hebben veroordelen? Want dat is iig niet mijn bedoeling.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 apr 2009 08:53

Nee, hoor ik ben niet bang.
Ik geloof dat ik een kind van God ben, en als je dat wedergeboren niemt dan geloof ik dat dus al mijn hele leven zo.
Zonder een moment of wat dan ook.

Maar een vraag met een vraag beantwoorden is een leuke taktiek, alleen zou ik nu nog graag de Bijbel verklaring erbij willen hebben waarin staat: Met Jezus in Christus.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 24 apr 2009 10:34

Die reactie heb ik niet gegeven toch (Jesus in Christus), want Jezus = Christus.

tante-tortel schreef:Maar een vraag met een vraag beantwoorden is een leuke taktiek

Taktiek? Het was geen taktiek. En ik beantwoord ook de vraag niet met een vraag. De vraag beantwoorde ik daarvoor toch al? Ik stelde die vraag buiten het antwoord om. Was dus geen taktiek of reactie.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 apr 2009 12:17

Volgens mij wordt met sterven in Christus bedoelt dat iemand overlijdt in de wetenschap dat hij in Christus met God verzoend is. Wat hier bedoeld wordt, wordt volgens mij meestal omschreven als "sterven aan jezelf".

Gisteravond hoorde ik een schitterende preek over Efeze 2:1-6. Ik denk dat dat Bijbelgedeelte een aantal vragen beantwoord. (Oa die van Gerdien B.:)
Over het sterven vraag ik mij af of je als kind nog niet Gods handpalmen staat, als jij later tot God bekeert/ omkeert.
Gaat er bij mij heel moeilijk in dat God voor die tijd nog niet om de mensen gaf.

Paulus schreef:1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;

2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;

3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;

4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,

5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),

6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;

7 Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.

Naar aanleiding van vers 6 wordt wel eens opgemerkt: "Het Hoofd is boven." Misschien dat dit aansluit bij het getuigenis van de ds, Gerdien?

Terug naar “[Religie] - Open forum”