Welke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2004 17:32

Als je belijdenis doet voor de leer vind ik dat heel positief.

Maar hoe kun je het eens zijn met de uitleg van de weg terwijl je die nog nooit bewandeld hebt?

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 28 jan 2004 17:36

Of belijdenis doen terwijl jou de 'weg' die voorgehouden wordt helemaal niets interesseert, zoals helaas maar al te vaak gebeurt?
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2004 17:37

Gandalf schreef:Of belijdenis doen terwijl jou de 'weg' die voorgehouden wordt helemaal niets interesseert, zoals helaas maar al te vaak gebeurt?

Een belijdenis doen voor de vorm, maar zonder inhoud, of een verlangen ernaar om inhoud te geven aan die belijdenis?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 jan 2004 17:40

Het heet geloofsbelijdenis en geen leerbelijdenis. Het is dus triest dat mensen belijdenis doen van de leer. In sommige kerken is het zelfs zo dat men opnieuw belijdenis moet doen als men zich aansluit bij een gemeente, omdat de van de oude gemeente de leer niet voldeed. Dat vind ik echt intriest.

Het geloof is vele malen belangrijker dan een door mensen gecreëerde theorie.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 29 jan 2004 17:53

Ik dacht dat de vraag was wat voor'n kerk je bent :lol: :wink:

Ik ben sinds kort dooplid van een nederlands hervormde gemeente...

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 29 jan 2004 18:42

caprice schreef:
Gandalf schreef:Of belijdenis doen terwijl jou de 'weg' die voorgehouden wordt helemaal niets interesseert, zoals helaas maar al te vaak gebeurt?

Een belijdenis doen voor de vorm, maar zonder inhoud, of een verlangen ernaar om inhoud te geven aan die belijdenis?

Gebeurt toch vaak genoeg dat jongelui als ze een jaar of 20 zijn en de normale cath. gevolgd hebben belijdeniscath. gaan volgen en dan belijdenis doen zodat ze er vanaf zijn.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jan 2004 18:43

Gandalf schreef:
caprice schreef:

Gebeurt toch vaak genoeg dat jongelui als ze een jaar of 20 zijn en de normale cath. gevolgd hebben belijdeniscath. gaan volgen en dan belijdenis doen zodat ze er vanaf zijn.

Er zijn er ook die wegblijven vanaf het moment dat ze 18 zijn en het zelf mogen bepalen.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 29 jan 2004 19:07

Gandalf schreef:Gebeurt toch vaak genoeg dat jongelui als ze een jaar of 20 zijn en de normale cath. gevolgd hebben belijdeniscath. gaan volgen en dan belijdenis doen zodat ze er vanaf zijn.

Volgens mij was dit vroeger meer het geval dan nu, ik heb tenminste dat zien doen. De mensen met wie ik belijdenis deed, hadden hier na de cathechisatie tot hun 18de nog heel veel over nagedacht.
Ik heb vroeger wel eens gedacht als iemand belijdenis deed, zou ik dat ook doen? Maar doe ik dat dan voor mezelf (omdat ik het geloof) of omdat dat binnen de gemeente gewenst is. Ik was toen bang voor dit laatste en wilde dat totaal niet.
Toen ik huis ging heb ik er een tijdje niet zoveel mee gedaan, maar op een gegeven moment is me duidelijk geworden en heb ik belijdenis gedaan (zonder belijdeniscathechisatie, want dat was op een moment waarop ik niet kon). En daarbij wilde ik laten zien dat ik Jezus als mijn verlosser aangenomen heb, daar draaide het om, en de leer kwam daarna pas, daar heb ik me zelfs niet zo heel erg in verdiept :oops:

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 29 jan 2004 19:57

Erna82 schreef:En daarbij wilde ik laten zien dat ik Jezus als mijn verlosser aangenomen heb, daar draaide het om, en de leer kwam daarna pas, daar heb ik me zelfs niet zo heel erg in verdiept :oops:

Ik herken het. Heb zelf vorig jaar met Pinksteren belijdenis gedaan, maar tot mijn schaamte moet ik zeggen dat na die tijd nog veel te weinig bezig ben geweest om m'n relatie met God te verstevigen (door boeken over relaties met God etc. te lezen). Ik ben vaak zo druk met van alles en nog wat, school, studentenvereniging, forum :oops: .
Afbeelding

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 29 jan 2004 21:01

CGK

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 29 jan 2004 22:11

pugna schreef:CGK

Hoi Pugna, te zien aan het aantal berichten ben je hier net. Welkom dus!! Ben net als jou Christelijk Gereformeerd (ff antwoord gevend op het topiconderwerp).
Afbeelding

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 jan 2004 23:51

ik ben belijdend lid van de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk

maar das oud nieuws

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jan 2004 08:08

Erna82 schreef:
Gandalf schreef:Gebeurt toch vaak genoeg dat jongelui als ze een jaar of 20 zijn en de normale cath. gevolgd hebben belijdeniscath. gaan volgen en dan belijdenis doen zodat ze er vanaf zijn.

Volgens mij was dit vroeger meer het geval dan nu, ik heb tenminste dat zien doen. De mensen met wie ik belijdenis deed, hadden hier na de cathechisatie tot hun 18de nog heel veel over nagedacht.
Ik heb vroeger wel eens gedacht als iemand belijdenis deed, zou ik dat ook doen? Maar doe ik dat dan voor mezelf (omdat ik het geloof) of omdat dat binnen de gemeente gewenst is. Ik was toen bang voor dit laatste en wilde dat totaal niet.
Toen ik huis ging heb ik er een tijdje niet zoveel mee gedaan, maar op een gegeven moment is me duidelijk geworden en heb ik belijdenis gedaan (zonder belijdeniscathechisatie, want dat was op een moment waarop ik niet kon). En daarbij wilde ik laten zien dat ik Jezus als mijn verlosser aangenomen heb, daar draaide het om, en de leer kwam daarna pas, daar heb ik me zelfs niet zo heel erg in verdiept :oops:

Weet je wat men vroeger wel eens zei?
'Wie niet studeert is niet bekeerd.'

Maar het is wel zo dat Christus belangrijker is dan de leer. Die komt inderdaad op de tweede plaats.

Nancie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nancie » 30 jan 2004 11:40

ik ben dooplid in de gergem in Ned.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 30 jan 2004 11:43

Nancie schreef:ik ben dooplid in de gergem in Ned.

Ik ook.

Terug naar “Archief”