Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Re: Homofilie 4

Berichtdoor Tamerlan » 19 mar 2009 15:54

tante-tortel schreef:Maakt hij daarin(zoals al onze kinderen regelmatig doen) een andere keuze dan die wij zouden doen, dan is hij nog steeds onze zoon. Dan betreuren wij zijn keuze maar het houden van hem houd dan niet ineens op. Precies zoals het met onze andere kinderen zo is.

Volgens mij bedoelt Tortel het fragment hierboven als ze Harm-J beschuldigt van het niet kunnen lezen. Waarschijnlijk hebben veel forummers er behoefte aan (ik ook ;-)) dat Tortel dit soort fragmenten vaker plaatst, maar daar kunnen we haar helaas niet toe dwingen :lol:.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 19 mar 2009 15:55

Sorry tante, maar ik vind dit nogal moeilijk te begrijpen. Je zegt dat je nog steeds van je zoon zal houden. Maar toch is dat oordeel daar al voor de daad. Je zoon is letterlijk gedoemd om zijn sexualiteit nooit te ontwikkelen of dat te doen tegen de zin van zijn ouders en gemeenschap in. Ja je zegt dat je van hem zal blijven houden als hij zijn eigen keuzes maakt. Maar je hebt hem die keuze ook voorgekauwd en duidelijk gemaakt wat de goede en wat de foute keuze is.

Ik geloof best dat jullie een goede relatie hebben. En dat de liefde oprecht is. Maar dit is gewoon niet aan jullie om een oordeel over te hebben. Het feit dat je er tussen zit is al dubieus...

Hoe zou je het vinden als ik ga bidden voor je zoon om zo snel mogelijk ware liefde te vinden? Zou je dat niet op zijn minst lichtelijk invasief of arrogant van me vinden? Zo van "Waar bemoeit die kerel zich mee!"

Meningen verschillen. Dat is prima. Ik wil hier over ook niet met je gaan bekvechten. Je bent vrijwel zeker een geweldige moeder en mens. Ik twijfel niet daarover. Maar dit hele specifieke stuk snap ik niet en zet mijn nekharen overeind. En ik ga je ook niet vertellen wat je wel en niet moet doen. Dit is mijn mening, mijn gevoel, dat is alles.

Christus heeft nooit homosexualiteit veroordeeld. Hij had er geen mening over, of men is vergeten die op te schrijven. Christus heeft wel duidelijk gemaakt dat "ontmanning" wat hem betreft prima is! Hij heeft gezegd dat sommigen dat zichzelf aandoen, sommigen zo geboren zijn, en sommigen zo zijn om Gods redenen. Dat is niet extreem te vergelijken met homosexualiteit. Maar als je bedenkt dat het aramees gebruikte woord ook betekent: "Vertrouweling" en dat dit woord vaak gebruikt werd voor kamerlingen waarvan je zeker kon zijn dat ze niet met je vrouw gingen slapen. Dan zijn homos natuurlijk ideaal personeel. En misschien bedoelde Jezus hen zelfs ook met "geboren ontmanden"! Dat is niet zeker wat mij betreft. Maar dat God en Christus Homo's afkeuren is wat mij betreft een fabeltje. Een homo dat aanpraten is wat mij betreft een misdaad. Net zoals een vrouw aanpraten dat vrouwen minderwaardig zijn wat mij betreft een misdaad is.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 19 mar 2009 15:56

tante-tortel schreef:Wij geloven dat de Bijbel duidelijk is over seksuele relaties tussen mensen van het gelijke geslacht. En dat zullen wij ten alle tijden aan hem vertellen.

Het lijkt mij dat één keer aan je zoon laten weten wat jullie (ouders) visie is op wat de Bijbel hierover zegt wel voldoende is. Dat zal hij onderhand ook wel weten. En daar kan je zoon dan mee doen wat hem goeddunkt vanuit zijn persoonlijke visie.

Omdat je hier te allen tijde gebruikt, krijg ik het idee dat je hem keer op keer waarschuwt wat verkeerd is in de hoop dat hij de, in jullie ogen, juiste weg zal gaan. Je bent dan bezig je zoon een bepaalde visie op te leggen. Je zoon kan ook lezen, en die weet nu jullie standpunt. Daarmee zou het moeten ophouden. Jullie taak zit er dan gewoon op.

Vervolgens kun je het bij God leggen en je zoon zijn zelfgekozen eigen leven laten leiden, of dit nu wel of niet volgens jullie normen is. Daar is hij namelijk een volwassen persoon voor, om los van zijn ouders zijn eigen keuzes te maken, je hebt die dan als ouders gewoon te accepteren. Of ouders het hier mee eens zijn of niet, zou geen onderwerp van discussie moeten zijn bij een volwassen mens. Jouw 'wij' dient dus los te staan van het 'ik' van je zoon als het om eigen keuzes gaat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 19 mar 2009 17:09

Michael schreef:Ik geloof best dat jullie een goede relatie hebben. En dat de liefde oprecht is. Maar dit is gewoon niet aan jullie om een oordeel over te hebben. Het feit dat je er tussen zit is al dubieus...

Er zit wel een verschil tussen het veroordelen van een keus en een keuze betreuren. Als ik Tantes bijdragen goed gelezen heb heeft zij het over betreuren. En daar hebben ouders alle recht toe. Mijn ouders betreuren legio keuzes die ik heb gemaakt en hebben mij dat ook laten weten, zonder mij ooit los te laten. Het belangrijkste is de liefde, want die overwint het oordeel. Net zoals de liefde van Christus het oordeel van de wet overwint. En volgens mij zit het met de liefde tussen Tante en haar zoon wel goed.

Kitty schreef:Vervolgens kun je het bij God leggen en je zoon zijn zelfgekozen eigen leven laten leiden, of dit nu wel of niet volgens jullie normen is. Daar is hij namelijk een volwassen persoon voor, om los van zijn ouders zijn eigen keuzes te maken.

Mee eens, maar volgens mij schrijft Tante dit letterlijk in de bijdrage waar ik hierboven al uit citeerde. En nu houd ik weer op voor Tante Tortel te spreken :mrgreen:
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 mar 2009 18:16

tante-tortel schreef:Maakt hij daarin(zoals al onze kinderen regelmatig doen) een andere keuze dan die wij zouden doen, dan is hij nog steeds onze zoon. Dan betreuren wij zijn keuze maar het houden van hem houd dan niet ineens op. Precies zoals het met onze andere kinderen zo is.

Tamerlan schreef:Volgens mij bedoelt Tortel het fragment hierboven als ze Harm-J beschuldigt van het niet kunnen lezen. Waarschijnlijk hebben veel forummers er behoefte aan (ik ook ;-)) dat Tortel dit soort fragmenten vaker plaatst, maar daar kunnen we haar helaas niet toe dwingen :lol:.

Harm-jan had idd dat stukje bewuste stukje tekst wel gelezen Na de hier bovenstaande tekst van Tamerlan, wou ik er eerst (even) over nadenken of ik en bij ja, hoe ik er op terug zou komen.

Het was idd een (mooie) tekst, die ik niet snel van TT had verwacht. Jammer vond ik de context er omheen in de oorspronkelijke tekst. Het was die context, die de glans van die 3 (mooie) regels voor mij deed verdwijnen. Dit was misschien mede gekomen, doordat ik meestal eerst naar een tekst in zijn geheel kijk, daarna kijk ik meestal pas wat iemand ertussen door schrijft.

Maar goed... ik ga er vanuit (als ik haar (Tante Tortel) teksten zo lees) dat zij wel tegen een stootje kan, zo niet, dan zal zij dat hopelijk ook aangeven. In dat geval zal ik iets beter op de (scherpte van mijn) woorden letten die er soms ook bij mij uit mijn toetsenbord komen rollen.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 19 mar 2009 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

meboy

Berichtdoor meboy » 19 mar 2009 18:20

Ik ben blij met zoveel familieleden die hier zeggen: mijn zoon/broer/dochter/zus is homo. Ik geloof dat alle mensen die hier discussieren, waarbij homoseksualiteit een zeer dichtbij gezicht heeft gekregen proberen te handelen uit een soort diepe liefde voor het lot van hun familielid.

Hoe die diepzinnige keus uiteindelijk bekeken wordt door de buitenwereld hangt af van het vermogen van de buitenstaanders. Het vermogen om te snappen waarom ook een moeder een uit liefde gemotiveerde keus maakt. Als je werkelijk er van overtuigd bent dat homoseksualiteit je zoon schaad dan kan je ook begrijpen waarom de acties die daarop volgen vanuit de liefde gemotiveerd zijn.

Is het daarmee allemaal koek en ei? Nee, uiteindelijk zal God een oordeel vellen vanuit het Goddelijk perspectief. Hij beslist of we een blokkade geweest zijn voor ware liefde, of dat we het hebben bevorderd. Wij kunnen slechts onderzoeken wat ware liefde is. Ik geloof dat ik het heb gevonden, ik denk dat tante tortel ook gelooft dat zij het heeft gevonden. Wat rest is elkaar inzicht geven in argumenten. En elkaar blijven vasthouden in de overeenkomsten.

Stel dat God in het laatste oordeel zegt: meboy je zag het fout, dan hoop ik dat er achteraankomt; hoewel je fout zat heb je altijd respect gehad voor de mensen die het goed hadden. Dat liever dan in plaats van: je zat fout in je standpunt en je was hard en respectloos. Stel dat het laatste oordeel is: je zat goed in je standpunt, dan hoop ik nog steeds dat er achteraankomt, en je was respectvol naar mensen die er van overtuigd waren dat ze goed zaten, ook al hadden ze geen gelijk.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 19 mar 2009 20:43

meboy schreef:Stel dat God in het laatste oordeel zegt: meboy je zag het fout, dan hoop ik dat er achteraankomt; hoewel je fout zat heb je altijd respect gehad voor de mensen die het goed hadden. Dat liever dan in plaats van: je zat fout in je standpunt en je was hard en respectloos. Stel dat het laatste oordeel is: je zat goed in je standpunt, dan hoop ik nog steeds dat er achteraankomt, en je was respectvol naar mensen die er van overtuigd waren dat ze goed zaten, ook al hadden ze geen gelijk.

Wijsheid! Ik geloof in een God van liefde! Als je handelt uit liefde en een ander wil respecteren onafhankelijk van hun ideen. Krijg je juist of onjuist bonus punten. :) Naasten liefde moet de primaire leidraad zijn.

Tante, voor de duidelijkheid. Niets van mijn woorden of meningen zijn specifiek op jou gericht. Je liefde voor je zoon staat voor mij niet ter discussie en jij als mens bent voor mij niet te beoordelen. Ik geloof dat je je standpunt inneemt vanuit je geloof en een oprecht verlangen voor het beste voor je zoon. Bonus punten dus :) Het feit dat jij en je zoon zo'n goede relatie hebben onderstreept dat alleen maar.

Ik schrik alleen van de mening dat homosexualiteit zomaar onderdrukbaar is. Dat is aantoonbaar niet waar. Wat je van binnen onderdrukt onderdruk je van buiten. Dus homofobie is een mogelijk symptoom van homosexualiteit. link Onderdrukking van natuurlijke impulsen leidt tot neurotische klachten zoals angst, depressie en "vreemd" neurotisch gedrag. Gevoelens van schaamte en minderwaardigheid horen daarbij. En als dat lang genoeg doorgaat krijg je mensen met een dubbel gezicht die af en toe barsten en s'avonds stiekum naar homo parkeer plaatsen rijden. Met alle bedrog, leugens en jezelf kwijtraken die erbij horen. Als je dacht dat je een probleem had omdat je homosexuele gevoelens hebt dan heb je op zo'n moment echt een probleem. Huichelarij was Christus wel heel duidelijk over.

Ik ben opgeleid om deze uitspraken te doen, ze zijn onderbouwd in de psychologie. En er zijn inderdaad mensen die het kunnen zonder op den duur te breken. Maar moeten we echt dat risico nemen met onze kinderen? Of de mindere "zonde" accepteren om de grotere te vermijden? Als iemand dan toch homo is dan liefst met een vaste partner en als gelukkig en stabiel lid van de gemeenschap. Iemand accepteren zoals hij is is in ieder geval uit liefde handelen. In geval van twijfel is dat dus een goede keuze.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 mar 2009 23:39

Boekenlezer schreef:Zo zou bijvoorbeeld die banner onder de berichten van Denkertje21 van mij wel achterwege mogen blijven.

Je maakt me boos en verdrietig! Is het ooit in je botte kop opgekomen dat die banner niet over een jongen gaat, maat over God waarvan ik weet Hij iets in mij ziet maar dan weer met de onmogelijkheid daarvan wordt aangevallen?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 mar 2009 23:47

Errusthen schreef:Tja, ik ben net nieuw en heb tot nu toe eigenlijk alleen maar gelezen. Ook in dit topic. Normaliter ben ik niet iemand die snel gaat reageren, maar kan het nu niet laten. Waarom? Gewoon omdat er veel verdriet bij mij opkomt. Dat verdriet gaat over het ongeluk wat een vriend van mij zijn levenlang heeft meegezeuld.

Mijn vriend was 15 en wist toen al dat ie homo was. Hij wilde het niet weten, tot hij bij een evangelisatie project van de gezamelijke kerken in het dorp iemand leerde kennen. De vonken sloegen over en ze kregen een relatie. Echter de partner van mijn vriend is door woorden vanuit de kerk en ouders voor de trein gesprongen. Het gevolg was dat hij zijn geheime liefde met niemand kon delen. Hij is toen later geheel tegen zijn aard in getrouwd met een vrouw. Die vrouw heeft geen leven gehad. Telkens wanneer het op intimiteit aankwam, vluchte hij weg. Zij werd depressief, liep met zelfmoord gedachten. Maar ook hij werd zeer depressief omdat hij tegen zijn natuur inging, deed wat anderen van hem verwachten of hem vertelden te moeten doen. Helaas is het huwelijk niet bestand tegen dit soort situaties. Ze zijn gescheiden en ik moet zeggen zowel mijn vriend als zijn (ex) vrouw, beiden goede vrienden van me, zijn ziender oge opgeknapt. Hij heeft via een christen psychiater en psycholoog mogen leren dat hij er voor God toe doet. Dat God hem beter kan gebruiken wanneer hij is zoals hij is, een homo. Het "hetero" masker is af. Hij heeft mogen leren dat je mensen pas lief kunt hebben als je ook van jezelf houdt(Heb je naaste lief als je zelf).

Ik heb het zelf gezien in het leven van mijn vriend, mijn broeder in Christus, dat zelfacceptatie van het homo zijn enorm belangrijk is. Door woorden die hier eerder door andere mensen zijn geschreven blijft het erg moeilijk om jezelf te kunnen zijn als je homo bent. Ze gaan vaak niet alleen een masker naar mensen toe opzetten, maar vaak ook een masker naar God. Ik weet niet wat God erger vind een mens die eerlijk en puur bij Hem komt met vreugde en verdriet of een mens, die zichzelf niet mag zijn die bij Hem komt met de alleen maar de zogenaamde vreugde en verdriet.

Nu mijn punt: er wordt soms zo denigrerend en respectloos over homo's wordt geschreven dat mij dat pijn doet(om er makkelijk vanaf te komen, zou je kunnen zeggen dat ik hier niet meer moet lezen..... maakt het wel makkelijker maar dan weet ik nog niet wat er leeft). Voor God is ieder mens gelijk, omdat Hij onvoorwaardelijk van de mens houdt.

Ook een homo is een mens door God geliefd, ook voor de homo heeft Hij zijn Zoon gegeven net zo goed als voor de hetero.

Ik wordt altijd een beetje kriegel wanneer mensen andere mensen in hokjes gaan duwen, ongeacht de geaardheid.

Ach wie in andermans tuintje wiedt, die wiedt in t eigen tuiintje nioet

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 mar 2009 23:51

tante-tortel schreef:En wat heeft het met mijn zoon te maken?
Ik hoop en bid dat hij juist geen relatie zal krijgen. Dat hij vrede met God krijgt en daarin zijn weg zal vinden. Is voor mij belangrijker dan een relatie op aarde met wie dan ook.

Lieve Tante Tortel: ga nou de Heere de weg niet voorschijven, maar geef je aan Hem volkomen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 mar 2009 08:11

Ik schrijf God de weg niet voor, Hij schrijft die Mij voor.
En daarin moet ik in gehoorzaamheid aan Hem wandelen.
Niet mijn weg die God dan wel zal inpassen in mijn wil, maar Zijn weg waaraan ik Mijn wil zal moeten aanpassen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 mar 2009 08:14

Tamerlan schreef:

Volgens mij bedoelt Tortel het fragment hierboven als ze Harm-J beschuldigt van het niet kunnen lezen. Waarschijnlijk hebben veel forummers er behoefte aan (ik ook ;-)) dat Tortel dit soort fragmenten vaker plaatst, maar daar kunnen we haar helaas niet toe dwingen :lol:.

Ik zal het als onderschrift gaan neerzetten. :mrgreen:
Het is nogal gemakkelijk om mensen van alles in de schoenen te schuiven en je oordeel al klaar te hebben over een ander, terwijl je zelf niet goed leest wat ik schrijf.
Dan bezondig jij je zelf aan het oordelen over een ander, en plaats je die ander zelf al gelijk in een hokje. Waar ik verweten wordt te doen, doen velen hier zelf in hun reacties op mijn schrijven.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 mar 2009 08:17

Denkertje21 schreef:
Boekenlezer schreef:Zo zou bijvoorbeeld die banner onder de berichten van Denkertje21 van mij wel achterwege mogen blijven.

Je maakt me boos en verdrietig! Is het ooit in je botte kop opgekomen dat die banner niet over een jongen gaat, maat over God waarvan ik weet Hij iets in mij ziet maar dan weer met de onmogelijkheid daarvan wordt aangevallen?

Ja, daar heb ik aangedacht, maar dit soort blaadjes plukken zou ik nu nooit toedenken aan Gods liefde voor mij of jou. Het is namelijk niet een toevalligheid, zoals het wel is met het plukken van die blaadjes. Het is een keus die God voor je maakt. En daar gebruikt hij geen toevalligheden bij. Daarom maakte ik ook iets anders van je banner.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 mar 2009 08:24

Michael schreef:Ik schrik alleen van de mening dat homosexualiteit zomaar onderdrukbaar is. Dat is aantoonbaar niet waar. Wat je van binnen onderdrukt onderdruk je van buiten. Dus homofobie is een mogelijk symptoom van homosexualiteit. link Onderdrukking van natuurlijke impulsen leidt tot neurotische klachten zoals angst, depressie en "vreemd" neurotisch gedrag. Gevoelens van schaamte en minderwaardigheid horen daarbij. En als dat lang genoeg doorgaat krijg je mensen met een dubbel gezicht die af en toe barsten en s'avonds stiekum naar homo parkeer plaatsen rijden. Met alle bedrog, leugens en jezelf kwijtraken die erbij horen. Als je dacht dat je een probleem had omdat je homosexuele gevoelens hebt dan heb je op zo'n moment echt een probleem. Huichelarij was Christus wel heel duidelijk over.

Ik geloof niet dat ik gezegd zou hebben dat mijn zoon geen homo zou mogen zijn. Dat ik vind dat hij zijn homo zijn moet verloochenen, of dat hij maar moet trouwen met een vrouw en dat het dan wel over is.
Ik hoop oprecht dat hij zelf dat idee niet zal krijgen, want daar zou hij zichzelf en die vrouw ongelukkig mee maken.
Maar om nu te zeggen dat seksualiteit moet omdat je ander stiekum naar afwerkplaatsen zou gaan gaat mij te ver.
Mijn seksualiteit maakt mij niet tot een volwaardig mens, maar degene die ik ben en mag zijn.
Ik raak mezelf niet kwijt als ik geen seksueel kontakt zou hebben.
En dat zal ook niet zo zijn met homo's de geen seksueel kontakt hebben.
Daar geloof ik werkelijk niets van, maar misschien begrijp ik je wel verkeerd en bedoel je iets anders :?:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 mar 2009 10:28

meboy schreef:Ik ben blij met zoveel familieleden die hier zeggen: mijn zoon/broer/dochter/zus is homo. Ik geloof dat alle mensen die hier discussieren, waarbij homoseksualiteit een zeer dichtbij gezicht heeft gekregen proberen te handelen uit een soort diepe liefde voor het lot van hun familielid.

Hoe die diepzinnige keus uiteindelijk bekeken wordt door de buitenwereld hangt af van het vermogen van de buitenstaanders. Het vermogen om te snappen waarom ook een moeder een uit liefde gemotiveerde keus maakt. Als je werkelijk er van overtuigd bent dat homoseksualiteit je zoon schaad dan kan je ook begrijpen waarom de acties die daarop volgen vanuit de liefde gemotiveerd zijn.

Me-boy had hier zeker een punt mee! Sommige delen van haar (T.T) teksten doen mij ook nog wel eens de haren te bergen rijzen... Toch schrijft zij tussen de regels door best mooie dingen. Met de hier onderstaande tekst is zij dan m.i. al weer verder, meer ruimdenkend dan sommige ouders.

tante-tortel schreef: Ik geloof niet dat ik gezegd zou hebben dat mijn zoon geen homo zou mogen zijn. Dat ik vind dat hij zijn homo zijn moet verloochenen, of dat hij maar moet trouwen met een vrouw en dat het dan wel over is.
Ik hoop oprecht dat hij zelf dat idee niet zal krijgen, want daar zou hij zichzelf en die vrouw ongelukkig mee maken.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”