Is de duisternis het oude verbond?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jan 2009 11:50

Carl schreef:Daar heb je wel gelijk in, maar feit blijft dat als God (ook) duisternis is, je beter op jezelf kunt vertrouwen dan op God.

je broer
Carl

Zonder God is het volkomen duister, want wij hebben het licht niet in ons zelf.

learsi
Majoor
Majoor

Re: Is de duisternis het oude verbond?

Berichtdoor learsi » 17 feb 2009 01:48

!Joh.1:5..............................en er is in het geheel geen duisternis in God......

Kol.1:13..............................Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis en
overgezet heeftin het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde......

Een hele moeilijke met betrekking tot het woord duisternis vind ik:.....
...................God zette duisternis tot zijn verberging....(Psalm18:12)

welterusten

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 feb 2009 15:13

learsi schreef:!Joh.1:5..............................en er is in het geheel geen duisternis in God......

Kol.1:13..............................Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis en
overgezet heeftin het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde......

Een hele moeilijke met betrekking tot het woord duisternis vind ik:.....
...................God zette duisternis tot zijn verberging....(Psalm18:12)

welterusten

Kol 1,13 is zeer ondubbelzinnig, het oude verbond was zonder enige twijfel de duisternis.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 23 feb 2009 11:32

Beste Mo, je opmerking over de schaduw,dat de zon in de schaduw niet schijnt klopt,niet.

In de schaduw is geen direct zonlicht.In de schaduw is er indirect licht.En wel indirect licht van de zon!Controleer het eens in de zomer als de zon schijnt.Ga maar eens in de schaduw staan van iemand die groter is dan jij.Dan sta je niet in het donker.Schaduw en duisternis zijn van een geheel andere orde!Er is duisternis als de zon niet schijnt.

Het Oude Verbond verspreid dus wel degelijk licht, maar indirect licht.
Je kunt wel van allerlei teksten bij elkaar zoeken die over duisternis gaan en dan losjes alles aan elkaar verbinden en dan stellen dat het Oude Verbond duisternis is, maar dan verbind je zaken die niets met elkaar te maken hebben.

Als jou interpretatie van het woord "schaduw" al niet klopt , dan houd ik mijn hart vast voor jou interpretaties van Gods Woord

Christus schijnt indirect door in het Oude Verbond. Zijn licht schijnt daarin. daar is de bijbel duidelijk genoeg over.

De wet des Heeren is volmaakt.........Bekerende de ziel(!!).........de eenvoudigen wijsheid gevende.......de bevelen des Heeren zijn recht,verblijdende het hart..........het gebod(!!) des Heeren is zuiver(als de zon), verlichtende de ogen......

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2009 14:27

Nou Learsi, gelukkig zijn er altijd mensen die het wel begrijpen en mij corrigeren waar nodig.
Overigens schijnt de zon toch niet in de schaduw, want als ik zomers in de ziedende hitte onder een boom ga zitten verbrand ik niet (Jes 4,6) nee, het oude verbond valt niet te romantiseren, hoe graag sommigen dat misschien ook willen. Bovendien, zoals je eerder al terecht opmerkte, moeten wij van Jezus vertellen, van het Licht en dat betekent dat wij erkennen dat het nieuwe verbond het verbond van het Licht is.

Jes 9,1
Het volk dat in donkerheid wandelt, ziet een groot licht; over hen die wonen in een land van diepe duisternis, straalt een licht.

Beste Learsi, Wie wordt in die vers met een groot licht aangeduid en wat wordt er bedoelt met diepe duisternis?

Job 5,14
Overdag stuiten zij op duisternis en op de middag tasten zij rond als bij nacht.

Jezus leerde dat het oude verbond zwaar was:

Mat 11,30
want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Verder vond ik je voorbeeld goed gevonden, maar het lijkt mij een beetje te breed om te spreken van 'een schaduw' aangezien het er veel meer om gaat of het een blijvende of voorbijgaande is. De schaduw van het oude verbond is voorbijgegaan, dus een ieder die zich daar achter verschuilen wil die brandt zich.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 feb 2009 19:08

:lol: In je laatste citaat heeft "licht" natuurlijk een hele andere betekenis.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2009 21:26

Wullimpie schreef::lol: In je laatste citaat heeft "licht" natuurlijk een hele andere betekenis.

:mrgreen:

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 27 feb 2009 23:20

Ik heb het niet over verbranden gehad hoor.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 27 feb 2009 23:28

Onder het oude verbond zingt de Psalmist:.........komt hoort toe allen die God vreest,en ik zal vertellen,wat Hij aan
mij gedaan heeft.......
En Job zegt ergens........................................ik weet mijn verlosser leeft.....

Daar zien we het licht dat het Oude verbond verspreidde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 feb 2009 01:29

Waar moest Job dan van verlost worden Learsi?

Zach 8,7
Alzo zegt de HEERE der heerscharen: Ziet, Ik zal Mijn volk verlossen uit het land van de opgang, en uit het land van de ondergang der zon.

Overigens ontken ik niet dat het Licht in de duisternis scheen zoals jij lijkt te denken, ik kijk wel uit!

Jes 5,20
Wee hun, die het kwade goed noemen, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitterheid!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 mar 2009 23:08

Van het feit dat hij in Adam een zondaar was.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2009 23:14

learsi schreef:Van het feit dat hij in Adam een zondaar was.

1 Joh 3,8
Die de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

Terug naar “[Religie] - Open forum”