Eindtijd/wederkomst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Eindtijd/wederkomst

Berichtdoor Daphne » 28 jan 2004 16:32

Hallo allemaal,

ik zou graag eens willen weten, wat jullie ideeën over de eindtijd/wederkomst zijn.
Ik heb de serie 'De laatste bazuin' gelezen en ik weet niet precies wat ik daarvan moet denken.
Ik denk zelf, dat je de tijd, die er in Openbaringen o.a. vermeld staat, niet letterlijk moet nemen. Hoe denken jullie daarover? Sowieso: moeten we alles wat in Openbaringen staat letterlijk nemen?
Het eerste deel van de serie begint met de Opname van de gelovigen in de hemel. Weet iemand waar je dat in de Bijbel terug kunt vinden? En graag jullie mening daarover.

Groetjes, Daphne
Afbeelding

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 28 jan 2004 16:50

Ha Daphne!

Ik heb de serie niet gelezen, dus daar kan ik moeilijk een oordeel over geven. Ik denk ook niet dat je alles uit het boek Openbaringen letterlijk moet nemen, zeker de tijden niet. Openbaringen is een symbolisch boek, wat heel moeilijk te begrijpen is. Ik denk dat je daar niet uitkomt, omdat er zoveel dingen voor ons verborgen zijn en blijven.
Over een opname van de gelovigen in de hemel heb ik nog nooit wat gelezen in de Bijbel, dus ik weet niet wat ik daarvan moet denken.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 28 jan 2004 17:21

echt een interessant onderwerp, wel ingewikkeld

maar over de opname;

I Thessalonicenzen 4: 13-18

13 Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere (mensen), die geen hoop hebben.
14 Want indien wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan.
16 Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, levenden, die achter gebleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

en

I Thessalonicenzen 4: 15-18
15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan.
16 Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, levenden, die achter gebleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

In een ondeelbaar ogenblik zullen over de hele aarde alle ware gelovigen opgenomen worden. Ze verdwijnen eenvoudig in een oogwenk. Dit brengt rare taferelen te weeg:

Matthéüs 24: 40-41

40 Dan zullen er twee in het veld zijn, een zal aangenomen worden en een achtergelaten worden;
41 Twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, een zal aangenomen worden, en een achtergelaten worden

ook

I Thessalonicenzen 1: 9-10

9 Want zelf verhalen zij van ons, hoe wij bij u ontvangen zijn en hoe gij u van de afgoden tot God bekeerd hebt, om de levende en waarachtige God te dienen.
10 En uit de hemelen zijn Zoon te verwachten, die Hij uit de doden opgewekt heeft, Jezus, die ons verlost van de komende toorn.

Na de opname

De Bijbel leert ons dat er een grote leugen zal worden verspreid en geloofd door de mensen die na de Opname zijn achtergebleven. De apostel Paulus beschrijft deze als volgt:

2 Tessalonicenzen 2: 9-12

9 Daarentegen is diens komst naar de werking des satans met allerlei krachten, tekenen en bedriegelijke wonderen,
10 en met allerlei verlokkende ongerechtigheid, voor hen, die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden.
11 En daarom zendt God hun een dwaling, die bewerkt, dat zij leugen geloven,
12 opdat allen worden geoordeeld, die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid.

srry voor de lange post :oops:

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 28 jan 2004 17:23

Deze opname bedoelde ik niet. Sorry! Ik bedoel een opname die er volgens die Amerikaanse schrijvers zal gebeuren als iedereen nog op aarde is. Dus niet met de wederkomst zelf.
Afbeelding

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 28 jan 2004 17:25

Ik denk zelf dat het niet belangrijk is wat er precies gebeurt en wanneer iets precies gebeurt. Er staat in de Bijbel dat zelfs de engelen begeren om het Boek in te zien om te kijken waneer het moment van de wederkomst zal zijn. Dus dan mogen en kunnen wij dat al helemaal niet "berekenen" op de manier van de serie die genoemd wordt. Het gaat er om of je in de dingen die in de wereld gebeuren Gods hand ziet en dat je ze ziet als tekenen die aangeven dat alles heengaat naar de wederkomst. Dan gaat het erom, hoe sta ik er tegenover. Onbekeerd, of bekeerd. Kan ik Hem ontmoeten ja of nee. Als je Hem mag verwachten kun je wat betreft de wederkomst alleen nog maar bidden 'Kom Heere Jezus, kom haastiglijk'.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 28 jan 2004 17:40

@ daphne, volgens mij bedoel jij deze opname wel.
we hebben het toch over de opname van de ware gelovigen voor de wederkomst van Christus ??

en @ Gandalf, ik ben het helemaal met je eens dat we niet hoeven te berekenen wanneer dit alles plaatst zou vinden, maar we kunnen ons er wel in verdiepen en suggesties doen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 jan 2004 19:18

Gandalf schreef:Ik denk zelf dat het niet belangrijk is wat er precies gebeurt en wanneer iets precies gebeurt. Er staat in de Bijbel dat zelfs de engelen begeren om het Boek in te zien om te kijken waneer het moment van de wederkomst zal zijn. Dus dan mogen en kunnen wij dat al helemaal niet "berekenen" op de manier van de serie die genoemd wordt. Het gaat er om of je in de dingen die in de wereld gebeuren Gods hand ziet en dat je ze ziet als tekenen die aangeven dat alles heengaat naar de wederkomst. Dan gaat het erom, hoe sta ik er tegenover. Onbekeerd, of bekeerd. Kan ik Hem ontmoeten ja of nee. Als je Hem mag verwachten kun je wat betreft de wederkomst alleen nog maar bidden 'Kom Heere Jezus, kom haastiglijk'.
De serie zegt nergens dat het zo zal zijn, maar dat het zo zou kunnen gaan.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 28 jan 2004 20:59

Daphne schreef:Deze opname bedoelde ik niet. Sorry! Ik bedoel een opname die er volgens die Amerikaanse schrijvers zal gebeuren als iedereen nog op aarde is. Dus niet met de wederkomst zelf.

jullie bedoel idd wel dezelfde. kijk maar naar deze tekst:

Matthéüs 24: 40-41

40 Dan zullen er twee in het veld zijn, een zal aangenomen worden en een achtergelaten worden;
41 Twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, een zal aangenomen worden, en een achtergelaten worden.

tsja, ik vind dit zelf ook heel moeilijk. als je de laatste bazuin leest, klinkt het heel aannemelijk. ik weet wel dat je hier nooit uitkomt. het heeft zelfs benamingen: chiliasten tegen anti-chiliasten. over het algemeen genomen zijn reformatorische voor symboliek en niet voor opname, en evangelischen wel. (voordat hier discussie over losbarst, ik schets het ff ruw). ik heb hier ook colleges over gehad, en hier wordt je het echt nooit over eens.

ik ben in Zuid Afrika geweest, daar geloofde iedereen in opname enzo, en inderdaad, het klinkt allemaal heel logisch, en ik zou dat zo kunnen geloven. maar ben niet daarmee opgevoed, dus is even een lastige omschakeling. maar nogmaals, ik weet t niet

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 28 jan 2004 23:08

Ik denk zelf dat het niet belangrijk is wat er precies gebeurt en wanneer iets precies gebeurt. Er staat in de Bijbel dat zelfs de engelen begeren om het Boek in te zien om te kijken waneer het moment van de wederkomst zal zijn. Dus dan mogen en kunnen wij dat al helemaal niet "berekenen" op de manier van de serie die genoemd wordt. Het gaat er om of je in de dingen die in de wereld gebeuren Gods hand ziet en dat je ze ziet als tekenen die aangeven dat alles heengaat naar de wederkomst. Dan gaat het erom, hoe sta ik er tegenover. Onbekeerd, of bekeerd. Kan ik Hem ontmoeten ja of nee. Als je Hem mag verwachten kun je wat betreft de wederkomst alleen nog maar bidden 'Kom Heere Jezus, kom haastiglijk'.

Het gaat er mij ook niet om wanneer er iets precies gebeurt. Het gaat mij meer om de vraag: waar kan je iets over de Opname vinden (heb ik nu ongeveer een antwoord op).
Wat vinden jullie dan bijvoorbeeld (dat staat ook in deze serie) van de twee getuigen uit, ik geloof, openbaringen 10? Deze serie zegt, dat deze getuigen (Mozes en Elia) 3 en een half jaar op de aarde zullen komen om te preken, ervoor te zorgen (door God) dat mensen het teken van het beest niet aannemen. Ze kunnen ook niet gedood worden door de vijanden. Hoe moeten we hier dan over denken??
Afbeelding

Stacie

Berichtdoor Stacie » 29 jan 2004 11:18

serie?
openbaringen 10 ?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 jan 2004 12:36

De opname van de gemeente wordt het duidelijkste beschreven in de brief aan de thessalonicenzen (zoals eerder genoemd). De andere uitleg die aan dit gedeelte wordt gegeven zou zijn dat het hier gaat om een vraag uit de gemeente aan Paulus hoe het zal gaan tijdens de wederkomst met de reeds overledenen. Paulus zou hier dan uitleggen dat de reeds overledenen nog voor de levendenen opgenomen worden tijdens de wederkomst.

De twee getuigen worden genoemd in Opb. 11, niet 10.

In hoeverre Openbaringen letterlijk uigelegd moet worden blijft natuurlijk altijd lastig. Dat er veel symboliek in staat is natuurlijk duidelijk, maar of alles ook symboliek is...

Het belangrijkste is denk ik dat je het boek leest ter vermaning en vertroosting (dit is ook wat Johannes zelf zegt). De toekomst leer is denk ik ook wel nuttig, maar niet zodat wij onze precieze toekomst leren kenne, meer dat we bepaalde gebeurtenissen herkennen als ze geschieden...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 29 jan 2004 16:48

Ik wil even reageren op de 1e twee schrijvers. Jullie zeggen/denken dat je het boek Openbaringen niet letterlijk moet nemen, sorry dit begrijp ik niet helemaal. De hele bijbel nemen we letterlijk zoals het er staat geschreven, maar als het op Openbaringen aankomt, dan moeten we ineens alles figuurlijk gaan zien.

Dit gaat me niet alleen om jullie hoor, maar ik hoor dit regelmatig langs me heen vliegen en begrijp het dus niet, misschien kunnen jullie me vertellen het hoe en waarom hiervan.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 jan 2004 16:49

babbeltje schreef:Ik wil even reageren op de 1e twee schrijvers. Jullie zeggen/denken dat je het boek Openbaringen niet letterlijk moet nemen, sorry dit begrijp ik niet helemaal. De hele bijbel nemen we letterlijk zoals het er staat geschreven, maar als het op Openbaringen aankomt, dan moeten we ineens alles figuurlijk gaan zien.

Dit gaat me niet alleen om jullie hoor, maar ik hoor dit regelmatig langs me heen vliegen en begrijp het dus niet, misschien kunnen jullie me vertellen het hoe en waarom hiervan.
NOu ik denk niet dat het beest dat uit de zee uitkomt een organisme is maar een rijk bevoorbeeld. Net als dat de 7 sterren bij Godstroon waarschijnlijk zeven engelen of de 7 eerste gemeenten zijn etc...
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 jan 2004 10:17

@mic schreef:
babbeltje schreef:Ik wil even reageren op de 1e twee schrijvers. Jullie zeggen/denken dat je het boek Openbaringen niet letterlijk moet nemen, sorry dit begrijp ik niet helemaal. De hele bijbel nemen we letterlijk zoals het er staat geschreven, maar als het op Openbaringen aankomt, dan moeten we ineens alles figuurlijk gaan zien.

NOu ik denk niet dat het beest dat uit de zee uitkomt een organisme is maar een rijk bevoorbeeld. Net als dat de 7 sterren bij Godstroon waarschijnlijk zeven engelen of de 7 eerste gemeenten zijn etc...
Dat de zeven sterren zeven engelen zijn staat zelf verklaard. Uit deze verklaringen in het boek valt dus ook duidelijk af te leiden dat het boek (in ieder geval voor een deel) metaforisch gelezen moeten worden. Overigens komt dit in meer boeken voor: Ezechiel, Daniel, enz...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Taytelbaum
Mineur
Mineur

mbt de 2 getuigen

Berichtdoor Taytelbaum » 01 feb 2004 15:25

Mogelijk dat 1 der 2 getuigen Eliahoe is, maar zeker geen Mosje, daar er staat geschreven dat het een mens gegeven is 1x te sterven, hooguit zou men aan Chanoch (Henoch) kunnen denken als 2 e kandidaat. Het blijft speculatie.

Sam

Terug naar “Archief”