MercedesMercedes steekt in bepaalde opzichten denk ik ook boven BMW en Audi uit.
Ik vind de
Mercedes-Benz B 170 wel mooi, maar ook tweedehands zijn ze
enorm duur.
Merkwaardig, nog een 8-klepper. Maar ook: slechts 1210 kilo.
Een VW Touran 1.6 bijv. weegt 1402 kg.
C4 Picasso als rijdend bankstelDoch, de rijeigenschappen van de MPV's van Mercedes blijken enigszins tegen te vallen.
Er is wel een stijgende lijn wat dat betreft. De laatste A-serie is
veel beter dan de eerste.
Rijden in een auto waarbij het het volgen van de juiste koers extra inspanning kost,
maakt het iets minder comfortabel. De Citroen C4 Picasso is daar een heel slecht voorbeeld
van. Bij hogere snelheden wordt die enigszins zweverig, en maakt de achteras soms een
klein sprongetje. Lijkt me erg onplezierig. Misschien daarom ook de naam "Rijdend bankstel".
Op de Mercedes A en B is dit niet van toepassing, maar voor echt scherp sturen zijn ze
(nog) niet de juiste keus.
Dubbele bodem Mercedes A en B zijn unieke MPV's. Ze hebben een dubbele bodem.
De zit is als in een gewone hatchback of sedan, maar circa 15 cm hoger.
Standaard is de kofferruimte 435 ltr. Deze kan, door het neerklappen
van de achterbank, worden vergroot tot 1370 liter. Maar er is nog meer.
De achterbank en de rechter voorstoel kan in de (dubbele) bodem worden opgeborgen
(komt dan wel iets omhoog), waardoor de ruimte toeneemt tot 1995 liter.
De Opel Meriva heeft deze mogelijkheden ook. Vergroten van ong. 400 ltr, naar 1500 liter,
en 2000 liter. Of andere MPV's, zoals o.a. de Mitisubishi Space Wagon,
Renault Scenic, VW Sharon (/Seat Alahambra/Ford Galaxy) zo'n optie
hebben weet ik niet. Wel handig, zo 2 fietsen rechtop in de auto.
(Alleen voorwiel, of stuur demonteren.)
Mazda 323Het model 1999 - 2001 is er met 1.3, 1.5 en 1.8 ltr. benz. motor, en 2.0 ltr. diesel.
Iets meer ruimte dan een 'gewone'
hatchback, en iets compacter dan een Station Wagon.
( VW Golf de
vermeende uitvinder van de hatchback. Zie
Simca 1100. Een
populaire hatchback van 1967 - 1985.
Sima 1100 TI: 1300cc, 82 pk, 170 km/h, 0 - 100 in 12 sec.
Nog geregistreerde Simca 1100 van aug 1979.)
De Seicento op sleeptouwOok al staan er twee auto's voor de deur, dan is dat nog geen garantie voor vervoer.
Vandaag had een familielid de pech dat de éne auto bij de dealer stond
(Focus CDTi, motor sloeg na koude start enkele keren af, oplossing vooralsnog onvindbaar)
en dat de 2e auto (een 9 jaar oude Seicento) opeens ook niet wilde starten.
Mijn auto erbij, met startkabels eraan. Maar nee, geen resultaat.
Het leek alsof de stroom ergens heen vloeide. Misschien kortsluiting door
het vochtige weer van de laatste dagen. Aanslepen van deze auto mag
niet, omdat er een katalysator in zit (die kan dan beschadigen door het
toegevoerde benzine/lucht mengsel). Dus maar op sleeptouw. Na even zoeken
naar het juiste materiaal, want het touw kon niet zo door het zeer kleine
sleepoog van de Seicento, was de sleepauto aangekoppeld. Even overlegd
over de route en de snelheid. "Niet te snel, want dan wordt de auto
onbestuurbaar. En ook de rembekrachtiger werkt niet, dus max. 50 km/h."
Heel voorzichtig iets vooruit totdat het sleeptouw strak is,
en dan langzaam optrekken, want het touw gaat snel stuk.
Bij de verkeerslichten was de start toch niet voorzichtig genoeg:
het sleeptouw knapte. Gelukkig was alleen de knoop aan het uiteinde,
waaraan een metalen oog zat, losgegaan. Een sleeptouw (of -kabel) moet
echt sterk genoeg zijn, dat is nu wel duidelijk. Een nieuwe knoop erin,
en verder weer.
Op de autoweg (80km/h-weg, en bewust een rustig moment uitgekozen)
werden we ondanks de doorgetrokken streep ingehaald.
Na 10 minuten op toertempo stond de auto bij de garage.
Ik zat even te bedenken of dat wel mocht, over de autoweg (al is het een 80km/h
weg), en of er ook een bordje "Sleep" achterop moet.
Nou ja, het is op een veilige manier uitgevoerd en goed verlopen.
En weer wat geleerd.