Mag je predikanten bekritiseren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Mag je predikanten bekritiseren?

Berichtdoor LeChat » 23 feb 2009 12:33

André schreef:Ik zie niet zoveel terughoudendheid in je 'verhaal' dat je hier op het forum zet, ik denk dat het formeel niet hoort om dingen die in een consistorie worden besproken op een forum te plempen.
Formeel hoort dat überhaupt niet buiten de muren van de consistorie te komen, althans niet zonder gegronde reden...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

L den Haan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor L den Haan » 23 feb 2009 13:09

En zo komen we bij de kern van het verhaal: je mag gewoon geen kritiek hebben op het gedachtegoed.

- kritiek mag volgens mij alleen als je er gegronde(Bijbelse) reden voor hebt. En dan moet je er ook niet gelijk met de botte
bijl op in hakken en zeggen van "Dat is fout", maar dan kan je beter vragen waarom dat het zo zou zijn, en niet anders.
- Kritische vragen stellen moet gewoon kunnen. Daar kan je alleen maar wat van leren.

André

Berichtdoor André » 23 feb 2009 14:08

L den Haan schreef:
En zo komen we bij de kern van het verhaal: je mag gewoon geen kritiek hebben op het gedachtegoed.

- kritiek mag volgens mij alleen als je er gegronde(Bijbelse) reden voor hebt. En dan moet je er ook niet gelijk met de botte
bijl op in hakken en zeggen van "Dat is fout", maar dan kan je beter vragen waarom dat het zo zou zijn, en niet anders.
- Kritische vragen stellen moet gewoon kunnen. Daar kan je alleen maar wat van leren.
Precies, benader elkaar vooral met 1 Kor: 13 op de voorgrond. Dit geldt natuurlijk ook voor de predikant.

De liefde
13
1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
4 De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
8 De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 feb 2009 19:43

Jantjes schreef:(....)

Je hebt er inderdaad geen kerkverband bij geschreven, maar het riekt wel naar de Ger.Gem.
Met jou korte aanhaling over de preek ‘wolkkolom en vuurkolom’ en dat toegepast op de uitverkoren is een dogmatische grond van de Ger.Gem. maar geen Bijbelse grond. Je vader heeft daarom terecht de vraag gesteld die precies de spijker op zijn kop sloeg want het hele volk liep onder de wolk.

Dat de predikant daar door zo in zijn wiek geschoten was is te begrijpen want ik hoor hem, bij wijze van spreken al denken, weer een ouderling die de richting van algemene verzoening op gaat. Onzin natuurlijk maar zo denkt men bij de Ger.Gem. nu eenmaal. Ik hoop je vader in Bodegraven is een keer tegen te komen, kunnen we het met elkaar eens over hebben.

De kantekenaren zeggen terecht bij 1 Kronieken 16:22 ‘Wat de zalving des Heiligen Geestes aangaat, dan kan ook van alle uitverkorenen en gelovigen verstaan worden, die de zalving des Heiligen Geestes ontvangen hebben’. Dominees zijn dus niet apart in die zin dat zij alles in pacht hebben en mogen zeggen.

Wel ja, laten we weer eens even lekker schoppen tegen de GerGem, het was al zo lang geleden, dat is tenslotte ook het enige kerkverband waar dit kan voorkomen. :roll: :x :roll:

Er wordt bewust geen kerkverband genoemd, wees dan verstandig en laat het zo.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 feb 2009 20:00

Bekritiseren klinkt niet zo lekker. Als je het ergens niet mee eens bent kun je dat toch op een vragende manier laten blijken? Onze dominees vinden het prima als je hen een mailtje stuurt ofzo.
Wel heb ik ooit een brief aan de KR geschreven n.a.v. een preek van een kandidaat. Omdat er meer mensen hadden gereageerd is er door de KR en dominee actie op ondernomen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2009 18:26

Je hebt kritiek en kritiek. Je kunt een predikant tot zijn veters afbranden of je kunt met de predikant in gesprek gaan om jouw ideeën onder zijn aandacht te brengen. Dat laatste lijkt mij constructiever.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 feb 2009 22:36

Maar wat nou, als je vindt en dat op bijbelse gronden kunt aantonen dat de dominee er helemaal naast zit? Of dat hij niet het héle evangelie verkondigt?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2009 22:41

Dan moet je dat tegen een predikant kunnen zeggen, dunkt me.
Het is de toon die de muziek maakt. Als je zegt: "Hey, kneus, je preek is waardeloos", dan kom je nergens. Als je zegt: "Dominee, ik ben het niet met uw prediking van die en die dag eens want (bijbelse gronden)", dan heb je de aanvang van een mogelijk gesprek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 feb 2009 10:42

Denkertje21 schreef:Maar wat nou, als je vindt en dat op bijbelse gronden kunt aantonen dat de dominee er helemaal naast zit? Of dat hij niet het héle evangelie verkondigt?

Eerst op een vriendelijk manier hem zelf aanspreken en daarbij moet je zorgen dat je stevig in je schoenen staat. In onze gemeente kun je preken downloaden. Dan kun je alles eerst nog eens naluisteren zodat je jezelf kunt controleren of je alles wel goed hebt gehoord. En vast bedenken welk soort tegengas je zou kunnen krijgen en daar op anticiperen. (Probeer ik op fora ook :D )
Wil hij je niet serieus nemen dan kun je alsnog contact zoeken met de KR.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 feb 2009 12:20

Ok, dan een ander voorbeeld. Heel recent wordt er hier twee keer mild en inhoudelijk gereageerd op een antwoord van een predikant in de vragenrubriek. Dat is de posters niet echt in dank afgenomen, want de betreffende predikanten zouden dat wel eens niet op prijs kunnen stellen...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 feb 2009 13:43

Dan is mogelijk het 'denken voor de ander' teveel in praktijk gebracht. Misschien dat de betreffende predikant best wel van goede wil is om in een 1 op 1 gesprek of mail wat uitvoeriger op de zaak in te gaan.
Op een forum reageren is voor een predikant lastiger omdat er dan zoveel reacties kunnen komen dat hij niet meer aan z'n eigenlijke werk toe komt. Want het slokt best wel veel tijd op (recent voorbeeld Stefan Paas en Rene Fransen op een ander forum)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mar 2009 12:44

Ik vind dat er altijd kritiek geuit moet kunne worden naar alle kanten toe binnen een gemeente. Wel in goede gesprekken en goede harmonie. Het moeilijke hier aan, vind ik, is dat de dominee en kerkenraad vaak niet open staan voor kritiek/ aandachtspunten. Heb dit zelf ook ondervonden in gesprekken met de dominee en de kerkenraad. Toen we de gesprekken beëindigden werd er ook gezegd: we zullen het maar laten rusten. Nou, dat was net niet mijn bedoeling. het is juist goed om het op tafel te laten liggen en het er over te hebben.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mar 2009 18:34

Als een dominee niet het evangelie verkondigt, dan is in de eerste plaats de kerkenraad verantwoordelijk. Als ouderling van dienst kan het zijn dat je besluit de dominee na afloop van de dienst geen hand te geven. Dat heb ik een keer meegemaakt.
Maar toen kwam ook gelijk de hele kerkenraad in de kerkenraadskamer en sprak met die dominee en met de reden waarom de ouderling geen hand had gegeven.
Want de hand van de ouderling aan het begin en einde van de dienst is: Namens de kerkenraad vertrouw ik u de Woordverkondiging toe en aan het einde: U hebt het Woord recht gebracht.
Gelukkig is het een buitengewoon grote uitzondering als zoiets gebeurt.

Een ander ding is dat achter de rug van een predikant vaak wordt gesmoesd.
Ik heb het meegemaakt dat iemand door twee gemeenteleden rechtstreeks werd aangesproken, maar de rest ving die het commentaar wel op. De eerstvolgende dient en preek ging erover. Dat je soms de moed moet hebben iemand ook als het de dominee is, te vermanen en dat er grote waardering was voor degenen die dat van aangezicht tot aangezicht hadden gedaan en geen enkele waardering voor het stiekeme gekonkel.

Een beetje dominee kan best wat kritiek verdragen, mits opbouwend en terecht.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 08 mar 2009 15:43

Riska schreef:Een ander ding is dat achter de rug van een predikant vaak wordt gesmoesd.
Ik heb het meegemaakt dat iemand door twee gemeenteleden rechtstreeks werd aangesproken, maar de rest ving die het commentaar wel op. De eerstvolgende dient en preek ging erover. Dat je soms de moed moet hebben iemand ook als het de dominee is, te vermanen en dat er grote waardering was voor degenen die dat van aangezicht tot aangezicht hadden gedaan en geen enkele waardering voor het stiekeme gekonkel.

Een beetje dominee kan best wat kritiek verdragen, mits opbouwend en terecht.
ik heb het ook nog niet meegemaakt dat de predikant geen hand kreeg. GElukkig is het idd een uitzondering.
Je kan beter maar rechtstreeks tegen een predikant dat je het ergens niet mee eens bent, als je gaat roddelen wordt het alleen maar erger en heeft hij tenslotte een olifant ergens in de tuin lopen (bij wijze van)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Hannah1984
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannah1984 » 10 mar 2009 04:12

Ik denk dat veel dingen hier gezegd correct zijn. Ook predikanten kunnen de fout in gaan en moeten dus bekeken worden. Dat is de taak van de ouderlingen trouwens he, die zijn opzieners van de hele gemeente en ook van de predikant.

Ik denk wel dat wij als 'leken' erg moeten oppassen met onze kritiek. We kunnen wel denken dat er iets niet klopt, maar denk niet te snel dat je daarin echt gelijk hebt. In een gesprek met mensen die er meer van weten (een theoloog, een predikant) kunnen soms je kritische punten in verrassend licht komen te staan waardoor je ineens ziet dat je het niet helemaal bij het rechte eind had. Ik heb het zelf al verschillende keren zo meegemaakt en ook echt op verrassende wijze.

Eerlijk gezegd valt het me in diverse reacties hier op dat mensen zich afgekeerd hebben van bepaalde kerken omdat ze zo slecht begrepen werden en die dominee en kerkenraad er niets mee deden. Ergens is het vrij arrogant om dan te denken dat jíj het bij het rechte eind had en die veel oudere kerkenraadsleden (meervoud, met veel meer levenservaring) kunt betichten van onbegrip en eigenlijk dwaling. En kom dan niet aan met argumenten dat je je baseerde op de Bijbel, want dat deed die dominee met zijn kerkenraad net zo goed.
Gilead.

Terug naar “Archief”