elbert schreef:mohamed schreef:Mooie teksten, helaas veronderstel jij dat ik denk dat de ongelovigen ook rein zijn verklaart, maar dat is niet zo hoor.
Nee, dat veronderstel ik niet. Wat ik wel veronderstel, is dat je denkt dat als er staat dat "Alle dingen zijn wel rein voor de reinen", daar ook dingen als hoererij, afgoderij enz. onder vallen. Dat is niet de bedoeling van de apostel. Integendeel: die dingen behoren we te ontvluchten (1 Kor. 6:18, 1 Kor. 10:14).
Dus laat die horrorfilm, waarin een verwrongen beeld van de werkelijkheid wordt weergegeven en die inspeelt op angst, maar zitten. Want de liefde verheugt zich in de waarheid en denkt geen kwaad (1 Kor. 13).
Weet je wel wat hoererij in de diepere zin betekent?
Jeremia 38 En Ik zag, toen Ik vanwege alles, waarin de afkerige Israël overspel bedreven had, haar verlaten, en haar haar scheidbrief gegeven had, dat de trouweloze haar zuster Juda, niet vreesde, maar heenging,
en zelf ook hoereerde.
9 Ja, het geschiedde, vanwege het gerucht van haar hoererij, dat zij het land ontheiligde;
want zij bedreef overspel met steen en met hout.
Hoererij heeft niet alleen een letterlijke betekenis, maar is vooral een allegorie voor afgoderij.
Mi 1,7 En al zijn gesneden beelden zullen vermorzeld worden, en al zijn hoerenbeloningen zullen met vuur verbrand worden, en al zijn afgoden zal Ik stellen tot een woestheid;
want het heeft ze van hoerenloon vergaderd, en zij zullen tot hoerenloon weerkeren.
Kol 3,5 Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid,
welke is afgodendienst.
Het moge zeer duidelijk zijn dat hoererij niet eenzijdig uitgelegd dient te worden, omdat de allegorische betekenis zoveel zwaarder weegt. Immers Jezus zei over de letterlijke hoer:
Luk 7,47 Daarom zeg Ik u:
Haar zonden zijn haar vergeven, die vele waren; want zij heeft veel liefgehad; maar die weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief.
Doch profeteerde Hij over de geestelijke hoer, Jeruzalem (Jer 13,27) het volgende:
Mat 2337 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijk een hen haar kuikens bijeenvergadert onder de vleugels; en gij hebt niet gewild.
38
Ziet, uw huis wordt u woest gelaten.
De letterlijke hoererij van de vrouw werd haar vergeven, maar de geestelijke hoererij, de afgoderij van Jeruzalem werd de hoer
niet vergeven en daarom zijn de tempel en de stad in het jaar 70 ook verwoest door de Romeinen. Conclusie: geestelijke hoererij, oftewel afgoderij weegt zwaarder dan letterlijk overspel. Misschien is je altijd geleerd dat sex binnen het huwelijk rein is en one night stands en vreemdgaan onrein, maar de grap is dat sex sowieso altijd hoererij is. Lees maar wat Paulus schreef:
'Maar
vanwege de hoererijen zal iedere man zijn eigen vrouw hebben, en iedere vrouw zal haar eigen man hebben.' (1 Kor 7,2)
Breek me de bek maar niet open over hoererij en laat onze broeder genieten van zijn films en boeken.