Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Michael
Sergeant
Sergeant

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Michael » 17 feb 2009 11:21

Dat zijn positievere berichten Yael. Met "Ze" bedoelde ik overigens de groep die christenen discrimineerd. Hoe groot of klein die ook is...

Het niet kunnen waarderen van actieve missie vind ik persoonlijk eigenlijk geen punt. Eigenlijk is dat zo in elk land waar christendom niet de hoofd religie is. De meeste moslim landen verbieden het als ik het goed begrijp zelfs in de wet.

Ik woon hier in Nederland, is het normaal dat wanneer hier een groep jongeren door de straat loopt en; hamas hamas joden aan het gas gaat scanderen? En wat moet ik daar van denken? :roll:

Dat is niet normaal. Als ik het goed begreep waren dat vooral allochtone jongeren die zich wat meer betrokken voelen bij de palestijnse kant van het verhaal. Dat maakt het niet goed. Maar ik denk dat als iemand mijn familie of volk behandelt zoals Israel de palestijnen behandelt ik ook a-relaxed zou worden.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 17 feb 2009 11:28

Michael schreef:Wat je nu zegt vind ik eigenlijk enger... "Niet zo'n behoefte aan christenen?" "Gezien de afgelopen 20 eeuwen?" Ze laten het niet los he? Eens iets aangedaan is voor de rest van de eeuwigheid en alle afstammende generaties gehaat. Klinkt mij een beetje xenofobisch in de oren.

"Wij Hollanders hebben niet zo'n behoefte aan de Marrokanen." "Logisch gezien de laatste 20 jaar" Dat is een uitspraak die gewoon onverkort racistisch is. Niet zo'n behoefte aan christenen... Tsjah.. Christenen zijn geen ras. Dus is het geen racisme... Komen ze mooi weg...

Dit is natuurlijk een vergelijking die kant noch wal raakt. De joden hebben wel ietsje meer reden om de christenen te wantrouwen. Alsof wij zo zwaar onder de Marokkanen hebben geleden ;-(.

Dan je citaat: "Eens iets aangedaan is voor de rest van de eeuwigheid..." Dit citaat doet me erg denken aan "Zijn bloed kome..." En dat is nu juist een citaat waar de joden de afgelopen 2 millennia zo onder hebben geleden! "Wij" hebben in dezen dus weinig recht van spreken...

Michael schreef:Het overgrote deel van de christenen van vandaag draagt Joden een warm hart toe... Israel is mogelijk gemaakt door Christenen.

Pardon? Regelmatig bezoek ik het Oosten van ons continent, en de Orthodoxie kun je alvast van je lijstje halen ;-). En zoals we allen weten heeft ook de katholieke kerk als geheel, evenals zeer veel katholieke gelovigen (hoop dat ik niemand beledig hier...) nog wel eens wat moeite zich een correcte houding tegenover het joodse volk aan te meten. En ook binnen het protestantisme vind je wereldwijd nog erg vreemde opvattingen. En kun je het tweede gedeelte van je posting toelichten?

(P.S. Voorts ben ik van mening dat Israel zich in de Gazastrook - en in het algemeen - zich schandalig gedraagt tegenover de Palestijnen; alleen denk ik dat ons Europeanen slechts een zeer bescheiden opstelling past: vooralsnog hebben wij ons recht te oordelen verspeeld; de oplossing zal uit Amerika moeten komen!)
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 feb 2009 11:54

Michael schreef:Ik bachetaliseer echt niet wat dat volk aangedaan is.

Twintig eeuwen onderdrukking, vernedering, marteling en uitmoorden enkel omdat men Jood is, stel jij gelijk met wat vervelende Marokkaanse jongetjes. Hoezo bagatelliseer jij niet? Je doet niets anders.

Maar ik weet wel dat het geen excuus is voor fout gedrag.

Wat is fout gedrag? Wellicht gaven jouw familieleden wel aanleiding daartoe. Het zou me overigens niet verbazen dat zij uit onwetendheid mensen zeer hebben beledigd.

Trauma is geen doe wat je wil en geef anderen de schuld kaartje.

Daar gaat het ook niet om. Het gaat erom of men op christenen zit te wachten.

Dat geloven jij en ik allebei niet Sabra

Spreek voor jezelf, en niet voor mij.

Want dan ken ik nog een palestijns clubje wat plots een meesterlijk excuus toegeworpen krijgt voor de grootste misdaden tegen het jodendom ooit. Ze zijn namelijk mishandeld getraumatizeerd en zielig. Dat is een zwak smoesje om je menselijkheid even te mogen vergeten. Op geen enkele wijze valide.

Dus het bespugen is evenredig aan hetgeen de Joden is aangedaan?

Maar ik wil op zijn minst wel zien dat er gewerkt wordt in die richting. En dat men intussen tracht elkaar een basis respect te geven.

Wat jij wilt is niet belangrijk, omdat ik hoe langer hoe meer vind dat jij staat voor hetgeen het engelse woord ignorance aanduidt.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 feb 2009 14:53

Michael schreef:Dat zijn positievere berichten Yael. Met "Ze" bedoelde ik overigens de groep die christenen discrimineerd. Hoe groot of klein die ook is...

Het niet kunnen waarderen van actieve missie vind ik persoonlijk eigenlijk geen punt. Eigenlijk is dat zo in elk land waar christendom niet de hoofd religie is. De meeste moslim landen verbieden het als ik het goed begrijp zelfs in de wet.

Er is ook een partij in Israel die dat het liefste zou zien gebeuren, Shas dacht ik.

Ik woon hier in Nederland, is het normaal dat wanneer hier een groep jongeren door de straat loopt en; hamas hamas joden aan het gas gaat scanderen? En wat moet ik daar van denken? :roll:

Dat is niet normaal. Als ik het goed begreep waren dat vooral allochtone jongeren die zich wat meer betrokken voelen bij de palestijnse kant van het verhaal. Dat maakt het niet goed. Maar ik denk dat als iemand mijn familie of volk behandelt zoals Israel de palestijnen behandelt ik ook a-relaxed zou worden.

Ik heb niet gezegt dat het allochtone jongeren waren. Die conclussie trek jij. :wink: Ik heb ze nl. niet gezien, het was al laat op de avond en ik sliep bijna.
Ik denk dat ik a relaxed zou worden van de puinhoop die de Hamas van de Gazastrook gemaakt heeft, en hoe ze dat uitbuiten in het zwart maken van Israel.
Nu hoor je opeens iedereen mekkeren hoe kan het dat Israel zo rechts gestemd heeft? En waarom heeft Yisrael Beitenu zoveel stemmen behaald? Ja gek he. :roll:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2009 15:14

Die allochtone schreeuwerds weten meestal niet eens waar Gaza ligt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 17 feb 2009 15:18

De meeste autochtone schreeuwerds ook niet...

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 17 feb 2009 19:28

Sabra schreef:
Dat geloven jij en ik allebei niet Sabra

Spreek voor jezelf, en niet voor mij.

Dus Palestijnen hebben wat jou betreft een goed excuus om Joden te doden? Of bedoel je gewoon te zeggen dat we zonder schaamte met twee maten meten?

Want dan ken ik nog een palestijns clubje wat plots een meesterlijk excuus toegeworpen krijgt voor de grootste misdaden tegen het jodendom ooit. Ze zijn namelijk mishandeld getraumatizeerd en zielig. Dat is een zwak smoesje om je menselijkheid even te mogen vergeten. Op geen enkele wijze valide.

Dus het bespugen is evenredig aan hetgeen de Joden is aangedaan?

Als je spuugt om wat je aangedaan is, bespuug dan de mensen die het je aandeden. Je gaat mij niet vertellen dat christenen in Israel per definitie daar zijn om Joden te kwetsen of dat Israeliers dat aan iemands neus kunnen zien.

Dat is waarom het racisme heet.

Maar ik wil op zijn minst wel zien dat er gewerkt wordt in die richting. En dat men intussen tracht elkaar een basis respect te geven.

Wat jij wilt is niet belangrijk, omdat ik hoe langer hoe meer vind dat jij staat voor hetgeen het engelse woord ignorance aanduidt.

Je mag vinden van mij wat je wilt. Zolang je de feiten niet verdraait. De enige manier waarop ik bij jou in de smaak val is als ik met twee maten ga meten. Ik wil je graag tegemoed komen. Maar niet door mezelf te verkopen. Overigens. Ad homini's helpen je zaak niet.

Het Joodse volk is over de eeuwen inderdaad buitensporig vaak misbruikt. Niemand ontkent dat. Het lijden is echt.. En het daaruit voortkomende trauma ook.. Maar ook als ik als kind een zuipende vader had. Is het nog steeds verkeerd mijn vrouw te slaan. Er zullen best een boel anti semitische christenen zijn. En ik veroordeel dat ook. Er is geen excuus om een onschuldige iets aan te doen alleen vanwege geloof of huidskleur. We weten dat allemaal. En dat geldt voor iedereen.

Er zijn meer volkeren vervolgd en vermoord. 2 miljoen polen zijn over de kling gejaagd samen met de Joden. Het plan was om alle polen te doden zodat de duitsers meer land hadden. Je zou hopen dat we dat ook hardop mogen zeggen zonder schuine blikken te krijgen. Elk volk heeft geleden. En uit die ervaring weten we allemaal. Dat het verleden gebruiken als argument om vandaag geweld toe te passen in welke vorm dan ook dat geweld juist in stand houdt. Het slachtoffer wordt dan de dader. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Als je dat ignorance wilt noemen be my guest. Maar uiteindelijk wil ik net als jij een lang en gelukkig leven vrij van geweld in welke vorm dan ook voor ieder mens. Ik denk dat dat begint met stoppen het zelf toe te passen. Het is de gulden regel... Wat u niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet. En als je het wel doet, wees dan niet verbaast als je je eigen geschapen monsters later weer tegenkomt. Wat mij betreft is het een kwestie van natuurwetten als je die niet wilt zien gelden ze nog steeds.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 feb 2009 19:38

Michael schreef:
Dus Palestijnen hebben wat jou betreft een goed excuus om Joden te doden? Of bedoel je gewoon te zeggen dat we zonder schaamte met twee maten meten?

Het is maar net welk referentiekader je gebruikt.

Als je spuugt om wat je aangedaan is, bespuug dan de mensen die het je aandeden. Je gaat mij niet vertellen dat christenen in Israel per definitie daar zijn om Joden te kwetsen of dat Israeliers dat aan iemands neus kunnen zien.

Je kunt de discussie ook op abstract niveau voeren, dat zet meer zoden aan de dijk dan over een individuele spuger of bespuugde te praten.

Volgens mij gaat het om religie, niet om rassen.

Je mag vinden van mij wat je wilt. Zolang je de feiten niet verdraait. De enige manier waarop ik bij jou in de smaak val is als ik met twee maten ga meten. Ik wil je graag tegemoed komen. Maar niet door mezelf te verkopen. Overigens. Ad homini's helpen je zaak niet.

Jij hoeft helemaal niet bij mij in de smaak te vallen. Maar je blijft de hele tijd een beetje aan de oppervlakte, zonder oog te hebben voor de rode draad.

Er is geen excuus om een onschuldige iets aan te doen alleen vanwege geloof of huidskleur. We weten dat allemaal. En dat geldt voor iedereen.

Een waarheid als een koe, maar in dit geval heb je er niets aan. Je vergelijk appels met peren.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 19 feb 2009 14:14

Sabra schreef:
Michael schreef:

Het is maar net welk referentiekader je gebruikt.

Ik geloof vriend, dat dat de definitie is van met twee maten meten.

Volgens mij gaat het om religie, niet om rassen.

En dus? Is het volgens jou dan wel okee? De Joden zijn per slot van rekening ook vervolgd om hun religie, niet om hun ras...

Er is geen excuus om een onschuldige iets aan te doen alleen vanwege geloof of huidskleur. We weten dat allemaal. En dat geldt voor iedereen.

Een waarheid als een koe, maar in dit geval heb je er niets aan. Je vergelijk appels met peren.

Wat bedoel je hier nou weer? Joden zijn appels? De rest van de wereld zijn peren?

Je oneliners worden nu zo kort dat ze helemaal kant nog wal raken... En ik word intussen beschuldigd van oppervlakkigheid....

Je begint ook dusdanig geagiteerd te reageren met ad hominis en diskwalificaties. Dat ik bij deze maar besluit gewoon helemaal niet meer op je te reageren. Als je een echt argument geeft ben ik weer beschikbaar. Dit soort onderbuik gerommel heeft helemaal geen zin.

Bedankt Yael, van jou begrijp ik dat het spugen een uitzondering is. En ik hou gewoon vast aan mijn initiele aanname dat Joden ook maar heel gewone mensen zijn.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 feb 2009 12:40

michael schreef:De Joden zijn per slot van rekening ook vervolgd om hun religie, niet om hun ras...
W.O.2 en de motieven van A.Hitler nu al vergeten??
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 20 feb 2009 14:10

#-o #-o #-o
Wat is dit... De middelbare school? Wil je werkelijk dit argument in de discussie gooien Dalethvav? Moet ik het je echt gaan uitleggen?

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 feb 2009 15:11

Michael schreef:#-o #-o #-o
Wat is dit... De middelbare school? Wil je werkelijk dit argument in de discussie gooien Dalethvav? Moet ik het je echt gaan uitleggen?
Leg het dan maar eens uit aan een middelbare scholier. Ben benieuwd.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 feb 2009 15:43

Michael schreef:Ik geloof vriend, dat dat de definitie is van met twee maten meten.

Dat is in mijn ogen totaal iets anders. Iets analyseren vanuit verschillende referentiekaders heeft niets met het meten met twee maten te maken.

En dus? Is het volgens jou dan wel okee? De Joden zijn per slot van rekening ook vervolgd om hun religie, niet om hun ras.

Volgens mij is zowel religie als ras reden geweest om hen te vervolgen.

Wat bedoel je hier nou weer? Joden zijn appels? De rest van de wereld zijn peren?

Nee, maar je vergelijkt twee onvergelijkbare grootheden.

Je oneliners worden nu zo kort dat ze helemaal kant nog wal raken... En ik word intussen beschuldigd van oppervlakkigheid.

Een goed verstaander heeft slechts een half woord nodig.

Je begint ook dusdanig geagiteerd te reageren met ad hominis en diskwalificaties. Dat ik bij deze maar besluit gewoon helemaal niet meer op je te reageren. Als je een echt argument geeft ben ik weer beschikbaar. Dit soort onderbuik gerommel heeft helemaal geen zin.

Ik vind nu eenmaal dat je wat algemene stellingen deelt. Een dergelijke kwestie kan daar niet mee worden afgedaan.

Bedankt Yael, van jou begrijp ik dat het spugen een uitzondering is. En ik hou gewoon vast aan mijn initiele aanname dat Joden ook maar heel gewone mensen zijn.

Natuurlijk is dat een uitzondering. En bovendien geven de mensen die bespuugd worden vaak aanleiding daartoe, door bijv. onbehoorlijk gekleed te gaan, foto's te maken van mensen, of anderszins bepaalde waarden uit het oog te verliezen.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 20 feb 2009 16:11

Afbeelding
Bovenstaande foto is niet een carnavals feestje ofzo hoor. Het zijn Ethiopische joden. Er zaten er 120 duizend in Ethiopie... Tegen nu is 85% daarvan naar Israel verhuisd.... In Ethiopie hadden ze last van discriminatie door medelanders met hetzelfde kleurtje. Nu klagen ze over discriminatie door medelanders met dezelfde religie. Sommige mensen zit het gewoon nooit niet mee. :(

Het idee dat alle Joden blank zijn en van het zelfde ras komen is analoog aan het idee dat er alleen blanke christenen zijn. Er zijn racisten die geloven dat alleen blanken ware christenen kunnen zijn, maar dat maakt het niet waar. Natuurlijk zijn er joden van alle rassen, o.a. ariers, zwart, chinees, en als er groene mensen waren dan zouden er ook groene joden zijn.

Joden zijn genetisch niet te onderscheiden van niet joden. Er is geen enkele lichaams eigenschap waarmee je Joden van niet Joden kunt onderscheiden. Om te weten of iemand een Jood is moet je het hem vragen. Zelf identificatie en erkenning door zijn mede joden is de enige reden dat iemand wel of niet een Jood is.

Dit is normaal voor religies... Er zijn Moslims van alle smaken mens. Maar ook boedhisten, rastas en hindoes.

Het verbaast me dat ik dit hier aan het uitleggen ben. Ik wil er verder niet moeilijk over doen. Ik heb wat jaren meer de tijd gehad dan jij om dat uit te pluizen. Maar het is redelijk basaal. Ik zou willen voorstellen als ik je niet overtuigd hebt, blader dan eens op het internet of vraag het aan mensen wiens mening je wel op wilt vertrouwen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 feb 2009 16:22

Michael schreef:Het idee dat alle Joden blank zijn en van het zelfde ras komen is analoog aan het idee dat er alleen blanke christenen zijn. Er zijn racisten die geloven dat alleen blanken ware christenen kunnen zijn, maar dat maakt het niet waar. Natuurlijk zijn er joden van alle rassen, o.a. ariers, zwart, chinees, en als er groene mensen waren dan zouden er ook groene joden zijn.

Ik stel nergens dat Joden tot het blanke ras behoren. Daarnaast is het zo dat de de aliyah van de Ethiopische Joden een bepaald politiek doel had.

Het verbaast me dat ik dit hier aan het uitleggen ben. Ik wil er verder niet moeilijk over doen. Ik heb wat jaren meer de tijd gehad dan jij om dat uit te pluizen. Maar het is redelijk basaal. Ik zou willen voorstellen als ik je niet overtuigd hebt, blader dan eens op het internet of vraag het aan mensen wiens mening je wel op wilt vertrouwen.

Ik zou zeggen, sla de Neurenberger wetten er eens op na. En kijk dan of je stelling nog steeds in stand kan worden gehouden. Daarnaast is niet de hoeveelheid tijd die je zou hebben kunnen besteden van belang, maar de tijd die je daadwerkelijk hebt besteed.

Terug naar “Archief”