Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
learsi schreef:Ik zie de vraag als een vraag naar objectieve criteria.Sommige antwoorden wijzen naar het geschreven Woord(de bijbel 66 boeken).Dat is bij Marnix het duidelijkst.Het antwoord op de vraag van Optimus begint m.i. bij het vaststellen van de bron van objectieve criteria.Voor mij is dat het geschreven Woord,de bijbel(ik lees S.V.) IK noem een tekst:Joh.1:12,13 :Maar zovelen Hem aangenomen hebben enz. Uit deze tekst zien we dat een christen "Hem aanneemt",dat een christen "macht gegeven wordt kind van God te worden",dat een christen "gelooft in Zijn Naam",dat bij een christen "dit geloof uit God geboren is". Ik kies "geloven in Zijn Naam". Wat is dat? Daar heb ik Mat.1:21 voor nodig.Die tekst leert mij dat de Naam Jezus een betekenis heeft. Want"Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden" Een christen is dus iemand die zalig gemaakt wordt van zijn zonden. Gemaakt wordt. Dan doet de Heere dus iets met zo een christen. En dit "doen" is in Ieder geval betrokken op "de zonden" Een ander bijbels woord voor christen is discipel(de discipelen worden het eerst in Antiochie DISCIPEL genoemd) Een christen is een discipel. Maar...........een discipel kan afhaken(Joh.6:66,"van toen af gingen velen van Zijn discipelen niet meer met Hem) Van deze discipelen staat er dat ze afhaken(niet meer met Hem gaan),omdat ze Zijn rede hard vinden,ze kunnen niet accepteren wat Hij zegt. Deverzen 63 en 64 van Joh.6. leren dat deze discipelen Hem verlaten omdat hun geloof "in Hem" uit hun vlees geboren is.Zij geloven voor een "korte"tijd in Jezus woorden. Toch staat er "velen van Zijn discipelen"(vers 60 en vers 66) Het geschreven woord spreekt hier over "ZIJN" discipelen. En toch verlieten ze Hem.Eerst geloofden ze in Hem maar later niet meer.Uiteindelijk bleken het geen christenen te zijn.Je bent christen zolang je discipel(volgeling,leerling)bent.Dat is dus 1 antwoord uit de schrift,maar er zijn er veel meer. Aan de hand van Joh.1:12,kun je ook zeggen dat je christen bent als je "hem aanneemt" In het Grieks staat er zoiets als "aangrijpen",een christen grijpt Jezus aan ................om zalig te worden.Een christen "gebruikt" Jezus om zalig te worden,een christen gebruikt Jezus op de wijze zols God de Vader dat wil
Wanneer ben je een christen. Als we in de Bijbel kijken, zijn er 3 teksten waarbij het woord christen (of christenen) voorkomt:
Hand. 11:26 En het is geschied, dat zij een geheel jaar samen vergaderden in de Gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochië Christenen genaamd werden.
Hand. 26:28 En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
1 Petr. 4:16 Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele.
P. Strootman schreef:Ja, de discipelen werden voor het eerst christenen genoemd! Maar discipelen waren uitsluitend leerlingen van Jezus, Johannes de Doper, de Farizeeen en Mozes. Het waren dus geen gelovige heidenen die chrstenen genoemd werden!
P. Strootman schreef:En in Handelingen staat niet dat Agrippa tegen Paulus zei, dat hij bijna een christen zou worden, maar dat hij zich als eeen christen zou gaan gedragen.
P. Strootman schreef:Lucas, die het boek Handelngen schreef, ging er dus van uit dat een heiden geen christen kon worden.
P. Strootman schreef:Waarom heeft Paulus, die zich uitdrukkelijk een apostel der heidenen noemde, ons nooit christenen genoemd? En waarom noemde hij alle gemeenten die hij stichtte nooit christelijke gemeenten maar heidengemeenten? (Rom.16.4b)
P.Strootman schreef:Het onderscheid wat je in het vervolg aangaf, heeft Paulus nooit geleerd. Integendeel, hij raadde ons zelfs aan om de Christus niet meer naar het vlees (Jezus) te kennen (2 Kor.5.16)
P. Strootman schreef:De Schrift richt zich dan ook niet tot Joden, christenen en heidenen, maar tot slechts 2 wel te onderscheiden groepen, namelijk Joden en heidenen.
Dat is grappig. Dus alleen gelovige joden mogen christenen genoemd worden?
Van wie eigenlijk?
Er staat dat ze zo genoemd werden. Blijkbaar door de heidense buitenwereld en dan ook nog vaak als scheldnaam.
Dus als een heiden toetrad tot de christelijke gemeente, dan werden ze ook christen genoemd.
Bovendien wordt het woord discipel in de Bijbel niet uitsluitend op joden betrokken (zie meerdere plaatsen in Handelingen).
De tekst spreekt over ginomai, dat betekent worden.
Omdat er ook jodengemeenten waren. Heiden staat hiertegenover jood. Maar samen zijn ze christenen. Paulus noemt zichzelf een navolger van Christus en spoort zijn heidense lezers aan om dat ook te zijn. Als je dat bent, ben je ook een christen.
Dat staat er niet. Er staat dat ze Hem niet meer naar het vlees kennen. Nogal wiedes, want Hij was ten hemel gevaren.
Paulus zegt dat er geen onderscheid is (Rom. 3:22 en Rom. 10:12). Dat maakt hen christenen.
P. Strootman schreef:elbert schreef:Dat is grappig. Dus alleen gelovige joden mogen christenen genoemd worden?
Van wie eigenlijk?
Dat heb ik niet gezegd!
P. Strootman schreef:Maar laten we eerlijk zijn, het woord christen had beter niet gebruikt kunnen worden!
elbert, als Paulus ons nu nooit christenen noemt, moeten wij het dan wel doen?
P. Strootman schreef:elbert schreef:Er staat dat ze zo genoemd werden. Blijkbaar door de heidense buitenwereld en dan ook nog vaak als scheldnaam.
Dat denk ik niet, want Petrus die uitsluitend aan Joden schreef, gebruikte het volstrekt niet als een scheldnaam.
P. Strootman schreef:En wat die discipelen (komt 250 keer voor) betreft, dat waren wel degelijk alleen leerlingen van Jezus, Johanes de Doper, de Farizeen en Mozes.
P. Strootman schreef:Dus als een heiden toetrad tot de christelijke gemeente, dan werden ze ook christen genoemd.
Dat kunnen we nergens lezen. Bovendien zou Paulus dan eveneens het woord christen gebruikt hebben. Maar dat deed hij nooit! Dat kan natuurlijk niet zonder betekenis zijn!
P. Strootman schreef:Bovendien wordt het woord discipel in de Bijbel niet uitsluitend op joden betrokken (zie meerdere plaatsen in Handelingen).
Kan nergens ontdekt worden!
P. Strootman schreef:De tekst spreekt over ginomai, dat betekent worden.
Het is inderdaad op verschillende wijze vertaald, maar dat doet niets af aan het feit, dat het woord christen nooit voor tot geloof gekomen heidenen gebruikt werd.
P. Strootman schreef:Omdat er ook jodengemeenten waren. Heiden staat hiertegenover jood. Maar samen zijn ze christenen. Paulus noemt zichzelf een navolger van Christus en spoort zijn heidense lezers aan om dat ook te zijn. Als je dat bent, ben je ook een christen.
Dat kun je bijbels niet onderbouwen. Hoe vaak heeft hij ons, heidenen, niet aangesproken? Maar steeds gebruikte hij het woord heidenen. Neem Efeze 3.1:
Daarom is het, dat ik, Paulus, die voor u, heidenen, in gevangenschap ben'
learsi schreef:Mat.28:19.......Gaat heen,onderwijst al de volkeren........
Het griekse woord betekent:.....Maak leerling, maak volgeling........
Het zelfstandig naamwoord betekent:.....(in het grieks)....leerling,onderwijsvolger,aanhanger........
De Heere Jezus roept de Zijnen dus op(in Mat.28:19)...........om al de volkeren(behoren de heidenen daar niet bij??).....om hen leerling(dat is discipel) te maken!!
Leerling van Jezus geworden terwijl je bij de Heidenen hoort? Dan ben je discipel van Hem geworden!!
Like the englishmen say:....do not push it, you will crush it....
Op de rest van je bijdrage ga ik maar niet in. Het verschil tussen Christus Jezus en Jezus Christus zie ik (en de meeste christenen) nog steeds niet. Het is ook niet de bedoeling van het topic om het daarover te hebben
P. Strootman schreef:elbert,
Je schreef:Op de rest van je bijdrage ga ik maar niet in. Het verschil tussen Christus Jezus en Jezus Christus zie ik (en de meeste christenen) nog steeds niet. Het is ook niet de bedoeling van het topic om het daarover te hebben
Dat begrijp ik, want dat bespreek je liever niet! Nee, dat zien de meeste christenen zeker niet. Ongeestelijke mensen verstaan niet was des geestes Gods is. het is hun een dwaasheid. Maar het is een heerlijke waarheid als Paulus zegt, dat in Christus Jezus alle verschillen wegvallen tussen Jood en Griek(heiden), terwijl dit van Jezus Christus onmogelijk gezegd kan worden, want Hij werd een Dienaar van alleen besnedenen. Niet van ons, heidenen! Jezus noemde zulke mensen letterlijk een dief en een rover (Joh.10.1)
mohamed schreef:P. Strootman schreef:elbert,
Je schreef:Op de rest van je bijdrage ga ik maar niet in. Het verschil tussen Christus Jezus en Jezus Christus zie ik (en de meeste christenen) nog steeds niet. Het is ook niet de bedoeling van het topic om het daarover te hebben
Dat begrijp ik, want dat bespreek je liever niet! Nee, dat zien de meeste christenen zeker niet. Ongeestelijke mensen verstaan niet was des geestes Gods is. het is hun een dwaasheid. Maar het is een heerlijke waarheid als Paulus zegt, dat in Christus Jezus alle verschillen wegvallen tussen Jood en Griek(heiden), terwijl dit van Jezus Christus onmogelijk gezegd kan worden, want Hij werd een Dienaar van alleen besnedenen. Niet van ons, heidenen! Jezus noemde zulke mensen letterlijk een dief en een rover (Joh.10.1)
Johannes 10,1 gaat niet over de heidenen, maar over een ieder die op een andere manier tot de Vader wil komen dan door de Deur (Joh 10,7) welke is de Zoon.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten