Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

wijnand
Mineur
Mineur

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor wijnand » 21 apr 2009 15:31

Of denk jij het beter te weten dan een gestudeerd farizeër, onderwezen in de wet en in de profeten?

1. Nee niet beter gestudeerd. Het verschil is dat ik een grotere bijbel heb, en de Geest van God in mij woon die mij wil leiden naar de volle waarheid.
2. De schriftgeleerden snapten helemaal niets van Jezus, helemaal niets. Ze waren verdwaald en paulus zegt dat de mensen onder het oude verbond een bedekking op hun hart hebben.

Verder waren de schriftgeleerden niet 'opnieuw geboren' en dus konden ze het koninkrijk van God niet zien en ook niet binnengaan. Maar als je deze theologie-manier gebruikt dan krijg je een hele gevaarlijke theologie. Dan is Jezus dus vervuld met demonen in plaats van de Geest! Dat zeiden deze 'wijze' mannen namlijk ook.

Maar er gaat echt kracht van deze tekst uit: "God gebruikt het dwaze om de wijze te beschamen"

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 apr 2009 15:40

Volgens de geloofsbelijdenis van Athanasius kan je niet zalig worden als je niet geloofd dat Jezus God is. Daar sluit ik me graag bij aan.

1. Al wie behouden wil worden, moet voor alles het algemeen geloof vasthouden;
2. als iemand dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal hij ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
27. Het ware geloof is nu, dat wij geloven en belijden, dat onze Here Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 apr 2009 15:53

NGB art. 7:
Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve.

:mrgreen:

Mooi toch die reformatie.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 apr 2009 16:36

wijnand schreef:
mohamed schreef:
wijnand schreef:Jezus doet dat nadat Hij vervult is met de Heilige Geest (vervult -> na Zijn waterdoop, vervult met kracht -> na Zijn verzoekingen).

Ben het wel met je eens, behalve de laatste zin. Hij kon niets doen (zei Jezus zelf) tenzij Hij het de Vader had zien doen.

Wijnand, heb je de verzen ook gelezen waar Cathy naar verwees? Ik heb ze erbij gepakt en ben het roerend met haar eens. Vergeet niet dat Jezus door gelijkenissen sprak en immers niemand de Vader zal zien en leven?

Lees ook dit vers maar eens wat de Schriftgeleerden zeer nijdig maakte:

Mat 21,16
En zeiden tot Hem: Hoort Gij wel, wat dezen zeggen? En Jezus zeide tot hen: Ja; hebt gij nooit gelezen: Uit de mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij U lof toebereid?

lukas 7:14
En naderbij gekomen raakte Hij de baar aan – de dragers stonden stil – en zeide: Jongeling, Ik zeg u, sta op!

Eigen kracht? Waar staat eigen kracht? Jezus was hier mens (volledig) en kon dus niets doen zonder de de Heilige Geest (God dus). Jezus zegt dat ook: De Zoon kan niets doen uit zichzelf.

Het vergeven van zonden, moet je daarvoor God zijn? Jezus zegt toch zelf:
Joh 20,23
Als jullie iemands zonden vergeven, dan zijn ze vergeven; vergeven jullie ze niet, dan zijn ze niet vergeven.’

Aanbeden:
Die persoon knielde neer, dat is niet meteen aanbidden toch? Als je, zeker in die tijd, iets ging vragen aan bijvoorbeeld een Koning knielde je neer uit ontzag en respect. Dat is nog iets anders dan aanbidden.

Mensen harten kennen:
Wist Jezus dat uit zichzelf of uit de Geest?

Het gaat mij niet erom, om de drie-eenheid uit elkaar te halen, maar wel om de bijbel te lezen in overgave eraan.

Dat lijkt me niet meer dan redelijk, maar ik ben ook wel benieuwd wat je te zeggen hebt over Mat 21,16, waaruit toch duidelijk blijkt volgens mij dat Jezus Zichzelf ook als God de Vader ziet.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 21 apr 2009 16:40

Ik bekijk Jezus nooi zo, als mijn vader zeg maar, meer mijn vriend en broer, en mijn God..
en daardoor is het niet onjuist om hem wel zo te zien. Aangezien God ook vader is.
En hij is zooooo'n lieve vader... zucht..

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 apr 2009 16:44

Pauline schreef:Ik bekijk Jezus nooi zo, als mijn vader zeg maar, meer mijn vriend en broer, en mijn God..
en daardoor is het niet onjuist om hem wel zo te zien. Aangezien God ook vader is.
En hij is zooooo'n lieve vader... zucht..

Absoluut en Paulus schreef:

Rom 8,15
Want gij hebt niet ontvangen de Geest der dienstbaarheid weer tot vreze, maar gij hebt ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 21 apr 2009 17:05

Cicero schreef:NGB art. 7:
Men mag ook gener mensen schriften, hoe heilig zij geweest zijn, gelijkstellen met de Goddelijke Schriften, noch de gewoonte met de waarheid Gods (want de waarheid is boven alles), noch de grote menigte, noch de oudheid, noch de successie van tijden of personen, noch de conciliën, decreten of besluiten; want alle mensen zijn uit zichzelven leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve.

:mrgreen:

Mooi toch die reformatie.

Als je artikel 8 leest, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken, dat zowel de belijdenis van Nicea, als de geloofsvorm en bekentenis van Athanasius door dit artikel onderschreven worden.
Daarnaast zijn die twee uit het jaar 325 en 333;er zitten dus 1230 jaren tussen;de belijdenis van het geloof is met name een antwoord op de leer binnen de toenmalige R.K.kerk.

Toch mooi die reformatie.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 21 apr 2009 18:54

@ wijnand:
1. Nee niet beter gestudeerd. Het verschil is dat ik een grotere bijbel heb, en de Geest van God in mij woont die mij wil leiden naar de volle waarheid.

Ik ben het met je eens hoor maar je zegt ook:
Eigen kracht? Waar staat eigen kracht? Jezus was hier mens (volledig) en kon dus niets doen zonder de de Heilige Geest (God dus).

Wat is dan het verschil tussen Jezus en jou? Jij zou dan net als Jezus doden moeten kunnen laten opstaan.
Ik denk dat Jezus God en mens was. De ene keer prevaleert zijn God-zijn en een andere keer zijn mens-zijn. Verder zie ik in het 'dogma' van de drie-eenheid een menselijke poging om God in woorden te vangen. En dat zal nooit lukken.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 apr 2009 21:00

Wat is dan het verschil tussen Jezus en jou? Jij zou dan net als Jezus doden moeten kunnen laten opstaan.
Het verschil is dat Jezus op een zeer bijzondere, volledige manier vervuld was van de h. Geest, omdat hij door God uitverkoren was om zijn unieke Zoon te zijn.

Het NT leert dat gelovigen pas na dit leven geheel aan Christus gelijkvormig zijn.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 22 apr 2009 00:08

We hebben het in dit topic over of Jezus God is, zoals de Vader God is. Ik ben nu erg geïnteresseerd in wat er volgens jullie met God bedoeld wordt. Wat maakt de Vader God? Welke eigenschappen horen volgens de bijbel bij "God zijn"?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 apr 2009 07:14

@cicero: ik wacht nog op antwoord.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 22 apr 2009 08:12

Dat lijkt me niet meer dan redelijk, maar ik ben ook wel benieuwd wat je te zeggen hebt over Mat 21,16, waaruit toch duidelijk blijkt volgens mij dat Jezus Zichzelf ook als God de Vader ziet.

Ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoeld...

Nee ik ben niet gelijk aan Jezus want Jezus was zonder zonde, stierf aan een kruis voor de hele wereld, Jezus is HET beeld van God, DE weg, DE waarheid en HET leven en het is God's bedoeling geweest om de ganse schepping onder Hem te stellen (Hij als het hoofd), Hij is de eerste van velen broederen, etc. etc.

Verder zijn alle dingen die ik heb/kan/mag 'in Christus'.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 apr 2009 09:29

(Ik reageerde eerst niet op onderstaande, omdat ik het OffTopic vindt)

TheKeimpe schreef:
Citaat:
Met die laatste zin geef je in ieder geval toe dat je mij niet op basis van één uitspraak over dit citaat in de hoek "mechanische inspiratie" kunt plaatsen.

Wel eens van 'context' gehoord?

Ja ik, en dus?

Als ik zeg dat elk geval individueel beoordeeld moet woorden ging het over de historiciteit van uitspraken. Jij betrekt het op het deduceren van een theologische positie uit een concrete stellingname. Wat dat laatste betreft: als iemand bijvoorbeeld zegt dat bij de eucharistie brood en wijn wezenlijk veranderen in het lichaam en bloed van Christus, mag je m.i. daaruit gevoegelijk afleiden dat hij of zij de transsubstantiatie aanhangt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 apr 2009 10:00

DesertRose schreef:Volgens de geloofsbelijdenis van Athanasius kan je niet zalig worden als je niet geloofd dat Jezus God is. Daar sluit ik me graag bij aan.

2. als iemand dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal hij ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
27. Het ware geloof is nu, dat wij geloven en belijden, dat onze Here Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is.

In feite komt het erop neer, dat je (ook al baseer je je op de Bijbel) geen afwijkingen van dergelijke geloofsbelijdenissen mag veroorloven. En passant wordt degene die zijn geloof niet dichtgetimmerd heeft maar het in de eigen tijd verstaanbaar wil maken, naar de hel verwezen.
Er staat trouwens niet dat Jezus God is. Er staat dat Onze Heer Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is. God én mens. Hoewel ik het zo niet zou formuleren, kan ik er prima mee leven als mensen het zo verwoorden. Als ze maar met twee woorden blijven spreken.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 22 apr 2009 10:41

Cicero schreef:
DesertRose schreef:Volgens de geloofsbelijdenis van Athanasius kan je niet zalig worden als je niet geloofd dat Jezus God is. Daar sluit ik me graag bij aan.

In feite komt het erop neer, dat je (ook al baseer je je op de Bijbel) geen afwijkingen van dergelijke geloofsbelijdenissen mag veroorloven. En passant wordt degene die zijn geloof niet dichtgetimmerd heeft maar het in de eigen tijd verstaanbaar wil maken, naar de hel verwezen.
Er staat trouwens niet dat Jezus God is. Er staat dat Onze Heer Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is. God én mens. Hoewel ik het zo niet zou formuleren, kan ik er prima mee leven als mensen het zo verwoorden. Als ze maar met twee woorden blijven spreken.

Zolang hij maar EN God, EN Mens is. 100% + 100%. niet gedeeltelijk het ene en het andere (zie de belijdenis van Athanasius meen ik)
Je hebt eigenlijk heel erg gelijk, we moeten met twee woorden spreken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”