Vuurtje schreef:Wat ik met dit verhaal ter discussie wilde stellen is mijn gevoel hierbij. Kreeg ik geen ruimte of voelde ik het zo? Klopt het dat men bang was voor sommige vragen, heb ik dat geverifieerd?
Als ik niet genoeg ruimte kreeg, had ik het dan niet meer kunnen opeisen? Onze gevoelens worden gekleurd door een heleboel dingen. Bijvoorbeeld door het weer, maar ook door eerdere indrukken en ervaringen die we hebben opgedaan.
Wat wordt normaal gevonden, wat zijn we gewend? Als we alleen op onze gevoelens zouden moeten sturen, dan zouden we een flipperkast worden.
Deze kennis roept ook andere vragen op. Onder andere de vraag: in hoeverre kan ik op basis van mijn gevoel besluiten naar een andere kerk te gaan?
Dat flipperkastachtige van het gevoel herken ik maar al te goed. Vandaar dat ik daar niet zo maar op af ga.
Dat idee van mij om van kerk over te gaan, daar heb ik ook lang over nagedacht. Ik denk dat je dat niet moet gaan afdoen als een gevoelszaak.
Die benadering, dat het allemaal maar gevoel is, en dat je dat moet negeren, dat herken ik wel vanuit de huidige GKV. Ik meen me te herinneren dat ds. B. Luiten iets dergelijks eens geschreven heeft. Die slinkse poging om je binnen te houden doet tekort aan de werkelijkheid. Dan had de Vrijmaking van 1944 ook nooit mogen plaatsvinden, de beweging waaruit nota bene de GKV is voorgekomen, want dat had dan ook voorkomen kunnen worden als K. Schilder zich wat meer gedeisd had gehouden. En dat had toch prima mogelijk moeten zijn vanuit het huidige pluralistische standpunt?!
Vuurtje schreef:Misschien is dat wel de reden waarom spreken zilver is en zwijgen goud? Ik herken het wel dat ik graag met mijn eigen verstand een oordeel wil vormen over alles.
Ik loop er dan ook tegenaan dat het gewoon onmogelijk is om alles wat er speelt te omvatten. Bevrijdend is dan wel dat ik niet iedere situatie hoef te beoordelen of veroordelen.
Ik hoef niet overal wat van te kunnen zeggen.
Spreken zilver, en zwijgen goud? Tja, misschien.
Aan de andere kant: bepaalde mensen die hier e.e.a. over geschreven hebben in bezwaarde zin, zijn toch geen domme mensen zonder verstand van zaken, die maar wat op hun gevoel af geschreven hebben, durf ik rustig te zeggen.
En zo is de zin
Misschien is dat wel de reden waarom spreken zilver is en zwijgen goud? geen echt antwoord. Temeer omdat de zaken waar de bezwaarden de vinger bijleggen toch bepaald geen onbelangrijke zaken zijn. Zoals bijvoorbeeld: de parallel met de GKN, waar het ook begon bij de eerste hoofdstukken van Genesis. En mijn vader - ervaringsdeskundige die tot ongeveer 1970 in de GKN zat - weet nog dat er toen gezegd werd, dat er aan het schriftgezag beslist vastgehouden zou worden. Dat hoor je nu ook in de GKV.
Niet dat ik ga beweren dat er een Kuitert en een Wiersinga zullen gaan opstaan in de GKV. Dat moet je nog maar zien, dus laten we niet te veel op de zaken vooruit lopen.
Vuurtje schreef:Speelt ook enorm veel in mee, ik heb er 'toevallig' het een ander van gelezen. Zover ik het overzie neemt iedereen binnen de GKV Genesis 2 en 3 letterlijk. Dus een boom is een boom en Adam is Adam. Men onderschrijft dus dat dit niet symbolisch is.
Maar er werken mensen op wetenschappelijk vlak die studie doen naar hoe de bijbel moet worden gelezen. Hierbij gaat men vanuit wetenschappelijk oogpunt ver mee met de hypothese dat een stuk uit de bijbel symbolisch bedoeld zou kunnen zijn.
Maar zover ik begrijp beweerd niemand binnen de GKV dat deze geschiedenis niet letterlijk moet worden genomen. Wel zijn sommige mensen bang (interpreteer ik) dat door het bespreken van zo'n mogelijkheid het schriftgezag in het gedrang komt.
Wat geconstateerd moet worden is dat ook deze mensen overigens vanuit wetenschappelijk oogpunt meegaan met de hypothese, namelijk om aan te geven dat:
áls Genesis 2 en 3 symbolisch zou worden opgevat, dat dan het schriftgezag in gevaar komt.
Over wetenschappelijke studie naar hoe de Bijbel gelezen moet worden: ik kwam afgelopen week nog een interessant artikel tegen over een onderzoek aangaande Genesis 1. Zie
Genesis 1 letterlijk historie. Dat wijst weer een heel andere kant op dan de kritische wetenschap.
Tja, ik kan op zich wel begrijpen dat het begin van de Bijbel moeite op kan roepen. Het staat wel erg haaks op wat de wetenschap ons voorhoudt met allerlei meetmethoden: dat de aarde 4,5 miljard oud is.
En verder kun je natuurlijk ontzettend veel vragen stellen. We kunnen niet even naar de gebeurtenisen van het begin van Genesis toegaan om te zien wat nou echt waar is. We kunnen ook niet even bij de schrijver op bezoek gaan om hem over zijn bedoelingen te ondervragen. Dus menselijkerwijs bekeken is die moeite heel begrijpelijk.
Desondanks houd ik het erop dat het begin van Genesis echte geschiedenis is. Tenzij onomstotelijk aangetoond zou worden dat ik daarmee fout zit. Maar dat zie ik nog niet snel gebeuren.
Het punt is namelijk, dat meningen die meer toegeven aan de moderne wetenschap, rusten op allerlei vooronderstellingen, waar je als filosoof vragen over kunt stellen. Sowieso vind ik de wetenschap van de oude aarde wel èrg hypothetisch van aard.
Bovendien was de weg die Abraham ging ook bepaald geen gemakkelijke. Die had ook nogal eens heel zware beproevingen te verduren. Dat ging door het onmogelijke heen. Op 99-jarige leeftijd nog een zoon krijgen? En hem dan ook nog moeten slachten? Achteraf denken we dat het makkelijk is geweest, omdat we weten hoe het afliep. Maar Abraham wist dat niet! Of wat dacht je van het volk Israël die voor de muren van Jericho stond? Kun je iets ervan inleven wat dat geweest moet zijn, dat vertrouwen wat God vroeg? Dan wordt al gauw duidelijk dat dat iets is wat wij als natuurlijke mens niet hebben!
Ik denk dat er met het begin van Genesis tegenover de moderne wetenschap net zoiets speelt.
Vuurtje schreef:Wat bedoel je hier met gevoel van vertrouwen? Vertrouwen in jezelf of vertrouwen in de GKV of vertrouwen in God? Het zijn namelijk alle drie reële mogelijkheden, vandaar mijn vraag.
Toeeigening van het heil is niet direct een term uit de bijbel, daarom weet ik niet zeker of ik begrijp wat je ermee bedoelt.
"hoe weet je nou of je wedergeboren/bekeerd bent? Of je jezelf niet bedriegt met een vals geloof?"
Volgens mij, als je denkt dat het antwoord is te gaan spitten in je gevoelens, kom je daar niet uit. Onze gevoelens zijn van onszelf, en zo veranderlijk als het weer.
Het antwoord wat Jezus geeft is: geloof je in mij, in mijn naam (IK BEN), geloof je dat ik de Messias ben (en dus ook jouw redder).
Vragen als "voel ik wel voldoende ellende", "voel ik wel voldoende dankbaarheid" kunnen wat mij betreft geen dogma worden, wij kunnen onszelf het heil niet toe-eigenen, want we krijgen het al uit genade.
Natuurlijk moeten we ons telkens afvragen of we in Christus zijn, of wat we doen overeenstemt met wat we geloven. En als we bij onszelf ontdekken dat er een mismatch is, dan mogen we dat belijden en om vergeving vragen.
En dan belooft God ons dat we vergeving krijgen. En als je gelooft dat als God het zegt, dat het dan waarheid is, dan kun je vervolgens ook danken voor de vergeving die je zojuist ontvangen hebt.
Ik denk dat dat mijn antwoord is op wat je noemt "toeeigening van het heil".
Het klopt helemaal, dat de geloofszekerheid niet rust in ons gevoel. Dat is dan ook de reden dat ik begrensd ben in het opschuiven naar rechts. In de uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt de geloofszekerheid wel èrg afhankelijk gemaakt van een bepaalde ervaring.
Toch is er ook een andere kant. Zo wordt er in de Nederlandse Geloofsbelijdenis (art. 29) gesproken over de huichelaars/hypocrieten die wel in de kerk zijn, maar die in werkelijkheid niet van de kerk zijn. (En ja, daarbij komt dan ook nog eens de werkelijkheid, dat degenen die dat werkelijk zijn, zich nergens over druk maken. Terwijl degenen die oprecht zijn, het gevoeligst zijn voor de vraag of zij het zelf zijn. Zie
Matth. 26:
22. Nooit zal ik vergeten, dat moment dat ds. C. Sonnevelt dat zei, toen ik eens in een kerkdienst van de Gereformeerde Gemeente zat. Wat sprak dat tot mijn hart!)
En ook het avondmaalsformulier roept op tot zelfbeproeving.
En dat zijn nou net van die zaken, waar ik weinig over gehoord heb in de GKV. Ik vind wel dat men daar èrg snel binnenvalt met het gegeven dat wij gelovig zijn en gered in Christus. Men kent je nog nauwelijks, en heeft dat oordeel over je klaar, zo gaat het ongeveer. En dat is nèt even te ver naar links.
Oké, ik moet wel een klein beetje nuanceren. Er zijn ook GKV-predikanten die hier best wat kritischer mee om willen gaan, heb ik gemerkt. Maar bij mijn plaatselijke predikant heb ik die antenne daarvoor nooit echt opgemerkt, terwijl hij toch wel uitgebreid kennis heeft kunnen nemen van mijn standpunten in dezen.
Mijn moeite is, met dat zo snel binnenvallen met dat je wel een ware gelovige zult zijn, dat dat over mijn worsteling heen stapt die ik daarin ken. Op zich geloof ik wel in het genadewerk van God in mijn leven, want daarvoor ken ik het werk van Hem goed genoeg in mijn leven. En ja, er kunnen van die momenten zijn dat het wolkendek als het ware even weg is, en de zon van de heilszekerheid zo straalt. Van die momenten dat je er gewoon niet meer omheen kunt, omdat het zo overduidelijk doorbreekt:
er is aan u verzoening geschied! Maar dat is niet altijd zo, want het is ook nogal eens bewolkt in figuurlijke zin. Dat je het even niet meer zo ziet.