DesertRose schreef:9 En des anderen daags, terwijl deze reisden, en nabij de stad kwamen, klom Petrus op het dak, om te bidden, omtrent de zesde ure.
10 En hij werd hongerig, en begeerde te eten. En terwijl zij het bereidden, viel over hem een vertrekking van zinnen.
11 En hij zag den hemel geopend, en een zeker vat tot hem nederdalen, gelijk een groot linnen laken, aan de vier hoeken gebonden, en nedergelaten op de aarde;
12 In hetwelk waren al de viervoetige [dieren] der aarde, en de wilde, en de kruipende [dieren], en de vogelen des hemels.
13 En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet.
14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Heere! want ik heb nooit gegeten iets, dat gemeen of onrein was. 15 En een stem [geschiedde] wederom ten tweeden male tot hem: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken. 16 En dit geschiedde tot drie maal; en het vat werd wederom opgenomen in den hemel.
28 En hij zeide tot hen: Gij weet, hoe het een Joodsen man ongeoorloofd is, zich te voegen of te gaan tot een vreemde; doch God heeft mij getoond, dat ik geen mens zou gemeen of onrein heten.
29 Daarom ben ik ook zonder tegenspreken gekomen, ontboden zijnde. Zo vraag ik dan, om wat reden gijlieden mij hebt ontboden.
34 En Petrus, den mond opendoende, zeide: Ik verneem in der waarheid, dat God geen aannemer des persoons is;
35 Maar in allen volke, die Hem vreest en gerechtigheid werkt, is Hem aangenaam.
Onreinheid, ontucht en overspel worden nog steeds verboden in de periode hierna.
Paulus waarschuwdt ertegen, terwijl hij gewoon onrein vlees durft te eten.
Conclusie, met deze teksten word niet bedoelt, dat de instelling van het huwelijk veranderd is.
Bovendien hebben offervlees en huwelijk beide een andere heenwijzing. offervlees wijst heen op het offer van de Heere Jezus, het huwelijk wijst heen op de gemeenschap tussen Christus en Zijn Kerk.
Het eerste is vervuld, zie het visioen aan Petrus.
Het tweede nog niet.
Ja, overspel ontucht en onreinheid worden inderdaad nog steeds verboden. Alleen laat deze tekst zien dat hetgeen in het OT soms als onrein wordt bestempelt, het na de bemoeienis van God niet meer is. Als het huwelijk zo'n eisende wet is, hoe verklaar je dan Paulus' pleidooi tegen het huwelijk? En Waarom is Christus niet getrouwd? Je maakt van het huwelijk meer dan het is:
32 En ik wil, dat gij zonder bekommernis zijt. De ongetrouwde bekommert zich met de dingen des Heeren, hoe hij den Heere zal behagen;
33 Maar die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe hij de vrouw zal behagen.
34 Een vrouw en een maagd zijn onderscheiden. De ongetrouwde bekommert zich met de dingen des Heeren, opdat zij heilig zij, beide aan lichaam en aan geest; maar die getrouwd is, bekommert zich met de dingen der wereld, hoe zij den man zal behagen.
35 En dit zeg ik tot uw eigen voordeel; niet opdat ik een strik over u zou werpen, maar [om] [u] [te] [leiden] tot hetgeen wel voegt, en bekwaam is, om den Heere wel aan te hangen, zonder herwaarts en derwaarts getrokken te worden.
36 Maar zo iemand acht, dat hij ongevoegelijk handelt met zijn maagd, indien zij over den jeugdigen tijd gaat, en het alzo moet geschieden; die doe wat hij wil, hij zondigt niet; dat zij trouwen.
37 Doch die vast staat in [zijn] hart, geen noodzaak hebbende, maar macht heeft over zijn eigen wil, en dit in zijn hart besloten heeft, dat hij zijn maagd zal bewaren, die doet wel.
38 Alzo dan, die [haar] ten huwelijk uitgeeft, die doet wel; en die [ze] ten huwelijk niet uitgeeft, die doet beter.
Dat Christus nog geen gemeenschap zou hebben met zijn kerk is knap ongelukkig

Natuurlijk heeft Christus nu al gemeenschap met zijn kerk. Het huwelijk is niet in vorm een schaduw van die gemeenschap, maar in intense, intieme, trouwe, zorgvolle liefde. De inhoud maakt het een afschaduwing. Vandaar ook dat Paulus kan pleiten voor het celibaat terwijl er van die inhoud achter het huwelijk niets verloren gaat. Die inhoud achter het huwelijk wordt door de eeuwen heen op verschillende manieren vorm gegeven: meerdere vrouwen bij één man, uitgehuwelijkt, keuze uit vrije liefde, liefde tot één vrouw, celibatair, en nu ook (wen er maar vast aan) door homoseksuelen. Op dezelfde gronden.