Ja, het is inderdaad beter dat jullie elkaar niet gaan veroordelen.Optimatus schreef:Hoe was het ook alweer? Oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt. Misschien moet je dat nog maar eens goed overdenken alvorens anderen te betichten van huichelarij en zo.
Optimatus, ik geloof in al die dingen die je onder het algemene geloof besluit, maar toch kan ik je zienswijze niet in zijn geheel volgen, omdat het best wel absoluut overkomt.
Het is alsof je zegt dat men het móet begrijpen en anders gaat men verloren.
Persoonlijk zie ik het wat neutraler door te denken dat wie zijn aandacht op God vestigt ook behouden wordt. Niet iedereen die in God geïnteresseerd is, kan ook al die stellingen omtrent de eenheid van God begrijpen.
Anders gezegd: Het komt wat impulsief over als je zegt dat een christen hier- of daaraan moet voldoen want anders is hij geen christen. Sommige mensen zijn wel al een christen, maar bevinden zich nog op hun leerweg. Voor de één is die weg wat langer als de ander.
Je hebt gelijk met dat je zei dat je veroordeeld werd, maar ik hoop dat je inziet dat anderen zich ook geoordeeld voelen als je gaat bepalen wie wél of geen christen is. Zelfs ik voelde me een beetje veroordeeld, terwijl ik al die dingen geloof wat volgens jou tot het algemene geloof behoren.
Eindig deze discussie nou niet door elkaar te veroordelen!
Het was juist zo aangenaam voor mij om mee te lezen.
Richten jullie je aandacht weer op God en houdt je niet langer bezig met het veroordelen van anderen!