Gimme that old time religion...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Denkertje21

Gimme that old time religion...

Berichtdoor Denkertje21 » 23 feb 2009 19:29

Al lezend op dit forum, waar ik inmiddels al weer een aardig tijdje kom, raak ik steeds vaker teleurgesteld. Enerzijds barst het van de wettische opvattingen over allerlei dingen die ons bij God vandaan houden en anderzijds sta ik soms perplex over opvattingen over evolutie en de betrouwbaarheid van God, en nog veel meer.

Ik denk wel eens aan mijn oma, die gewoon in een hoekje bij de kachel zat te getuigen van haar Heiland en zo veel te vertellen over een goeddoend God. Ik denk wel eens aan thuis, als mijn ouders gewoon borrelen niet op kunnen houden om te vertellen over wie God voor hen is.
Dan denk ik aan de momenten dat ik die hele rottige wereld om me heen zie en plotsklpas ook struikel over de onvoorstelbare rottigheid in mijn eigen hart en leven en daar een heilige God dat alles zie bedekken met Zijn liefde. Dan denk ik aan de diepe gesprekken die ik soms met mijn vrienden heb over Gods werk in ons...

Dan raak ik wel eens verward als ik hier zoveel lees van christenen die zoveel verkondigen waar geen Goddelijke liefde in voorkomt. Ik weet het, ik zit maar wat te mijmeren. Misschien vind je dat het kant noch wal raakt. Misschien vind je me een doemdenker. Maar ik zou hier zo graag veel meer van God terug vinden!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Re: Gimme that old time religion...

Berichtdoor The Engineer » 23 feb 2009 19:33

Daar kan ik me geheel in vinden.

Al dat hypocriete gedoe. Alles maar opvatten zodat het in het straatje past en daar vooral met grote willekeur naar handelen. Gebrek aan respect voor alles wat anders is, ook al staat dat in de bijbel. Ja het is jammer.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 feb 2009 23:14

Voor wie dit lied niet kent:

GIVE ME THAT OLD TIME RELIGION

Refrein:
’Tis the old time religion,
[or Give me that old time religion]
And it’s good enough for me.

It was good for our mothers.

Refrein

Makes me love everybody.
Makes me love everybody.
Makes me love everybody.

Refrein

It has saved our fathers.

Refrein

It will do when I am dying.

Refrein

It will take us all to heaven.

Refrein

Het sterke van dit lied is de aansluiting bij het (eenvoudige, onopgesmukte) geloof van christenen de eeuwen door.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 feb 2009 23:54

Mwah, dan vind ik dit een veel treffender lied:

Guide me, O thou great redeemer,
Pilgrim through this barren land;
I am weak, but thou art mighty,
Hold me with thy powerful hand;
Bread of heaven, bread of heaven
Feed me till I want no more;
Feed me till I want no more.

Open now the crystal fountain
Whence the healing stream doth flow;
Let the fire and cloudy pillar
Lead me all my journey through:
Strong deliverer, strong deliverer;
Be thou still my strength and shield;
Be thou still my strength and shield.

When I tread the verge of Jordan,
Bid my anxious fears subside;
Death of death, and hell's destruction
Land me safe on Canaan's side:
Songs of praises, songs of praises,
I will ever give to thee;
I will ever give to thee.

http://www.youtube.com/watch?v=E_FIuAJl ... re=related
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 feb 2009 02:11

Ik vind het wel vreemd dat Denkertje overal de orthodoxe lezing van de schrift accepteert, behalve als het over homoseksualiteit gaat. Weinig consequent wat mij betreft.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 24 feb 2009 10:19

Waarom moest ik Uw stem verstaan?
Waarom, Heer moet ik tot U gaan
zo ongewende paden?
Waarom bracht Gij
die onrust mij
in 't bloed, is dat genade?

Gij maakt mij steeds meer vreemdeling.
Ontvreemdt Ge mij dan, ding voor ding,
al 't oude en vertrouwde?
O blinde schrik,
mijn God, mag ik
niet eens mijzelf behouden?

Want ik zie voor mij kruis na kruis
mijn weg langs en geen enkel huis
waar ik nog rust zou vinden.
Kom ik zo echt
bij U terecht,
ben ik wel uw beminde?

Spreek Gij dan in mijn hart en zeg,
dat het zo goed is, dat die weg
ook door Uw Zoon gegaan is,
en dat Uw land
naar alle kant
niet ver bij mij vandaan is.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 feb 2009 11:45

Heer ai maak mij Uwe wegen
Door Uw Woord en Geest bekend
Leer mij hoe die zijn gelegen
En waarheen G'Uw treden wendt
Leidt mij in Uw waarheid leer
Ijv'rig mij Uw wet betrachten
want Gij zijt mijn heil o Heer

'k Blijf U al de dag verwachten

Gods verborgen omgang vinden
zielen waar Zijn vrees in woont
't Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden
Naar Zij vreeverbond getoond

'sHeeren goedheid kent geen palen

Denk aan't Vaderlijk meedogen
Heer waarop ik biddend pleit

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 24 feb 2009 12:12

Denkertje21 schreef: ...
Ik denk wel eens aan mijn oma, die gewoon in een hoekje bij de kachel zat te getuigen van haar Heiland en zo veel te vertellen over een goeddoend God.

Helemaal mee eens. Soms lijkt het wel of wij elkaar alleen maar aan wíllen vechten. Allemaal moeten bewijzen dat 'wij' nu echt de wijsheid in pacht hebben... Het maakt me soms zo verdrietig. Ik heb veel onkerkelijke vrienden, hoe kan ik nu vertellen dat de meesten toch ook vinden/voelen wat de liefde van God voor hen betekent!

Dan praat ik regelmatig liever met onkerkelijken. Dan kun je het hebben over hoe goed God is en wat voor voordeel hij voor de wereld is! Met andere gelovigen ontaard het regelmatig in 'dit vindt God wel, dat vindt God niet'.

Ik wil niet graag aan God voorschrijven wat Hij wel of niet vindt! En voor ik hier ook met een hele rij bijbelteksten ga slingeren, alleen dit, Psalm 133 mochten we toch maar eens meer aan denken! Hoe goed het is als broeders ook samenwonen [...] want daar gebied de HEERE Zijn zegen!

Dan geen dogmatische discussie's, maar stille verwondering over hoe goed de Heere is. Mag je niet discussiëren? Ja, natuurlijk wel, maar laat het niet je leven gaan overheersen!

Bij sommige posters lijkt het wel of zij 'leven' voor het weergeven van hoe de Bijbel absoluut in elkaar zit etc. Ach, ik ben maar mens, ik weet niet hoe alles geïnterpreteerd moet worden. Gelukkig weet mijn God het wel!
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 25 feb 2009 09:00

Ik heb een tijd in het wachtgeld gezeten (twee jaar of zo) en in die tijd bezocht mijn oma zo ongeveer twee maal per maand.Daar was ik dan van 10 uur tot 16 uur. Ze had wel eens visite van oude vrienden en ik heb wel eens met drie van die oudjes bij elkaar gezeten die met zijn drieen(samen) 275 jaar oud waren.

Ik kan mij nog goed herinneren dat als je bij haar kwam ze eigenlijk altijd in de bjibel zat te lezen en uit die bijbel staken wel 50 of 60 briefjes die volgeschreven waren over de teksten waar ze bij lagen.En als je dan binnen kwam dan deed ze de bijbel dicht en dan zaten we samen de rest van de dag te praten over de Heere en Zijn Woord

Toen ze in het Ziekenhuis lag te sterven wilde ze dat ik een stukje uit de bijbel voorlas,bij elk stukje dat ik las probeerde ze me iets duidelijk te maken, nadat ze overleden was begreep ik pas wat ze bedoelde,ik had het laatste stuk uit de bijbel moeten lezen over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde en het nieuwe Jeruzalem.

Hoe betrouwbaar was het Woord voor haar.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 feb 2009 12:23

rafaell schreef:Ik vind het wel vreemd dat Denkertje overal de orthodoxe lezing van de schrift accepteert, behalve als het over homoseksualiteit gaat. Weinig consequent wat mij betreft.

Spreek me daar op aan in het topic homofilie, anders zit ik hier off topic te blaten

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 feb 2009 12:26

Bedankt learsi, voor je verhaal. Zo herkenbaar.
Ik sta zo vaak verbaasd over de goedheid van God en ik word zo vaak opgeslokt door de waan van de dag, door alle rottigheid om me heen en vooral ook door de rottigheid in me.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2009 23:44

Denkertje, wat beschouw je onder old time? De tijd is al enige tijd tijd en over welke oude tijd hebben we het precies?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 26 feb 2009 09:32

Ik gooi maar's een idee in de groep... zou het ook niet te maken hebben met keuzes die je maakt? Als je op een forum alle topics leest dan lees je inderdaad van allerlei ideeen en standpunten. Als je daarentegen die tijd op een stil plekje je bijbel gaat lezen dan heeft "verwarring" geen invloed op je.
Kortom ik gooi het idee / de stelling in de groep "verwarring is (gedeeltelijk) je eigen keus"

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 feb 2009 09:56

Ger(nl) schreef:Ik gooi maar's een idee in de groep... zou het ook niet te maken hebben met keuzes die je maakt? Als je op een forum alle topics leest dan lees je inderdaad van allerlei ideeen en standpunten. Als je daarentegen die tijd op een stil plekje je bijbel gaat lezen dan heeft "verwarring" geen invloed op je.
Kortom ik gooi het idee / de stelling in de groep "verwarring is (gedeeltelijk) je eigen keus"

dat ben ik wel heel erg met je eens.
Maar toch komen er ook wel heel veel prikkels van buiten die er kennelijk vroeger niet waren.

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 26 feb 2009 11:10

Op Refoweb is er een goed beleid om bepaalde fora puur voor de achterban te reserveren. Als je tegenzin hebt in discussies waar meningen zeer uiteenliggen kun je zelf bepalen of je aan de open gedeeltes meedoet of niet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”