Moderator: Moderafo's
Rolf schreef:Ook dit jaar mensen blind door vuurwerk.
Oogartsen willen verbod op consumentenvuurwerk.
Wilt u/jij dit goede en zinvolle doel steunen: Vrolijknieuwjaar.nl.
haring schreef:Rolf schreef:Ook dit jaar mensen blind door vuurwerk.
Er zijn wel meer dingen waar mensen door gewond raken (oa ook ogen door verliezen). Moet dat ook verboden worden? Er sterven jaarlijks dik 800 mensen in het verkeer. Moet het verkeer (autorijden) ook verboden worden? Ik vind het behoorlijk hypocriet.
Verkeer is noodzakelijk, vuurwerk niet.haring schreef:Rolf schreef:Ook dit jaar mensen blind door vuurwerk.
Er zijn wel meer dingen waar mensen door gewond raken (oa ook ogen door verliezen). Moet dat ook verboden worden? Er sterven jaarlijks dik 800 mensen in het verkeer. Moet het verkeer (autorijden) ook verboden worden? Ik vind het behoorlijk hypocriet.
Rolf schreef:Verkeer is noodzakelijk, vuurwerk niet.
Verder, er zijn ook straten waar gezamelijk een pakket (vooral siervuurwerk) wordt gekocht.
Wat dan ook echt tussen 12.00 en 02.00 afgestoken wordt. Dat is al veel minder ongunstig
dan de situatie van nu.
En, knalvuurwerk is slecht voor hartpatienten en dieren. Veel honden zijn doodsbenauwd.
Ik gun een ieder plezier. Maar onzin en onnodige schade, dat hoeft toch niet getolereerd te worden?
Daarom: Minder vuurwerk.
egbert schreef:Misschien een mooi streven maar ik ben bang dat alleen het tegenovergestelde wordt bereikt.
Als je vuurwerk gaat verbieden zal een groot deel van de vuurwerkliefhebbers dit niet accepteren en
zul je zien dat de vuurwerkhandel zich volledig gaan verplaatsen naar het illegale circuit.
Het criminele circuit zal het als een nieuw werkterrein gaan zien en er zal dus alleen nog maar illegaal vuurwerk te krijgen zijn (lees zwaarder en gevaarlijker)
Ik ben bang dat het aantal slachtoffers hierdoor alleen maar gaat stijgen.
Denk maar aan de drooglegging in de USA in de jaren 20... Dat werkte ook averechts.
Daarnaast denk ik dat een verbod gewoonweg niet te handhaven is. Misschien als je de capaciteit van de politie verdubbeld maar dat zie ik ook weer niet gebeuren...
maboc schreef:Als er nu alleen op 1 januarie van 00:00 uur tot (laten we zeggen) 02:00 uur zou worden geknald, dan zou ik je helemaal gelijk geven. Maar...dat achterlijke geknal al een week van te voren tot zo ongeveer 3 januari, daar wordt ik helemaal gek van. De kinderen zijn ook helemaal van slag. Dat zal dan wel weer veranderen als ze een paar jaar verder zijn.
(Kortom mijn 1e reden is een erg subjectieve)
Vervelend is natuurlijk dat vooral veel omstanders de problemen krijgen van het vuurwerk. Ik meen gelezen te hebben dat 80% van de slachtoffers niet het vuurwerk zelf hebben aangestoken.
(2e reden tot inperken heeft meer de gezonheid van de omstanders in het oog)
Ik denk dat ook een aantal van die gasten tegen zichzelf beschermd moeten worden. Ze begrijpen pas wat er gebeurd als ze niks meer zien, of een vork niet meer zonder hulpmiddelen kunnen vasthouden.
(3e reden bescherming van de dommeriken)
De puinzooi die ik nu nog in de wijk aantref is ongekend. Ieder jaar weer na oud en nieuw is het een bende. Gelukkig ruimt de gemiddelde wijkbewoner hier medio mei al alles op.
(4e reden is dus ook subjectief, maar ik kan er nog wel een millieu draai aan geven)
Kortom.....van mij mag het (vermindering van vuurwerk(overlast)), maar ik heb gewoon een enorme hekel aan vuurwerk. Dus erg objectief is het verhaal niet.
(De vergelijking met het verkeer vind ik niet helemaal in orde: Het verkeer hebben we eigenlijk wel nodig. Ik kan me echt geen samenleving voorstellen zonder gemotoriseerd verkeer. Met vuurwerk kan ik die voorstelling nog wel maken. De noodzaak tot het vuurwerk afsteken is m.i. dus erg beperkt)
Maboc schreef:Maar...dat achterlijke geknal al een week van te voren tot zo ongeveer 3 januari,
haring schreef:maboc schreef:Als er nu alleen op 1 januarie van 00:00 uur tot (laten we zeggen) 02:00 uur zou worden geknald, dan zou ik je helemaal gelijk geven. Maar...dat achterlijke geknal al een week van te voren tot zo ongeveer 3 januari, daar wordt ik helemaal gek van. De kinderen zijn ook helemaal van slag. Dat zal dan wel weer veranderen als ze een paar jaar verder zijn.
(Kortom mijn 1e reden is een erg subjectieve)
Je mag vanaf 31 december 10 uur gaan knallen tot 1 januari 2 uur snachts. Daar buiten is het verboden. En sinds ze hebben ingevoer dat ze vanaf 10 uur mogen knallen is de overlast in mijn omgeving stukke minder geworden.
Vervelend is natuurlijk dat vooral veel omstanders de problemen krijgen van het vuurwerk. Ik meen gelezen te hebben dat 80% van de slachtoffers niet het vuurwerk zelf hebben aangestoken.
(2e reden tot inperken heeft meer de gezonheid van de omstanders in het oog)
Daarom ben ik ook voor een verbod van mensen die onder invloed vuurwerk gaan afsteken. Net zoals met autorijden. Steek je vuurwerk af en ben je onder invloed en word je betrapt dan pakken we je vuurwerk af en mag je een boete betalen.
Ik denk dat ook een aantal van die gasten tegen zichzelf beschermd moeten worden. Ze begrijpen pas wat er gebeurd als ze niks meer zien, of een vork niet meer zonder hulpmiddelen kunnen vasthouden.
(3e reden bescherming van de dommeriken)
En als je het gaat verbieden wat dan? Dan gaan al die mensen massaal naar belgie en duitseland om levensgevaarlijk vuurwerk te halen. Nee da gaat werken.
De puinzooi die ik nu nog in de wijk aantref is ongekend. Ieder jaar weer na oud en nieuw is het een bende. Gelukkig ruimt de gemiddelde wijkbewoner hier medio mei al alles op.
(4e reden is dus ook subjectief, maar ik kan er nog wel een millieu draai aan geven)
Kortom.....van mij mag het (vermindering van vuurwerk(overlast)), maar ik heb gewoon een enorme hekel aan vuurwerk. Dus erg objectief is het verhaal niet.
Ik wil net zeggen. Ik heb er een hekel aan dus moet het verboden worden! Is dat wel eerlijk?
(De vergelijking met het verkeer vind ik niet helemaal in orde: Het verkeer hebben we eigenlijk wel nodig. Ik kan me echt geen samenleving voorstellen zonder gemotoriseerd verkeer. Met vuurwerk kan ik die voorstelling nog wel maken. De noodzaak tot het vuurwerk afsteken is m.i. dus erg beperkt)
Dus als er maar genoeg geld aan verdient word mogen er best flink wat mensen dood gaan (dik 800 verkeersdoden per jaar, dat is meer dan 2 per dag). Lekker moraal zeg.
Misschien moet je in zien dat je niet alles 100% onder controle kan houden.
En verbieden werkt vaak ook niet. Want in het buiteland is vuurwerk elke dag te krijgen en nog is veel gevaarlijker als het vuurwerk wat hier in nederland verkocht word.
Je vergeet nog wat anders te zeggen, er was dit jaar minder schade is veroorzaakt door vuurwerk dan vorig jaar.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten