tante-tortel schreef:Maar het staan achter de gereformeerde belijdenis doen zoveel gereformeerde kerken.
Dat begrijp ik dan nog steeds niet. Dat je dan een kerk uitzoekt waar ook weer gewoon verschillende 'flanken" aanwezig zijn zonder dat de andere flank opgeroepen wordt om zich van die "verkeerde" weg te bekeren.
Begrijp je wat ik bedoel? Het kan dus maar zo zijn dat er binnen de HHK kerken predikanten verkondigen dat je het allemaal moet afwachten, en och mocht het eens staan te gebeure, en er zijn predikanten die een heel andere leer van de kansel afroepen.
Dat kan toch niet bestaan binnen één kerkverband? Dan had je toch net zo goed kunnen blijven binnen de GKv waar hetzelfde aan de hand is?
Kerken die als geheel erg homogeen zijn, heb je niet veel in Nederland. Als je dat wil, heb je niet veel te kiezen.
De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zijn dacht ik wel behoorlijk hetzelfde. Mij is daar niets bekend van diverse flanken. Alleen zal dat bepaald jouw inslag niet zijn.
En verder de Gereformeerde Kerken (hersteld) natuurlijk. Alhoewel... die hebben wel twee scheuringen/uittredingen achter de rug, dus dat is ook niet allemaal rozegeur en maneschijn.
Voor de rest allemaal nogal diverse kerken.
De Gereformeerde Gemeenten zijn behoorlijk divers. Ook liggingsverschillen dus. En volgens mij zit dat vooral hier in: hoe wordt er omgegaan met het aanbod van genade (ruim of terughoudend/voorzichtig), gaat men allemaal in het zwart naar de kerk of meer in gewone kleuren? Kortom: de ene gemeente is zwaarder dan de andere.
De Christelijke Gereformeerde Kerken hebben globaal gezien drie stromingen. Een rechter stroming die bevindelijk is rond het blad 'Bewaar het Pand', een middenstroming en een linker stroming die tamelijk modern is.
De Hersteld Hervormde Kerk. Mij zijn twee stromingen bekend. Bevindelijk zijn ze allemaal wel. Bij de ene predikant kom je dat wat nadrukkelijker tegen dan bij de andere. In de rechter stroming is men een stuk zwaarder dan in de andere.
Ik kan er wel mee leven, zoals het in de HHK is. Ik vind het i.i.g. een stuk prettiger dan vrijgemaakt zijn, want daar breken de dijken aan de linker kant flink door is mijn idee (charismatische zweverij, schriftgezag onder druk). Verder vraag ik mij nogal af waar het wonder van genade voor verloren zondaren eigenlijk gebleven is in de GKV. Ik heb er zo weinig van gemerkt dat dat beleefd wordt, het komt me allemaal zo vanzelfsprekend voor.
Wat zou je krijgen als de flanken elkaar gaan oproepen om zich van die verkeerde weg te bekeren?
- "Jullie moeten net als ons gaan doen."
o "Nietwaar, júllie moeten net als ons gaan doen."
- "Nee hoor, want wij hebben gelijk."
o "Niet waar, wíj hebben gelijk."
- "Nietes."
o "Welles"
etc.
Ik denk dat daar weinig uit gaat komen, gezien de aard van de mens.
Vanaf de kansel in mijn gemeente heb ik best wel eens kritiek gehoord tegen zwaardoenerij. Zo zei ds. K. Klopstra eens: U zegt wellicht: 'ja, de Heere kan het ongetwijfeld wel, maar ik weet niet of Hij het wel wil.' Maar de Heere wil u nog liever behouden dan dat u het zelf wilt!
Een predikant uit de uiterste rechterflank zal in mijn gemeente ook niet op de kansel komen. Daar selecteert men wel op.