Johanne schreef:Ik snap jullie antwoorden allemaal wel en ik geloof ze ook. Maar toch vraag ik me af hoe leg je dat aan een 'buitenstaander'uit zodat die ook gelooft dat je de waarheid spreekt. Ik had laatst met een paar mensen een discussie over t geloof en ik vraag me af hoe overtuig ik ze dan idd dat t christendom t 'ware'geloof is?
Want als je jullie antwoorden geeft aan iemand die nog nooit echt met t geloof te maken heeft gehad ofzo dan denk ik niet dat ze er veel van snappen... En dat ze misschien denken dit zeggen de christenen over hun geloof en de moslims zeggen weer van alles om te bewijzen dat hun geloof waar is enz.
Precies Johanne. Als het zo simpel was als "even uitleggen hoe het zit" om mensen tot geloof te brengen, zouden er dan niet meer christenen zijn?
Het 'bewijs' voor het christelijk geloof is als bewijs in een rechtszaak. Je hebt een aanklager en een advocaat en beiden proberen ze je te overtuigen van hun gelijk. Het is uiteindelijk aan jou wie je wilt geloven. (Valt u maar over mij heen, uitverkiezingsleer-mensen.)
Maar de wil gaat aan het argumenteren vooraf. Voor wie niet gelooft in Jezus Christus zijn er altijd argumenten tegen te verzinnen, voor wie wel in Hem gelooft zijn er argumenten voor. Ik pleit niet voor een algeheel relativisme ('dat is nu eenmaal wat ík geloof' en zo), maar zie wel de betrekkelijkheid van het nut van argumenten. Er zíjn dus wel degelijk argumenten (zie 2000 jaar apologetiek, gelukkig zijn er genoeg christenen die nadenken), maar ik weet niet of iemand ooit op basis van uitsluitend argumenten tot de conclusie kwam dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is...
Dat vereist zeker in deze individualistische tijd een kijk op de ander en zijn/haar problemen: Jezus had ook geen 'standaard bekeringspakket' voor al Zijn volgelingen, maar benaderde ieder op de plek waar hij/zij was.
Wat boven werd vermeld over andere godsdiensten is overigens bij vlagen echt infantiel.

Duidelijk nooit echt verdiept in iets anders.
"Allemaal goden van steen en hout"... wel eens van moslims gehoord?
En ook het feit dat genade alleen in het christendom voorkomt is niet correct, er is een variant in het boeddhisme die dicht bij ons concept van vleeswording van God komt.
MT