wijnand schreef:toen hij zei dat de doop i.p.v. de besnijdenis is gekomen
Bijbeltekst?
Die is er niet

Moderator: Moderafo's
wijnand schreef:toen hij zei dat de doop i.p.v. de besnijdenis is gekomen
Bijbeltekst?
Er staat ook nergens dat kinderen niet gedoopt werden...
en aangezien in het begin mensen tot geloof in Christus kwamen is het logisch dat er niet zoveel over kinderdoop instaat.
De reformatorisch gezinden geloven toch juist in 'sola scripture' -> Alleen de Schrift. Deze redenatie zorgt ervoor dat binnen de kerken veel mensen samenwonen, seks hebben voor het huwelijk en noem maar op.
Behalve dat staat er een uitleg bij de doop wat het betekend... dus als een kind (baby) daaraan voldoet, dan mag hij/zij gedoopt worden.
Klopt niet helemaal.
1. De doop heeft een betekenis, en die klopt niet met 'God gaat een verbond met je aan' (al klopt het dat God een verbond met je aan gaat, maar niet door de doop).
2. De brieven van paulus en johannes en petrus zijn voornamelijk geschreven aan gemeentes die al gevestigd waren, jaren nadat ze gevestigd waren. Dat betekend dus dat er vast wel kinderen geboren werden denk je niet?
Niet om mijn gelijk te halen hoor..
Waarom klopt dat niet? De doop symboliseert de afwassing van de zonden. Het sterven en opstaan met Christus. Waarom zou dat niet bij het nieuwe verbond passen?
Welke teksten uit de brieven van Paulus, Johannes en Petrus doel je op?
Dat hoort bij het nieuwe verbond maar de doop is niet het teken dat God een verbond met je aan gaat, het is het teken dat jij sterft en opstaan in Christus. Je was dood in zonde maar je leeft nu in Christus.
Dippie schreef:Pauline schreef:ja en dan kom je dus op het punt inderdaad of je babietjes moet onderdompelen.
ik vind van niet. arme kinderen.
niet omdat het zo'n gedoe is, want dat is het helemaal niet, maar je gaat niet een kind gedwongen onder water douwen.
en daar komt dan het volgende punt, in de bijbel werd dopen alleen gedaan als die persoon er zelf voor koos.
kinderen kiezen niet, maar hun ouders, daarom ben ik dus ook niet voor het kind onderdompelen. de kinderdoop is in die zin al niet meer bijbels, want onderdompelen, wat het woord baptiso betekent wat overal in de bijbel voorkomt als het over dopen gaat, gaat ook over je eigen keuze voor god, 'bekeert u, en laat u dopen'.
er staat niet 'bekeert u en doop uw kinderen, zodat die met u gered worden'
ik ben ook niet voor volwassen doop, ik ben dus voor gelovigendoop, en daarmee dus ook voor overdopen, aangezien het daar gaat om je eigen keuzen, en de kinderdoop om de keuze van je ouders.
ik vind het mooi hoor de kinderdoop, maar dan wel zoals ie nu wordt gehouden/gedaan. en dan vind ik niet dat er moeilij kgedaan moet worden door ouders die hun kind niet 2 keer gedoopt willen zien aangezien dat helemaal niets met de eerste keer te maken heeft, en dat daarmee de eerste keer heus niet minder waard is geworden.
Als die eerste keer dan niet minder waard is, waarom zou je dan moeten overdopen? 1 keer is toch voldoende?
Jongeren die zich 'over laten dopen' doen dat omdat dat van die gemeente moet, waarmee ze aangeven dat ze 'ja zeggen' tegen God, dus wat bij mij in de kerk belijdenis is.
het staat in het doopformulier zoals wij (de Chr. Geref. te Utrecht-West) gebruiken en vast nog wel meer Kerken.Marnix schreef:wijnand schreef:toen hij zei dat de doop i.p.v. de besnijdenis is gekomen
Bijbeltekst?
Die is er nietOok Kol 2:11 die vaak wordt aangehaald, is geen onderbouwing
Mee eens!MissF schreef:Bij ons is de volwassendoop als iemand nog niet gedoopt is en belijdenis wil doen. Maar bij ons is het dan en volwassendoop en belijdenis. Omdat het niet hetzelfde is. De doop is een teken van God naar de mens toe, de belijdenis het 'ja' van de mens op Gods doop.
De kinderdoop gaat idd om de keuze van je ouders, maar je belijdt ook voor God dat je het kind zal opvoeden in Zijn Leer en dat je het opvoedt naar al je vermogen en je kunnen, en onderwijzen naar God's Woord. Dat is dus ook een keuze die God graag ziet naar Zijn kinderen.Pauline schreef:ik ben dus voor gelovigendoop, en daarmee dus ook voor overdopen, aangezien het daar gaat om je eigen keuzen, en de kinderdoop om de keuze van je ouders.
ik vind het mooi hoor de kinderdoop, maar dan wel zoals ie nu wordt gehouden/gedaan. en dan vind ik niet dat er moeilij kgedaan moet worden door ouders die hun kind niet 2 keer gedoopt willen zien aangezien dat helemaal niets met de eerste keer te maken heeft, en dat daarmee de eerste keer heus niet minder waard is geworden.
Kwebbel schreef:het staat in het doopformulier zoals wij (de Chr. Geref. te Utrecht-West) gebruiken en vast nog wel meer Kerken.
De kinderdoop gaat idd om de keuze van je ouders, maar je belijdt ook voor God dat je het kind zal opvoeden in Zijn Leer en dat je het opvoedt naar al je vermogen en je kunnen, en onderwijzen naar God's Woord. Dat is dus ook een keuze die God graag ziet naar Zijn kinderen.
En als je dus je kind bij God brengt (ik zeg niet: je geeft het kind terug aan God, daar heb ik persoonlijk nog een beetje moeite mee) waarom zou je dat dan NOG een keer doen op latere leeftijd? De (kinder)doop of in mijn geval volwassendoop (ook mijn EERSTE doop) is een teken en een zegel van Zijn Verbond. Waarom zou je die dan nog een keer moeten overdoen? Zijn doop kan je toch niet afwassen.
Race406 schreef:Over kinder- of volwassendoop kun je verschillend denken. Maar wat vinden we dan van OVERdoop?
Er zijn mensen die zich laten overdopen, en ook gemeenten die je verplichten om je te laten overdopen als je je bij hen wilt voegen. In mijn ogen zegt een gemeente dan dat de doop die je als kind in de naam van Vader Zoon en Geest gehad hebt niets waard is, en dat de dominee maar wat heeft staan wauwelen toen bij de doopvont.
Kijk maar naar ons Voorbeeld. Jezus laat zich dopen maar laat zich geen 2e keer dopen omdat iemand het opdraagt ofzo.Marnix schreef:Zie mijn vorige reactie. De vraag is: Is het Bijbels of niet.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 17 gasten