Als je belijdenis doet voor de leer vind ik dat heel positief.
Maar hoe kun je het eens zijn met de uitleg van de weg terwijl je die nog nooit bewandeld hebt?
Moderator: Moderafo's
caprice schreef:Gandalf schreef:Of belijdenis doen terwijl jou de 'weg' die voorgehouden wordt helemaal niets interesseert, zoals helaas maar al te vaak gebeurt?
Een belijdenis doen voor de vorm, maar zonder inhoud, of een verlangen ernaar om inhoud te geven aan die belijdenis?
Gandalf schreef:caprice schreef:Gandalf schreef:Of belijdenis doen terwijl jou de 'weg' die voorgehouden wordt helemaal niets interesseert, zoals helaas maar al te vaak gebeurt?
Een belijdenis doen voor de vorm, maar zonder inhoud, of een verlangen ernaar om inhoud te geven aan die belijdenis?
Gebeurt toch vaak genoeg dat jongelui als ze een jaar of 20 zijn en de normale cath. gevolgd hebben belijdeniscath. gaan volgen en dan belijdenis doen zodat ze er vanaf zijn.
Gandalf schreef:Gebeurt toch vaak genoeg dat jongelui als ze een jaar of 20 zijn en de normale cath. gevolgd hebben belijdeniscath. gaan volgen en dan belijdenis doen zodat ze er vanaf zijn.
Erna82 schreef:En daarbij wilde ik laten zien dat ik Jezus als mijn verlosser aangenomen heb, daar draaide het om, en de leer kwam daarna pas, daar heb ik me zelfs niet zo heel erg in verdiept
Erna82 schreef:Gandalf schreef:Gebeurt toch vaak genoeg dat jongelui als ze een jaar of 20 zijn en de normale cath. gevolgd hebben belijdeniscath. gaan volgen en dan belijdenis doen zodat ze er vanaf zijn.
Volgens mij was dit vroeger meer het geval dan nu, ik heb tenminste dat zien doen. De mensen met wie ik belijdenis deed, hadden hier na de cathechisatie tot hun 18de nog heel veel over nagedacht.
Ik heb vroeger wel eens gedacht als iemand belijdenis deed, zou ik dat ook doen? Maar doe ik dat dan voor mezelf (omdat ik het geloof) of omdat dat binnen de gemeente gewenst is. Ik was toen bang voor dit laatste en wilde dat totaal niet.
Toen ik huis ging heb ik er een tijdje niet zoveel mee gedaan, maar op een gegeven moment is me duidelijk geworden en heb ik belijdenis gedaan (zonder belijdeniscathechisatie, want dat was op een moment waarop ik niet kon). En daarbij wilde ik laten zien dat ik Jezus als mijn verlosser aangenomen heb, daar draaide het om, en de leer kwam daarna pas, daar heb ik me zelfs niet zo heel erg in verdiept
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten