Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: huwelijk/ financiën

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 mar 2009 19:18

een gezamelijke rekening... hub brengt geld binnen, en ik geef het weer uit :mrgreen:

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 13 mar 2009 19:27

Hier ook een gezamelijke rekening. M'n man brengt het geld binnen, en we geven het samen uit. (En sparen natuurlijk.)
Het geld is gewoon van beide; geen afspraken, en geen ruzie/onenigheid.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 mar 2009 19:30

paprikameisje2 schreef:een gezamelijke rekening... hub brengt geld binnen, en ik geef het weer uit :mrgreen:

Idem! Tenminste, nu we een kleintje hebben. Voordat die er was, kwam mijn inkomen op mijn rekening en dat mocht ik allemaal zelf uitgeven (en ja, voordat er gezeurd wordt: daar heb ik ook van gespaard) en dan betaalden we van zijn salaris alle uitgaven. Dat hebben we zo bijna 5 jaar gedaan en dat beviel mij prima :mrgreen: ;)

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 13 mar 2009 19:39

Ook wij hebben een gezamenlijke rekening. daarnaast hebben we een spaarrekening waar we elke maand een vast bedrag aan overmaken.
Het gaat prima samen, we hebben er nooit ruzie over... wel bevragen we elkaar als er veel van de rekening is afgeschreven door de één of de ander. [-X Zo kun je elkaar financieel een beetje in de gaten houden :wink:

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 13 mar 2009 19:56

Wij hebben allebei onze eigen rekening nog. We zijn wel getrouwd in gemeenschap van goederen dus in principe is het van ons samen. Ik studeer nog dus betaal geen vaste lasten. Alleen is mijn man nu werkloos en zijn WW houdt volgende week op, dus we hebben nu even wel problemen op het gebied van financiën. Waarschijnlijk ga ik tot ik afstudeer nog even vol lenen van de IBgroep en dan komen de vaste lasten voor een deel wel op mijn rekening. We hebben nu dus wel wat problemen, maar geen ruzie ofzo.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 13 mar 2009 21:45

Wij hebben allebei onze eigen rekening. Hij een rekening waar zijn salaris gestort wordt en de hypotheek van af gaat. Ik heb een studentenrekening waar mijn stufi opkomt en waar ik mijn schoolgeld/boeken van betaal en we hebben een gezamelijke rekening voor de boodschappen e.d.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 13 mar 2009 22:23

Wij hebben een gezamenlijke rekening (+spaarrekening) waar ons beider salaris opkomt en we alles van betalen.
Daarnaast heb ik nog een aparte rekening (ook met spaarrekening) waarop het geld wat ik met mijn freelancewerk verdien binnenkomt. Van daaruit betaal ik mezelf dan weer salaris uit op de gezamenlijke rekening. Hier eigenlijk geen gedoe over geld, we houden doorgaans over, dus helemaal prima.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 mar 2009 22:32

Wij hebben het heel makkelijk 1 rekening waar we ieder een pinpas van hebben en 1 spaarrekening.
Wij hebben echt NOOIT ruzie over geld. Wel hebben we een tupperware potje waar we 1 en 2 euro's in sparen en al het geld wat mijn man verdient met computers maken enz :mrgreen:

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 13 mar 2009 22:42

wij hebben allebei een betaalrekening waar allebei onze salarissen opgestort worden en een gezamelijke spaarrekening. Omdat mijn man het meeste werkt en dus het meeste salaris krijgt betaalt hij alle vaste grote rekeningen en ik de kleding + schoenen e.d. /sportclubs van de kinderen en van mezelf en zo goed als alle boodschappen betaal ik maar aan het eind van de maand doen we samen boodschappen of betaalt mijn man de boodschappen en sparen proberen we te doen maar meestal wordt het sparen gedaan met ons vakantiegeld dat we erop storten voor een groot gedeelte. Over een paar maanden krijg ik minder salaris omdat ze bij ons ook gaan verminderen van salaris anders heb ik geen baan meer en dan wordt het krapper maar dat zien we dan wel weer, toch?! En dat komt vast goed als je alles in overleg doet en elkaar vrij laat met je eigen betaalrek. dan is het toch goed tenminste bij ons werkt dat goed... :D

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mar 2009 23:14

Even een zijstraatje: als je een en/of-rekening hebt en een van beiden overlijdt, dan wordt de rekening geblokkeerd. Dat heb ik laatst gehoord. Ik weet het niet 100% zeker, maar misschien is het wel handig om ook wat geld ergens anders te parkeren voor het geval dat...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 14 mar 2009 01:55

Alhoewel dat idd praktijk is in sommige situaties (dan betreft het een enkelvoudige rekening) is het zeker niet per definitie zo bij een en/of rekening. Als de en/of rekening op naam van beiden staat dan heeft de mede-rekeninghouder gewoon alle rechten. Spookverhalen gaan natuurlijk altijd de ronde doen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 mar 2009 08:02

Lalage schreef:Even een zijstraatje: als je een en/of-rekening hebt en een van beiden overlijdt, dan wordt de rekening geblokkeerd. Dat heb ik laatst gehoord. Ik weet het niet 100% zeker, maar misschien is het wel handig om ook wat geld ergens anders te parkeren voor het geval dat...

nee, want je kunt er allebei bij. Daarom is het een en/of rekening. Je moet dit er wel bij zeggen. Kijk als ik een apparte rekening zou hebben en ik overlijdt dan mag mijn man er niet bij (of hij heeft daar toestemming voor gekregen).

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 mar 2009 09:28

Wij hebben onze rekeningen wel op beide namen staan. Maar ik ben de hoofdrekeninghouder van de mijne, hij van de zijne. maar in geval van nood is de rekening gewoon van allebei.
En wij vinden het wel heel fijn om 2 spaarrekeningen te hebben, als er met de 1 wat gebeurt, hebben we tenminste de andere nog. Al is de ene een stuk leger dan de ander, in geval van nood kunnen we er mee vooruit.
Wij wilden namelijk net voor de crisis ons geld op de Island bank zetten, pff, blij dat we dat niet hebben gedaan :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 mar 2009 10:00

dat krijg je dan toch wel terug :wink: (wij wel gehad)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 mar 2009 10:40

Wij hebben een gezamenlijke rekening (met spaarrekening) geopend, waar straks onze vaste lasten af gaan. Onze salarissen komen binnen op onze eigen (afzonderlijke) rekeningen en we laten allebei automatisch naar rato van ons inkomen geld doorstorten naar die gezamenlijke rekening om de vaste lasten te voldoen. Wat er dan overblijft op de eigen rekeningen wordt of op de spaarrekening gezet of op aan eigen uitgaven besteed.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”