Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daatje123

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor Daatje123 » 27 mar 2009 11:40

Fijn Esli! Is het ook iets waar zijn interesse in ligt? Belasting terugkrijgen is altijd leuk. Al hebben wij het in gedachten alweer uitgegeven :wink: .

Kwebbel, inderdaad een berg geld ja. Gelukkig konden we dit jaar de gemeente betalen van het geld wat we terugkregen van de energie.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 mar 2009 11:43

Daatje123 schreef:Fijn Esli! Is het ook iets waar zijn interesse in ligt? Belasting terugkrijgen is altijd leuk. Al hebben wij het in gedachten alweer uitgegeven :wink: .

Kwebbel, inderdaad een berg geld ja. Gelukkig konden we dit jaar de gemeente betalen van het geld wat we terugkregen van de energie.
Dat compenseert gelukkig... ik wacht ook altijd tot we de definitieve aanslag terug hebben van de belasting. Stel je koopt er een mooie nieuwe fiets voor en ze hebben een foutje gemaakt....... #-o (spreek gelukkig niet uit ervaring) maar had het wel n keer van de IB groep. Ik had onterecht studiefinanciering gekregen (had t niet stopgezet toen ik toch niet de opleiding ging doen).....
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 27 mar 2009 11:46

Das balen! Wij krijgen de hypotheekrente niet per maand terug, maar 1x per jaar. Dus dat bedrag krijgen we standaard. Dit jaar was het min de zorgtoeslag die ik terug moest betalen, maar we hoefde geen bijdrage eigen woning forfait te betalen omdat we er per 1 jan. niet woonde. Volgend jaar krijgen we hypotheekrente - bijdrage eigen woning forfait terug. Toch fijn om te weten dat we zo'n potje hebben.

Zijn er mensen die bewust kiezen voor het wel of niet per maand terug krijgen van hypotheekrente en waarom heb je daar voor gekozen?

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 27 mar 2009 11:58

Wij hebben bewust gekozen voor een keer per jaar terugkrijgen, omdat we het bruto bedrag prima kunnen betalen, en dat bedrag dat je dan in 1x terugkrijgt is leuk voor op de spaarrekening, die door de aankoop, verbouwing huis en bruiloft heel erg geslonken is.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 mar 2009 12:34

wij krijgen zorgtoeslag 1x per maand en gaat naar de spaarrekening. Het komt op het zelfde neer dat als je iets leuks wilt dat je (wij dan tenminste) er toch wel voor moet sparen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 27 mar 2009 13:13

Wij krijgen het ook per maand terug omdat we zelf een spaarpot op willen bouwen en om dan steeds tot het eind van het jaar te wachten...kwam bij ons nu verder ook niet uit ivm de vele kosten die we dit jaar al gehad hebben..(bruiloft, verbouwingen en paar hoge rekeningen van de gemeente enz)

Ben benieuwd hoe het bij ons nu gaat lopen. De eerste maanden moeten we er zowiezo aan trekken omdat we echt een paar joekels van rekeningen moeten betalen, en daarna kunnen we lekker sparen... :wink:
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 27 mar 2009 13:14

kwebbel schreef:wij krijgen zorgtoeslag 1x per maand en gaat naar de spaarrekening. Het komt op het zelfde neer dat als je iets leuks wilt dat je (wij dan tenminste) er toch wel voor moet sparen.

Hihi, die gebruiken wij om onze zorgverzekering te betalen :P
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 mar 2009 13:25

Het gaat idd om de WOZ waarde van je huis. Dat van ons staat volgens mij al jaaaaaren op hetzelfde, maar het huis wordt wel meer waard. Dus voor ons wel handig, want onze vermoedelijke verkoopprijs nu, is heel wat hoger dan de WOZ waarde.

Wij krijgen de hypotheekaftrek eens per jaar. Omdat we het niet per maand nodig hebben, en het dus liever in 1 keer krijgen en op de spaarrekening zetten. Wij krijgen dit jaar trouwens weer enorm veel terug. Mijn man is blijkbaar wel erg handig met die belastingsaangifte ;) Hij heeft ook officieel nog zijn eigen bedrijf, maar maakt helemaal geen winst of verlies, alleen worden zijn eigendommen wel minder waard, dus heeft hij voor de belastingdienst wel verlies gemaakt. Dat schijnt ook weer te helpen, dus krijgen we weer meer ofzo. Ik vind het prima :D Met een nieuw huis in het vooruitzicht helpen al die beetjes :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 27 mar 2009 13:27

wij krijgen ook een lekker bedragje terug, waar ik zeer blij mee ben.

wij kiezen er voor om het 1x in het jaar terug te krijgen, en wij doen altijd aangifte van het afgelopen jaar,
(dus geen voorlopige aangifte)
Mijn man krijgt ook nog vakantiebonnen (zit in de bouw) dus krijgen we altijd een lekker stapeltje geld,
dit gaat dan naar de spaarrekening en doen we grote onkosten van zoals wat verbouwen, reparaties, en soms als we op de gewone rekening wat te kort hebben vullen we het daarmee aan.
Dit omdat ik sinds de geboorte van ons zoontje niet meer werk, (binnenkort wel weer )
en we dus niet iedere maand het exact redden, en soms iets over houden, maar dan hebben we wat achter de hand.

zo redden we het dus het hele jaartje rond, en het is een veilig idee dat je, mocht er wat gebeuren, een spaarrekeningetje achter de hand hebt.

gr happy mom

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 27 mar 2009 14:11

Wij hebben er ook voor gekozen om het 1x per jaar te krijgen. Toch een fijn gevoel dat we gewoon rond kunnen komen zonder de hypotheekrente teruggave.

Zorgtoeslag was ik vergeten stop te zetten, helaas moet ik van afgelopen jaar alles terug betalen en hem definitief stopzetten. Doordat wij getrouwd zijn hebben wij meer inkomen en te veel om nog toeslag te krijgen. Jammer, want was toch leuk voor de verzekering.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2009 19:34

Wij krijgen de hypotheekrente-aftrek-dinges per maand terug, dat vind ik wel prettig: wel 350 euro. Dat vind ik wel een erg hoog bedrag om per maand te willen sparen.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 27 mar 2009 19:40

Wij krijgen het ook per maand. Ik heb voorlopig nog geen baan, dus een extra'tje is altijd wel fijn.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 27 mar 2009 20:16

Wij gaan het ook per maand krijgen, zeker in dit eerste jaar (net als bij alries) wel zo handig, met al die kosten van bruiloft en dergelijke :) en sparen kunnen we zelf ook wel, bovendien krijg je dan al eerder de spaarrente i.p.v. pas vanaf het eind van het jaar...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 27 mar 2009 21:09

Toen ik vorig jaar stopte met werken heb ik ook een voorlopige teruggaaf geregeld omdat het anders iedere maand wel erg krap zou worden. Nu ik inmiddels weer wat uurtjes werk zou het niet meer nodig zijn, maar we houden het maar lekker zo en storten gewoon wat extra op de spaarrekening. Giften etc. had ik nog niet meegenomen in de voorlopige aangifte, dus we krijgen nu alsnog wel een bedragje over vorig jaar terug.
Ik kan de aangifte 2008 nu op gaan sturen, had hem al wel ingevuld maar was de Digid weer eens kwijt :roll: Dus eerst maar weer een nieuwe aangevraagd..

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 28 mar 2009 11:42

hypotheekrente aftrek doen wij dan weer eens per jaar. Grappig zo die verschillen :) en hoe iedereen zijn eigen maniertjes heeft.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Terug naar “Archief”