catechismus van belang?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: catechismus van belang?

Berichtdoor tante-tortel » 11 mar 2009 09:04

Volgens mij heb je zelfs nog gewoon pelagianen.
Maar de DL zijn niet geschreven tegen pelagianen of dergelijke geschreven maar tegen wat ze leerden, en daarom blijven ze actueel aangezien en nog steeds dezelfde dwalingen zijn.

Hetzelfde geld voor de HC, alles wat je daarin kunt leren is nog steeds actueel.
Dan kunnen er misschien vragen bij zijn gekomen, en ik denk dat die ook best aan de orde komen op de Cathechesatie lessen.
Maar om te zeggen die Cathechismus is afgedaan laten we een nieuwe maken is net zoiets als het wiel opnieuw denken te moeten uitvinden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2009 10:23

Dat zei ik dan ook niet. Ik zei niet: De catechismus heeft afgedaan, laten we een nieuwe maken. Ik zei: De catechismus heeft niet afgedaan en is waardevol. Laten we hem daarom houden en waar nodig aanvullen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 mar 2009 12:03

tante-tortel schreef:Volgens mij heb je zelfs nog gewoon pelagianen.
Maar de DL zijn niet geschreven tegen pelagianen of dergelijke geschreven maar tegen wat ze leerden, en daarom blijven ze actueel aangezien en nog steeds dezelfde dwalingen zijn.

In je vorig tekst schreef je nog: 'we hebben nog steeds Pelagianen en noem maar op alleen heten ze tegenwordig anders', nu schrijf je; 'Volgens mij heb je zelfs nog gewoon pelagianen. Ik zie daar toch een contradictie in. Dat terzijde, het woordgebruik vandwaling (vergissen) vind ik persoonlijk niet passen in de deze tijd. Het komt bij mij over als onze leer is zuiver, de ander zijn leer is onzuiver. Ik schrijf liever een ander hanteert een andere leer, opvatting dan ik,of mijn gemeente (kerk) hanteert. Voor mij zelf sprekende probeer ik altijd te waken voor het enig ware leer (kerk) denken. Voor mij van meer belang is, of iemand geloofd in God.

tante-tortel schreef:Hetzelfde geld voor de HC, alles wat je daarin kunt leren is nog steeds actueel.
Dan kunnen er misschien vragen bij zijn gekomen, en ik denk dat die ook best aan de orde komen op de Cathechesatie lessen.
Maar om te zeggen die Cathechismus is afgedaan laten we een nieuwe maken is net zoiets als het wiel opnieuw denken te moeten uitvinden.

De catechismus kan/mag naar mijn idee zeker op een aantal punten herzien worden. Zeker daar waar het zaken betreft die nog stammen uit opvattingen en leerverschillen ten tijde van de renaissance. Ook oa. over het "moeten" laten dopen van kinderen is de mening niet geheel eenlijnig meer.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 mar 2009 12:19

Mijn duidelijke stellingname is deze:
In veel kerken wordt de HC als zeer belangrijk gezien, soms gaat ie boven de Bijbel. Bij catechisatie worden zondagen uit het hoofd geleerd.
Ik zie liever dat er teksten uit de Bijbel uit het hoofd worden geleerd.
Als mensen graag de HC willen gebruiken en er preken over willen horen is dat wat mij betreft prima. Maar de HC is een stuk dat typisch een tijdsgeest weergeeft en in zekere zin een aanklacht - en zo ook bedoeld - tegen de RK.
Sommige zaken zijn nu achterhaald - zowel het protestantisme heeft soms andere opvattingen over hoe de Bijbel moet worden uitgelegd en ook de RK schuift op.

Voor mij is uiteindelijk de Heilige Schrift de enige bron waaruit gepreekt mag worden, waaruit onderwezen moet worden en waaruit mensen kunnen en mogen putten.
En kennis hebben van wat in de Belijdenisgeschriften staat is prima, staande in de traditie, maar zij mogen geen belemmering vormen om de Heer te volgen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 11 mar 2009 13:36

Pauline schreef:Ik zie hier heel vaak mensen citeren uit de catechismus.
Echt heel vaak.
Soms denk ik dat veel van jullie die catechismus, met zijn visie op de bijbel, beter kennen dan wat de bijbel zelf zegt.
De catechismus is toch maar een hulpje bij het lezen? en ook maar 1 visie?
Het is niet de waarheid...dat is de bijbel zelf toch?
Hoe kijken jullie naar het gebruik van de catechismus?
Ik ben er alleen in mn vroegste jeugd mee opgegroeid en ik kan me nog herrinneren als ik daar lessen uit kreeg, dan spreek ik echt over de leeftijd van 7 jaar ongeveer, want daarna ging ik naar een nederlands hervormde kerk die niet van de bond was, ik herrinner me dus nog dat ik er echt niets van snapte, maar het ook gewoon compleet niet interessant vond. ik vond het er toen geloof ik al niets toe doen. De bijbel daarentegen en Gods stem verstaan vond ik veel boeiender.
Dat is niet verandert. Ik lees ook geen dagboeken, soms wel bijbelstudies, maar ik ben wel kritisch.
Ik denk soms echt dat er teveel waarde wordt gehecht aan de catechismus.
Ik bedoel dit niet als beschuldiging of zoiets, maar ik maak me er meer zorgen om, dat sommige mensen er echt te veel naar luisteren, er staan wijze dingen in hoor, maar het is maar een uitleg. niet de WAARHEID..
Ik ben gewoon een beetje bang dat het de bijbel verruilt.
Dat wilde ik even kwijt, maar was ook benieuwd of jullie nou compleet vinden dat ik er naast zit..of niet.

xxx Pauline

Van kinds af aan ben ik in de kerk niet geconfronteerd met de H.C. Mijn moeder kende de H.C. uit haar hoofd, toen ik een jaar of 10 was heb ik eens zondag1 in zijn geheel gelezen. Ik begreep er niets van, hoewel ik me nog wel kan herinneren, dat het misschien wel de moeite waard was om het te leren begrijpen. Ik heb toen mijn moeder gevraagd om zondag1 eens uit te leggen! En eigenlijk heeft ze dat niet gedaan. Ze beloofde mij dat ze er een boekje over zou kopen. Ik heb daar lang op gewacht, heb het echter nooit gekregen. Dat heeft me wel verbaasd! Maar eigenlijk heeft ze er op die manier voor gezorgd dat ik niet met de H.C. als uitgangspunt met de Schrift bezig ben gegaan.Terugkijkend heeft dat zo zijn voordelen, maar zeker ook zijn nadelen gehad!!

Een voordeel was dat ik aangewezen was op het geschreven Woord, daar moest ik het van hebben.En op zich genomen is daar ook niets mis mee, dat is zelfs de bedoeling van de Heere:........In Psalm1 staat dat:.....Welgelukzalig is de man wiens lust is in des Heeren wet, en die Zijn wet overdenkt bij dag en bij nacht....... Dank zij de Heere mocht ik er in mijn leven achter komen, dat wij mensen, natuurlijk als wij zijn(1Kor.2:14)dat Woord niet kunnen begrijpen,losse teksten niet en al helemaal niet de leer van beide Testamenten. Zelf ben ik bijv. heel lang met het bijbelboek Openbaring bezig geweest, ik hield mezelf voor, dat als ik dat bijbelboek zou begrijpen, ik de hele bijbel wel zou begrijpen. Maar mens als ik toen was, was ik zelfs niet in staat om bij het begin te beginnen! Daar heeft Hij Zelf zorg voor gedragen.Ik was "gewoon"
het verkeerde boek van Johannes aan het lezen! Toen ik een jaar of 33 was ben ik met het Joh. evang. begonnen,met de verwachting en de hoop dat de Heere het mij Zelf zou doen verstaan. In die periode ben ik ook elders gaan kerken.
"sAvonds was er bij ons geen dienst.Ik ben toen in de buurt Geref. Bond N.H.K. gaan kerken en werd daar voor het eerst geconfronteerd met H.C. preken. Heel veel aan gehad.In de eerste plaats omdat ik veel hoorde wat ik zelf al uit de bjibel geleerd had. In de tweede plaats, omdat het een aantal blinde vlekken m.b.t.onder andere de doop en het avondmaal invulde.Ik heb toen zelf maar dat boek gekocht wat ik van mijn moeder zou krijgen.Het schatboek van Ursinus.
Gevolg van een en ander is, dat ik ook de D.L. En de Bel.des Gel. ben gaan lezen.
Conclusie, voor mij persoonlijk:........Het geschreven Woord en de 3 genoemde geschriften leren hetzelfde! Voor mij geven
ze een juiste, menselijke en theologiese samenvatting van de leer van Gods Woord! Ik realiseer me dat het geheel anders had kunnen lopen.Ik heb nl. een bepaalde tijd pinkster gemeente samenkomsten gevolgd en als ik me daar bij aangesloten had, dan was het allemaal heel anders gelopen.Ik praat nu nog wel eens met een vriend die zich er wel bij aangesloten heeft en dan is het grote verschil toch wel, dat men binnen die gemeenten eigenlijk niets over zonde en schuld wil horen........dat is daar een gepasseerd station.

En dat brengt me bij het nadeel dat je, als kind, niet bij die drie geschriften groot gebracht wordt. De leer die uit die geschr. naar voren komt is voluit bijbels en kan tot gevolg hebben,dat, als er geloof is, de mens aan de hand van die geschr. na gaat denken over wat er in het geschreven Woord staat.Dan geven die geschr. een goed theologies kader bij het nadenken over wat je in de bijbel leest. Omdat ze een juiste samenvatting zijn!Dat heeft grote voordelen!
Ook hier is het gebruik door de mens persoonlijk, afhankelijk van de leiding van de Heere. Het gevaar is dat die geschr.een eigen leven gaan leiden naast het geschreven Woord.Dan zitten ze wel in het verstand, maar dan kan het toch zijn, dat het hart de Heere niet leert kennen.

h.g.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 mar 2009 09:56

Afbeelding

ik ga op een later tijdstip reageren

Pauline

Berichtdoor Pauline » 18 mar 2009 19:44

na alles een beetje door gelezen te hebben blijf ik toch bij mijn mening.
sterker nog, ik geloof dat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik het echt doodzonde vind dat de catechismus zo word aangeleerd. het zijn vastgelegde uitgangspunten waar niet meer over te discussieren valt. je stopt het er in, brainwashed jezelf, en het kan vervolgens niet meer anders.
ik ben toch meer voor bijbels onderwijs, leer uit je hoofd wat er in de bijbel staat, niet zondag 1 van de hc. en denk zelf na over dat stukje tekst wat je gelezen hebt, en vraag god om het tot je te laten spreken.
dan is het woord levend, en niet alleen maar een verstandelijk iets.
ik vind dat je heus wel mag lezen wat er in de catechismus staat, er staan vast boeiende dingen in. maar het is een intepretatie van de bijbel. lees dus eerst de bijbel, en dan pas de hc, dan kan je die ook toetsen. God zegt toch dat je alles moet toetsen? hoe kan dat als je niet eerst leert wat de bijbel zegt?
ik vindhet heel erg dat mensen het maar gewoon voor waar aannemen, er heilig in geloven dat het klopt en verder niet meer zelf nadenken.

een ander punt is, dat de hc een visie is, terwijl wij samen het lichaam van God zijn, uniek zijn. en ieder dus op een eigen manier dingen interpreteren, en dat is niet perse slecht. de basis is hetzelfde: Jezus, maar de visie op de bijbel kan verschillen of anders spreken tot mensen, gewoon omdat mensen anders zijn. de bijbel staat dus ook open voor verschillende interpretaties. de hc niet. die gaat al uit van een bepaald uitgangspunt.

ik vind het doodzonde. (de manier van leren, de hc eerst, niet de bijbel - de hc zelf zal heus wel goeie dingen bevatten)

Riska

Berichtdoor Riska » 18 mar 2009 21:25

Ik kan hier van harte mee instemmen.

Het is goed te weten hoe onze voorvaderen dingen verwoord hebben op grond van wat zij gemeend hebben uit de Bijbel te moeten opmaken. Maar wij leven nu en dan mogen wij dingen weer opnieuw proberen te verwoorden.. We staan in de traditie, maar dat ontslaat ons niet van de taak zelf eigen woorden te vinden om ons geloof te vertolken.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 18 mar 2009 22:51

Daarom hebben we ook verschillende kerken, zoek een kerk op die minder waarde hecht aan de catechismus. Ik ben iig blij dat ik in een kerk ben grootgebracht die de waarde van de catechismus herkende, en ik vind het nog altijd een fascinerend geheel. Het zet je tot nadenken, dat heeft het me altijd gedaan. Al heb ik ook moeite met sommige dingen, dat wil niet zeggen dat je het dan maar als 'iets als niet meer van deze tijd' moet afdoen. Want niets menselijks is ons vreemd, we ergeren ons nogal gauw als bepaalde zaken niet in ons straatje passen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 19 mar 2009 00:02

Wie van de posters denkt dat de H.C.,een niet door de Heilige Geest ingegeven interpretatie is?

Riska

Berichtdoor Riska » 19 mar 2009 08:01

learsi schreef:Wie van de posters denkt dat de H.C.,een niet door de Heilige Geest ingegeven interpretatie is?

De HC is mensenwerk.
Dat wil niet zeggen dat men niet oprecht was en dat er een potje van is gemaakt. Integendeel. Het is zorgvuldig gedaan, met name de HC. Ongetwijfeld zijn de opstellers geïnspireerd, maar daarin hebben ook eigen inzichten meegespeeld. Zo'n beetje als een goed boekwerk van een Dogmaticus (ik denk aan mensen als Berkhof, v.d. Beek, Douma bv.) Maar het is hoe zij het zien, in alle oprechtheid. Het is een uitleg.
Zoiets als: twee dominees die over dezelfde tekst preken. Je weet niet wat je hoort - het is een totaal andere uitleg, die soms haaks staat op die van de andere dominee.
Ik blijf erbij: De HC, DL en NGB zijn belijdenissen uit de traditie. Wij hebben die in onze gedachten en moeten dan eigen woorden vinden. Dát is werk van de Geest, dat wij groeien in geloof en niet stilstaan omdat 'het er nu eenmaal zo staat'.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2009 09:54

learsi schreef:Wie van de posters denkt dat de H.C.,een niet door de Heilige Geest ingegeven interpretatie is?

Ik vind dat een wat vaag begrip. De Geest inspireert mensen en allicht ook de schrijvers van de HC, net zo goed als dat Hij reformatoren heeft geinspireerd, mijn dominee inspireert en mensen om me heen. Feit blijft dat het mensenwerk is en dus fouten kan bevatten, sterker nog, fouten bevat. De HC is niet onfeilbaar. En daarnaast geloof ik dat de Bijbel door God geinspireerde Woord is in een hogere vorm dan dat de HC dat is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pauline

Berichtdoor Pauline » 19 mar 2009 10:01

Flappie schreef:... dat wil niet zeggen dat je het dan maar als 'iets als niet meer van deze tijd' moet afdoen. Want niets menselijks is ons vreemd, we ergeren ons nogal gauw als bepaalde zaken niet in ons straatje passen.

Misschien wel met een hele goede reden.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 19 mar 2009 14:06

Ik vind persoonlijk dat de ontstaansgeschiedenis van de HC ook tot enige voorzichtigheid met de omgang ermee zou moeten leiden. De HC is geschreven in opdracht van een Duitse keurvorst in de 16de eeuw. Aangezien het toentertijd de gewoonte was dat een keurvorst bepaalde wat de leer was in zijn vorstendom, liet hij die leer ook daadwerkelijk opschrijven (de HC uiteindelijk). Via wat omwegen is de HC uiteindelijk in NL terecht gekomen. De HC is dus niet ontstaan op of in opdracht van een concilie oid. Ik zie in elk geval datgene wat voor mij de kern is van mijn geloof terug in de HC. Daarnaast zie ik ook minder belangrijke delen. Over het geheel genomen is het een heel goed en nuttig document, maar het moet nadrukkelijk niet op gelijke hoogte met de Bijbel gesteld worden. Het is voor mij een interpretatie, die niet expliciet door de Heilige Geest geïnspireerd is. Ik geloof wel dat de opstellers gelovige mannen waren die met een oprecht hart de HC geschreven hebben.

Ik kom overigens de laatste tijd wat vaker in een Gergem kerk, en het valt me op dat de catechismus preek 's avonds vaak alleen maar over de catechismus gaat. Er wordt wel een Bijbelgedeelte gelezen, maar vaak komt dat in de preek niet of nauwelijks terug. Dat vind ik eigenlijk zeer kwalijk. Een preek moet mijns inziens vooral gebaseerd zijn op de Bijbel. Ook een catechismus preek dus. Daarnaast is het ook een gemiste kans. Onder ieder vraag en antwoord in de catechismus staat een enorme lijst aan tekstverwijzingen. Als ik dominee was zou ik daar veel meer mee doen. Dan laat je ook veel meer zien dat de catechismus gebaseerd is op de Bijbel. De enorme uitweiding over één zondag die de dominee nu meestal geeft in zijn preek raakt soms zover af van de tekst van de catechismus en de Bijbel dat ik me soms niet helemaal prettig voel onder de prediking.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 19 mar 2009 19:42

Pauline schreef:
Flappie schreef:... dat wil niet zeggen dat je het dan maar als 'iets als niet meer van deze tijd' moet afdoen. Want niets menselijks is ons vreemd, we ergeren ons nogal gauw als bepaalde zaken niet in ons straatje passen.

Misschien wel met een hele goede reden.

Dan moet je het ook vooral naast je neer leggen en een kerk opzoeken die er minder of geen waarde aan hecht. Iedereen tevreden zou ik zeggen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”