Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor tante-tortel » 11 mar 2009 09:07

Dus omdat jij het maar een mensenwerk vind mag je het hier afkraken? Ook als anderen het anders vinden, maar zeker als het binnen de reformatorische kerken nog steeds het leerboek van de kerk is?
Ik denk maar zo: het mes snijd aan twee kanten!

Ik ben het er mee eens dat er in het open forum gedaan wordt alsof iemand je broeder is terwijl die dat niet kan zijn. En dat er teveel plek aan die persoon gegund wordt.
Maar zolang als er mensen op blijven reageren zal hij gewoon aan de gang blijven.
Daarom pleit ik voor het negeren dan deze persoon.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 12 mar 2009 00:50

Het is inderdaad onzinnig om de HC dezelfde status toe te kennen als de Bijbel, dat kan nooit de bedoeling van de opstellers geweest zijn.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mar 2009 09:54

Evenzeer getuigt het van weinig gevoel om één van de belangrijkste belijdenisgeschriften van de Nederlandse kerken onrespectvol te behandelen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 30 mar 2009 12:18

Nog erger eigenlijk: gewoon af te schaffen want het is oud!
Terwijl het juist over ons geloven gaat.
Daarbij is de Bijbel ook alleen maar onfeilbaar als je de grondtaal machtig bent. Want de vertalingen zijn maar gewoon mensen werk waar van alles is op aan te merken.

Neem nu zondag 1: Vr.1. Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?

Antw. Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven (a), niet mijn (b), maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben (c), Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald (d) en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft (e), en alzo bewaart (f), dat zonder de wil mijn hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan (g), ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet (h); waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert (i), en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt (k).
a Ro 14:8 b 1Co 6:19 c 1Co 3:23 Tit 2:14 d 1Pe 1:18,19 1Jo 1:7 1Jo 2:2,12 e Heb 2:14 1Jo 3:8 Joh 8:34-36 f Joh 6:39 Joh 10:28 2Th 3:3 1Pe 1:5 g Mt 10:30 Lu 21:18 h Ro 8:28 i 2Co 1:22 2Co 5:5 Eph 1:14 Ro 8:16 k Ro 8:14 1Jo 3:3

Riska

Berichtdoor Riska » 30 mar 2009 12:24

Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat de HC moet worden afgeschaft. Wat ik wel heb gezegd en bedoeld is, dat je er wel kritisch mee om moet gaan. Omdat de HC eeuwen geleden is samengesteld en geschreven o.a. tegen de RK van toen die tijd. En ook binnen de RK is er het een en ander veranderd. Kortom: de wereld ontwikkelt zich en wij moeten dus niet stilstaan in onze ontwikkeling.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 30 mar 2009 14:12

@ Riska: idd . . ik las je reacties juist als een eventuele oproep voor een nieuwe HC.
Misschien ook eentje die van tijd tot tijd weer gerecyceld wordt.

Daarbij denk ik dat het eerder een functie binnen de ""leerdienst" dient te hebben dan als belijdenisgeschrift.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 31 mar 2009 10:07

scape schreef:@ Riska: idd . . ik las je reacties juist als een eventuele oproep voor een nieuwe HC.
Misschien ook eentje die van tijd tot tijd weer gerecyceld wordt.

-Zo heb ik Riska haar tekst ook uitgelezen, een andere uitlezing was m.i. niet mogelijk. Tenzij men er misschien iets anders in wou lezen.

scape schreef:Daarbij denk ik dat het eerder een functie binnen de ""leerdienst" dient te hebben dan als belijdenisgeschrift.

Eens. De betekenis van het woord belijdenis heeft voor mij persoonlijk een te zware diepgang. Men wordt (ergens) geacht dit (de HC) volledig te onderschrijven, zo niet, dan zou men kunnen spreken van dat er geen sprake is van een volledig lidmaatschap.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 31 mar 2009 10:51

tante-tortel schreef:Dus omdat jij het maar een mensenwerk vind mag je het hier afkraken? Ook als anderen het anders vinden, maar zeker als het binnen de reformatorische kerken nog steeds het leerboek van de kerk is?
Ik denk maar zo: het mes snijd aan twee kanten!

Ik ben het er mee eens dat er in het open forum gedaan wordt alsof iemand je broeder is terwijl die dat niet kan zijn. En dat er teveel plek aan die persoon gegund wordt.
Maar zolang als er mensen op blijven reageren zal hij gewoon aan de gang blijven.
Daarom pleit ik voor het negeren dan deze persoon.

Ik heb al een tijd geleden besloten zijn topics volledig te negeren...
Krijg er een heel naar gevoel van. steeds weer een stapje verder...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 18 apr 2009 17:29

lammetje schreef:Deze vraag houdt me nu al een tijdje bezig.

Ik kom regelmatig mensen tegen op refoweb die zichzelf geen refo noemen. Nu vraag ik me dus af, wat drijft mensen naar refoweb als ze zelf geen refo zijn?

Eigenlijk stoor ik me wel een beetje aan mensen die op refoweb komen, maar er een hele andere gedachtengang op na houden. Aan de andere kant is natuurlijk iedereen welkom (mits hij/zij zich aan de regels houdt).

Bestaat het merendeel van de RefoWeb-bers eigenlijk nog wel uit REFO's?

Waarom zou dat moeten?
*onderschrift verwijderd door moderator*

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 apr 2009 10:35

anders kan het net zo goed Nederland-web gaan heten.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 apr 2009 11:03

Ik denk dat de indeling van subforums er dan wel wat anders uit zou zien :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 apr 2009 11:05

:jaknikken:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 27 apr 2009 13:41

Over de HC, ja iedereen is het er mee eens dat het mensenwerk is. De HC is gemaakt zodat duidelijk is waar men in een 'bepaalde stroming' (ik kan geen beter woord ervoor vinden, iemand ideeën?) voor staat, gelooft dat de bijbel duidelijk maakt.
Het effect ervan is dat een heleboel dwaalleren die wel in de charismatische bewegingen voorkomen, niet in de reformatorische 'gezinden' kerken voorkomen. Dat is een groot voordeel en ik denk dat het daarom niet verkeerd is om zo'n geschrift te hebben, te bewaren en te onderhouden.

Het nadeel is dat dit boek als heilig beschouwt wordt en dat alles wat binnen de HC voorkomt klakkeloos wordt aangenomen. De makers hebben dat volgens mij nooit tot doelstelling gehad. Het was, volgens mij, bedoeld als richtlijn om duidelijk aan te geven waar met voor staat/stond. Niet meer en niet minder. Van mij mogen de kerken het gebruiken als 'richtlijn' of 'naslagwerk', maar ik vind het wel wat overdreven dat men hier elke zondag uit gaat preken (ken gemeentes waarbij ze dat doen). Maar dat is slechts mijn mening.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 apr 2009 08:18

wijnand schreef:Het nadeel is dat dit boek als heilig beschouwt wordt en dat alles wat binnen de HC voorkomt klakkeloos wordt aangenomen. De makers hebben dat volgens mij nooit tot doelstelling gehad. Het was, volgens mij, bedoeld als richtlijn om duidelijk aan te geven waar met voor staat/stond. Niet meer en niet minder.

De H.C. was ook (en misschien wel vooral) bedoeld als catechesemiddel voor jongeren.
Daarbij gaat het in dit document om het persoonlijke geloof.
Vandaar ook de warm-bevindelijke toonzetting: "wat is je enige troost in leven en in sterven? Dat ik niet van mezelf ben, maar van mijn getrouwe Zaligmaker Jezus Christus ...".
Zo werd het christelijk geloof de jongeren als het ware met de paplepel ingegoten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 28 apr 2009 17:13

* spons vraagt zich even af of hij in het religie forum is beland * :mrgreen:

Terug naar “Archief”