Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Optimatus » 20 feb 2009 17:25

dalethvav schreef:
michael schreef:De Joden zijn per slot van rekening ook vervolgd om hun religie, niet om hun ras...
W.O.2 en de motieven van A.Hitler nu al vergeten??

De van diverse misdrijven verdachte Adolf H. had een vreemde kijk op ras, daar het jodendom in de eerste plaats een religie is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 20 feb 2009 18:20

Optimatus schreef:De van diverse misdrijven verdachte Adolf H. had een vreemde kijk op ras, daar het jodendom in de eerste plaats een religie is.

Exact.. Ik denk dat je geen enkele valide conclusie uit de mening van iemand zoals Hitler kan trekken...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 feb 2009 00:03

Het gaat erom hoe iets wordt geïnterpreteerd, niet hoe iets feitelijk is. Dat blijkt dus wel heel erg duidelijk uit dit voorbeeld.

maryem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maryem » 17 mar 2009 00:58

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2009 10:11

Sabra schreef:Het gaat erom hoe iets wordt geïnterpreteerd, niet hoe iets feitelijk is. Dat blijkt dus wel heel erg duidelijk uit dit voorbeeld.

Daar heb je (helaas) gelijk in.
Het geeft dan ook de waanzin van de ideeën van Adolf H. alleen maar meer aan.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 17 mar 2009 12:59

maryem schreef:Het Jodendom is een geloof, En Jood kun je zijn van ras/volk..maar dan wil dat nog niet zeggen dat je het Jodendom aanhangt..dat zijn 2 verschillende dingen, en dat kun je niet vergelijken met Christen=alleen geloof en Islam=alleen geloof

Er is pertinent geen Joods ras... Dat is gewoon onzinnig. Joden mogen zichzelf een volk noemen. Maar ze zijn geen Ras. Een Ras ontstaat pas als een groep mensen honderdduizend jaar in isolatie woont op een continent ofzo. Niet als men 3 duizend jaar geleden een religie start.

Dit leer je op de middelbare school. Op verzoek argumenteer ik de uitspraak. Maar ik hoop erop dat je het zelf nazoekt Maryem.

Hitler heeft dat "Jood = Ras" bijgeloof geintroduceerd. Het kwam goed uit in zijn agenda. Het is betreurenswaardig dat nog niet al zijn leugens intussen getorpedeerd zijn.

Optimatus schreef:Het geeft dan ook de waanzin van de ideeën van Adolf H. alleen maar meer aan.

Hear hear... Jammer genoeg zijn het niet zijn ideen. De man is dood, maar de ideen leven door. :(

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2009 14:40

Noemen de mensen waar we het over hebben zichzelf Joden, Israelieten, Hebreërs of iets anders?
Laat ons de mensen noemen zoals zij zichzelf noemen.

Ik ben een Nederlander en zo wens ik ook genoemd te worden.

maryem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maryem » 18 mar 2009 19:43

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:39, 6 keer totaal gewijzigd.

maryem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maryem » 18 mar 2009 20:01

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 19 mar 2009 00:31

maryem schreef:Maar wil jij dan zeggen dat de orthodoxe Joden die hier wonen(en die hier al eeuwen en generaties lang wonen) eigenlijk gewoon Nederlanders zijn..die zich ooit hebben bekeerd..dat klopt dus niet hoor,..maar dat bedoel je denk ik niet

Ik zeg niet dat er geen groep was die van ooit elders is aan komen waaien. Maar ik zeg wel dat die groep sterk vermengd is geraakt. Je zegt het zelf al. Als een van je ouders joods is. Ben je automatisch joods. Als de andere ouder een arier was dan ben je een jood met blauwe ogen en blonde haartjes. Je kinderen zijn ook joods. Misschien ook zelfs blond. Aangezien de Joden niet opgesloten hebben gezeten in hun eigen dorpen met muren er omheen maar veelal in de steden in drukke interactie met de rest van de stedelingen ga ik er persoonlijk vanuit dat het oorspronkelijke bloed goed verspreid is geraakt. We hebben waarschijnlijk allemaal een paar druppels joods bloed.

Ik hoor verder wat je zegt hoor. Ze hebben hun eigen identiteit. Dat hebben religies nou eenmaal. Maar die eigen identiteit is wel heel erg gevormd naar de lokatie waar ze geland zijn. Als ik het goed begrijp is er in israel een stevige verzuiling zoals 50 jaar geleden in nederland ook het geval was.

Ik persoonlijk vind diversiteit juist een goed ding. Zolang het niet tot afscheidingen leidt maar zichzelf voedt en nieuwe combinaties uit probeert. We zijn allemaal anders. Dat is nou juist de kracht als we onze verschillen niet tegen onszelf gebruiken tenminste.

Uit egyptische bronnen weten we dat tussen de Joden in die periode ook al blondies en roodharigen rondliepen. En de russische joden brengen tegenwoordig nogal wat blondies met zich mee. Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat joden altijd een sterke identiteit hebben gehad en zeer bewust zijn geweest van die identiteit en daardoor ondanks de continue vermenging een volk zijn gebleven. Als ik je goed begrijp is dat ook een belangerijk deel van wat je hier zegt. Maar ik denk niet dat die identiteit in hun semitische afkomst ligt. Als dat zou was zou ik denken dat ze ook beter overweg zouden kunnen met hun semitische buren.

50 jaar geleden hadden nederlanders ook een sterke verzuiling zoals ik al zei. Men gaf toen aan dat ze een katholiek of protestant waren. In de streek waar ik vandaan kom vertelde mijn biologie leraar ons zelfs nog dat hij in zijn jeugd nog wel eens met stoere vrienden naar de katholieke buurdorpen ging om daar te knokken met wie er maar op de uitdaging in wilde gaan.

Dat is best extreem eigenlijk. Kun je het je voorstellen? Tegenwoordig doen we dat alleen nog maar voor de voetbal. Lang leve de vooruitgang :) Identiteit is geweldig maar het is ook nogal tijdelijk. Mens zijn we voor eeuwig.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 mar 2009 21:04

Michael schreef: Als een van je ouders joods is. Ben je automatisch joods.

Enkel als je moeder dat is.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 20 mar 2009 23:42

Vandaag heeft Haaretz ons geïnformeerd over het volgende:

IDF in Gaza: Killing civilians, vandalism, and lax rules of engagement

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1072040.html

Israëlische soldaten geven dus zelf openlijk toe dat zij zich hebben 'misdragen' tijdens de Gaza oorlog. Een dergelijk geluid heb ik tot nu toe nog nooit vernomen van Hamas militanten. Israël heeft nu aangekondigd dat er een onderzoek zal volgen naar wangedrag van Israëlische soldaten tijdens de Gaza oorlog. Als een Hamas militant zich kwetsbaar zou opstellen en berouw zou tonen vanwege het afvuren van raketten op burgerdoelen, dan zal de leider van de gewapende tak van Hamas er niet over peinzen om een dergelijk onderzoek in te stellen.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 mar 2009 10:52

Kosmetisch. Men zegt foei, men zegt stout en men praat er niet meer over.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 22 mar 2009 14:10

Optimatus schreef:Kosmetisch. Men zegt foei, men zegt stout en men praat er niet meer over.

Zoals men in Nederland ook zou proberen te doen. Het toont aan dat Israel een moderne democratische staat is waar wangedrag altijd boven komt drijven. Wat er vervolgens mee gedaan wordt is idd een tweede, maar het is een feit dat het boven komt.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 mar 2009 09:18

Volgens de New York Times heeft Israel in januari een luchtaanval uitgevoerd in Soedan op een convooi dat volgens Israel Iraanse wapens zou smokkelen richting de Gazastrook. Daarbij zouden tussen de 39 en 100 doden zijn gevallen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”