Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor LeChat » 03 mar 2009 22:32

kwebbel schreef:en had jij nu al een huis LeChat ?
Jazeker, we hebben een huis gekocht. Zie de huizentopics in 'Algemeen' :wink:.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 09 mar 2009 11:04

Bij beleggingshypotheken moet je je echt onwijs goed voor laten lichten.
Dat rendement van 8% wordt gewoon bijna nooit gehaald, dus daar moet je niet intuinen.
Wij hebben ook een stukje belegging in de hypotheek, maar wel met een gegarandeerd rendement van 4,3 procent.
Je moet het eindsaldo daarom ook nooit uitlaten rekenen op basis van die 8, maar op basis van je gegarandeerde rendement, dan ga je het schip niet in.
Wij houden van zekerheid, dus nemen zo weinig mogelijk risico's. :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 09 mar 2009 15:44

Klopt, wij houden ook alleen rekening met ons gegarandeerd rendement.
M'n zwager heeft ook een beleggingshypotheek, maar geen gegarandeerd rendement. :/

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 09 mar 2009 19:51

dat was een van de eerste hypotheken die de makelaar ons probeerde aan te smeren. Ik zei heel direct en snel: "Nee!" Mijn man probeerde mij nog om te praten (had er toen nog neit veel verstand van) maar ik hield voet bij stuk. Later heb ik t hem uitgelegd en snapte het gelukkig wel. Nu hebben we iets hogere hypotheeklasten maar ik ben wel verzekerd dat ik niet te goot inga door een belegingshypotheek. En het KAN goedgaan hoor! Maar zo'n risico neem ik liever niet.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 mar 2009 08:59

Onze hypotheekadviseur vroeg in de loop van het betreffende gesprek wat we van beleggingshypotheken vonden en zei dat je er echt allebei achter moet staan en het anders gewoon níet moet doen. Het is wel je huis, je onderdak, waar het om gaat natuurlijk en als je je er dan niet lekker bij voelt/niet gerust op bent... (Even afgezien van gegarandeerd rendement, wat overigens ongetwijfeld ook nog wel wat haken en ogen heeft).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 10 mar 2009 09:09

Wij huren nog steeds! Dat vinden veel mensen heel raar (want: allebei werkend, al jaren getrouwd), maar we willen eerst het grootste deel van een evt. huis zelf kunnen betalen voordat we iets kopen. Ik moet bovendien nog een deel van mijn studieschulden terugbetalen (nog een paar maanden en dan ben ik er vanaf!) en mijn man doet nog een extra opleiding, dus helemaal zeker voelen we ons ook nog niet. Komt nog bij dat we binnenkort waarschijnlijk naar een andere stad gaan verhuizen...
Gelukkig is onze 'conservatieve' houding hier in Duitsland heel normaal.... :lol:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 mar 2009 15:36

Ach joh, boeiend dat jullie huren! Mijn schoonzus huurt ook, ja dus? Ik kijk daar niemand op aan. Zeker als jullie nog wat 'financiele verplichtingen' hebben.
En als jullie sparen en dus een deel van het huis zelf kunnen betalen, vallen de lasten qua hypotheek dus ook weer mee!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 10 mar 2009 16:12

Wij huren ook en ik vind het wel best zo! 8)
Afbeelding

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 10 mar 2009 17:07

Wij wonen nu koop maar gaan over een tijdje weer huren.
We gaan verhuizen vanwege het werk van mijn man, eerst moet ons huidige huis verkocht (en het is niet echt een goede tijd). En ik wil rustig rondkijken voordat we een snelle koop doen waar we spijt van krijgen. Dus we gaan ervan uit dat we tenmionste 2 jaar gaan huren.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 mar 2009 17:09

ik zit nu ook even rond te kijken. Nog iets minder dan een jaar en dan heb ik m'n opleiding klaar. Dan kunnen we rustig rondkijken en hopen dat de markt weer is opgekrikt. Hoewel ik sterk het idee heb dat er in de media wordt overdreven. Iemand bij fortis zei in z'n privetijd dat het allemaal wordt aangedikt. Het is dat de mensen en bedrijven elkaar niets meer lenen en elkaar hun huis niet durven te verkopen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 10 mar 2009 17:12

Grappig, die verschillen tussen landen. Hier is het niet echt gebruikelijk om te huren, jonge stellen blijven eerder bij hun ouders inwonen totdat ze kunnen kopen. In grote steden ligt dat wel ietsje anders, in Boekarest huurt een heel groot gedeelte, omdat de huizenprijzen daar veel hoger liggen. Flats eigenlijk, huizen zijn al helemaal niet te betalen.
Een vriend van mij werkt zich een paar jaar drie slagen in de rondte in het buitenland, daar heeft-ie een goed salaris en als hij terugkomt kan hij direct, zonder hypotheek, een huis kopen :shock:

happy mom
Mineur
Mineur

huwelijk/ financiën

Berichtdoor happy mom » 13 mar 2009 18:45

Ik ben benieuwd hoe andere getrouwde stellen het met hun financiën doen.
Hebben jullie een rekening voor jullie samen? zo ja, hebben jullie daar dan nog afspraken over gemaakt?
Als jullie aparte rekeningen hebben hoe gaan jullie daar dan mee om?

dit als vraag, omdat wij wat onenigheid hebben over geld in ons huwelijk.
groetjes.

asm

Re: huwelijk/ financiën

Berichtdoor asm » 13 mar 2009 18:50

hoi hoi,
wij hebben toen we ons huis kochten, voor ons trouwen dus een gezamenlijke rekening afgesloten.
Daar gaat maandelijks eenzelfde bedrag heen waar we alle kosten voor het huis van betalen.
autoverzekeringen ed betaalt mijn man en ik de boodschappen
en verder hebben wij zoiets, gaat toch van de grote hoop af!
bedenk me nu dat we nog niet bedacht hebben hoe we het straks gaan doen als onze kleine eris!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 mar 2009 19:02

We hebben allebei een lopende rekening. Vaste lasten van zijn rekening, flexibele van de mijne. Dan heb ik 2 spaarrekeningen. 1 met weinig spaargeld met minder rente voor onverwachte uitgaven. En 1 met meer spaargeld voor een toekomstig huis, voor de nieuwe auto, nieuwe motor enzo. Met meer rente. Maar dat is een ingewikkelder rekening.
Dan heeft mijn man nog een lopende en spaar van zijn vroegere bedrijf, die laat hij nog een poosje bestaan voor als hij weer voor zichzelf begint.

Het gaat tot nu toe prima zo :) Per mei ga ik 4 uur per week minder werken, en kunnen we gewoon iets minder sparen per maand. Maar de flexibele kosten zoals kleding, eten enzo gaan prima van mijn loon. Dus we hebben er nooit mot over eigenlijk.
Nouja, in het begin wel een beetje, hij gaf niks uit, ik teveel. Dus toen hebben we de afspraak gemaakt dat als mijn loon er is, we een vast bedrag over houden om komende maand van te leven, en wat over is zetten we meteen op mijn spaarrekening. Ideaal zo :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mar 2009 19:15

Er is al een topic over 'gezin en financien', ik weet niet of dit daarbij hoort.
Wij hebben allebei onze eigen rekening met ons eigen loon. Elke maand storten we een vast bedrag op de gezamenlijke rekening, waarvan de vaste lasten en de boodschappen enzo worden betaald. Wat over is kunnen we naar eigen inzicht besteden. Omdat we steeds ongeveer evenveel verdiend hebben, hebben we ook steeds hetzelfde bedrag aan de gezamenlijke rekening betaald. Als een van beiden veel meer verdient, dan moet je daar natuurlijk iets anders op verzinnen, bijvoorbeeld dat je zorgt dat je allebei evenveel over houdt op je eigen rekening. Het is wel fijn om je eigen geld te hebben waarover je geen verantwoording hoeft af te leggen aan de ander.

Terug naar “Archief”