Moet Andries Knevel opstappen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2009 20:39

De vertrektijden hè, altijd die vertrektijden ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ortho
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ortho » 10 feb 2009 21:55

Bijbel is geen puzzel- of spoorboekje
Uitgegeven op 21-05-2007
Zuidhorn - ,,De Bijbel is geen puzzelboek of spoorboekje en geeft geen blauwdruk van de toekomst. Dagelijks rekenen op de komst van Christus is iets heel anders dan pogen de komst van Christus te berekenen.”
Dat zei prof. dr. Jan Hoek op de Hemelvaartontmoetingsdag in Noordhorn in kerkelijk centrum De Wegwijzer in Noordhorn. Hij sprak over ‘christelijke toekomstverwachting.’ De jaarlijkse Hemelvaartontmoetingsdag werd gehouden door de provinciale afdelingen Fryslân en Groningen/Drenthe van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland. 125 mensen uit heel het Noorden waren naar de ontmoetingsdag toe gekomen, van Lemmer tot Oost-Groningen.
,,Aan de hand van bijbelteksten scenario’s van de toekomst opstellen, betekent de Bijbel overvragen en de eigen aard van het geloof miskennen. Abraham ging niet met een kaart op weg, maar in vertrouwen op de roepende God”, aldus Hoek.

http://www.aciweb.nl/artikelen/artikel-1294.html
Geluk is een richting, geen punt.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 feb 2009 22:01

Optimatus schreef:Als je het een wel en het ander niet letterlijk neemt, wat blijft er dan over? In hoeverre moet je dan de opstanding van Christus nog letterlijk nemen? Doorgaans komt het niet zo vaak voor dat gekruisigden na drie dagen weer opstaan.

Hier ligt de crux van mijn vraagstelling! Waar leg je de grens? Bij je eigen bevattingsvermogen? Het gaat hier niet om een kleine zaak: het gaat hier om de de eerste zichtbare uiting van God's onbevattelijke almacht.
Een boegbeeld van de EO als Andries Knevel zegt dan dat hij dat niet gelooft. Wat gaat er gebeuren als zondag dominee Jan Hoek of dominee Moerkerken van de kansel verkondigen dat de Schepping niet in zes dagen heeft plaatsgevonden.

Ik weet het: er zullen altijd mensen zijn die grote wonderen klein willen maken, maar pas je dan nog wel in een kader als kerk of als christelijke omroep?

sela

Berichtdoor sela » 10 feb 2009 22:07

toch blijf ik wat twijfelen..
projecteer je op andries in dit geval niet je eigen onzekerheden?

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 10 feb 2009 22:11

Denkertje21 schreef:Wat gaat er gebeuren als zondag dominee Jan Hoek of dominee Moerkerken van de kansel verkondigen dat de Schepping niet in zes dagen heeft plaatsgevonden.

De katholieke priesters blijken er geen moeite mee te hebben om dat vanaf de preekstoel te roepen, het Vaticaan heeft al even geleden de evolutietheorie (ID) aanvaard. Knevel kan dus altijd nog katholiek worden. :wink:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 feb 2009 23:06

sela schreef:projecteer je op andries in dit geval niet je eigen onzekerheden?

Dat heb ik me zelf ook afgevraagd. Tijwelaars verkeren in goed gezelschap: Stuurde Johannes de Doper al niet zijn dicipelen naar Jezus met de vraag "zijt Gij het die komen zou ofe verwachten wij een ander".

Twijfel en vragen zijn van alle tijden...
Ik zit er ook niet zo mee als Andries hier aan twijfelt, maar zet je met deze willekeur de hele bijbel niet op scherp?

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2009 00:01

Je raadpleegt een spoorboekje om te weten hoe je ergens komt.
Je raadpleegt de Bijbel om het spoor niet kwijt te raken achter de Heer aan. De Bijbel is daarin een wegwijzer...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2009 07:56

Kitty schreef:
Denkertje21 schreef:Wat gaat er gebeuren als zondag dominee Jan Hoek of dominee Moerkerken van de kansel verkondigen dat de Schepping niet in zes dagen heeft plaatsgevonden.

De katholieke priesters blijken er geen moeite mee te hebben om dat vanaf de preekstoel te roepen, het Vaticaan heeft al even geleden de evolutietheorie (ID) aanvaard. Knevel kan dus altijd nog katholiek worden. :wink:

Hij heeft op het orgel van de St. Pietersbasiliek eens een Geneefse psalm gespeeld...

Ik vraag me overigens af of het inmiddels wereldberoemde (of -beruchte) genootschap van St. Pius X evolutie accepteert - Ik heb de indruk van niet, gelet op het nogal behoudende karakter van dit priestersclubje.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 feb 2009 09:07

Mortlach schreef:
Riska schreef:Kitty, je hebt al antwoord gehad. Ik kan mij er geheel bij aansluiten.
Wat jij wil als het ware is iedereen dwingen het op een manier te zien en te interpreteren.
Maar als je Jood was geweest en opgegroeid in het Jodendom, had je geweten dat een Jood het van de ene kant bekijkt en van de andere kant en beide kanten noteert. Daardoor is de Talmoed ontstaan. Niet om iemands gelijk erdoor te drukken of zo, maar om ze naast elkaar te laten bestaan, met respect voor de mening van de ander.

Er is toch zo'n Joodse uitspraak: Laat twintig Rabijnen over een stuk Talmoed discussiëren en je krijgt 21 meningen. ;-)

Joden accepteren gewoon dat er verschillende interpretaties zijn. Als christenen dat nou ook deden, was er niet zoveel verdeeldheid.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 feb 2009 09:52

Precies, zo is het helemaal!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 feb 2009 10:19

Lalage schreef: Joden accepteren gewoon dat er verschillende interpretaties zijn. Als christenen dat nou ook deden, was er niet zoveel verdeeldheid.

Dat betekent dat we dus ook dat we het lijden en sterven van Christus anders kunnen interpreteren?

Want waar trek je de grens?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 11 feb 2009 10:53

Denkertje21 schreef:
Lalage schreef: Joden accepteren gewoon dat er verschillende interpretaties zijn. Als christenen dat nou ook deden, was er niet zoveel verdeeldheid.

Dat betekent dat we dus ook dat we het lijden en sterven van Christus anders kunnen interpreteren?
Want waar trek je de grens?

Volgens rabbijnse regels is het zo dat elk bijbelwoord 70 verschillende mogelijkheden van uitleg in zich draagt. En alle 70 hebben voor God evenveel geldigheid.
70 slaat op de volkerenoecumene. Ieder volk heeft dan imo de vrijheid om op een bepaalde manier met de exegese om te gaan.
Maar...deze rabbijnse regel geldt naar ik aanneem voor het Oude Testament.
De vrijheid van het Nieuwe Testament ligt hierin denk ik dat wij naar de Geest mogen/moeten leven, niet naar de letter. (Moet je die Geest wel leren kennen, trouwens.)
De Bijbel is een Boek om je te laten leiden, je op het spoor te brengen en te houden. Dan is het geen spoorboekje maar een Spoor-Boek.
Ik hoop dat de connotatie nu duidelijker is?
Laatst gewijzigd door Cathy op 11 feb 2009 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2009 11:40

Ik hoop dat je "om je te laten leiden" bedoelt :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 11 feb 2009 12:05

Dus eigenlijk is het een spoor gids :P

Ik kan de rabbijnse interpretatie van "Elk woord heeft 70 mogelijke interpretatie" overigens heel erg waarderen...

Ik ben het ook wel eens met het idee dat dat betekent dat de verantwoordelijkheid voor het individu dus ook groter wordt. Je bent vanuit dit inzicht verantwoordelijk voor de interpretatie die je volgt in plaats van dat je die gewoon kunt consumeren zoals ze aangegeven wordt vanuit de kerk of je ouders...

Ik denk dat je jezelf in ieder geval altijd moet vragen "Waarom geloof ik dit eigenlijk?" Zo dat je niet plots een doodlopend spoor op stapt. Want die zijn er overduidelijk ook. Maar als je enkel maar een betekenis consumeert en er zelf niet over nadenkt, dan heb je niet eens de mogelijkheid om een dood spoor te omzeilen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 11 feb 2009 12:24

Verhip... :D
Maar even gewijzigd.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”