kaartspel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

happy mom
Mineur
Mineur

kaartspel

Berichtdoor happy mom » 17 apr 2009 11:07

Er is een vraag gesteld over het kaartspel in de vragenrubriek.
Nu word er geschreven in een van de antwoorden dat het beter niet gespeeld kan worden door de achterliggende gedachte dat het over duivel, maria, Jezus zou gaan... en dat het in verband word gebracht met dronkenschap en geldzucht.

Spelen jullie weleens eens een spelletje kaarten?
(zo ja, hoe bezie je dit dan zelf?

of nu maar overgaan op het vervangende en geaccepteerde en 'goede reformatorische' kaartspel uno?

jans1
Kapitein
Kapitein

Re: kaartspel

Berichtdoor jans1 » 17 apr 2009 12:06

Het enige wat ik wel eens speel is een spelletje patience... Ik krijg dan wel eens commentaar maar ik speel het puur voor mijn ontspanning en omdat ik het leuk vind die kaartjes op volgorde te krijgen :wink: Voor mij dus geen achterliggende gedachte erbij..

En tja.. uno.. het ligt hier in de kast.... Vroeger hebben we er vele gezellige avonden door gehad.. 8)
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 17 apr 2009 12:57

ik heb wel eens gekaart, en ik kan ook niet beredeneren waarom het fout zou zijn, maar toch doe ik het liever niet meer. (ik speel liever safe ;) )
De gedachte die over God, Maria en de duivel gaat is zeer betwijfelbaar. Dat is echt nergens op gebaseerd.

Ik denk dat kaarten vroeger verboden was, omdat er veel elende door kwam (die er eigenlijk al was). Net zoals dat alcohol in Oost-Europa not-done is onder de Christenen, vanwege het alcoholisme.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 17 apr 2009 13:47

Ik zie hier totaal geen bezwaar in. Het is gewoon makkelijk omdat het geen plek in neemt als je op vakantie gaat en je er veel verschillende spelletjes mee kan doen, met een wisselend aantal personen.
Toen ik voor het eerst hoorde dat sommige dit om geloofsredenen niet spelen was ook echt verbaasd, ik had daar nog nooit van gehoord.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 apr 2009 15:14

om die reden mocht ik het vroeger geen spelletje doen met kaarten. wij hebben het al is geprobeerd na te pluizen waar deze bewering vandaan komt, maar nergens kunnen vinden.
Ik doe graag een leuk spelletje en daar valt kaarten ook wel is onder.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 17 apr 2009 16:38

Gerdien B. schreef:om die reden mocht ik het vroeger geen spelletje doen met kaarten. wij hebben het al is geprobeerd na te pluizen waar deze bewering vandaan komt, maar nergens kunnen vinden.
Ik doe graag een leuk spelletje en daar valt kaarten ook wel is onder.

Hier hetzelfde. ik doe ook nog wel eens patience, hartenjagen of solitaire.
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 apr 2009 16:53

Heb vroeger vaak gekaart. Pesten, harten jagen, klaverjassen.
Ik heb er nooit rare gedachten bij gehad.

Soms kwam er commentaar als we ergens bijv. een potje gingen klaverjassen.
Een oudere vrouw vond het beter zoiets niet te doen. Maar kon niet omschrijven waarom.
Misschien heeft het ook wel een demonische achtergrond, ik weet het niet.

Ik zal het nu niet meer doen. Ik denk dat als je een spel doet, er zelf niets kwaads in ziet,
en het gewoon voor de gezelligheid doet, dat het ook geen kwaad kan.
Als je er wel een onplezierig gevoel bij hebt kun je het beter niet doen.

Hierbij denk ik aan twee teksten, ik weet niet waar het staat.
1 "Wie denkt dat het zonde is, dien is het zonde".
2 "Alle dingen met dankzegging genomen zijnde, zijn geoorloofd".

Wie weet met voor doel de eerste auto's gemaakt zijn? En Volkswagens?
Ze zijn het product van Adolf Hitler.
Ook een pen kun je vanalles mee doen. Goede dingen schrijven, maar ook iets anders.
En de mond. Wat kan daar niet voor onzin uitkomen.
Maar ook goede dingen, die nuttig zijn en anderen blij maken.
't Is maar net wat het doel is en hoe iets gebruikt wordt, althans zo zie ik het.

Er kan wel een ander bezwaar tegen kaartspelen zijn, nl. de volgende.
Het resultaat is niet alleen afhankelijk van intelligentie, maar wordt voor
een deel bepaald door het lot. Je kunt bij klaverjassen nog zo goed opgelet
hebben, enkele dingen blijven onzeker. Bij andere spellen is de onzekerheidsfactor
soms (niet altijd) kleiner, en is het resultaat meer afhankelijk van goed spel en
oplettendheid. En kaartspelen heeft geen opvoedkundige waarde.
Er zijn spellen die dat meer hebben, en realistischer zijn.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 apr 2009 18:39

http://www.st-lectori-salutem.nl/christelijkleven.php

Hier kan een boekje besteld worden over het hoe en waarom van het afwijzen van het kaartspel.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 apr 2009 05:43

Men, ik zat op dat Economische en Administratieve concentratie kamp in Amersfoort jaaaaaaaaaaaren geleden en daar was Uno zelfs not done. Vreselijk, ik vergeet nooit dat gezicht van die chef daar als er in de kantine een spelletje Uno werd gedaan.

Achter elk spel kun je wel wat zoeken. Wij doen graag: "wie is het", ja, dat zijn ook allemaal karikatuurtjes toch met een dikke neus en weet ik veel wat. Zo maak je mensen belachelijk. Monopolie gaat om geldzucht en zo kun je nog wel ff doorgaan.
ja, dat is mijn mening dan he.....

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 18 apr 2009 07:53

Ja... het probleem is dat men 'iets fout vind' omdat dit zo geleerd is en daarbij gaan ze dingen zoeken. Dan kun je uiteindelijk alles wel als fout bestempelen.

En dat er vroeger (en nu nog) ranzige dingen mee gedaan worden, dat zou hetzelfde zijn als:
Er zijn mensen wel is vermoord met een stoel dus ik ga niet meer op een stoel zitten..

Het is een beetje ver gezocht en de bijbel spreekt er volgens mij verder ook niet over. Dus waarom zo lastig doen en allerlei dingen verbieden waar je eigenlijk niet echt iets duidelijks op aan kunt merken?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 apr 2009 09:59

Wullimpie schreef:http://www.st-lectori-salutem.nl/christelijkleven.php

Hier kan een boekje besteld worden over het hoe en waarom van het afwijzen van het kaartspel.

Heb je het boekje zelf al gelezen?
Ik ooit wel is, maar na verder onderzoek is dat het enige boekje dat meent dat het afleid van Jezus, Maria, duivel, e.d.
Verder heb ik het nergens anders terug kunnen vinden. Daarbij weten ze niet eens waar de oorsprong precies ligt vna het spel qua jaartal.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 18 apr 2009 18:45

@wijnand: ik denk dat je gelijk hebt. Daarbij lijkt me dit ook een van de 'overtuigingen' die door mensen in stand gehouden kan worden, onder meer 'omdat het altijd al zo geweest is.' Ik denk dat er bij ons (in RO dus) geen christen is die iets tegen het kaartspel opzich heeft, zeker niet als het gaat om gezelligheid en samen een spelletje doen.

De angst zit 'em denk ik het meest in de ellende die vaak gevolg was van het kaartspel en die nu bijna aan het spel gelijk gesteld wordt. Net zoiets als: Je mag niet bij een voetbalclub, want die spelen vaak wedstrijden op zondag en daarom is voetballen ook niet goed, ook zo'n verkeerde argumentatie die nog wel vaak gebruikt wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2009 09:48

Wullimpie schreef:http://www.st-lectori-salutem.nl/christelijkleven.php

Hm, een serie Christelijk Leven over: Wat mag je allemaal niet. Heerlijk.

Sowieso, kaarten in verband brengen met dronkenschap en hebzucht is onzin, als iemand vraagt of hij gezellig een potje mag klaverkassen ofzo. Met kaartspelen is op zich niks mis dus ik ik laat me wat dat betreft ook geen menselijke wetten opleggen. Gij zult niet tv kijken, gij zult geen kaarspelen spelen, gij zult geen tv in huis hebben, geen rokken boven de knie dragen etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2009 13:31

Als ik klaverjas, drink ik geen alcohol. Ik heb nuchter al genoeg moeite die komische volgordes van troef en niet-troef te onthouden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2009 13:34

:D

En daarnaast citeer ik tijdens het klaverjassen nog wel eens uit onze gereformeerde gezangen:

Alle roem is uitgesloten.

:mrgreen:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”