Ik ben het met meerderen eens: combinatie tussen verstand en gevoel.
Anna Sofie was een complete verrassing. Doordat ik door ongesteldheid bij gynaecoloog had gelopen en hij bij laatste behandeling aangaf dat ik maar terug moest komen als het kinderen krijgen niet lukte... (was nog niet getrouwd) had ik altijd het idee dat het dus nooit natuurlijk zou lukken. (hebben er meer in mijn familie, duurde altijd jaar of 5 incl. alle hormonen. Eerste half jaar naar ons huwelijk gebruikten we anti-conceptie -voor de zekerheid- toen stopten we er mee en spraken af zomer 2009 naar een arts te gaan en ons voor die tijd er niet druk om te maken. Maar... 9 maanden na het stoppen was Anna Sofie er

.
Ik zelf weet dat ik nu best een tweede zou aankunnen. Ben gewoon weer mijn oude ik. (okay, kan nog geen 2 uur hardlopen.. maar toch

) Maar wij hebben besloten dat ik het eerste jaar niet zwanger raak. (heb al tegen mijn man gezegd dat als het gaat kriebelen bij mij hij me er even duidelijk opmoet wijzen

) Heeft denk ik ook te maken met verschrikkelijke bevalling. Nog schrik ik soms wakker en zie ik die hartslag weer stoppen en denk ik dat ze niet meer leeft.
Dat is het enige dat me bij de volgende zwangerschap een ramp lijkt: de bevalling terwijl ik bij Anna Sofie zoiets had van: kom maar op, ik ben sterk, heb hoge pijngrens, dus dat doe ik wel even.
Wij willen wel graag meer kinderen. Ik weet niet hoeveel, dat wachten we ook maar af. Maar al zouden het er 3, 4 of 7 zijn.
Zoals het nu met Anna Sofie gaat zou ik dat wel zien zitten. Ze is gewoon een voorbeeld kindje, maar jah, hoor al van veel mensen dat ik me er niet op in moet stellen bij een tweede omdat ze echt een uitzondering is.
Ik denk dat als je het biddend doet, je samen veel praat, je bepaalde keuzes mag maken. Ik vind materiële gronden niet goed, daar ben ik echt op tegen. (Met welke excuses mensen ook komen).
En ik ben het ook eens met mensen die zeggen dat anticonceptie hetzelfde is als NFP. Zeker omdat NFP niet voor iedereen werkt.