Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Homofilie 4

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2009 14:34

Optimatus schreef:Even serieus: als je de Bijbel alleen op de letter volgt, kun je niet anders dan concluderen dat de Bijbel homoseksualiteit, welke in den vleze geconsumeerd wordt, afwijst.

De vraag is, of je de Bijbel alleen op de letter moet volgen.

Ik vraag mij af: waar wil jij hiermee naartoe?
Je formulering doet mij een beetje denken aan twee bijbelteksten - Romeinen 7:6 en 2 Korinthiërs 3:6 - maar wijkt daarvan nogal belangrijk af, omdat je die tegenstelling niet maakt die daar gemaakt wordt. Dus wellicht had je dat niet op het oog?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

meboy

Berichtdoor meboy » 18 mar 2009 16:01

*verwijderd door moderator*
Het doet me denken aan een stuk wat ik ooit heb geschreven; barmhartige-sameritaan-isch

How low can you go!?

Meestal een uitdrukking van afkeer. Afkeer van de keuzes die mensen nú weer weten te maken. Hoe diep kun je zinken! Maar zo bedoel ik het eigenlijk niet. Ik wil af van dat uitroepteken. Ik wil graag toewerken naar het vraagteken.

How low can you go?

De uitdaging vinden; hoe vér kan jij je arm strekken om nog bij de ander te kunnen? Of sta je van een afstandje te wenken: kómt u maar… Dat is makkelijk. Dan hoef je namelijk zelf geen stap te verzetten. Al het werk wordt door de ander verricht. Zonder mede-lijden. Durf je daadwerkelijk in de modder te staan? Daar waar het zwaar is? Daar waar je bang moet zijn voor je eigen gelijk, voor je eigen principes? Daar waar je sterk moet zijn om het leed van de ander te dragen? Daar waar het vuil aan je wortels begint te knagen?

Vaak heb ik besloten onraakbaar te zijn. Me niet bloot te stellen aan verwarring. Zolang de ander niet wil voldoen aan mijn ethische grenzen, heeft hij geen recht op betrokkenheid… Maar de keren dat ik dieper moest gaan dan mij lief was, dat waren de mooiste reizen. Niet zozeer vanwege de bagger waar ik in terecht kwam. Maar vanwege het feit, dat ik er samen met iemand stond. En dat we samen poogden te klimmen, en reikhalzend uitkeken naar datgene wat boven ons blonk. Vechten voor perspectief.

Als je van boven naar beneden kijkt dan zie je bagger, kijk je van beneden naar boven dan zie je de mooiste dingen. Onthoud dat, misschien helpt het je om het diepe in te springen en te vechten, als je over iemand hoort: how low can you go!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 mar 2009 16:05

Mooi geschreven, maar ik begrijp het verband niet helemaal :oops:
Al begrijp ik het stukje van boekenlezen ook nog niet.....
Dat het gewenst is om niet open te zijn? Over wat? Wat bedoel je?

meboy

Berichtdoor meboy » 18 mar 2009 16:18

Wat ik probeerde te zeggen is dat ik het zo makkelijk vind om vanuit een ivoren torentje te roepen dat een ander mij aantast in mijn waardigheid. Te weinig stappen we op de ander af met een christelijke houding van ondersteuning en het helpen dragen van waardigheid. Te bang voor vieze handen. De stukken van boekenlezer vind ik stuitend. Dan krijg ik neigingen om met een bloemetje op stap te gaan en met een brede glimlach bij iemand voor de deur te staan; gewoon om te laten zien dat het positieve het negatieve altijd overwint, ook al kost het je je lange adem. Dat is niet altijd makkelijk, maar altijd dodelijk effectief.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2009 18:45

* verwijderd door moderator*
Dat niet. Al hoef je dat echt niet aan mij te vertellen.
Overigens heb ik ook een vriend. Ik ga daar a.s. vrijdag op bezoek. Heeft overigens totaal niets met homogedoe van doen. (Maar dat liet zich ongetwijfeld al raden, als ik dit niet zei.)

Dat het er bij mij zo uit kwam, zal een combinatie geweest zijn van de afkeer die ik voel t.a.v. de homoseksuele praktijk, en mijn wrevel over de vrijzinnige houding die bepaalde personen hier aannemen i.c.m. totaal onbegrip naar mijn kant van dat soort mensen. Dat zijn dan dus even drie dingen bij elkaar.
En van die vrijzinnigen is rafaell in mijn ogen een duidelijke representant.
Mijn ongenoegen in de richting van de vrijzinnigen alhier heb ik op een andere manier beschreven in mijn bijdrage die bovenaan deze pagina staat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2009 18:45

*verwijderd door moderator*
Oké, het klopt, het ging over de geaardheid. Dus in dat verband was mijn uitweiding inderdaad nogal sterk overdreven. Mijn excuses.

Persoonlijk heb ik liever dat iemand niet over zijn geaardheid vertelt, dan wel. Ik voel er niet echt behoefte aan, als iemand naast mij zit, en ineens zegt: "Ik ben homo." Van mij mag dat in de geslotenheid blijven. Laat zo iemand dat maar zeggen tegen iemand, die daar geen moeite mee heeft als hij daarover openheid verlangt.
Dat iemand hetero is, zal minder moeite oproepen, maar zie ik als iets wat die persoon in principe niet hoeft te zeggen. Ik zie namelijk niet echt in wat voor praktische waarde dat heeft. Als ik een bepaalde dame best leuk/mooi vind, maar zij ziet niks in mij, zal het mij een worst wezen welke redenen daar nu precies aan ten grondslag liggen. Ik weet dan dat ik geen kans maak, en dat is voldoende. Je vergroot je kans echt niet door te de reden wel te weten. Bovendien is het veel efficiënter om je te richten op het positieve wat je ontmoet.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 18 mar 2009 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 mar 2009 18:46

Ja maar jij komt er hier toch gewoon voor uit dat je hetero bent? Dat mag een homo dan toch ook?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2009 18:55

rafaell schreef:Ja maar jij komt er hier toch gewoon voor uit dat je hetero bent? Dat mag een homo dan toch ook?

Hier in deze discussie kom ik er i.i.g. wel voor uit, ja. Wat wil je, als het over dit onderwerp gaat? Je weet hier ook precies wie de homo's zijn. Kom je gauw genoeg achter. Dat zij dan zo.
Maar normaal gesproken loop ik niet tegen iedereen te zeggen: "Ik ben hetero." Een dergelijke manier van jezelf legitimeren zou ik niet zo positief vinden. Dat zou wel erg krampachtig zijn.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 18 mar 2009 19:36

Boekenlezer schreef:
rafaell schreef:Ja maar jij komt er hier toch gewoon voor uit dat je hetero bent? Dat mag een homo dan toch ook?

Hier in deze discussie kom ik er i.i.g. wel voor uit, ja. Wat wil je, als het over dit onderwerp gaat? Je weet hier ook precies wie de homo's zijn. Kom je gauw genoeg achter. Dat zij dan zo.
Maar normaal gesproken loop ik niet tegen iedereen te zeggen: "Ik ben hetero." Een dergelijke manier van jezelf legitimeren zou ik niet zo positief vinden. Dat zou wel erg krampachtig zijn.

Ik durf er 10.000 euro op te wedden, dat als jij mij tegen komt, jij niet door hebt dat ik een homo ben. Ook ga ik echt niet tegen jouw vertellen dat ik homo ben. Waarom zou ik? Ik ken je niet eens. Meestal kom je met zo iets; vanwege een vraag van een ander. Bijvoorbeeld: heb je al een vriendin? dan zeg ik misschien nee en dat zit er voor mij ook niet in. Snap je wat ik bedoel. Je vraagt aan de ene kant geen krampachtige reactie, maar aan de andere kant mag je er ook niet open voor uit komen. Ik moet wel zeggen: je bent echt goed! Je weet toch weer bij mij een reactie uit te lokken. Dat is toch ook je bedoeling van je stoere anti praatjes?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 mar 2009 19:52

Boekenlezer schreef:

Ik krijg sowieso het beeld dat je op het gebied van seksualiteit nogal krampachtig bent. In gesprekken komt seksualiteit weleens ter sprake, het hoort immers bij het bestaan. Dan mogen hetero's en hetero's allebei gewoon eerlijk voor uitkomen. En natuurlijk loop je niet de hele dag te roepen wat je geaardheid is, ik zie totaal de relevantie van je laatste zinnen dan ook niet, aangezien volgens mij zowat niemand dat doet. Overigens ben ik nog wel benieuwd waarom je mij het voorbeeld van vrijzinnigheid vindt. Ik wijs je er enkel regelmatig op dat homo's hele gewone mensen zijn.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 mar 2009 19:53

Aan mijn zoon zie je ook niet dat hij homo is. Wat soms best confronterend kan zijn.
Zo heeft hij net de sleutel van eigen flatje gekregen en wordt hij rondgeleid door de wijkbeheerder en die zegt: je kunt hier ook makkelijk met je vriendin in!
Of : hij komt tussen allemaal 55 plussers te wonen die het dus ook over een vriendin hebben: als je een leuk meisje je flat laat zien heb je zo verkering!
Maar wij zijn dan niet zo dat we daar afwijzend op reageren in de trant van: nou dat zal nooit gebeuren want hij is homo.
Eigenlijk laten we het zo.
Weet ook niet waarom eigenlijk :?

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 18 mar 2009 19:56

Waarschijnlijk toch uit angst dat mensen zo reageren als boekenlezer. Niemand zit er namelijk op te wachten gekwetst te worden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2009 20:10

tante-tortel schreef:Aan mijn zoon zie je ook niet dat hij homo is. Wat soms best confronterend kan zijn.
Zo heeft hij net de sleutel van eigen flatje gekregen en wordt hij rondgeleid door de wijkbeheerder en die zegt: je kunt hier ook makkelijk met je vriendin in!
Of : hij komt tussen allemaal 55 plussers te wonen die het dus ook over een vriendin hebben: als je een leuk meisje je flat laat zien heb je zo verkering!
Maar wij zijn dan niet zo dat we daar afwijzend op reageren in de trant van: nou dat zal nooit gebeuren want hij is homo.
Eigenlijk laten we het zo.
Weet ook niet waarom eigenlijk :?

Verstandig. Ik zie dat als de beste manier waarop je met zoiets omgaat. Waarom zou je het aan de grote klok hangen?

En vragen over een uitblijvende vriendin heb ik ook best wel eens gehad, al is het niet zo vaak. Daar hoef je eigenlijk helemaal niet zoveel op te zeggen. Het lijkt mij geen eis om dat te gaan verklaren.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 mar 2009 20:19

Het is dan inderdaad zo dat we niet zouden weten waarom je dat zou moeten vertellen.
Want wat gaat het hun aan of hij al dan niet een vriendin zou krijgen? Of dat hij homo is?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mar 2009 20:21

Boekenlezer schreef:

Alsof alle homo's meteen over hun geaardheid beginnen. Wat een raar vooroordeel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”