voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 30 jan 2004 17:34

God is rechtvaardig, en wij kunnen ook niet bestaan voor God. Daarom heeft onze liefdevolle Vader Jezus Christus gezonden naar de aarde om te sterven voor onze zonde. Daarom mogen wij straks in een wit kleed staan voor de rechter die recht zal doen.

Ik ben het hier niet mee eens, maar dat is een ander discussie. Jezus is niet voor ons allemaal gestorven, maar alleen voor degenen die Hij vantevoren heeft uitverkoren. En je kan niet zomaar aannemen dat je daar ook bij hoort. Ik vind dat wel een heel makkelijk geloof eigenlijk.

joris

Berichtdoor joris » 30 jan 2004 17:38

Doortje schreef:
God is rechtvaardig, en wij kunnen ook niet bestaan voor God. Daarom heeft onze liefdevolle Vader Jezus Christus gezonden naar de aarde om te sterven voor onze zonde. Daarom mogen wij straks in een wit kleed staan voor de rechter die recht zal doen.

Ik ben het hier niet mee eens, maar dat is een ander discussie. Jezus is niet voor ons allemaal gestorven, maar alleen voor degenen die Hij vantevoren heeft uitverkoren. En je kan niet zomaar aannemen dat je daar ook bij hoort. Ik vind dat wel een heel makkelijk geloof eigenlijk.
je hebt gelijk.

Vin

Berichtdoor Vin » 30 jan 2004 17:52

lol :mrgreen:

Sorry.

Goeie Joris 8)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 jan 2004 17:54

joris schreef:
Doortje schreef:

je hebt gelijk.

jullie hebben gelijk.
Maar als je dit ontkracht, ontkracht je het aanbod van genade. Maar het is niet zo dat iedereen zalig wordt (maar deze disussie wordt al ergens anders gevoert. Maar ik ben het met jullie eens.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 jan 2004 17:57

joris schreef:
hijwel schreef:
joris schreef:Als je mensen niet kan vertrouwen, kan je God ook niet vertrouwen meestal.

Benk het niet mee eens. Mensen kunnen hun beloftes niet nakomen.
Maar God komt zijn beloftes altijd na!
dat is theoretisch, hijwel. Sommige mensen hebben goede redenen om mensen niet te vertrouwen en projecterne dat op GOD. Waarom zou God die ik niet zie beter zijn dan iemand die ik wel zie?

Tuurlijk.. als je op God vertrouwt zul je mensen ook beter gaan vertrouwen. Maar het is niet zo dat je eerst op mensen moet kunnen vertrouwen voor dat je op God kan vertrouwen. God is een God die zijn beloftes altijd nakomt. En jij weet net zo goed als ik dat er mensen zijn die hun beloftes niet nakomen. (dat vertrouwen wordt dan wel geschonden)

Maar ik de bijbel staat juist: Wie op mijn vertrouwt, zal niet beschaamt worden.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 30 jan 2004 17:57

Doortje schreef:

Tja, dat is een van de moeilijke punten. Zelf kom ik ook uit deze hoek en weet hoe moeilijk het is om gewoon te GELOVEN. Weet je, er staat in de bijbel, dat is God's Woord, 'dat Jezus gestorven is voor ALLE mensen! Ga daar niet aan twijfelen, want de twijfel is niet uit God. Al geteld hoe vaak Jezus oproept om je te bekeren? En dat je het Woord aan moet nemen??? Dat is bijbelse taal, dat is wat God wil van ons. Maar wij worden aan het twijfelen gebracht door mensen die het beter willen weten (was dat in het Paradijs ook al niet zo????).
Ik heb deze discussie gelezen en hoor hoe mensen maar in die Oudvaders blijven wroeten. Ga wroeten en spitten in de Bijbel, dat is God's woord, daar kun je de Heer van hemel en aarde vinden. Maak Jezus tot je Oudvader! De bijbel is het enige geinspireerde Woord van God.
Sorry dat ik een beetje fel ben, ik weet uit ervaring hoe je in een circel kunt zitten waar je niet uitkomt. Uiteindelijk heb ik mijn oren dicht gedaan voor menselijke woorden, allemaal goed bedoeld hoor, maar het hielp mij niet. Ik heb mij terug getrokken en ben de Bijbel gaan lezen en daar heb ik Mijn Maker gevonden. Ik hoop dat je er wat mee kunt.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jan 2004 18:21

Blijft nog altijd de angst dat je jezelf bedriegt om je een kind van God te noemen.

Ik lees nu ook meer Bijbel dan oudvaders.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 30 jan 2004 18:55

caprice schreef:Blijft nog altijd de angst dat je jezelf bedriegt om je een kind van God te noemen.

Wie heeft je dat verteld? De bijbel? :lol: nee, de mensen, in wat voor positie ook vertellen je dat je misschien wel een verstandsgeloof hebt, of een tijdsgeloof, of een historisch geloof hebt....... taal van mensen en niet van de Bijbel (tenminste, ik heb het nog niet gevonden in de bijbel)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 30 jan 2004 19:04

dat houd niet in dat God niet door oudvaders zou kunnen werken. Ik denk dat je ze zelfs moet lezen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 jan 2004 19:21

essieee schreef:dat houd niet in dat God niet door oudvaders zou kunnen werken. Ik denk dat je ze zelfs moet lezen.

Het gaat wel om jou persoonlijke beleving, en niet die van de oudvaders.
Maar het kan heel mooi zijn, ik ken ook hele mooie gedichten van oudvaders.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 30 jan 2004 19:24

essieee schreef:dat houd niet in dat God niet door oudvaders zou kunnen werken. Ik denk dat je ze zelfs moet lezen.

Waarom zou je oudvaders lezen??? Natuurlijk kun je er wat van leren, maar de BIJBEL is onze enige bron van Waarheid!!! Begin daarmee, zoek God nu Hij nog te vinden is..... bedenk geen uitvluchten, of beter, laat je niet verleiden door uitvluchten in wat voor vorm dan ook....

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jan 2004 20:36

Petertje schreef:
caprice schreef:Blijft nog altijd de angst dat je jezelf bedriegt om je een kind van God te noemen.

Wie heeft je dat verteld? De bijbel? :lol: nee, de mensen, in wat voor positie ook vertellen je dat je misschien wel een verstandsgeloof hebt, of een tijdsgeloof, of een historisch geloof hebt....... taal van mensen en niet van de Bijbel (tenminste, ik heb het nog niet gevonden in de bijbel)

Ja, het is Bijbels, althans, het tijdgeloof.

- Een historisch geloof is niet meer dan kennis van de Bijbel en de feiten dier erin staan. Dat is niet te verachten. Maar al ken je de hele Bijbel uit je hoofd, dan kun je daarmee toch niet zalig worden?

- Tijdgeloof ligt wat moeilijker. Het doet zich voor als het ware zaligmakende geloof. Het houdt geen stand in beproevingen, en er is geen strijd. Er kan wel wat gevoel bij zitten, maar het is een geloven uit jezelf, en dat is ook niet zaligmakend.
Tijdgeloof is wel terug te vinden in de Bijbel. Wat dacht je van Judas? Tot het moment dat openbaar kwam dat hij Jezus zou veraden zou je absoluut geen kwaad van hem gedacht hebben. Hij was gewoon een discipel zoals de anderen.
Tijdgeloof is ook te vinden in de gelijkenis van de zaaier, waar
* het zaad op het pad valt en wordt weggepikt door de vogelen des hemels (uit de kerk over andere dingen praten die het zojuist gepredikte woord verdringen bijv.).
* het zaad tussen de doornen en distels valt en daar verstikt wordt. (Onder de indruk van een preek, een boek, of een indruk van God keert men zich tijdelijk af van de wereld, maar als de indruk verdwijnt komt ook de lust om de wereld te dienen weer terug)
* het zaad in aarde valt die goed lijkt. Het plantje groeit voorspoedig op, maar als de zon komt (de beproeving) heeft het gebrek aan water, omdat het niet diep kan komen met zijn wortels. Vlak onder de aarde liggen namelijk stenen. (Dit geloof is niet bestendig voor de eeuwigheid. Het kan de Zon der Gerechtigheid ook niet verdragen en verschroeit onder Zijn toorn. Tijdgeloof dus).
* zaad dat in de goede aarde mag vallen en veelvoudig vrucht mag dragen. (Het ware zaligmakende geloof).

Ik ben voornamelijk bang dat de beschrijving van het tweede of derde sterretje op mij van toepassing is. Ze benaderen het vierde sterretje wel, maar het blijft eigengerechtigheid en eigenwillige godsdienst.

Die angst komt uit mijzelf. Maar eens zal Hij toch zekerheid geven als het echt uit Hem is?
De reformatie was er ook juist om de zekerheid van het geloof te benadrukken. In de Roomse kerk weet niemand of hij zalig wordt.
Die zekerheid heb ik ook nodig, en vele anderen met mij.

God geeft Zijn genademiddelen. Hij kan die gebruiken om ons te bekeren. Allereerst door Zijn Woord. De prediking is ook een genademiddel. Zouden wij de preken en werken van die oudvaders niet lezen als God er door kan werken?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 30 jan 2004 20:43

caprice schreef:
Petertje schreef:

Ja, het is Bijbels, althans, het tijdgeloof.

- Een historisch geloof is niet meer dan kennis van de Bijbel en de feiten dier erin staan. Dat is niet te verachten. Maar al ken je de hele Bijbel uit je hoofd, dan kun je daarmee toch niet zalig worden?

- Tijdgeloof ligt wat moeilijker. Het doet zich voor als het ware zaligmakende geloof. Het houdt geen stand in beproevingen, en er is geen strijd. Er kan wel wat gevoel bij zitten, maar het is een geloven uit jezelf, en dat is ook niet zaligmakend.
Tijdgeloof is wel terug te vinden in de Bijbel. Wat dacht je van Judas? Tot het moment dat openbaar kwam dat hij Jezus zou veraden zou je absoluut geen kwaad van hem gedacht hebben. Hij was gewoon een discipel zoals de anderen.
Tijdgeloof is ook te vinden in de gelijkenis van de zaaier, waar
* het zaad op het pad valt en wordt weggepikt door de vogelen des hemels (uit de kerk over andere dingen praten die het zojuist gepredikte woord verdringen bijv.).
* het zaad tussen de doornen en distels valt en daar verstikt wordt. (Onder de indruk van een preek, een boek, of een indruk van God keert men zich tijdelijk af van de wereld, maar als de indruk verdwijnt komt ook de lust om de wereld te dienen weer terug)
* het zaad in aarde valt die goed lijkt. Het plantje groeit voorspoedig op, maar als de zon komt (de beproeving) heeft het gebrek aan water, omdat het niet diep kan komen met zijn wortels. Vlak onder de aarde liggen namelijk stenen. (Dit geloof is niet bestendig voor de eeuwigheid. Het kan de Zon der Gerechtigheid ook niet verdragen en verschroeit onder Zijn toorn. Tijdgeloof dus).
* zaad dat in de goede aarde mag vallen en veelvoudig vrucht mag dragen. (Het ware zaligmakende geloof).

Ik ben voornamelijk bang dat de beschrijving van het tweede of derde sterretje op mij van toepassing is. Ze benaderen het vierde sterretje wel, maar het blijft eigengerechtigheid en eigenwillige godsdienst.

Die angst komt uit mijzelf. Maar eens zal Hij toch zekerheid geven als het echt uit Hem is?
De reformatie was er ook juist om de zekerheid van het geloof te benadrukken. In de Roomse kerk weet niemand of hij zalig wordt.
Die zekerheid heb ik ook nodig, en vele anderen met mij.

God geeft Zijn genademiddelen. Hij kan die gebruiken om ons te bekeren. Allereerst door Zijn Woord. De prediking is ook een genademiddel. Zouden wij de preken en werken van die oudvaders niet lezen als God er door kan werken?

Wat ik bij jou proef, is angst. Angst om een verkeerde beslissing te nemen. Maar hoe kun je een verkeerde beslissing nemen als je dat in volle overtuiging doet dat er een God is die naar je luistert? Dat er een God is die van je houdt?? Wat zou er verkeerd kunnen gaan als je naar Hem gaat in alle oprechtheid???
Ben je al op je knieen geweest voor Hem, vergeving gevraagd over al je zonden en gevraagd of Hij je leven vanaf nu in Zijn handen wil nemen??? Zo niet, mag ik je uitnodigen om dat nu te doen???? l

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jan 2004 20:48

Ja, maar het lijkt zo vaak of Hij zich verborgen houdt.
Ben ik dan toch niet oprecht?
Dat het gebed van de goddelozen God een gruwel is...

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 30 jan 2004 21:28

caprice schreef:Ja, maar het lijkt zo vaak of Hij zich verborgen houdt.
Ben ik dan toch niet oprecht?
Dat het gebed van de goddelozen God een gruwel is...

Wat bedoel je met JA?? Waarom geloof je niet de woorden van de God van hemel en aarde en wel de woorden van mensen???
Geef je over aan Hem en je zult Zijn Vrede ervaren die alle verstand te boven gaat...

Terug naar “Archief”