Marnix en Tijn hebben uitstekend verwoord, wat ik precies bedoel.

Moderator: Moderafo's
cornelis schreef:Hallo allemaal.
Ik wist niet wat ik zag.
Angst voor de Heilige Geest?
Door pure genade mag ik ervaren,dat de Heilige Geest in mij woond.
Hij overtuigd mij van zonde en gerechtigheid.
Hij geef mij Jezus woorden in gedachten.
Hij troost mij bijv met liederen,die net op dat moment nodig zijn om mij te troosten of te bemoedigen.
Ik ben de Here Jezus dankbaar,dat ook ik mag delen in de Gave van Pinksteren.
Dus geen angst ,maar alleen maar een grote behoefte om de Drie Enige God groot te maken,want daar heeft Hij volkomen recht op.
Peter L schreef:"Het is een persoonlijk gebed, waar je verstand niet bij betrokken is (1 Cor. 14:14)."
1 Cor. 14:14 schreef:"Want indien ik in een vreemde taal bid, mijn geest bidt wel, maar mijn verstand is vruchteloos."
Kanttekeningen schreef:41) bid,
Dat is, een gebed doen openlijk in de gemeente.
42) mijn geest bidt [wel],
Dat is, ik doe in mijn gemoed wel een gebed door de gave des Heiligen Geestes, dat goed is.
43) mijn verstand is
Namelijk hetwelk ik heb van die taal, zie {#1Co 14:4}, of de mening mijns gebeds.
44) vruchteloos.
Namelijk bij de toehoorders, die zulk een gebed niet verstaan.
Matthew Henry - 1 Cor. 14:6-14 schreef:"In de gemeente een onbekende taal spreken is barbaars spreken; is zich gedragen als een barbaar;
het is het gehoor verwarren, inplaats van het te stichten, en daarom bovenmate ijdel en nutteloos."
"Indien ik in een vreemde taal bid, mijn geest bidt wel;
dat is die geestelijke gave wordt in het gebed wel zo aangewend, dat mijn geest er met toewijding aan
deelneemt; maar mijn verstand is vruchteloos, vers 14; {#1Co 14.14} dat is: de zin en de bedoeling van
mijn woorden zullen vruchteloos zijn, want ik word niet verstaan en daarom kunnen de anderen niet in
mijn Godsverering deelnemen."
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten