Mag je predikanten bekritiseren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Mag je predikanten bekritiseren?

Berichtdoor Denkertje21 » 21 feb 2009 12:01

Met veel terughoudendheid gooi ik dit onderwerp op het forum. In korte tijd werd er twee keer kritiek geuit op een visie van een predikant in de vragenrubriek. Vanuit de forumleiding werd hier erg afwijzend op gereageerd: zoiets doe je niet.

Dat heeft me aan het denken gezet. Mág je kritiek uiten op de visie van predikanten? En zo ja hoe doe je dat en zo nee waarom niet?
Ik geloof dat een dominee een van God geroepen man is. Ik geloof ook in respect voor ambten. Maar zijn we niet met elkaar te kritiekloos waardoor somminge predikanten bijna op een onaantastbaar voetstuk zijn komen te staan?

Ik denk aan 1 Kronieken 16:22:
Tast Mijn gezalfden niet aan, en doet Mijn profeten geen kwaad.
Dat wordt letterlijk herhaald in Psalmen 105:15

Maar betekent dat, dat een predikant alles kan zeggen?

Ik vraag jullie dringend om hier integer op te reageren en neem daarbij alsjeblieft Gods aanwijzingen als uitgangspunt

henkie
Beheerder

Re: Mag je predikanten bekritiseren?

Berichtdoor henkie » 21 feb 2009 12:32

Denkertje21 schreef:Vanuit de forumleiding werd hier erg afwijzend op gereageerd: zoiets doe je niet.

Ik vrees dat er bij jou weinig eer te behalen is als ik het nogmaals spellend voor je uitleg. Voor een ieder ander die wel in staat is een fatsoenlijke conclusie uit een verhaal te trekken, verwijs ik naar de redenatie op viewtopic.php?f=6&t=22998

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 feb 2009 12:37

Denkertje21 schreef:Met veel terughoudendheid gooi ik dit onderwerp op het forum. In korte tijd werd er twee keer kritiek geuit op een visie van een predikant in de vragenrubriek. Vanuit de forumleiding werd hier erg afwijzend op gereageerd: zoiets doe je niet.

Dat lijkt me op zich logisch. Als alle beantwoorders van vragen hier anoniem worden afgezeken, dan is het niet meer dan logisch dat ze gaan afhaken. En dat is natuurlijk niet in het belang van (de bezoekers van) refoweb.

Dat heeft me aan het denken gezet. Mág je kritiek uiten op de visie van predikanten? En zo ja hoe doe je dat en zo nee waarom niet?

Natuurlijk mag dat, zolang je maar de fatsoensnormen in acht neemt.

Ik geloof dat een dominee een van God geroepen man is. Ik geloof ook in respect voor ambten. Maar zijn we niet met elkaar te kritiekloos waardoor somminge predikanten bijna op een onaantastbaar voetstuk zijn komen te staan?

Ik geloof niet dat een dominee geroepen is door God, het is een persoonlijke keuze om dominee te worden. Neemt niet weg dat je respect voor deze mensen dient op te brengen, maar niet meer dan voor ieder ander mens.

Predikanten zien niet gezalfd en zijn oko geen profeet, dus de logica begrijp ik niet.

Natuurlijk mag een predikant alles zeggen, maar dan loopt hij of zij natuurlijk wel het risico dat er kritiek komt.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 feb 2009 13:29

Ik denk niet dat een predikant boven alle kritiek is verheven, zoals bijvoorbeeld de Paus als hij ex cathedra spreekt.
Iets anders is het natuurlijk als je als predikant anoniem bekritiseerd wordt, en dat geldt natuurlijk in feite niet alleen voor predikanten maar voor iedereen.

Kritiek mag, maar wel aan het juiste adres, en volgens de bijbelse weg.
En dat is dus eerst naar die persoon zelf toestappen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 feb 2009 01:06

Dat er op sommige antwoorden niet kan worden gereageerd is puur omdat het antwoord dan dermate rechtlijnig is, dat de man in kwestie grote kans loopt om tot op zijn veters afgefikt te worden. Wel begrijpelijk soms, maar niet goed.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 22 feb 2009 12:03

Denkertje21 schreef:Met veel terughoudendheid gooi ik dit onderwerp op het forum. In korte tijd werd er twee keer kritiek geuit op een visie van een predikant in de vragenrubriek. Vanuit de forumleiding werd hier erg afwijzend op gereageerd: zoiets doe je niet.

Ik denk aan 1 Kronieken 16:22:
Dat wordt letterlijk herhaald in Psalmen 105:15

Ik vraag jullie dringend om hier integer op te reageren en neem daarbij alsjeblieft Gods aanwijzingen als uitgangspunt

Met jou geloof ik ook wel dat een predikant door God geroepen wordt. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat je geen commentaar op een predikant mag hebben. Het blijft tenslotte gewoon een mens die zijn menselijke eigenschappen meeneemt.

Een voetstuk is voor niemand goed, ook niet voor een dominee. Als het goed is heeft een op een voetstuk geplaatste persoon hier zelf de meeste moeite mee.

Kritiek is gezond. Dat getuigt van nadenken. Maar dan uiteraard wel eerlijke kritiek. 'Afbranden' heeft niets met kritiek te maken.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 feb 2009 12:25

Toch vergeet ik de dag niet meer dat mijn vader ontdaan thuis kwam na een kerkdienst. De dominee had gepreekt over de wolkkolom en de vuurkolom en hij had de preek wel erg toegespitst op Gods trouw over Zijn uitverkorenen en dat dáár de wolkkolom en de vuurkolom toch voor bedoeld waren. Na de dienst vroeg mijn vader (ouderling) in de kerkenraadskamer: "maar dominee, het héle volk liep toch onder de wolkkolom en de vuurkolom"?

De dominee vatte dit op als heftige kritiek, stond, rood aangelopen, op en sloeg letterlijk, zonder te groeten de deur met een slag dicht. Hij heeft twee maanden lang niets meer tegen mijn vader gezegd...

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 22 feb 2009 14:41

Dat zegt meer over de betreffende predikant dan over de aard van de vraag of de vraagsteller. Ook vind ik dit niet direct kritiek, maar een vraag. Al is het een kritieke situatie als je blijkbaar niet duidelijk hebt gepreekt en een simpele vraag als negatieve kritiek opvat :wink: .

André

Berichtdoor André » 22 feb 2009 16:35

Denkertje21 schreef:Toch vergeet ik de dag niet meer dat mijn vader ontdaan thuis kwam na een kerkdienst. De dominee had gepreekt over de wolkkolom en de vuurkolom en hij had de preek wel erg toegespitst op Gods trouw over Zijn uitverkorenen en dat dáár de wolkkolom en de vuurkolom toch voor bedoeld waren. Na de dienst vroeg mijn vader (ouderling) in de kerkenraadskamer: "maar dominee, het héle volk liep toch onder de wolkkolom en de vuurkolom"?

De dominee vatte dit op als heftige kritiek, stond, rood aangelopen, op en sloeg letterlijk, zonder te groeten de deur met een slag dicht. Hij heeft twee maanden lang niets meer tegen mijn vader gezegd...

Met veel terughoudendheid gooi ik dit onderwerp op het forum.
Ik zie niet zoveel terughoudendheid in je 'verhaal' dat je hier op het forum zet, ik denk dat het formeel niet hoort om dingen die in een consistorie worden besproken op een forum te plempen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 feb 2009 16:38

Ik denk dat het juist goed is om 'kritiek' te hebben op de dominee. Ik geloof wel dat een dominee geroepen is (kan zijn), maar daarnaast is het zijn beroep. Ook ik krijg gewoon opbouwende kritiek in mijn werk, zodat ik steeds meer leer en steeds beter wordt. Dat geldt mijns inziens voor dominees ook.
En idd, er zijn dominees die het erg moeilijk vinden om hiermee om te gaan, maar als je nooit opbouwende kritiek krijgt, leer je ook niet hoe je ermee om moet gaan.
Ik vind het erg positief als een dominee daar wel open voor staat, en er iets mee doet.
Onze kerkenraad is zeker wel van de opbouwende kritiek, en uiten die ook echt wel na een kerkdienst (zeker ook de positieve punten!). Vooral ook bij kandidaten, die eigenlijk 'leerling' zijn. En het gave is dat ik als gemeentelid (mijn vader is een soort van ouderling, en vertelt dus wel eens wat er nu gezegd is tegen een dominee of kandiaat), merk dat de kritiek heeft geholpen, waardoor ik veel beter kan luisteren en veel meer oppik.
Dat is toch het doel, dat zoveel mogelijk mensen iets aan die preek hebben?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 feb 2009 20:26

Pas nog gehoord van een dominee dat hij het goed vind als kritische vragen aan hem en zijn collega's worden gesteld. Daardoor blijven zij ook scherper.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 feb 2009 22:54

André schreef: Ik zie niet zoveel terughoudendheid in je 'verhaal' dat je hier op het forum zet, ik denk dat het formeel niet hoort om dingen die in een consistorie worden besproken op een forum te plempen.

Het lijkt me een helder voorbeeld. Maar verder staat er geen naam of gemeente en zelfs geen kerkverband bij.

Je reactie riekt meer naar "zo praat je niet over dominees".

André

Berichtdoor André » 22 feb 2009 23:38

Denkertje21 schreef:
André schreef: Ik zie niet zoveel terughoudendheid in je 'verhaal' dat je hier op het forum zet, ik denk dat het formeel niet hoort om dingen die in een consistorie worden besproken op een forum te plempen.

Het lijkt me een helder voorbeeld. Maar verder staat er geen naam of gemeente en zelfs geen kerkverband bij.

Je reactie riekt meer naar "zo praat je niet over dominees".
Nee ik begrijp niets van je voorbeeld, voor mij dus niet duidelijk.
Verder houd ik er niet van om een predikant met zijn titel aan te spreken, liever bij zijn naam.

Maar een predikant aanspreken, of vragen stellen kan bij ons in de dienst, zodat de mede gemeenteleden ook meteen kunnen leren van je vraag. Deze diensten worden 'leerdiensten' genoemd en hebben als invalshoek de behandeling van een Zondag uit de H.C.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 feb 2009 11:22

Denkertje21 schreef:Toch vergeet ik de dag niet meer dat mijn vader ontdaan thuis kwam na een kerkdienst. De dominee had gepreekt over de wolkkolom en de vuurkolom en hij had de preek wel erg toegespitst op Gods trouw over Zijn uitverkorenen en dat dáár de wolkkolom en de vuurkolom toch voor bedoeld waren. Na de dienst vroeg mijn vader (ouderling) in de kerkenraadskamer: "maar dominee, het héle volk liep toch onder de wolkkolom en de vuurkolom"?

Je hebt er inderdaad geen kerkverband bij geschreven, maar het riekt wel naar de Ger.Gem.
Met jou korte aanhaling over de preek ‘wolkkolom en vuurkolom’ en dat toegepast op de uitverkoren is een dogmatische grond van de Ger.Gem. maar geen Bijbelse grond. Je vader heeft daarom terecht de vraag gesteld die precies de spijker op zijn kop sloeg want het hele volk liep onder de wolk.

Dat de predikant daar door zo in zijn wiek geschoten was is te begrijpen want ik hoor hem, bij wijze van spreken al denken, weer een ouderling die de richting van algemene verzoening op gaat. Onzin natuurlijk maar zo denkt men bij de Ger.Gem. nu eenmaal. Ik hoop je vader in Bodegraven is een keer tegen te komen, kunnen we het met elkaar eens over hebben.

De kantekenaren zeggen terecht bij 1 Kronieken 16:22 ‘Wat de zalving des Heiligen Geestes aangaat, dan kan ook van alle uitverkorenen en gelovigen verstaan worden, die de zalving des Heiligen Geestes ontvangen hebben’. Dominees zijn dus niet apart in die zin dat zij alles in pacht hebben en mogen zeggen.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 23 feb 2009 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 23 feb 2009 11:30

Een kerkenraad mag toch ook kritiek geven als een dominee niet binnen hun straatje past? Zij hebben er echt niet meer voor geleerd dan een dominee. Daarnaast zijn het gewoon mensen als de mensen hier op RW.

Je mag gewoon geen kritiek hebben op een dominee die het juiste gedachtegoed uitdraagt. Draagt een dominee niet het juiste gedachtegoed uit, dan mag het wel.

En zo komen we bij de kern van het verhaal: je mag gewoon geen kritiek hebben op het gedachtegoed.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Terug naar “Archief”