Tja, in hoeverre men zich laat leiden door Gods Woord, daar verschillen de meningen ook alweer over.
Voorstanders van de koers die de GKV vaart - zoals bijvoorbeeld mijn oudste broer - weten je nogal eens haarfijn uit te leggen dat men zich in de GKV juist heel erg laat leiden door Gods Woord, en hoe gereformeerd men wel te werk gaat. Bezwaarden zeggen echter dat Gods Woord te veel veronachtzaamd wordt. En die weten ook weer haarfijn uit te leggen waarin dat zit. Zie bijvoorbeeld deze
22 stellingen.
Erg verwarrend is het allemaal i.i.g. wel.
Duidelijk zal zijn dat ze allemaal christelijk willen zijn. Alleen is er nogal verschil van mening over hoe je dat doet.
En kinderdiensten... daar begonnen ze in mijn plaats in 2004 mee. Vréselijk vond ik dat! Het was de eerste keer dat ik met een 'synodale-kerk-trauma' de kerk uit ging.
Tja, dat is natuurlijk een term die ik moet uitleggen. Ik bedoel ermee: met een uitermate leeg gevoel de kerk uitgaan, omdat je je geestelijk totaal niet gevoed voelt, want het was slapper dan slap. En dat ik er zo'n naam aan gaf, was omdat ik dat eind 1995 voor het eerst meemaakte met een dienst van de GKN, toen een nicht van mij trouwde.
Ik heb zo'n kinderdienst een paar keer meegemaakt, maar besloot daar niet meer heen te gaan. En, niet verwonderlijk, er waren er meer die het helemaal niks vonden.
Ik weet nog dat ik er ooit eens een woordenwisseling over had met de predikant, en dat ik toen best wel wat boosheid voelde. Maar ja, híj was natuurlijk groot voorstander, en toonde geen begrip.
Ik heb mijn ergernissen in 2006 besproken met mijn ouderling. Die gaf ook nul op rekest. Daar werd ik niet vrolijk van. Dan voel je je bepaald niet gesteund of geholpen.
Maar wat kinder(neven)diensten betreft, men was daar in het verleden altijd erg op tegen in de GKV, want het ging immers om het héle verbondsvolk van de HEERE. Dat volk vormt één geheel, dus moet je ze ook allemaal in de dienst hebben.
Wat je wel moet zeggen: vroeger keek men wel graag naar wat de Schrift zegt. Daar lag een sterke nadruk op. En dat is vandaag de dag nogal eens anders. Als je soms leest met wat voor oppervlakkige verhaaltjes men vandaag nogal eens denkt te kunnen volstaan! Dan lijkt mij wel duidelijk dat er zeker wat aan de hand is. Vroegere standpunten worden vervangen door nieuwe, zonder te zeggen wat er nou bijbels gezien mis was met die eerdere standpunten. Dat roept dan wel de vraag op: in hoeverre laat je je als kerk dan echt leiden door het Woord van God? Die nalatigheid wekt natuurlijk wantrouwen op.