GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: GKV

Berichtdoor Boekenlezer » 20 apr 2009 16:08

tante-tortel schreef:Maar het staan achter de gereformeerde belijdenis doen zoveel gereformeerde kerken.
Dat begrijp ik dan nog steeds niet. Dat je dan een kerk uitzoekt waar ook weer gewoon verschillende 'flanken" aanwezig zijn zonder dat de andere flank opgeroepen wordt om zich van die "verkeerde" weg te bekeren.
Begrijp je wat ik bedoel? Het kan dus maar zo zijn dat er binnen de HHK kerken predikanten verkondigen dat je het allemaal moet afwachten, en och mocht het eens staan te gebeure, en er zijn predikanten die een heel andere leer van de kansel afroepen.
Dat kan toch niet bestaan binnen één kerkverband? Dan had je toch net zo goed kunnen blijven binnen de GKv waar hetzelfde aan de hand is?

Kerken die als geheel erg homogeen zijn, heb je niet veel in Nederland. Als je dat wil, heb je niet veel te kiezen.
De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zijn dacht ik wel behoorlijk hetzelfde. Mij is daar niets bekend van diverse flanken. Alleen zal dat bepaald jouw inslag niet zijn.
En verder de Gereformeerde Kerken (hersteld) natuurlijk. Alhoewel... die hebben wel twee scheuringen/uittredingen achter de rug, dus dat is ook niet allemaal rozegeur en maneschijn.

Voor de rest allemaal nogal diverse kerken.
De Gereformeerde Gemeenten zijn behoorlijk divers. Ook liggingsverschillen dus. En volgens mij zit dat vooral hier in: hoe wordt er omgegaan met het aanbod van genade (ruim of terughoudend/voorzichtig), gaat men allemaal in het zwart naar de kerk of meer in gewone kleuren? Kortom: de ene gemeente is zwaarder dan de andere.
De Christelijke Gereformeerde Kerken hebben globaal gezien drie stromingen. Een rechter stroming die bevindelijk is rond het blad 'Bewaar het Pand', een middenstroming en een linker stroming die tamelijk modern is.
De Hersteld Hervormde Kerk. Mij zijn twee stromingen bekend. Bevindelijk zijn ze allemaal wel. Bij de ene predikant kom je dat wat nadrukkelijker tegen dan bij de andere. In de rechter stroming is men een stuk zwaarder dan in de andere.

Ik kan er wel mee leven, zoals het in de HHK is. Ik vind het i.i.g. een stuk prettiger dan vrijgemaakt zijn, want daar breken de dijken aan de linker kant flink door is mijn idee (charismatische zweverij, schriftgezag onder druk). Verder vraag ik mij nogal af waar het wonder van genade voor verloren zondaren eigenlijk gebleven is in de GKV. Ik heb er zo weinig van gemerkt dat dat beleefd wordt, het komt me allemaal zo vanzelfsprekend voor.

Wat zou je krijgen als de flanken elkaar gaan oproepen om zich van die verkeerde weg te bekeren?
- "Jullie moeten net als ons gaan doen."
o "Nietwaar, júllie moeten net als ons gaan doen."
- "Nee hoor, want wij hebben gelijk."
o "Niet waar, wíj hebben gelijk."
- "Nietes."
o "Welles"
etc.

Ik denk dat daar weinig uit gaat komen, gezien de aard van de mens.
Vanaf de kansel in mijn gemeente heb ik best wel eens kritiek gehoord tegen zwaardoenerij. Zo zei ds. K. Klopstra eens: U zegt wellicht: 'ja, de Heere kan het ongetwijfeld wel, maar ik weet niet of Hij het wel wil.' Maar de Heere wil u nog liever behouden dan dat u het zelf wilt!
Een predikant uit de uiterste rechterflank zal in mijn gemeente ook niet op de kansel komen. Daar selecteert men wel op.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 apr 2009 16:23

Wij zijn als gereformeerde kerk in Zwijndrecht nog gewoon voluit gereformeerd.
En inderdaad zijn we uit de GKh gezet, zoals na ons al weer meer.
En ik zou ook niemand aanraden om daar lid (GKh)van te worden, aangezien het meer een pauselijk gebeuren is dan werkelijk kerk van Christus.

Maar wat mij vooral bezwaard binnen de HHK en de CGK is dat er gewoon verschillende strominge naast elkaar kunnen zijn zonder dat de ene de andere stroming oproept tot bekering.
Dat kan toch niet binnen een kerkverband?
Dat noemen we toch gewoon pluriform zijn? En dat is mijn grote bezwaar ook tegen de GKv (oa)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2009 16:39

Waarom is Zwijndrecht eruit gezet?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 apr 2009 17:05

Optimatus schreef:Waarom is Zwijndrecht eruit gezet?

Ik heb het nieuwsartikel nog kunnen vinden dat erover ging.
Het heeft 14 december 2006 als datum.
Zwijndrecht uit kerkverband GKH
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 apr 2009 17:21

Als je het werkelijk wilt lezen zou ik dan eerder op onze site doen.
Daar staan gewoon alle zaken keurig op een rijtje gezet.
www.GKzwijndrecht-eo.nl/kroniek.php

Maar als ik het zou omschrijven dan is het hierarchie van de bovenste plank.
Om dezelfde reden is nu ook Bergenthein/Bruchterveld er uit gezet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2009 22:00

tante-tortel schreef:Wij zijn als gereformeerde kerk in Zwijndrecht nog gewoon voluit gereformeerd.
En ik zou ook niemand aanraden om daar lid (GKh)van te worden, aangezien het meer een pauselijk gebeuren is dan werkelijk kerk van Christus.

Maar wat mij vooral bezwaard binnen de HHK en de CGK is dat er gewoon verschillende strominge naast elkaar kunnen zijn zonder dat de ene de andere stroming oproept tot bekering.
Dat kan toch niet binnen een kerkverband?
Dat noemen we toch gewoon pluriform zijn? En dat is mijn grote bezwaar ook tegen de GKv (oa)

Waarom stoort dat je? Ik geloof dat God in allerlei kerkverbanden werkt, ondanks de verschillen. Moet je dan voor iedere stroming een apart kerkverband hebben? Naast de talloze verbanden die er al zijn iedere gemeente nog eens in alle stromingen opdelen? Zolang met goed samen door een deur kan gaan, is die eenheid in verscheidenheid toch juist mooi. Zo zit Gods Kerk in elkaar dus waarom zouden kerkverbanden dan niet zo in elkaar mogen zitten?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 apr 2009 06:12

Ze kunnen blijkbaar niet samen door één deur anders zouden in elke kerk van dat kerkverband ook gewoon elke predikant kunnen gaan preken. Ze zijn immers van hetzelfde kerkverband?
Waarom van één kerkverband zijn als je niet samen hetzelfde belijd?
Ook al zeggen ze van wel. Het zou dan beter zijn als inderdaad elke zuil zijn eigen kerkverband zoekt. Met dezelfde overtuiging.
God is een God van orde en nu heerst er wanorde in de kerken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2009 08:42

tante-tortel schreef:Ze kunnen blijkbaar niet samen door één deur anders zouden in elke kerk van dat kerkverband ook gewoon elke predikant kunnen gaan preken. Ze zijn immers van hetzelfde kerkverband?
Waarom van één kerkverband zijn als je niet samen hetzelfde belijd?
Ook al zeggen ze van wel. Het zou dan beter zijn als inderdaad elke zuil zijn eigen kerkverband zoekt. Met dezelfde overtuiging.
God is een God van orde en nu heerst er wanorde in de kerken.

Dat maak jij er van. En dat is lang niet overal zo. Ik vind het geen wanorde, als sommige dominees niet in bepaalde gemeente op de preekstoel klimmen. Er zou juist wanorde ontstaan als dat wel zou gebeuren. En het lijkt me beter dat men samen kerk is, ook al is er verscheidenheid, dan dat er voor elke stroming een apart kerkverband komt. Zo heeft God de kerk niet bedoeld, het is bedoeld als eenheid. De weg die jij schetst is wel de gemakkelijkste weg maar niet de beste.

Daarnaast mag je de verdeeldheid niet goedpraten met een losse flodder als "God is een God van orde". Als we zo gaan redeneren kunnen we heel veel dingen in de kerk wel skippen, verschillen van mening over liturgie, instrumenten, vormen etc. leiden ook vaak genoeg tot wanorde. Dat God een God van orde is wil niet zeggen dat iedere vorm van heibel die gemeenteleden maken dus moet leiden tot een kerkscheuring :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 21 apr 2009 08:44

tante-tortel schreef:Wij zijn als gereformeerde kerk in Zwijndrecht nog gewoon voluit gereformeerd.

:lol:

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 apr 2009 09:16

Wat houd die eenheid dan eigenlijk in? Als je allemaal op een verschillende manier kerk bent.
Bij de ene predikant hoor je dat het vierde gebod geen gebod meer is en bij de ander is het wel een gebod.
Bij de ene hoor je dat je behouden bent door het offer van Christus, en bij de ander is het maar de vraag of het je ooit zal overkomen dat je behouden zult zijn.
De ene zegt dat de aarde geschapen is in 6 dagen en de ander zegt dat het niet perse dagen van 24 uur hoeven te zijn.
Wat is daar één aan? Dat zijn toch twee tegenstellingen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 apr 2009 09:26

Ik zou zeggen: re-join de GKv of join de PKN.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 apr 2009 09:32

nee daar worden zulke dingen juist gezegd.
Laatst gewijzigd door tante-tortel op 21 apr 2009 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 apr 2009 09:38

tante-tortel schreef:nee daar worden zulke dingen huist gezegd.

Rest je niets anders, dan een kerk te zoeken waar de waarheid volgens T.Tortel wordt verkondigd :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 apr 2009 09:49

tante-tortel schreef:Wat houd die eenheid dan eigenlijk in? Als je allemaal op een verschillende manier kerk bent.
Bij de ene predikant hoor je dat het vierde gebod geen gebod meer is en bij de ander is het wel een gebod.
Bij de ene hoor je dat je behouden bent door het offer van Christus, en bij de ander is het maar de vraag of het je ooit zal overkomen dat je behouden zult zijn.
De ene zegt dat de aarde geschapen is in 6 dagen en de ander zegt dat het niet perse dagen van 24 uur hoeven te zijn.
Wat is daar één aan? Dat zijn toch twee tegenstellingen?

De eenheid daarvan, is voor mij het samen mogen zoeken, het samen mogen opkijken naar het hoofd van de kerk.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 apr 2009 10:02

Ja, ach dat is wel erg simpel. En ik kan er niets mee. Het is gewoon een algemene opmerking waar je van alles aan kunt ophangen. Dus niet echt een éénheid.
Want ach dat doen er zoveel: samen opkijken (wat is dat) naar het hoofd van de kerk (welke)
Is dat God die hemel en aarde schiep in 6 gewone dagen of is dat een God die dat niet deed?
Is dat de God die zijn Zoon zond om voor onze zonde te sterven of is het een God die van ons nog een betaling verwacht?
En zo kan ik een hele rij tegenstellingen opschrijven waaruit blijkt dat die God dus in de ene kerk of bij de ene predikant een andere God lijkt te zijn.

Terug naar “Archief”