Moderator: Moderafo's
De kernles van het huwelijk is voor mij dit:
God wil er mee zeggen dat hij mensen insluit en omsluit.
Dit is wat wij er vaak van zeggen:
God wil er mee zeggen dat hij mensen opsluit en uitsluit
En als God in het middelpunt staat dan gaan liefdelozen liefhebben. Dan gaan trouwelozen trouw betonen. En worden mensen zonder kennis wijs. Stel dat God zich bemoeit met homoseksuelen, en vervolgens proberen wij ze tegen te houden met de wet, de schepping, of het huwelijk, dan zeggen we eigenlijk: de gave die God aan hetero’s geeft (ondanks ons gebrek t.o.v. het gebod, het huwelijk en de schepping) die kan en mag Hij niet aan homo’s geven. Want die verdienen het (nog) niet.
Harm-J schreef:Als men als bij zichzelf naar binnen kijkt of het eigen leven bekijkt, (lees: de woorden uitspreekt, (al dan dan niet in een gesprek) van ik ben ook een zondaar) weet men vaak niet, hoe snel men het weer over de zonde van de ander moet gaan hebben. Ook jammer is het punt wat men dan vaak gebruikt of de vraag waar men dan op uitkomt, of je "een ander" niet meer op zijn zonden mag wijzen/aanspreken? Ook daarmee lijkt de vraag onder te sneeuwen: Hoe is het met het eigen middelpunt. (lees: hoe is jouw relatie met God? Mag Hij bij jou ook volledig naar binnen kijken of zijn er kamertjes waarvan je eigenlijk zou willen, dat God daar (even) liever niet kijkt?)
Het is altijd eenvoudiger om een ander ergens op te wijzen, dan bij zichzelf naar binnen te kijken.
tante-tortel schreef:Als het goed is bidden we dat ten alle tijden. Maar hoe kunnen wij de wil van God kennen?
Gewoon uit zijn woord. Daarin spreekt Hij tot ons.
tante-tortel schreef:Dus als er mensen zijn die hier zomaar durven zeggen dat ze een homohuwelijk afkeuren doen ze dat op grond van de Bijbel.
Dat anderen het niet zo zien of het anders denken te kunnen lezen uit de Bijbel is tenslotte ook gewoon hun mening. En hoe zij het zien.
Om de anders dan jij denkende gelijk maar te bestempelen als mensen die denken hun mening op te moeten leggen aan anderen vind ik ondertussen een steeds terugkerend bla bla.
Daar kan ik gewoon helemaal niets mee.
Iemand die dat zegt doet het zelf ook met de gene die hij/zij beschuldigd.
tante-tortel schreef: Dus als er mensen zijn die hier zomaar durven zeggen dat ze een homohuwelijk afkeuren doen ze dat op grond van de Bijbel.
Denkertje21 schreef:tante-tortel schreef: Dus als er mensen zijn die hier zomaar durven zeggen dat ze een homohuwelijk afkeuren doen ze dat op grond van de Bijbel.
Moet zijn: Dus als er mensen zijn die hier zomaar durven zeggen dat ze een homohuwelijk afkeuren doen ze dat op grond van hun interpretatie van de Bijbel
DesertRose schreef:TT is een jongen, trouwens.
Speedy schreef:Denkertje21 schreef:tante-tortel schreef: Dus als er mensen zijn die hier zomaar durven zeggen dat ze een homohuwelijk afkeuren doen ze dat op grond van de Bijbel.
Moet zijn: Dus als er mensen zijn die hier zomaar durven zeggen dat ze een homohuwelijk afkeuren doen ze dat op grond van hun interpretatie van de Bijbel
Ik denk dat TT zelf wel haar mening hier kan geven, daar hoef jij geen aanpassingen op te maken met jouw interpretaties ....
Denkertje21 schreef:Nee hoor, ik interpreteer niet. Ik stel gewoon een feit vast voordat er weer allerlei dwalingen binnen sluipen. En dát willen we hier niet op RW toch?
Speedy schreef:Ach, het is hier toch al een en al dwaling.
meboy schreef:Wat zet je in het middelpunt?
De grote vraag bij kiezen over homoseksualiteit is wat je referentiekader is. Je kunt de keus baseren op een aantal verschillende uitgangspunten. Elke keus heeft zo zijn consequenties voor de manier waarop je tegen anderen aankijkt en de manier waarop je jezelf bekijkt.
Het middelpunt is het (aangepaste) gebod.
Je zou kunnen zeggen dat de 10 geboden, en de aanvullende besprekingen in de Bijbel een mooie centrale rol kunnen spelen voor homo’s. Echter zodra het gebod als uitgangspunt genomen wordt dan is er een probleem. En dat probleem is als volgt te benoemen: mensen pakken nooit het héle gebod. Ze nemen een gebod, formuleren daar hun eigen ondergebod en plakken dat vervolgens op de mensheid. Ze zeggen bijvoorbeeld: “gij zult niet echtbreken” vereist dat man en vrouw trouwen, en dat homo’s celibatair blijven. Het celibaat en het heterohuwelijk noemen ze de juiste keus. Het gevolg van dat ondergebod is dat een grote groep voldoet (hetero’s en celibatairen), en dat een kleine groep niet voldoet (homo’s in relatie). Maar dat is nooit de functie van het echte gebod geweest. De functie van het échte gebod is dat er niemand voldoet… Zodra we een op de wet gebaseerde keus maken en de mensen zijn tevreden dan is er sprake van een versleuteld gebod. De totale vernietigende zeggingskracht van het gebod hebben we dan gewijzigd in een niet-totale-vernietigende-zeggingskracht. Dat principe komen we heel vaak tegen. En dat is niet eerlijk, want de wet hoort iedereen te verdoemen en niet slechts dat deel waarvan wij vinden dat ze een slechte keus maken. Daarom kan de wet nooit uitgangspunt zijn voor je keus.
Het middelpunt is het huwelijk.
Veel mensen zeggen: Het huwelijk is de standaard, alles wat er van afwijkt is zondig. Eigenlijk is dat ook een soort nieuwe onder-eis. Het huwelijk krijgt dan een plaats die het niet verdient. Het huwelijk wordt dan scherprechter. Om bij te voegen degenen die waardig zijn, en af te stoten degenen die onwaardig zijn. Het huwelijk maakt dan scheiding tussen mensen.
Het huwelijk is in zichzelf niets. In Hosea heb je kunnen lezen dat het huwelijk slechts als taak heeft om drie dingen van God af te schaduwen: liefde trouw, en kennis van God. Als we ons huwelijk gebruiken om anderen uit te sluiten dan weerspiegelt dat niets van de liefdevolle, trouwe, alwetende God. In het huwelijk krijg je de kans van God om te tonen hoe liefdevol, trouw en vol kennis God is. Dat je hem erkent als de gever van gaven. Zodra het huwelijk centraal staat dan zeggen we eigenlijk: het mooie komt van het huwelijk. In plaats van: het mooie komt van God.
Het middelpunt is de schepping
De schepping heeft verschil gemaakt tussen man en vrouw. De schepping vereist dat de relatie zuiver wordt gehouden. Het probleem bij dat standpunt is dat de schepping niet meer héél is. Als we zouden besluiten dat er vanuit de heelheid van de schepping keuzes moeten worden gemaakt; dan is dat slecht nieuws voor de gehandicapten. We zouden geen rolstoelen meer gebruiken; immers de schepping bestond uit twee perfect werkende benen. We zouden geen psychiaters meer bezoeken; immers de schepping had een volmaakt functionerend brein. Als die mensen middelen mogen gebruiken die aansluiten bij wat men wel kan dan kunnen homo’s dat ook. En eigenlijk doén we dat allemaal! Alleen zien we het niet meer omdat we het zicht op volmaaktheid zijn kwijtgeraakt. Als we onszelf zouden vergelijken met de volmaakte schepping dan zijn we allemaal als gehandicapten in een rolstoel: voortbewegend zo goed en zo kwaad als het gaat. Maar zodra je dat volmaakte beeld een beetje naar beneden bijstelt dan wordt de beperking die het meest voorkomt vanzelf standaard. Dan heeft de meerderheid van de mensen niet eens meer in de gaten, wát oorspronkelijk normaal was, en denkt men dat men zelf volledig normaal is.
Het middelpunt is homoseksualiteit
Homoseksualiteit is een opzichzelf bestaande positieve liefdesvariant "punt". Die stelleing is voor veel mensen legitimatie voor hun eigen "zijn". Van daaruit hoeven er geen vragen meer worden gesteld. Geen aanknopingspunten meer worden gevonden; het rechtvaardigd elke vanuit homoseksualiteit gemotiveerde keus. Het heeft geen oog voor de beperkende kracht die er spreekt vanuit een leven zonder God. De connectie met God wordt niet gebruikt in het empoweren van homoseksualiteit. Hoe kan een homo ooit los van God zichzelf aanvaarden? Dan is zelfaanvaarding omgeslagen in zelfverheerlijking. Ik geloof nooit dat daar een positieve "vibe" voor de mensheid uit voortkomt.
Eigenlijk spreekt uit deze vier middelpunten slechts één middelpunt: we verheffen onszelf tot standaard: wij passeren het gebod, de huwelijkseis, en de scheppingseis.
Wat moet er dan wel in het middelpunt staan?
Dat antwoord is eigenlijk heel simpel: erken dat God degene is die het goede geeft. God moet in het midden staan. Het Gebod wil God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Het huwelijk heeft als taak om God af te schaduwen in liefde, trouw en kennis. De schepping heeft als doel God te loven en te prijzen.
En als God in het middelpunt staat dan gaan liefdelozen liefhebben. Dan gaan trouwelozen trouw betonen. En worden mensen zonder kennis wijs. Stel dat God zich bemoeit met homoseksuelen, en vervolgens proberen wij ze tegen te houden met de wet, de schepping, of het huwelijk, dan zeggen we eigenlijk: de gave die God aan hetero’s geeft (ondanks ons gebrek t.o.v. het gebod, het huwelijk en de schepping) die kan en mag Hij niet aan homo’s geven. Want die verdienen het (nog) niet.
Snappen jullie nu waarom hetero’s te vergelijken zijn met homo’s? Zij maken gebruik van God’s praktische genade. HOEWEL ze niet voldoen aan het gebod, de huwelijkseis, en de scheppingseis LEVEN en GROEIEN ze toch door God’s genade. Als je homo’s leven en groei ontzegt dan kan je nooit genieten van de vrucht die het voortbrengt. Wil je weten of ik gelijk heb? Geef dan ruimte aan God, geef dan ruimte aan leven, geef dan ruimte aan groei…
Het huwelijk is in zichzelf niets. In Hosea heb je kunnen lezen dat het huwelijk slechts als taak heeft om drie dingen van God af te schaduwen: liefde trouw, en kennis van God. Als we ons huwelijk gebruiken om anderen uit te sluiten dan weerspiegelt dat niets van de liefdevolle, trouwe, alwetende God. In het huwelijk krijg je de kans van God om te tonen hoe liefdevol, trouw en vol kennis God is. Dat je hem erkent als de gever van gaven. Zodra het huwelijk centraal staat dan zeggen we eigenlijk: het mooie komt van het huwelijk. In plaats van: het mooie komt van God.
En als God in het middelpunt staat dan gaan liefdelozen liefhebben. Dan gaan trouwelozen trouw betonen. En worden mensen zonder kennis wijs. Stel dat God zich bemoeit met homoseksuelen, en vervolgens proberen wij ze tegen te houden met de wet, de schepping, of het huwelijk, dan zeggen we eigenlijk: de gave die God aan hetero’s geeft (ondanks ons gebrek t.o.v. het gebod, het huwelijk en de schepping) die kan en mag Hij niet aan homo’s geven. Want die verdienen het (nog) niet.
Snappen jullie nu waarom hetero’s te vergelijken zijn met homo’s? Zij maken gebruik van God’s praktische genade. HOEWEL ze niet voldoen aan het gebod, de huwelijkseis, en de scheppingseis LEVEN en GROEIEN ze toch door God’s genade. Als je homo’s leven en groei ontzegt dan kan je nooit genieten van de vrucht die het voortbrengt. Wil je weten of ik gelijk heb? Geef dan ruimte aan God, geef dan ruimte aan leven, geef dan ruimte aan groei…
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten