evangelische kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

evangelische kerk

Berichtdoor saartje » 20 apr 2009 11:09

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik voor het eerst een evangelische gemeente bezocht. Heb geprobeerd hier zonder (voor)oordelen heen te gaan, en ging uit belangstelling voor een familielid (opdragen). Er werd benadrukt dat de baby werd opgedragen omdat zij zelf nog niet de keuze kan maken om voor God te kiezen, en dat zij als ze ouder wordt zélf wel of niet voor dopen kan kiezen.
Stel nu dat ze NIET zou kiezen voor dopen, ook al is dit nu nog niet bekend, dan zou ze dus geen volgeling van Jezus zijn, terwijl ze nu wel als volgeling van Jezus genoemd werd, hoe zit dit dan? Of zie ik dit verkeerd?
Ook werd er na een poosje zingen een preek gehouden. Nou is dit zowiezo anders dan ik gewend ben, maar dat terzijde. De betreffende voorganger hield absoluut een interessant praatje (echt niet minderwaardig bedoeld!). Hij vertelde een aantal voorvallen uit zendingslanden, en dan bedoel ik voorvallen, soms grappige, over zendingsechtparen daar etc. Ook ben ik op die manier iets meer te weten gekomen over zijn werk. Het moraal van de preek was dat we elkaar meer complimenten zouden moeten geven, en dan ook leren om die complimenten te aanvaarden. Ben ik het ook helemaal mee eens.
Maar wat ik nu mis is: op welke manier kom je tot Jezus? Ik heb hier echt helemaal niets over gehoord en dat verbaasde me. Oké, volgens mij geloven de meeste leden al dat ze 'in' Jezus zijn, maar dan zou het toch fijn zijn als er voor de ongelovige aanwezigen verteld werd hoe je zover kan komen?
Zomaar wat vragen die bij me opkwamen n.a.v. deze dienst. Misschien mensen die hier antwoorden op hebben? Ik vond het fijn om er geweest te zijn om zo een beter beeld te vormen over wat een evangelische gemeente precies inhoud (ook al weet ik dat er nog heel veel verschillende stromingen zijn...), maar ik kan me niet voorstellen dat ik hier altijd heen zou gaan, gewoon omdat ik er voor mijn gevoel zoveel miste!

Groetjes, Saar
Psalm 25:2 (ber.)

wijnand
Mineur
Mineur

Re: evangelische kerk

Berichtdoor wijnand » 20 apr 2009 12:11

Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk. Eigenlijk zou in elke dienst het evangelie moeten klinken en er gericht moeten worden in de preek op Jezus. Dat is - over het algemeen - een hele hele grote misser binnen de evangelische gemeentes.

Verder: Als ze niet kiezen voor de doop dan zijn ze geen volgelingen van Jezus dan werkt dit hetzelfde als bij baby's die 'gedoopt' zijn. Hoe.. dat weet ik eigenlijk niet :oops:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2009 12:23

Hm, meestal worden in evangelische kerken ongelovigen wel aangesproken.

Maar blijkbaar dit keer niet zo. In feite is het evangelie wat dat betreft overigens niet lastig. Geloof je in God de Vader en zijn Zoon Jezus Christus en dat Hij is gestorven en opgestaan om jou te redden? Als je dat gelooft mag je kind van Hem zijn, zal Hij je zijn Geest geven.

Verder wens ik je succes met het zoeken naar een goede gemeente! Als je vragen daarover hebt kunnen mensen hier je vast ook wel advies geven.

Groetjes,

Marnix
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 20 apr 2009 12:27

Geloof je in God de Vader en zijn Zoon Jezus Christus en dat Hij is gestorven en opgestaan om jou te redden? Als je dat gelooft mag je kind van Hem zijn, zal Hij je zijn Geest geven.

1. Hoe weet je dat je gelooft?/Wat is geloven?
2. Welke plaats neemt berouw/bekering in?
3. Het evangelie is Christus, niet alleen voor de ongelovige, maar juist voor de gelovigen! (Het is een krachts God voor hen die geloven).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2009 12:54

wijnand schreef:
Geloof je in God de Vader en zijn Zoon Jezus Christus en dat Hij is gestorven en opgestaan om jou te redden? Als je dat gelooft mag je kind van Hem zijn, zal Hij je zijn Geest geven.

1. Hoe weet je dat je gelooft?/Wat is geloven?
2. Welke plaats neemt berouw/bekering in?
3. Het evangelie is Christus, niet alleen voor de ongelovige, maar juist voor de gelovigen! (Het is een krachts God voor hen die geloven).

1. Geloven is in woorden en daden weten wie Hij is en daarnaar leven
2. Mee eens maar als je iemand oproept tot geloven hoef je je daar niet mee te beginnen. Eerst a, dan b.
3. Helemaal mee eens.

Als we kijken naar bekeringsverhalen in de Bijbel wordt er niet heel moeilijk gedaan over geloof. Als de Joden na de toespraat van Petrus vragen: Wat moet ik doen om behouden te worden? Zegt Petrus: eer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden. En verderop: 41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. en nog iets verderop: 44 Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk.

Er wordt over geloof nooit moeilijk of vaag gedaan. Aanvaard het evangelie. Daar komt het op neer. En daarna komen er natuurlijk een heleboel lessen over heiliging, hoe te leven, hoe gaan we om met onze schuld, kennis van zonde etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 20 apr 2009 14:38

deels mee eens hoor, maar de prediking was dit: Jullie hebben de Zoon van God gedood.
Reactie was dat de Geest ze overtuigde van zonde (wat moeten wij doen!?).
Reactie van Petrus was: Bekeer je (bekering = afkeren van je leven en richten op God, gedragen door berouw), laat je dopen en je zult de Geest ontvangen.

En dan staat erna: Met nog meer woorden sprak hij bv: 'Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht'.

Dus het is niet simpel: Geloof.. klaar.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2009 14:47

Klopt. Uit onszelf geloven we niet zo graag. De Geest moet het werken. Maar als ik de reactie van Saartje lees, zie ik juist die vraag: Wat moet ik doen? En ik geloof dat de Geest dat werkt en het zelfde antwoord wat Petrus aan de Joden gaf, hier ook gepast is. Bekeer je en geloof. Laat je behouden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2009 17:26

Om een goed beeld te krijgen van een kerk moet je er eigenlijk minstens drie keer heen gaan, zodat je ook verschillende voorgangers meemaakt. In je eigen kerk vind je vast ook niet elke dienst even geweldig.

Overigens heb ik juist de indruk dat in evangelische kerken juist veel aandacht wordt besteed aan gasten en dat dat in reformatorische kerken minder gebeurt, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Het lijkt mij wel heel lastig om in een preek zowel niet-gelovigen als doorwinterde bijbelstudeerders iets interessants te vertellen.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 29 apr 2009 13:12

Lalage schreef:Om een goed beeld te krijgen van een kerk moet je er eigenlijk minstens drie keer heen gaan, zodat je ook verschillende voorgangers meemaakt. In je eigen kerk vind je vast ook niet elke dienst even geweldig.

Overigens heb ik juist de indruk dat in evangelische kerken juist veel aandacht wordt besteed aan gasten en dat dat in reformatorische kerken minder gebeurt, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Het lijkt mij wel heel lastig om in een preek zowel niet-gelovigen als doorwinterde bijbelstudeerders iets interessants te vertellen.
Daar ben ik het zeker mee eens, dat je vaak inderdaad na een aantal keer pas goed kan zien hoe een gemeente is.

Het verschilt per gemeente, bij ons (evangelische gemeente) wordt er vrij weinig aandacht aan geschonken, terwijl een andere evangelische gemeente elke week een uitnodiging doet. Dus net als alle andere kerken zijn ook evangelische gemeenten allen uniek.
Laat je leiden door Hem!

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 29 apr 2009 18:20

Lalage schreef:Om een goed beeld te krijgen van een kerk moet je er eigenlijk minstens drie keer heen gaan, zodat je ook verschillende voorgangers meemaakt. In je eigen kerk vind je vast ook niet elke dienst even geweldig.

allereerst bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ben het daar wel mee eens dat je een kerk vaker zou moeten bezoeken om een goed beeld te krijgen. Ik heb me denk ik wat verkeerd uitgedrukt, want ik vond de evangelische gemeente daar wel heel gastvrij en we werden ook erg vriendelijk binnengehaald. Het ging mij meer om de boodschap die ik miste, en dat ik me dan zou kunnen voorstellen, dat iemand die totaal nooit naar een kerk/gemeente is geweest, ook niet zou begrijpen op welke manier je dan bekeerd wordt, of bij Jezus komt zoals daar gezegd werd. Snap je?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 apr 2009 09:10

Dat is een mening die je geeft, en dat mag ook. Je weet nooit hoe iemand in aanraking is gekomen met het geloof. En iemand die nog nooit naar de kerk is geweest zal ook vast en zeker een pastorale vorm van contact hebben met iemand, en ook de Bijbel lezen.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 06 mei 2009 18:56

Is ook zo, maar ik kan me voorstellen dat als je uit nieuwsgierigheid naar de kerk gaat, je best wil horen wat er belangrijk is en hoe je tot bepaalde dingen komt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2009 08:49

saartje schreef:

allereerst bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ben het daar wel mee eens dat je een kerk vaker zou moeten bezoeken om een goed beeld te krijgen. Ik heb me denk ik wat verkeerd uitgedrukt, want ik vond de evangelische gemeente daar wel heel gastvrij en we werden ook erg vriendelijk binnengehaald. Het ging mij meer om de boodschap die ik miste, en dat ik me dan zou kunnen voorstellen, dat iemand die totaal nooit naar een kerk/gemeente is geweest, ook niet zou begrijpen op welke manier je dan bekeerd wordt, of bij Jezus komt zoals daar gezegd werd. Snap je?

Hm ja, dat verschilt allicht ook erg per dienst en per gemeente. Aan de andere kant is het soms ook lastig om de gemeente aan te spreken en tegelijkertijd ook hele begrijpelijk te zijn voor gasten. Dat gaat bij het ene onderwerp makkelijker dan bij het andere. Maar goed, als je vragen hebt mag je die na de dienst vast wel stellen aan iemand en dan word je wel verder geholpen. En ongetwijfeld naar de Alpha-cursus doorverwezen, ook erg leuk :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mei 2009 20:29

Ik heb kort geleden nog iemand gesproken uit mijn kerkelijke gemeente (HHK), die afkomstig is uit een evangelische gemeente.
Over dat verleden was hij niet zo positief. Hij vond het allemaal zo opgeklopt, en je moest zoveel. ("Na het zingen was ik al doodmoe.") Onderwijzing in de Bijbel was er niet zo.
En dan kwam hij in onze kerkelijke gemeente, en hij had zoiets van: 'Wat heb ik allemaal gemist! Wat valt er ontzettend veel te leren aan bijbels onderwijs!'
En ook het cruciale punt, dat het niet van jou afhangt in het geloof, dat jij het niet hoeft te doen - want daar word je hopeloos van - maar dat God zijn werk voleindigt in je leven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2009 07:41

@Boekenlezer: dat verhaal herken ik wel... ik kom uit de PKN en ben daar nog steeds actief. Maar als ik een lezing hoor van Andre Piet of van de stichting In Perspectief, dan word ik zoveel meer verrijkt. Dan hoor je een bijbelstudie, in plaats van een lang verhaal met anekdotes, gebaseerd op maar 1 of enkele verzen uit de bijbel. Helaas ben ik dat in een 'normale' kerk nog nooit tegengekomen.
Wat ik dan toch in een kerk zoek? Mooie muziek voor God en themakringen, dat heeft mij teruggebracht naar de kerk van mijn ouders.

Terug naar “Archief”