bidden om...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: bidden om...

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2009 15:31

Tja, als je persoonlijk of je naaste familie geslagen wordt met bijvoorbeeld kanker of andere ellende, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je in eerste instantie boos bent op God. Uiteindelijk gaat het erom hoe je met die boosheid omgaat. Zelfs boosheid is te transformeren naar iets wat positiever is.

Waarom heb je er moeite mee, dat je het toen was? Gevoel "mag" je altijd hebben, wat dan ook. Haat, afgunst, verdriet, woede; het mag allemaal. De vraag is alleen wat je er mee doet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

*Annette*
Majoor
Majoor

bidden om...

Berichtdoor *Annette* » 09 apr 2009 11:43

Mortlach schreef:Waarom heb je er moeite mee, dat je het toen was? Gevoel "mag" je altijd hebben, wat dan ook. Haat, afgunst, verdriet, woede; het mag allemaal. De vraag is alleen wat je er mee doet.

Ik vind het gewoon erg dat ik op Hem boos ben geweest! Ik voel me zo ondankbaar, Hij heeft me toch altijd er doorheen geholpen? al voel ik dat soms niet zo. Ik heb behoorlijk moeite met accepteren wat er allemaal gebeurd, dat me leven langs andere wegen gaat dan waarop ik gehoopt had ed. Op oudjaarsavond werd het me allemaal teveel, en werd ik heel boos op God en vroeg me zoveel waarom's af. Volgens me psych was God wel zo machtig, groot ed. om me dat te vergeven en zal Hij er helemaal niet boos op me wezen... Maja soms knaagt het wel aan me, net als de gedachten die er wel niet allemaal door me hoofd vliegen als ik behoorlijk depri ben. Ik denk dan wel eens, als ik sterf, en dan... moet ik daar verantwoording voor afleggen.

Maar als ik dan in Mattheus 6 vers 14 en 15 lees; Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven. Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdagen niet vergeven. Dan denk ja hoe moet ik dat zien...

Vind dit zo moeilijk, nu ook de tranen komen alweer in me ogen :(.

Het is wel even offtopic...
Wat de toekomst brengen moge........

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 09 apr 2009 13:23

Boosheid is denk ik frustratie omdat "dat wat is" niet overeenkomt met "dat wat we willen dat is".

Je was Boos op God omdat dingen niet gingen voor jou zoals je wilde. Je bent nu boos op jezelf omdat je gedrag naar God toe niet was wat je zou willen dat het was. En straks ben je boos omdat je niet op hem vertrouwde :)

Maar God heeft gekozen wie jij bent. Die discrepanties die boosheid scheppen gelden dus niet voor hem. En dus is hij niet boos. Je bent wie hij schiep. En je bent perfect. Vertrouw in zijn keuze en in zijn genade.

Als je werkelijk op hem vertrouwt. (Dit vereist geen perfectie) Dan laat hij je niet in de steek. De laatste krisis die ik doorging heb ik van hem geeist zichzelf te laten zien. Dat deed hij natuurlijk niet, maar de overgang van windstil naar storm binnen een minuut overtuigde me verder wel. Ik geloof dat ik iets gemompeld heb van "Als u me zoekt zit ik thuis naast de kachel me te schamen"...

Het ene moment lijkt hij heel ver weg en een ander moment heel dicht bij.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 apr 2009 08:23

Je bent wie hij schiep. En je bent perfect. Vertrouw in zijn keuze en in zijn genade.

Uiteraard geldt het volgende antwoord niet alleen voor Annette, maar voor elk mens:
Wij zijn niet zoals we geschapen zijn. zonde = doel missen. We zijn niet perfect. Onze gevoelens zijn niet perfect. Onze boosheid komt voort uit een opstandig, dom en zondig hart.

En juist DAAROM hebben we Jezus nodig.

die perfect zijn, hebben de medicijnmeester niet nodig.

We moeten allen navolgers van Jezus worden. Die maar om ÉÉN reden boos wordt: als ze Eer van zijn Vader aangetast wordt.
En dat is ook onze enige reden om boos te worden; de aantasting van Gods eer.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 14 apr 2009 09:32

DesertRose schreef:Uiteraard geldt het volgende antwoord niet alleen voor Annette, maar voor elk mens:
Wij zijn niet zoals we geschapen zijn. zonde = doel missen.

Er zijn inderdaad mensen die geloven dat God niet in staat was om zijn perfecte schepping tot waarheid te brengen. En dat er iets buiten hem is wat via een slim plan God in de maling kon nemen. En zo Gods schepping corrupteren. Zonder dat God het wist, zonder dat God het voorzag, terwijl hij even aan het wandelen was, zonder dat God er vervolgens iets aan kon doen om de schade te repareren. Blijkbaar is God machteloos tegen een slim plannetje.

We zijn niet perfect. Onze gevoelens zijn niet perfect. Onze boosheid komt voort uit een opstandig, dom en zondig hart. En juist DAAROM hebben we Jezus nodig.

We zijn perfect, maar daarin niet vrij van een dom en zondig hart. Of anders geformuleerd, de harten van kinderen. De meesten van ons weten niet eens beter. De lat van persoonlijke ontwikkeling ligt bijzonder laag in deze wereld. We verzuipen in de mensen die nog steeds denken dat digitale horloges een top idee zijn. Die vinden dat ze recht hebben op een muur vullende televisie en die stuk voor stuk een auto en 2.4 kinderen willen hebben. En die doodgaan rond hun 80e en dan pas een gevoel beginnen te krijgen voor wat echt belangerijk is. Maar de 5.8 kleinkinderen zijn te druk bezig met hun auto's en televisies.

Net zoals kinderen die het hoogste glas willen. Het is niet omdat ze slecht zijn. Het is omdat ze de vreugden van delen en wijsheid nog niet kennen.

die perfect zijn, hebben de medicijnmeester niet nodig.

Maar zelfs een perfect gezond en intelligent kind moet naar school om te leren...

We moeten allen navolgers van Jezus worden. Die maar om ÉÉN reden boos wordt: als ze Eer van zijn Vader aangetast wordt.
En dat is ook onze enige reden om boos te worden; de aantasting van Gods eer.

Stel jezelf dus de volgende vraag... Riskeren we de aantasting van Gods eer door aan te nemen dat hij feilbaar is? Of door aan te nemen dat hij feilloos is.

Als hij feilbaar is. Dan kan zijn plan in zijn schepping waarbuiten niets bestaat mislukken. Dat wil zeggen dat wat we mislukte wezens zijn en God faalde om zijn droom te verwezelijken.

Als hij onfeilbaar is. Dan is zijn plan met zijn schepping, hoe moeilijk het ook is voor ons om te begrijpen te snappen en te doorzien precies zoals hij dat bedoeld heeft. En dus perfect in elk detail.

Zonder de mogelijkheid tot zonde zouden we geen vrije keuze hebben.

Opstaan in het materiele is een spel van evenwicht en zwaartekracht. Opstaan in de heilige geest is dat ook. Zonder de zwaartekracht van de zonde zou dat triviaal zijn, iets wat triviaal is geven we geen waarde.

Ik begrijp dat het niet de orthodoxe visie is.. Het is mijn visie. Hoe zou een perfecte schepper een imperfecte schepping kunnen scheppen? Volgens mij zit de imperfectie meer in onze ogen dan in die van God.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 apr 2009 09:44

juist. Jezus zegt zelf (en een tweede keer in andere woorden):
Want het is noodzakelijk dat er ergenissen komen, maar wee de mens door wie ze komen.

Zie je het dubbele? het perfecte plan van God, maar tevens ligt de schuld op ons.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 14 apr 2009 14:45

DesertRose schreef:juist. Jezus zegt zelf (en een tweede keer in andere woorden):
Want het is noodzakelijk dat er ergenissen komen, maar wee de mens door wie ze komen.

Zie je het dubbele? het perfecte plan van God, maar tevens ligt de schuld op ons.

Ja... Maar dat geeft de schuld wel een andere kleur. Ik vind dat apart dat op zoveel cruciale momenten God gebruikt maakt van de diensten van wat wij vervolgens als duivel bestempelen.

Neem bijvoorbeeld de lijdensweg van Christus. Zonder Judas of iemand als Judas zou Jezus potentieel tachtig geworden zijn. Maar het sterven was wel degelijk een essentieel onderdeel van Gods plan. Een plan wat zonder Judas niet uitgevoerd had kunnen worden.

Dus wat maakt dat Judas? Een duivel? Of een onderdeel van Gods plan? En als hij onderdeel was van Gods plan. Hoe kan hij voor zijn essentiele rol dan gestrafd worden? Maar dat is wel wat christus hem zei dat zou gebeuren.

Je kunt twee dingen doen. Ofwel er snoeihard vanuit gaan dat mens zondig is. Maar dan zeg je eigenlijk dat God als schepper imperfect is. Of je kunt er snoeihard vanuit gaan dat God perfect is. En dan moet je concluderen dat er zelfs een doel zit achter onze zonden. Ook al snappen we die niet.

Wat mij persoonlijk dan weer helpt om dat verhaal over de appel te slikken. Dat God niet voorzag dat dit kon gebeuren, foutje bedankt, wil er bij mij om hopelijk begrijpelijke redenen niet in.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 apr 2009 15:19

ik kies voor het volgende:
- God is perfect en de mens is zondig.
- de optie tot zondigen was nodig om de schepping te perfectioneren. Dus een perfecte schepping, en toch uiteindelijk: zonde.
- de zonde is dus gepland, en heeft inderdaad een doel. de zonde is noodzakelijk.
- maar toch zijn we zelf schuldig, en dragen we zelf de verantwoordelijkheid.
- Het doel van de zonde, daar hebben we niks mee te maken, omdat dat niet ons pakkie an is. Als God daar een doel mee heeft, dan is dat onze zaak niet. WIJ moeten doen wat God zegt, God kan zijn eigen doelen wel nakomen.
Want anders kan je met een gerust hard zondigen: God heeft er toch een doel mee.
Ja heel fijn voor je, maar zo rekent God niet. Een ieder zal rekenschap moeten afleggen van alles wat hij heeft gedaan, hetzij goed, of hetzij kwaad.

Dat is logisch niet te beredeneren, en net zo paradoxaal als de kwantumtheorie; gewoon aannemen maar.

"Want het is noodzakelijk dat er ergenissen komen, maar wee de mens door wien ze komen."

Maar ik geloof dat we het redelijk met elkaar eens zijn.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 14 apr 2009 16:27

DesertRose schreef:Want anders kan je met een gerust hard zondigen: God heeft er toch een doel mee.
Ja heel fijn voor je, maar zo rekent God niet. Een ieder zal rekenschap moeten afleggen van alles wat hij heeft gedaan, hetzij goed, of hetzij kwaad.

Dat lijkt me wel. Rekenschap. Maar wat Christus ook vaak zei was dat je gemeten zult worden aan je eigen maten. Dat wil volgens mij zeggen dat je eigen ideen over de situatie meegenomen worden in de beoordeling.

Volgens mij betekent dat dat als je geen enkel punt hebt met aangesproken worden met ruwe woorden dat je eigen ruwe woorden je minder zwaar aangemeten worden dan wanneer je er op staat beleefd aangesproken te worden maar anderen niet zo behandelt.

Dat is logisch niet te beredeneren, en net zo paradoxaal als de kwantumtheorie; gewoon aannemen maar.

De kwantum theorie is overigens beredeneerd om de paradox van de observatie op te lossen. Aannemen waar is wat mij betreft gewoon nooit goed genoeg.

In zo'n geval zal ik altijd terugvallen op "Men zegt dit en dat... Maar ik weet dit niet."

Maar ik geloof dat we het redelijk met elkaar eens zijn.

Mooi he? :)

Terug naar “Archief”