learsi schreef:Explain yourself Mary Poppins
Wat wil je? En zou je mijn naam correct willen spellen en de Nederlandse taal willen spreken? Ik vind het vervelend als je vreemd naar me reageert. Graag serieuze reacties.
Moderator: Moderafo's
learsi schreef:Explain yourself Mary Poppins
tante-tortel schreef:Ik denk dat zelfbevrediging alleen maar op jezelf gericht is en daarom niet goed.
De liefde zoekt zichzelf niet. Maar is gericht op de ander.
Misschien nog een handig boekje : mijn hart blijft onbevredigt van walter Trobisch.
DesertRose schreef:Het is volgens mij hartstikke fout om te fantaseren over het doden van iemand, te fantaseren over vloeken, te fantaseren over het schofferen van je ouders, te fantaseren over de vrouw van je buurman.
DesertRose schreef:sorry, ik bedoel met "zondige fantasiën", fantasiën over dingen die in werkelijkheid een zonde zouden zijn. Dus daarmee bedoel ik niet, dat de fantasie zelf zondig is (hoewel het wel zo zou kunnen zijn natuurlijk, los daarvan)
En ik denk, dat een fantasie hetzelfde is als een begeerte. waarom? wel, omdat een fantasie een verkapte wens is. Je fantaseert nooit over iets dat je absoluut niet wil, en als je iets graag wilt hebben, dan fantaseer je erover hoe het zou zijn om het te hebben. Fantaseren is een manier van wensen, een vorm van begeren. Je kan iets graag willen, en als je er vervolgens over gaat nadenken over hoe het zou zijn als je het hebt, dan fantaseer je.
elvira (gast) schreef:(...)Het daadwerkelijk fantaseren over of het begeren van je buurvrouw lijkt me inderdaad zondig en fout, maar over fantasiemensen? Dat lijkt me geen probleem.
Het navolgen van Christus is zeker niet mogelijk. dat klopt. maar daarom nog wel verplicht. Ik zeg ook niet dat men het kan, maar ik zeg dat het behoort. Jezus is voor jou en mij het voorbeeld hoe de mens behoort te zijn.Het geen wat jij "lijkt" te willen voorstaan is niet mogelijk in dit leven! M.i. lijk jij voorbij te gaan het begrip "mens" zijn, maar ook mogen zijn.
Natuurlijk, gelukkig wel. Maar daarom is het nog wel zonde, en daarom is het ook een heel ontwijkend antwoord van je.Wat jij schrijft over de woorden van Jezus: 'dat wie een vrouw aanziet en haar begeert, dat die alreeds overspel in zijn hart heeft gedaan', moet je m.i. niet vergeten dat er ook vergeving van de zonden is.
Als jij fantaseert over's buurmans auto, dan stel je die toch ook mooier voor dan in werkelijkheid? Als je fantaseert, waar dan ook over, dan is die altijd verdraaid. Maar jij (en anderen) schijnen heel lijnrecht met elkaar te koppelen, dat er een wezenlijk exact bestaand persoon in de fantasie voor moet komen, dat het dan pas zonde is. Maar daar ben ik het niet mee eens. Zelfs al bestaat de vrouw van je dromen niet, zolang je ontucht met haar pleegt in je dromen, wordt het je tot zonden gerekend.het lijkt mij menselijk dat de fantasie altijd andere vormen aanneemt dan de werkelijkheid,
Dat klopt, dat doe ik inderdaad. Het ontheiligen van de tempel van de Heilige Geest wordt in de Bijbel veel vaker aangehaald, in verschillende vormen, dan diefstal. En waarom: wel omdat we dan onszelf ontheiligen, omdat we dan het huwelijk ontheiligen, en je weet hoe ik over het huwelijk denk.Toch lijk jij het 2e zwaarder te classificeren
DesertRose schreef:Je fantaseert nooit over iets dat je absoluut niet wil,
DesertRose schreef:Het navolgen van Christus is zeker niet mogelijk. dat klopt. maar daarom nog wel verplicht. Ik zeg ook niet dat men het kan, maar ik zeg dat het behoort. Jezus is voor jou en mij het voorbeeld hoe de mens behoort te zijn.
DesertRose schreef:Natuurlijk, gelukkig wel. Maar daarom is het nog wel zonde, en daarom is het ook een heel ontwijkend antwoord van je.
DesertRose schreef:Als jij fantaseert over's buurmans auto, dan stel je die toch ook mooier voor dan in werkelijkheid? Als je fantaseert, waar dan ook over, dan is die altijd verdraaid. Maar jij (en anderen) schijnen heel lijnrecht met elkaar te koppelen, dat er een wezenlijk exact bestaand persoon in de fantasie voor moet komen, dat het dan pas zonde is. Maar daar ben ik het niet mee eens. Zelfs al bestaat de vrouw van je dromen niet, zolang je ontucht met haar pleegt in je dromen, wordt het je tot zonden gerekend.
DesertRose schreef:Dat klopt, dat doe ik inderdaad. Het ontheiligen van de tempel van de Heilige Geest wordt in de Bijbel veel vaker aangehaald, in verschillende vormen, dan diefstal. En waarom: wel omdat we dan onszelf ontheiligen, omdat we dan het huwelijk ontheiligen, en je weet hoe ik over het huwelijk denk.
En natuurlijk is het begeren van de auto van je buurman ook fout, maar het begeren van de vrouw van je buurman is duidelijker fout.
Nee, jij bestempeld het als zonde. Probeer het niet als een vloeipapier over mijn mening daaromtrent heen te leggen.
Hola! heb je zojuist een bijbeltekst uit mijn bericht geciteerd, of niet?letwel dit zonder een goede bijbelse onderbouwing of tekstverwijzing er bij te leveren.
Jij blijft verschillende zonden stelselmatig classificeren.
DesertRose schreef:ikke? Dat zegt Christus toch zelf?
DesertRose schreef:Elke zonde is de dood waard, maar we moeten de grootste zonden met de meeste kracht bestrijden.
DesertRose schreef:Heb je nog meer zo makkelijk te weerleggen commentaar op mij? Het is namelijk alweer de zoveelste keer. Ik ben echt niet op mn achterhoofd gevallen hoor, ik weet wat ik zeg HarmJ. Wellicht moeten we wat meer naar onszelf kijken, in plaats van naar de ander.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten