Zelfbevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

antoon

Re: Zelfbevrediging

Berichtdoor antoon » 26 feb 2009 09:04

learsi schreef:
Wie zonder God leeft, leeft er, zonder zich dat bewust te zijn flink op los............voor God dan,daar is de bijbel duidelijk over.
Wij zijn blind voor de zonde.
Woord en Geest openbaren de mens de zonde.........

Ja hoor learsi, het is goed.

Ik draai al een poosje mee in dit leven, en ik denk dat Kitty het voordeel van de twijfel meeheeft,
Sterker nog ik heb om mij heen gezien dat mensen hun losbandig gedrag autoriseren aan de hand van de Bijbel,
ik bedoel, zoiets van als ik de rest van de geboden maar onderhoud dan compenseert god mijn gedrag

Giovannino

Re: Zelfbevrediging, wel of niet?

Berichtdoor Giovannino » 26 feb 2009 11:14

@learsi: hoe kom je op de gedachte dat zelfbevrediging het zoeken van de gelukzaligheid zonder de Heere is? Waarom is je sexuele drift (ik zie zelfbevrediging als een onderdeel van je hele sexualiteit) iets wat niet samen kan gaan met de vreze des Heeren?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2009 11:29

Mortlach schreef:
Marnix schreef:Mortlach, een goede relatie met slechte seks is denk ik beter dan een slechte relatie met goede seks. Natuurlijk is het mooi als het allemaal goed is trouwens. Maar goed, dat kan je volgens mij ook gewoon leren. Oefening baart kunst.

Het is allebei niks.

En leren, tja, soms wel, maar het kan ook zijn dat de behoeften zo ver uit elkaar liggen dat het gewoon niet werkt. Hoe goed de relatie dan verder ook is...

In een goede relatie hou je rekening met elkaar. Geven en ontvangen. En dan kan het zijn dat de een vaker wil dan de ander.... kan je een middenweg in zoeken. Enzo. Als je een goede relatie hebt kom je er op dat punt ook wel uit. Anders is er meer mis dan alleen op seksueel vlak, daar ben ik van overtuigd. Maar misschien snap ik ook niet goed wat je bedoelt, kan je een voorbeeld geven waarbij een geweldige relatie door verschillen in die behoeften onwerkbaar wordt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 26 feb 2009 11:30

En de gedachte dat zelfbevrediging uberhaupt het zoeken van de gelukzaligheid is... Ga je dan niet het pad op waarbij alle genieten eigenlijk zondig wordt verklaard, omdat dat zonder de Heere is? @Mod: idee van Giovannino lijkt me prima: recente posts bij ander draadje voegen en dit sluiten ;-).
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2009 13:32

Marnix schreef:In een goede relatie hou je rekening met elkaar. Geven en ontvangen. En dan kan het zijn dat de een vaker wil dan de ander.... kan je een middenweg in zoeken. Enzo. Als je een goede relatie hebt kom je er op dat punt ook wel uit. Anders is er meer mis dan alleen op seksueel vlak, daar ben ik van overtuigd. Maar misschien snap ik ook niet goed wat je bedoelt, kan je een voorbeeld geven waarbij een geweldige relatie door verschillen in die behoeften onwerkbaar wordt?

Mijn eigen relatie is een voorbeeld. Die was op alle punten helemaal geweldig, tot het moment dat ik ontdekte dat ik sexueel onderdanig was/ben. Mijn partner kon niet sexueel dominant zijn, en na 6 jaar samen proberen het vorm te geven, samen te groeien, te geven en te nemen, moesten we samen erkennen dat het niet zou gaan werken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2009 16:46

Hm oke. Jammer dat het dan op zoiets stukloopt. Verder zal ik er niet over oordelen want ik heb totaal geen ervaring met dergelijke situaties dus kan ik er niks zinnigs over zeggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2009 16:54

Dank je, ik stel het niet-oordelen erg op prijs.

Wat ik met mijn voorbeeld maar wil zeggen, is dat elke relatie uniek is; en ook al is mijn situatie misschien een uitzondering (alhoewel; minder uitzonderlijk dan je misschien zou denken, helaas). Het is dus lastig algemeen geldende uitspraken te doen over relaties in het algemeen en seksualiteit in het bijzonder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 26 feb 2009 17:48

Bij een goed concert beleef ik meer en en veel langer euforie dan tijdens zelfbevrediging, mij dunkt dat niemand zal zeggen dat muziek luisteren het zoeken van de gelukzaligheid zonder de Heere is :P
Je moet van zelfbevrediging ook niet meer maken dan het is: even 'de hand aan jezelf slaan'.

elosa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor elosa » 26 feb 2009 19:35

Over het idee dat je een trauma kunt oplopen, als de man 'tekeer gaat' :D...

Ik wil iemand eerst leren kennen, en ik denk niet dat seksualiteit los staat van de persoon. In mijn verkering wil ik al zien dat de ander er ook voor mij is, en voor wat ik nodig heb. Dus als ik trouw, weet ik dat mijn aanstaande man te vertrouwen is en lief is en zacht is, ook in seksualiteit. Je hebt daarvoor ook al seks gehad, maar nog niet de 'daad' :S. Daarin kun je toch ook zien hoe iemand is... Of barst een man los als het huwelijk eenmaal gesloten is...?
God is liefde

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2009 23:33

Waarom gaat het nou weer over "de man" :D Wat een stereotiepen ;)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 27 feb 2009 07:50

Toch fijn Gio dat je je sexuele wezen door muziek kunt vervangen. Gewoon een koptelefoon op zetten, sla je nooit meer de hand aan jezelf en ben je altijd in de hemel.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 27 feb 2009 08:11

Een apostel zegt:......Wandelt door de Geest en volbrengt de begeerlijkheid van het vlees niet.....want het vlees begeert tegen de Geest en de Geest tegen het vlees.....en dezen staan tegen elkander....alzo dat gij niet doet wat gij doen wilt..

Een andere apostel zegt:......onthoudt u van de vleselijke begeerlijkheden....welke krijg voeren tegen de ziel....

Ik doel op Gal.5:16-26 en op 1Petr.1:11

Gal.5:19:...........De werken van het vlees nu zijn openbaar, welke zijn:....overspel.....hoererij.....onreinheid....
ontuchtigheid.....
Naar overspel en hoererij hoeven we niet te kijken, die woorden geven duidelijk aan wat er bedoeld wordt!
Maar bij de sexuele zonden die de apostel hier noemt,noemt hij ook onreinheid en ontuchtigheid.

Ik denk dat het belangrijk is om er achter te komen wat Paulus hier bedoelt,omdat hij het onder de noemer brengt van de werken van het vlees, die begeren tegen de Geest!!

Wat bedoelt hij met onreinheid en ontuchtigheid?

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 27 feb 2009 11:42

Nou, niet zelfbevrediging dus. Daar is niks onreins of ontuchtigs aan. Zelfbevrediging voert geen krijg tegen de ziel noch begeert tegen de Geest.
En mijn sexuele wezen valt niet door muziek te vervangen, waarom zou ik trouwens ..

@ Elosa: je hebt wel gelijk, als je een lieve partner hebt, zal hij je nooit pijn (willen) doen. Maar een garantie is het niet; als je beiden niet weet in hoeverre je opgewonden moet zijn enzo, kan het wellicht tegenvallen. Je hoort het nog wel eens terug in verhalen van mensen van vroeger, die bijvoorbeeld geen idee hadden dat een vrouw ook kan klaarkomen. Dan is het niet gek dat de sex (voor de vrouw) enorm tegenvalt. Nu men op school en via media veel meer voorlichting heeft gekregen, zal dat wel meevallen.

elosa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor elosa » 27 feb 2009 20:34

Even het grondwoord erbij gezocht en betekenis...

Galaten 5: 19 Onreinheid = de onreinheid van een wellustig, weelderig, losbandig leven... van onzuivere motieven
Ontuchtigheid = ongebreidelde wellust, losbandigheid, wulpsheid, moedwilligheid, gewelddadigheid,
schaamteloosheid, brutaliteit.

En 1 Petrus 2:11 vleselijke = geregeert door alleen de menselijke aard en niet door de Geest van God... gewortelt in de
dierlijke aard en gedreven door de dierlijke aard... menselijk: met daarbij inbegrepen het idee van
verdorvenheid...
Begeerlijkheden = verlangen, begeerte, zondige begeerte, wellust

Misschien goed om ook afgoderij erbij te trekken. Hoe belangrijk is het? Staat God boven aan? Degene die zelfbevrediding doet... betrek je God er ook bij? Ik betrek God namelijk wel bij mijn lekkere eten...
Afgoderij is iets anders boven God stellen. Er zijn reacties dat we niet zonder kunnen... dat we wel moeten... maar is God wel genoeg?

Gewoon wat vragen... :P
God is liefde

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 27 feb 2009 21:03

Gewoon nog een deuntje opzetten Gio.
Ander deuntje mag ook.Kun je serieus doen?..........en wat meedenken over de teksten,of ken je maar een(1) soort muziek?

Terug naar “Archief”