catechismus van belang?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pauline

Re: catechismus van belang?

Berichtdoor Pauline » 20 mar 2009 16:04

Flappie schreef:
Pauline schreef:
Flappie schreef:... dat wil niet zeggen dat je het dan maar als 'iets als niet meer van deze tijd' moet afdoen. Want niets menselijks is ons vreemd, we ergeren ons nogal gauw als bepaalde zaken niet in ons straatje passen.

Misschien wel met een hele goede reden.

Dan moet je het ook vooral naast je neer leggen en een kerk opzoeken die er minder of geen waarde aan hecht. Iedereen tevreden zou ik zeggen.

:D naar zo'n kerk ga ik al.
maar dat was niet de reden voor deze discussie. ik hoop dat mensen meer gaan nadenken ook door zo'n disscussie en niet zomaar alles voor waar aannemen. voor mezelf ben ik er wel over uit, ben wel geinteresseerd in hoe anderen het zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mei 2013 14:49

Dit artikel las ik op refdag:
Ruim de helft van de gemeentepredikanten in de Protestantse Kerk in Nederland doet zelden of nooit iets met de Heidelbergse Catechismus. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Dagblad onder duizend gemeentepredikanten.

Ook vrijwel alle voorgangers uit evangelische en baptistengemeentes gebruiken geen catechismus voor de prediking.

Toch beschouwt 77 procent van alle ondervraagde predikanten de catechismus als een waardevol kerkelijk document.

Een op de zeven predikanten in Nederland preekt wekelijks aan de hand van de catechismus. 96 procent van de christelijk-gereformeerde en 86 procent van de vrijgemaakt-gereformeerde predikanten betrekt de catechismus structureel in de kerkdiensten. Van de gereformeerdebonders gebruikt 80 procent de Catechismus.

Binnen de Gereformeerde Gemeenten gebruiken alle predikanten de Catechismus. In de Hersteld Hervormde Kerk ligt het percentage op 93 procent.

Vier jaar geleden deed het Reformatorisch Dagblad ook onderzoek naar prediking vanuit de catechismus. Toen vond twee derde van de predikanten het „een groot verlies als de catechismusprediking minder wordt”. Die enquête werd ingevuld door 170 predikanten.
==================================================================================
De uitkomst van dit onderzoek is geen verrassing denk ik. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening als kerklid.
* Wordt er in jullie kerk wekelijks/regelmatig een catechismuspreek (leerdienst) gehouden?
Vind je dat noodzakelijk/nuttig/overbodig en waarom?
* Ben jij lid van een kerk waarin nooit uit de catechismus wordt gepreekt?
Mis je dat of helemaal niet?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 mei 2013 16:18

schelpje3 schreef:Dit artikel las ik op refdag:
Ruim de helft van de gemeentepredikanten in de Protestantse Kerk in Nederland doet zelden of nooit iets met de Heidelbergse Catechismus. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Dagblad onder duizend gemeentepredikanten.

Ook vrijwel alle voorgangers uit evangelische en baptistengemeentes gebruiken geen catechismus voor de prediking.

Toch beschouwt 77 procent van alle ondervraagde predikanten de catechismus als een waardevol kerkelijk document.

Een op de zeven predikanten in Nederland preekt wekelijks aan de hand van de catechismus. 96 procent van de christelijk-gereformeerde en 86 procent van de vrijgemaakt-gereformeerde predikanten betrekt de catechismus structureel in de kerkdiensten. Van de gereformeerdebonders gebruikt 80 procent de Catechismus.

Binnen de Gereformeerde Gemeenten gebruiken alle predikanten de Catechismus. In de Hersteld Hervormde Kerk ligt het percentage op 93 procent.

Vier jaar geleden deed het Reformatorisch Dagblad ook onderzoek naar prediking vanuit de catechismus. Toen vond twee derde van de predikanten het „een groot verlies als de catechismusprediking minder wordt”. Die enquête werd ingevuld door 170 predikanten.
==================================================================================
De uitkomst van dit onderzoek is geen verrassing denk ik. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening als kerklid.
* Wordt er in jullie kerk wekelijks/regelmatig een catechismuspreek (leerdienst) gehouden?
Vind je dat noodzakelijk/nuttig/overbodig en waarom?
* Ben jij lid van een kerk waarin nooit uit de catechismus wordt gepreekt?
Mis je dat of helemaal niet?

Ondanks het predikaat ''formulieren van Enigheid'', is het wel duidelijk dat deze menselijke toevoegingen meer onenigheid hebben veroorzaakt dan wat Jezus voorhad met zijn gemeente.
Bad Hij niet vurig dat de eenheid bewaard mocht blijven?
Ik acht de Bijbel als Woord van God talloze malen hoger dan de mening, uitleg of interpretatie van een feilbaar mens.
Je kunt de leer uit je hoofd kennen, maar daarmee heb je Zijn Offer nog niet aangenomen.
velen willen hun redding leren ipv leven.
Laatst gewijzigd door mealybug op 04 mei 2013 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 04 mei 2013 16:40

Ik ben opgegroeid in een kerk waar elke zondagmiddag uit de HC werd gepreekt. Als je zo'n cyclus van HC preken een paar jaar hebt gehoord, heb je het wel gehad. Als ik op de cathechesatielessen terug kijk, realiseer ik me hoe vreemd het eigenlijk is dat je 'zondagen' uit je hoofd moest leren, maar geen enkele Bijbeltekst kon citeren. Alsof de HC haast nog belangrijker was dan de Bijbel zelf. Vind ook dat er veel te veel gezag aan verleend wordt. 'Ja, maar het is gebaseerd op de Bijbel' zei men dan, zonder zich er bewust van te zijn dat diezelfde Bijbel verzen ook anders kunnen worden geïnterpreteerd.

Ik vroeg de ds eens om te spreken over een aantal verschillende onderwerpen, die erg bij de jeugd leefde. Het paste helaas niet in zijn schema, dat al voor het hele jaar klaar lag. Een poosje eens geen HC was ondenkbaar!

Ik kerk nu al vele jaren in een kerk waar nooit uit de HC wordt gepreekt, en ik mis het dan ook totaal niet. Hier komt een veel breder aantal onderwerpen aan de orde dan in de HC beschreven is. Gewoon allemaal gebaseerd op de Bijbel, en niet op menselijke geschriften. En zo hoort het ook.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 04 mei 2013 17:07

Ik denk dat de HC van belang is. Natuurlijk zijn er genoeg zaken waardoor onenigheid komt, of dat er preken gedaan kunnen worden over andere zaken. Maar de onenigheid zit in de mensen en niet in de formulieren. We moeten de zaken niet verdraaien.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mei 2013 17:12

In onze kerk wordt niet gepreekt uit de HC.
In de zuster-wijkgemeenten binnen de PKN wel.
Daar moeten ze - zelfs bij de belijdeniscatechese nog zondagen uit het hoofd leren.
Gelukkig is in onze gemeente bij de belijdeniscatechese het geloofsgesprek veel belangrijker, waarbij de dominee verheldert, antwoordt op vragen. Catechisanten die belijdenis doen blijven ook gewoon het jaar erop catechese volgen - als ze dat graag willen - en het is een mix qua leeftijden.
Ik heb een jaar of veertig geleden belijdenis gedaan, maar doe ook mee aan die catechese, want met het klimmen der jaren veranderen dingen soms ook in je geloof, je wijze van geloven.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 05 mei 2013 08:23

Hoi allen,

Ja elke zondagmiddag HC preek.
Vind het interessant maar het is niet het onfeilbaar Woord wat van hoger belang is duidelijk
Hoeft van mij niet elke zondagmiddag maar heb er ook geen probleem mee omdat het zo helder uitlegt.
Kan mezelf voorstellen na een aantal jaar hetzelfde dat je wat anders zou wilen horen

Gr Byte goede zondag :D
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2013 09:33

Byte schreef:Hoi allen,

Ja elke zondagmiddag HC preek.
Vind het interessant maar het is niet het onfeilbaar Woord wat van hoger belang is duidelijk
Hoeft van mij niet elke zondagmiddag maar heb er ook geen probleem mee omdat het zo helder uitlegt.
Kan mezelf voorstellen na een aantal jaar hetzelfde dat je wat anders zou wilen horen

Gr Byte goede zondag :D

Ik neem liever een voorbeeld aan wat Suzanne schrijft, want de HC houdt af en leidt af van waar het werkelijk om gaat, en dat is NIET in een systeem te persen.
God's Heilige Geest waait hoe Hij wil, en niet zoals een par mensen het hebben vastgelegd.
De Bijbel is Gods Woord, en behoeft geen napraten.
Laat Hem in wat hij zegt in Zijn Woord tot je spreken, onderzoek het!
Lees ook vooral de reacties op het volgende artikel:

http://www.cip.nl/artikel/35259/Van-Jez ... sprediking

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 mei 2013 12:38

mealybug schreef:Ik neem liever een voorbeeld aan wat Suzanne schrijft, want de HC houdt af en leidt af van waar het werkelijk om gaat, en dat is NIET in een systeem te persen.
God's Heilige Geest waait hoe Hij wil, en niet zoals een par mensen het hebben vastgelegd.

Jammer dat je om je reactie kracht bij te zetten dan geen Bijbeltekst geeft, maar een menselijke mening. Neem geen voorbeeld aan Suzanne of aan de HC, maar aan Christus. De Geest komt door verschillende manieren tot ons, en dan is de HC ook een mogelijkheid. De HC is een handige manier voor specifieke vragen over God en het geloof(sleven) aangezien het gebasseerd is op Bijbelteksten waar naar verwezen wordt. Dat is beter dan googlen op artikeltjes en ongekeurde meninkjes van mensen en die als waarheid ophogen.
Mensen die de HC gebruiken, hebben de Bijbel heus niet weggelegd (een enkeling misschien). De HC wordt een hulpmiddel genoemd. Wij schrijven hier toch ook allemaal onze interpretatie van Bijbelteksten op? Wij praten de Bijbel toch ook na in eigen woorden? En we willen toch dat mensen beamen dat het klopt?

Daarnaast hoeft voor mij persoonlijk een HC-preek niet, maar meestal worden dan toch vooral de Bijbelteksten gebruikt en gelezen en uitgelegd. Wat is er mis met een preek over het gebed?

Tenslotte mag de HC wel eens herzien worden en in normaal Nederlands verschijnen. Gewoon de taal die we spreken en waarin we denken, dan wordt het veel herkenbaarder en bruikbaar. Verheven taal kan tot arrogantie en hoogmoed leiden en dat moet je niet willen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mei 2013 13:02

alexander91 schreef:
Tenslotte mag de HC wel eens herzien worden en in normaal Nederlands verschijnen. Gewoon de taal die we spreken en waarin we denken, dan wordt het veel herkenbaarder en bruikbaar. Verheven taal kan tot arrogantie en hoogmoed leiden en dat moet je niet willen.

Bedoel je deze :D http://members.home.nl/a.janssen/evangelie/hc.html
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 05 mei 2013 19:18

Ik neem liever een voorbeeld aan wat Suzanne schrijft, want de HC houdt af en leidt af van waar het werkelijk om gaat, en dat is NIET in een systeem te persen.

Spijt mij zeer maar waar deze reactie op gebaseerd is kan ik niet plaatsen.
Hc is gebaseerd op de bijbel, staat zoals ik niet schrijf boven de of gelijk aan de bijbel.
De bijbel is Gods Woord en ik hoop dat mensen deze veel napraten en bepraten.
Jezus Christus is dat Woord. Vanmorgen prachtige preek.

Fil.2
9   Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem  een Naam geschonken boven alle naam,10   opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn,11   en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader

1e zondag van de catechismus zegt dan genoeg wat is onze enige Troost in leven en sterven.
Mooi dat Hij ook daarin verhoogd mag worden tot heerlijkheid van God de Vader
Het is het eerste waar ze mee beginnen

Ik proef een beetje wrangheid richting de reformatorische hoek kan dat kloppen of vergis ik me ?
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 06 mei 2013 03:51

alexander91 schreef:Tenslotte mag de HC wel eens herzien worden en in normaal Nederlands verschijnen. Gewoon de taal die we spreken en waarin we denken, dan wordt het veel herkenbaarder en bruikbaar. Verheven taal kan tot arrogantie en hoogmoed leiden en dat moet je niet willen.

Sowieso ben ik hier een ferme tegenstander van, maar dat heeft ook te maken met een stuk taalverloedering dat optreedt.

Maar waarom zou verheven taal tot arrogantie en hoogmoed leiden? Waar baseer je dat op?
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2013 07:50

Floppie schreef:
Sowieso ben ik hier een ferme tegenstander van, maar dat heeft ook te maken met een stuk taalverloedering dat optreedt.

Maar waarom zou verheven taal tot arrogantie en hoogmoed leiden? Waar baseer je dat op?

Taalverloedering is inderdaad een ernstig teken van moraal verval.
Dit heeft echter weinig te maken met het feit dat de Statenvertaling (die overigens nog wel de beste nederlandse vertaling is) en de HC moeilijk te begrijpen zijn.
Een uitleg van een uitleg wordt toch een beetje wazig, lijkt me.
Zeker als je dan ziet dat de betreffende heren de leer van nederigheid verkondigen, maar niet bepaald IN nederigheid.
Verlatijniseerden zij hun namen ook niet tot Olevianus en Ursinus (zeg maar gewoon meneer de Beer, hoor), om in aanzien te staan bij het gewone volk?
Hoe dan ook, de Noord Hollandse synode van Alkmaar schreef ruim 4 eeuwen geleden voor dat er smiddags uit de HC moet worden gepreekt en zo doen we het dus.
De verspreiding van het Evangelie is ondergeschikt geraakt aan de vermeende zuiverheid van de leer, die m.i. doorgeschoten is in de verdediging tegen de roomse leer.
Als voorbeeld zie je dan dat de biecht wordt afgeschaft, terwijl deze wel bijbels te verdedigen is.
En daar heeft dan neimand een weerwoord op, bleek laatst weer.
Maar zoals ik al zei, de leer bepaalt, en die volgen wij.
Niet eerst de Bijbel, anders zouden we onze zonden belijden , met opgeheven handen bidden, etc

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mei 2013 08:18

mealybug schreef:Als voorbeeld zie je dan dat de biecht wordt afgeschaft, terwijl deze wel bijbels te verdedigen is.
En daar heeft dan niemand een weerwoord op, bleek laatst weer.

In Amsterdam was een dominee die spreekuur had - je kon zo binnenlopen, eventueel voor een nadere afspraak. Toen de biecht in de RK werd afgeschaft zei hij: "ik heb het nog nooit zo druk gehad als sinds de biecht is afgeschaft".
Overigens zijn veel gesprekken met predikanten te vangen onder de noemer 'biecht'...
(ik weet het, het is off-topic, maar kon het niet laten even op deze zin in te springen).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2013 08:23

Ik begrijp niet waarom sommige mensen toegang hebben tot het religieforum 8-[

Terug naar “Archief”