Crash B737-800 bij Schiphol

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Crash B737-800 bij Schiphol

Berichtdoor smArtjan » 04 mar 2009 19:53

Iedereen heeft vorige week het nieuws gehoord van de crash van een Boeing 737 van Turkish Airlines.

Vandaag werden de eerste onderzoeksresultaten bekend gemaakt;
wikipedia schreef:Op woensdag 4 maart werd een eerste persconferentie over de oorzaak van het ongeluk gegeven door de Onderzoeksraad voor veiligheid. Hier werd gemeld dat een technisch mankement aan de basis lag van de crash. Toen het vliegtuig op 1950 voet vloog en met de automatische piloot de landing had ingezet, gaf de linker radio-hoogtemeter een foute hoogte van -8 voet aan. Deze fout beïnvloedde de automatische piloot. Met het gashendelsysteem, dat het motorvermogen regelt, trok de automatische piloot het motorvermogen dicht, waardoor het vliegtuig snelheid minderde. De piloten, die eerder wel de fout in de radiohoogtemeter hadden opgemerkt, reageerden niet op deze wijziging. Pas toen het vliegtuig de overtreksnelheid had bereikt en een waarschuwing werd gegeven, werd door de piloten gereageerd door vermogen te geven. Het vliegtuig was toen al gedaald tot een hoogte van 150 meter en de reactie kwam te laat. De radio-hoogtemeter had gedurende de laatste 8 vluchten voor het ongeval twee keer eerder een foute aanwijzing gegeven.

Ik vind het persoonlijk bepaald niet de ergste crash uit de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis; het is erg dat er 9 mensen bij om zijn gekomen, maar het had nog een stuk erger kunnen zijn.
Het vreemde aan deze crahs vind ik dat de piloten zich niet aan de regels hebben gehouden; de standaard procedure is dat de piloten de auto-pilot (automatisch vliegen) en auto-throttle (automatisch gas geven) er niet vanaf hebben gegooid zodra deze storing zich voordeed, toen zaten ze nog op 1950 voet / 600 meter hoogte en was er alle tijd om de landing handmatig voort te zetten, óf om een doorstart te maken.

Mijn aanvulling op bovenstaande bron is dat het volgas geven van de piloten totaal geen zin heeft gehad, hoogstwaarschijnlijk stonden namelijk de auto-pilot en de auto-throttle nog aan. De auto-throttle heeft de gashandle gelijk weer naar 'idle' (stationair) gezet.

Wat vind je van deze crash? Wat was je reactie? Geschrokken en voorlopig niet (meer) vliegen? Of is een crash van een vliegtuig even 'vanzelfsprekend' voor je als een auto-ongeluk dat in het verkeer is?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties; mocht je nog aanvullingen of opmerkingen hebben over mn verhaal; write it down!
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Crash B737-800 bij Schiphol

Berichtdoor Optimatus » 04 mar 2009 21:44

Ik stap zonder pardon een vliegtuig in, maar ik heb begrepen dat Turkish Airlines al enige tijd problemen met haar toestellen heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 04 mar 2009 23:02

Optimatus schreef:Ik stap zonder pardon een vliegtuig in, maar ik heb begrepen dat Turkish Airlines al enige tijd problemen met haar toestellen heeft.

Het komt bij alle maatschappijen voor dat toestellen kampen met problemen. Bij Turkish Airlines wordt het onderhoud goed uitgevoerd en is er geen sprake van nalatigheid, dus er is geen enkele reden om niet met Turkish Airlines te vliegen.
Dat de storing al 2 x eerder is voorgekomen vind ik vreemd. Als zo'n storing de piloot is opgevallen dan hoort hij daarvan melding te maken in het logboek van het betreffende toestel.

In ieder geval mooi dat je geen vlieg-angst door dit soort gevallen krijgt :)

Ik kwam enige tijd geleden nog een geweldige quote tegen:
Als je vandaag de dag met een meermotorig vliegtuig vliegt hoef je jezelf geen zorgen te maken als je motoren in de fik ziet staan, of vleugels af ziet breken. Het wordt pas tijd om jezelf zorgen te gaan maken als de piloot met een parachute uit de cockpit komt en zegt: Wachten jullie hier, ik ga naar beneden om hulp te halen!

Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2009 18:10

Volgens Geenstijl komen de haat-christenen van de familie Phelps/ Westboro Baptist Church morgen de herdenking verstoren.
Je weet wel, dat zijn die lui die alle ellende in de wereld toeschrijven als straf van God omdat bepaalde maatschappijen homo's niet meer stenigen.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... gtuigcrash
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2009 23:20

Ow, even voor de duidelijkheid: ik herken zelf ook niets christelijks meer in deze fundamentalistische haat-zaaiende splinter-sekte. Ik hoop dat mensen samen met mij hopen/bidden dat deze groep stopt met schade aanrichten, aan anderen en aan zichzelf.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 07 mar 2009 17:41

Ronduit walgelijk, zo'n club.

En wat t zo zuur en onverteerbaar maakt is dat t allemaal gebeurt met de hand op de bijbel.

Echt jasses.

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 08 mar 2009 17:02

Volgens mij is het uiteindelijk alles meegevallen, maar ik snap dat soort mensen ook niet. Volgens mij moeten er echt een paar steekjes heel erg goed los zitten wil je zó idioot doen, en helaas gebruiken ze daar de Bijbel ook nog eens bij. :shock:

Afbeelding

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 mar 2009 22:17

Voor mij was dit een vliegtuig crash, zoals er wel vaker gebeurd. Tot ik hoorde dat er iemand uit ons hele kleine dorp in het vliegtuig zat en er wonder boven wonder licht gewond uit is gekomen. Haar collega, die naast haar zat, was zwaar gewond. Vreemd dat ik het na het horen van dat bericht erger vond dan voordien.
ja, dat is mijn mening dan he.....

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 11 mar 2009 18:00

*Annet* schreef:Voor mij was dit een vliegtuig crash, zoals er wel vaker gebeurd. Tot ik hoorde dat er iemand uit ons hele kleine dorp in het vliegtuig zat en er wonder boven wonder licht gewond uit is gekomen. Haar collega, die naast haar zat, was zwaar gewond. Vreemd dat ik het na het horen van dat bericht erger vond dan voordien.

Ja, dan komt het allemaal weer ff een stuk dichterbij. Zo gaat dat volgens mij bij iedereen.
Het is maar goed dat dit soort dingen je niet zoveel doen, als je op die manier alle ellende in de krant/op internet/TV, leest/ziet dan zou je volgens mij de hele nacht niet meer slapen.

Het is een geluk dat er slechts 9 doden zijn gevallen, hoe erg dat ook is voor de nabestaanden.
Verder vind ik het ook onverantwoordelijk gedrag dat de Turken zó gepiqueerd zijn over de eerste conclusies van het onderzoek naar de oorzaak van de crash.
Blijkbaar zijn Turkse piloten het eerste soort mensen op aarde die geen fouten kunnen maken......?

Het spreekwoord zegt dan misschien wel: over de doden niets dan goed, maar bij dit soort ongevallen lijkt het me vanzelfsprekend dat de conclusies gewoon aanvaardt worden zoals ze zijn, pijnlijk of niet. Met hun reactie stellen de Turken zich boven dit soort fouten en is de kans op herhaling groter..... Leer van de fouten van anderen, want je krijgt zelf niet de levenstijd om ze zelf ook allemaal te maken.

Wel toevallig: ik had een week of wat voor de crash mn msn-naam veranderd in het volgende: 'Mix ignorance with arrogance at low altitude and the results are almost guaranteed to be spectacular!'

De uitspraak is deels bewezen met de oorzaak van de crash van de 737

Afbeelding

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 12 mar 2009 09:46

Even wat selectief quoten....
smArtjan schreef:....
....
Verder vind ik het ook onverantwoordelijk gedrag dat de Turken zó gepiqueerd zijn over de eerste conclusies van het onderzoek naar de oorzaak van de crash.
Blijkbaar zijn Turkse piloten het eerste soort mensen op aarde die geen fouten kunnen maken......?

Het spreekwoord zegt dan misschien wel: over de doden niets dan goed, maar bij dit soort ongevallen lijkt het me vanzelfsprekend dat de conclusies gewoon aanvaardt worden zoals ze zijn, pijnlijk of niet. Met hun reactie stellen de Turken zich boven dit soort fouten en is de kans op herhaling groter..... Leer van de fouten van anderen, want je krijgt zelf niet de levenstijd om ze zelf ook allemaal te maken.
....
....

Ik denk dat hier wat culturele verschillen de kop opsteken:
Fouten maken is een (grotere of kleinere) schande....en dat kan niet ....dus ontkennen naar de buitenwereld.

Ik heb het sterke vermoeden dat er van alles aan wordt gedaan ook (of juist) in Turkije om herhaling te voorkomen.

In dit geval denk ik dat er nogal een fors verschil is tussen wat Turkije "naar binnen"communiceert tov. wat Turkije "naar buiten" communiceert.

(Neemt niet weg dat ook bij mij de reactie van Turkije wat vreemd (lees: niet geinformeerd) overkomt)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Beun
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Beun » 05 jul 2009 23:39

Kortom: wat hebben de Turken te zoeken in de EU? Weg ermee!

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 06 jul 2009 05:03

Beun schreef:Kortom: wat hebben de Turken te zoeken in de EU? Weg ermee!

Allereerst: welkom op RefoWeb! Ik denk niet dat deze opmerking veel toevoegt aan de discussie die hier wordt gevoerd.

Afbeelding

Beun
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Beun » 06 jul 2009 05:39

smArtjan schreef:
Beun schreef:Kortom: wat hebben de Turken te zoeken in de EU? Weg ermee!

Allereerst: welkom op RefoWeb! Ik denk niet dat deze opmerking veel toevoegt aan de discussie die hier wordt gevoerd.

Het prikkelt blijkbaar toch tot reactie, hopelijk ook tot nadenken en instemming zo al helemaal geweldig zijn!

PS: Dank u zeer voor het welkom!

Terug naar “Archief”