Schoonmoeder --> schoonLoeder?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Re: Schoonmoeder --> schoonLoeder?!

Berichtdoor Jo'tje » 10 feb 2009 11:34

Eer uw vader en uw moeder.

Maar je hoeft geen ruzie uit te lokken toch?
Als je weet dat het nooit lang goed gaat, hoef je toch niet te vragen of die mensen komen logeren?!
Het gaat hier wel ineens over uitersten. Je moet ze natuurlijk niet heel erg gaan ontwijken of nooit ergens voor uitnodigen.
Maar laten logeren is weer een ander verhaal. Leuk als het allemaal goed gaat, maar anders niet. Nergens voor nodig.
En anders koop je gewoon een keihard matras voor op het logeerbed :wink:
pobody's nerfect

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 10 feb 2009 11:42

Snap best dat je niet zoveel zin hebt na de bruiloft van je zoon/dochter, nog ver na huis te moeten rijden, maar er bestaan toch ook hotels? Snap best dat je geen zin hebt dat ze bij jullie komen logeren, pfff zou dr ook niet aan moeten denken :P, maar dan is het gewoon kiezen of nog naar huis rijden en anders een hotel opzoeken.
Wat de toekomst brengen moge........

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 feb 2009 12:26

Jo'tje schreef:Eer uw vader en uw moeder.

Maar je hoeft geen ruzie uit te lokken toch?
Als je weet dat het nooit lang goed gaat, hoef je toch niet te vragen of die mensen komen logeren?!
Het gaat hier wel ineens over uitersten. Je moet ze natuurlijk niet heel erg gaan ontwijken of nooit ergens voor uitnodigen.
Maar laten logeren is weer een ander verhaal. Leuk als het allemaal goed gaat, maar anders niet. Nergens voor nodig.
En anders koop je gewoon een keihard matras voor op het logeerbed :wink:

Klopt.

Maar mijn schoonmoeder heeft tot op de dag van onze trouwdag gezegd: het lijkt wel of je een begrafenispak aan heb. Kijk dat ze dat 1 keer zegt ala. Maar omdat elke keer op een geniepige manier te zeggen, dat gaat bij mij op een gegeven moment wel irriteren.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 feb 2009 15:55

Ik snap best dat er hele lastige schoonmoeders, moeders, schoondochters, dochters enz enz zijn :lol:
En dat het heel moeilijk is om in liefde met elkaar om te gaan.
Soms moet je het puntje van je tong bijna afbijten om niet een nare opmerking te maken.
Het is dan ook niet makkelijk om relaties met elkaar zuiver te houden in deze zondige wereld.
Ieder met zijn eigenaardigheden.
Maar je zult merken dat als je haar ten alle tijden liefdevol benaderd en gewoon verteld dat je het niet fijn vind als zij elke keer laat horen dat ze iets niet goed vind dat het soms best wel eens kan opklaren.
En probeer het eens met een grapje? :wink:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 feb 2009 21:25

Sommige (schoon)moeders kunnen ook heel erg zielig gaan doen als je ze ergens op wijst. Op het gemoed van hun kinderen werken bijv. "ja ja, mama heeft het weer gedaan zeker" (op huilerige toon)

Mijn ouders wonen 175 km, schoonouders 100 km bij ons vandaan. Het is ver maar wel te doen op een dag. Als je kijkt, mijn schoonouders deden er moeilijk over dat we zooooooooooooo ver weg gingen wonen. Pas was een van onze kinderen jarig: ze dronken koffie, deden een frissie en stapten alweer op. Denk dat ze meer in de auto hebben gezeten als bij ons geweest zijn. Ja, dan kan je zeggen: ze wonen ver weg maar je kunt ook wat langer blijven. Daar hadden wij ook op gerekend met eten en dat wisten ze.

Eerlijk gezegd zie ik er tevoren ook altijd tegen op als ze komen maar eigenlijk is het me tot nog toe altijd meegevallen. En je ben nooit verplicht iemand te logeren te vragen. Het is JOUW huis.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 feb 2009 21:50

Sommige ouders zeggen alles wat ze vinden en dat wordt niet altijd op prijs gesteld merk ik hier.
Als ze dat niet doen, dat is ook niet leuk. Als je vermoed dat ze er anders over denken dan dat ze zeggen en ze hier niet vooruit willen komen.

Zelf heb ik dan liever dat ze keihard de waarheid zeggen dan niets zeggen maar onder tussen...
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 feb 2009 22:32

Ik zeg altijd maar: je hebt ze niet voor het uitkiezen maar je zal het er gewoon mee moeten doen. Dan kun je maar beter proberen er het beste van te maken.
Als ik alleen al bedenk wat voor een schoonmoeder mijn schoonzoons hebben ](*,) :mrgreen:

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 11 feb 2009 01:57

*Annette* schreef:Snap best dat je niet zoveel zin hebt na de bruiloft van je zoon/dochter, nog ver na huis te moeten rijden, maar er bestaan toch ook hotels? Snap best dat je geen zin hebt dat ze bij jullie komen logeren, pfff zou dr ook niet aan moeten denken :P, maar dan is het gewoon kiezen of nog naar huis rijden en anders een hotel opzoeken.

Dat is het toppunt van romantiek: jij en je man net getrouwd en in de huwelijksnacht ligt (schoon)mams ook in je huis te pitten...

@ Evelien: ik vind dat je man er heeel mooi uitzag. Heel stijlvol en absoluut niet begrafenis-achtig.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 feb 2009 07:18

Kunnen jullie eigen ouders dan niet eens iets zeggen b.v.? Meestal zijn die zo ongeveer van dezelfde leeftijd?
B.v. Toen mijn dochter aan iedereen vertelde dat ze zwanger was van hun vierde kindje reageerde haar schoonmoeder: ohw, waar moet die liggen? Je hebt daar toch geen plek voor?
Dan zie ik mijn dochter vertrekken en zenuwachtig worden.....
Daar heb ik wel op gereageerd! Zij weet dan gewoon niet wat ze moet zeggen en mijn schoonzoon wordt er alleen maar boos om en kan niks zeggen.
Ik heb ze netjes te verstaan gegeven dat ik dat een vreemde reactie vind van een Christen. En dat er veel makke schapen in een hok gaan, je kunt ze ook nog stapelen. Wij sliepen vroeger ook met meerdere kinderen op een kamer.
Maar dat doe ik toch wel regelmatig voor haar. Dan mag ze boos op mij worden maar dat maakt me niet uit.
Mijn dochter wordt er alleen maar nerveus van en weet niet wat te zeggen. En dat vind ik niet nodig.

Als ik zou horen dat ze b.v. in het huis van het bruidspaar wilde logeren in de huwelijksnacht zou ik daar echt op reageren. En netjes vragen of ze nog weten hoe hun eigen huwelijksnacht was en of ze daar dan pottekijkers bij hadden gewild/ :mrgreen:

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 11 feb 2009 08:53

Nou, gelukkig had mijn schoonmoeder het niet over de huwelijksnacht, want dat had ik al helemaal niet gewild. Wat ik gewoon moeilijk vind is dat wij ons altijd maar moeten aanpassen aan haar wensen en haar tijden. Zo wil ze binnenkort bij ons langskomen 'aan het eind van de middag'...hardstikke goed...alleen zijn wij dan aan het werk. En als je dat dan zegt is ze beledigd. Ze moet echt niet denken dat we hiervoor vrij gaan nemen. Omdat wij in ons dorp trouwen en mijn vriend vanuit ons huis hebben we gevraagd of mijn schoonzusje de nacht voor de bruiloft bij mn vriend komt slapen zodat ze hem kan helpen 's morgens. Nou...jullie snappen het al: stikbeledigd! (terwijl ze thuis gewoon nog een gezin heeft die ze moet helpen)

Mijn moeder neemt het altijd wel voor ons op als ze bij ons is. En dan is ze ook altijd heel begripvol, maar zodra ze niemand van haar leeftijd in de buurt heeft probeert ze van alles.

Dat op het gemoed werken kan ik al helemaal niet tegen...zeker niet als ze gaat zitten zuchten dat ze zo druk is....dan denk ik vaak bij mezelf 'je doet het toch echt zelf'. Niemand is verplicht om van 4 clubjes per week de voorzitter/secretaris/penningmeester te zijn en al helemaal niet van clubjes waarvoor ze gerust 4 uur op 1 avond gaat rijden.
Aan de andere kant zit ze er stoer over te doen dat zij een sterke vrouw is, en als wij dan een keer vroeg naar bed gaan omdat we moe zijn, zijn we aanstellers...

Echt waar...ik kan echt een boek vol schrijven met mijn frustraties! En dat vind ik dus zo moeilijk, want je moet je ouders eren en daar worden schoonouders ook bij gerekend....dat levert bij mij echt nog wel 's strijd op hoor.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 feb 2009 09:05

Och mijn schoonmoeder verzucht ook weleens dat ze het zo druk heeft met verjaardagen. Dan zeg ik gewoon: Nou dan ga je toch niet... Ondertussen geeft ze zelf ook elk jaar twee avonden feest bij haar verjaardag, dus dan houd je het ook zelf in stand. Eigenlijk reageert ze nooit heel negatief als ik dan zeg dat je niet naar een feest hoeft als je er geen zin in hebt of dat je bijvoorbeeld ook alleen een uurtje kunt gaan om even je hoofd te laten zien. Ze heeft er dan gewoon nooit zo over nagedacht. Zo kan je nog iets leren van je schoondochter ;) Ik heb in het begin wel moeten leren wat ik wel en niet kon zeggen. Bijvoorbeeld over geloofszaken kan ik maar beter niet te expliciet zeggen wat ik vind, want dat snappen ze niet en dan krijg je toch maar zinloze discussies.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 feb 2009 09:07

Op geloofgebied kan ik juist heel goed met mijn schoonouders praten en met mijn ouders ook wel.

Maar bij mijn schoonfamilie kunnen ze niet echt overleggen, ze kopen maar raak (en vragen niet wat je graag wilt hebben, zoals pas met trouwen. Of wat we mooi vinden).

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 feb 2009 09:15

Ik herinner mij een liedje wat we vroeger vaak zongen (stond op een cd die helemaal stuk gerdaaid is) We hebben allemaal wat, we zijn allemaal raar, en toch zijn we broertjes en zusjes...enz. Wel heel toepasselijk als ik hier zo lees.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 feb 2009 10:11

Misschien kunnen we een topic starten over vervelende schoondochter(s). :mrgreen: Er zullen best wel schoonmoeders zijn met kuren, maar ik denk dat er ook genoeg schoondochters zijn met hele lange tenen. Het ligt niet altijd aan de schoonmoeder!

Misschien heb ik het wel getroffen met mn schoonmoeder. Eigenlijk hebben we nooit problemen. Wij zijn het lang niet altijd met elkaar eens, maar je hoeft niet alles te zeggen. Zij hebben hun leven en maken eigen keuzes, die niet de mijne zijn. Wij hebben ons leven en maken ook bepaalde keuzes. Ik weet dat met name de keuzes qua geloof en kerk mijn schoonouders verbazen. Ze zijn volgens mij een beetje bang dat mn man geïndoctrineerd wordt door de kerk. Aan de andere kant respecteren ze het wel en soms voeren we er een pittige discussie over.
Mijn schoonmoeder komt regelmatig logeren ( woont ongeveer 300 km verder) Ze heeft een sleutel van het huis. Als ik niet thuis ben, komt ze gewoon binnen en gaat gezellig koffie zetten.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 11 feb 2009 10:21

ik heb het ook enorm getroffen met mijn schoonmoeder! Toen we aankondigden dat we zouden gaan trouwen, zei ze met tranen in haar ogen dat ze blij was een dochter er bij te krijgen...
Voor de rest kan ze mijn mening goed accepteren, en ik de hare! :D

Terug naar “Archief”