Moet Andries Knevel opstappen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2009 13:56

Kitty schreef:Beetje raar om je excuses aan te bieden vanwege de reactie op je inzicht of je mening. Ik (Knevel) bied mijn excuses aan omdat mensen zich gestoord hebben aan mijn mening. Tja, hij heeft echt zijn excuses niet aangeboden voor zijn mening, dat zou ook wel al te zot zijn. Ik vraag me ook af waarom sommige gelovigen gekwetst worden door de mening van een ander, je hoeft je eigen mening toch niet te wijzigen?

Boekenlezer schreef:]Ik las gisteravond ook, dat Andries Knevel door heeft gekregen dat zijn handelen niet zo slim is geweest, en dat hij zijn excuses aanbiedt. Zie artikel.
Tja, ik heb zoiets van: hij probeert sympathiek te doen, maar inhoudelijk gezien is dit natuurlijk geen enkele verandering.

Yours schreef:Andries Knevel hoeft in het geheel geen excuses te maken. Hij is er door eerlijk na te denken achter gekomen dat het niet waar kan zijn dat de aarde in 6 dagen geschapen is: de mensen hadden toen der tijd niet het vermogen om te bevatten dat de aarde en het leven daarop in ruim 4½ miljard jaar ontstaan is.
Als mensen dan wel organisaties in dezen gekwetst zijn, dienen ze bij zichzelf te rade te gaan.

Klopt, inhoudelijk verandert er niets. Wat wel gebeurt:

- Andries Knevel maakt heel duidelijk dat het zijn eigen mening is en niet die van de EO en dat het hem spijt dat hij bij het geven van zijn mening geen rekening heeft gehouden met het feit dat hij als boegbeeld van de EO wordt gezien en dus niet zomaar alles kan zeggen wat hij vindt.

- Hij heeft spijt van de manier waarop hij die mening geventileerd heeft. De manier waarop dit gebeurde was nogal aanmatigend, het kwam er een beetje op neer dat als je nog wel gelooft in de schepping in 6 dagen ben je kortzichtig en dom. Dat was nogal hoogmoedig.

Dus, Kitty, dat hij zijn excuses aanbiedt is niet raar, niet omdat hij zijn mening heeft gegeven maar vanwege de gevolgen bij de achterban van de EO en vanwege het feit dat hij zijn mening op een wat kwetsende manier heeft gebracht.

Boekenlezer, het is wat anders dan symphatiek doen. Hij heeft spijt van de manier waarop hij zijn mening heeft gebracht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 16 feb 2009 14:25

Ach, ik geloof niet zo in die spijt, hij is toch niet achterlijk. Hij had drommels goed kunnen weten dat de achterban niet blij zou zijn met zijn verklaring.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2009 14:33

Hij is een mens en mensen doen soms domme dingen. Ook intelligente mensen. Dat intelligente mensen geen domme dingen zouden doen of nooit spijt zouden hebben omdat alles wat ze doen weloverwogen is, is helemaal onjuist. Je kan iets doen zonder goed na te denken, zonder verkeerde motieven, maar dan een totaal andere uitwerking krijgen dan verwacht, daarom je fouten inzien en er je oprechte excuses voor aanbieden. En dat is hier ook het geval.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 16 feb 2009 14:34

jip_86 schreef:Eigenlijk zou ik deze hele discussie zonder wijzigingen 1 op 1 naar [Religie] - Bijbel kunnen kopiëren.

Wat is dit voor onzin? het gaat hier over een uiterst actuele zaak.
Vanaf het begin heb ik geprobeerd om voor discussies over schepping naar andere topics te verwijzen.
Dit gaat over het feit dat Knevel publiekelijk afstand neemt van de Bijbel als woord waarin God de waarheid spreekt.

Met alle respect: Ga nou niet moderatortje spelen door administratief te gaan klooien!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 16 feb 2009 14:38

Mortlach schreef: Kijk, We kennen God almacht toe, en dan kan ie alles behalve wat logisch onmogelijk is. Maar daar gaat het mij niet om. Hij zou het vast kunnen, maar het resultaat als hij het gedaan zou hebben is dat ie totaal onbetrouwbaar is.

JIJ vertrouwt Hem niet omdat het in JOUW ogen niet logisch is. Jij geeft nu al restricties aan Zijn almacht: "dan kan Hij alles behalve wat logisch onmogelijk is".
God moet dus beantwoorden aan jouw logica...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2009 14:39

Denkertje21 schreef:Dit gaat over het feit dat Knevel publiekelijk afstand neemt van de Bijbel als woord waarin God de waarheid spreekt.

Wanneer heeft ie dat gedaan dan? Dat heb ik 'm tijdens die gewraakte uitzending helemaal niet zien doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 16 feb 2009 14:40

Kitty schreef:Ach, ik geloof niet zo in die spijt, hij is toch niet achterlijk. Hij had drommels goed kunnen weten dat de achterban niet blij zou zijn met zijn verklaring.

Ik wil best in zijn spijt geloven. Dat hoeft niet te betekenen dat hij zijn mening herziet. Ik denk dat hij zich flink heeft laten meeslepen door z'n eigen arrogantie.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2009 14:43

Denkertje21 schreef:JIJ vertrouwt Hem niet omdat het in JOUW ogen niet logisch is. Jij geeft nu al restricties aan Zijn almacht: "dan kan Hij alles behalve wat logisch onmogelijk is".

Niet MIJN logica; DE logica. Je kunt wel almachtig zijn, maar zelfs dan kun je geen driehoek maken met vier hoeken...
Je moeten houden aan de logica is in mijn ogen geen beperking van de almacht.

Verder blijf ik bij mijn punt dat een God het aanbidden niet waard is als die ex nihilo een bot in de grond stopt om mij te foppen door me te laten denken dat dat bot van een dier is dat vroeger echt geleefd heeft.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 16 feb 2009 14:55

Denkertje21 schreef:
Kitty schreef:Ach, ik geloof niet zo in die spijt, hij is toch niet achterlijk. Hij had drommels goed kunnen weten dat de achterban niet blij zou zijn met zijn verklaring.

Ik wil best in zijn spijt geloven. Dat hoeft niet te betekenen dat hij zijn mening herziet. Ik denk dat hij zich flink heeft laten meeslepen door z'n eigen arrogantie.

Is het minder arrogant om te zeggen zeker te weten dat God de Bijbel letterlijk bedoeld heeft? Wat weet je nu eigenlijk zo zeker van God?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 16 feb 2009 14:56

Mortlach schreef:
Denkertje21 schreef:JIJ vertrouwt Hem niet omdat het in JOUW ogen niet logisch is. Jij geeft nu al restricties aan Zijn almacht: "dan kan Hij alles behalve wat logisch onmogelijk is".

Niet MIJN logica; DE logica. Je kunt wel almachtig zijn, maar zelfs dan kun je geen driehoek maken met vier hoeken...
Je moeten houden aan de logica is in mijn ogen geen beperking van de almacht.

Verder blijf ik bij mijn punt dat een God het aanbidden niet waard is als die ex nihilo een bot in de grond stopt om mij te foppen door me te laten denken dat dat bot van een dier is dat vroeger echt geleefd heeft.

Om dat te denken, dat God de boel dus belazert op deze manier, vind ik behoorlijk blasfemisch.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2009 14:57

Kitty schreef:Om dat te denken, dat God de boel dus belazert op deze manier, vind ik behoorlijk blasfemisch.

Klopt. Ik zie alleen geen andere conclusie als je aan een Jonge-Aarde model vast wilt houden.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 16 feb 2009 14:59

Mee eens Mortlach. Maar denkertje doet dat wel, die beschuldigt God hier van oplichterij! En dat vind ik dus blasfemisch.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 16 feb 2009 15:35

Kitty schreef:Mee eens Mortlach. Maar denkertje doet dat wel, die beschuldigt God hier van oplichterij! En dat vind ik dus blasfemisch.

Toch weer opnieuw gaan lezen Kitty? Het is Mortlach die God beschuldigt van oplichterij...
Je moet niet achter het aanrecht gaan staan en dan denken dat tijdens je afwezigheid het gesprek heeft stilgestaan [-X

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2009 15:54

Kitty schreef:
Denkertje21 schreef:

Is het minder arrogant om te zeggen zeker te weten dat God de Bijbel letterlijk bedoeld heeft? Wat weet je nu eigenlijk zo zeker van God?

Je hebt mijn posting niet goed gelezen en in de hele discussie mis je 1 ding volledig. Het gaat hier niet puur om het tegenover elkaar zetten van mening en over discussieren. Bij de EO willen ze juist graag een goede inhoudelijke discussie over dit onderwerp. Het pobleem zit hem niet zozeer in dat Andries Knevel zijn mening heeft gegeven want die mening was niet onbekend. 2 jaar geleden schreef hij dit ook al in een boek. De manier waarop hij het deed was aanmatigend, denigrerend, kleinerend. En van die manier heeft hij spijt, aldus het nieuwsbericht. Met die mening zelf is nog niet zoveel mis, ga er over met elkaar in discussie. Het zelfde geldt voor de mening dat God de hemel en aarde in 6 dagen gemaakt heeft. Je doet alleen afbreuk aan de discussie als je ieder met een ander standpunt dan de jouwe, voor achterlijk gaat uitmaken. Dat ging er mis en daar heeft hij spijt van.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 16 feb 2009 16:33

Knevel is natuurlijk gewoon Knevel. Ik vind de manier waarop hij dit deed dus ook heel des Knevels. En ik geloof gewoon niet in die spijt, ik kan me niet voorstellen dat hij dit niet heeft voorzien. De simpelste had kunnen verwachten dat dit mensen zou kwetsen of beledigen, dat hij dit niet had voorzien is dus wel heel erg ongeloofwaardig. Maar wellicht kan hij de achterban van de EO hiermee om te tuin leiden, wat dan weer iets zegt over die achterban.

Terug naar “Archief”