Schoonmoeder --> schoonLoeder?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

88alries88
Luitenant
Luitenant

Re: Schoonmoeder --> schoonLoeder?!

Berichtdoor 88alries88 » 09 feb 2009 14:54

Haha, tja, tis allemaal maar moeilijk hoor! Kijk, mijn moeder zit nu wel te zeuren dat ik mn schoonmoeder te logeren moet vragen als we getrouwd zijn, maar het lijkt mij niet zo'n goed plan dat dat gaat gebeuren. Ze doet ook vaak negatief over mijn vriend en daar kan ik ook zo kwaad van worden. Ze maakt steeds van die opmerkingen dat sinds wij verkering hebben, mijn vriend een mietje is geworden enz.

Gelukkig weten wij met z'n 2en wel onze eigen dingen te doen, en doen we niet wat mn schoonmoeder allemaal wil!

Ik kan jullie wel vertellen dat alle dingen die wij meemaken met mn schoonmoeder echt genoeg is om daarover een boek te schrijven.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 feb 2009 21:50

Waarom zou je je schoonmoeder te logeren moeten vragen?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 10 feb 2009 08:38

LeChat schreef:Waarom zou je je schoonmoeder te logeren moeten vragen?

Omdat ze ver weg woont...(ruim 150 km verder op) en ze nu al loopt te klagen dat het zo lang rijden is voor 1 dagje heen en weer...

(vind ik een btje onzin, want ze crosst wel heel het land door op 1 avond, en naar ons zou dat opeens te kort zijn)
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2009 09:18

88alries88 schreef:
LeChat schreef:Waarom zou je je schoonmoeder te logeren moeten vragen?

Omdat ze ver weg woont...(ruim 150 km verder op) en ze nu al loopt te klagen dat het zo lang rijden is voor 1 dagje heen en weer...

(vind ik een btje onzin, want ze crosst wel heel het land door op 1 avond, en naar ons zou dat opeens te kort zijn)

Misschien is ze de laatste tijd ook een watje geworden :D Maar goed, gewoon niet uitnodigen als ze niet gewoon kan doen. Dan rijdt ze maar terug of komt gewoon niet vaak. Is zo te lezen niet slecht, als ze er niet zoveel is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 feb 2009 10:01

Ik moet toch denken aan de uitleg die onze Cathechismus geeft aan het eert uw Vader en uw Moeder.

Antwoord:
Dat ik aan mijn vader en moeder en aan allen die gezag over mij ontvangen hebben, alle eer, liefde en trouw bewijs, mij aan hun goede onderwijzing en tucht met gepaste gehoorzaamheid onderwerp en ook met hun zwakheid en gebreken geduld heb, omdat God ons door hun hand wil regeren.

Vooral dat met die zwakheid en gebreken geduld hebben is vaak erg moeilijk, maar daarom nog niet onmogelijk.
Laatst gewijzigd door tante-tortel op 10 feb 2009 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 feb 2009 10:02

Helemaal mee eens.

Maar als je moeder/schoonmoeder je leven zuur maakt (letterlijk en figuurlijk) geldt die regel dus niet.

Ook al heb ik andere meningen dan mijn schoonouders, ik blijf ze dan wel bezoeken en kan best met ze opschieten. Al blijf ik tegen dingen aanlopen, maar ik weet nu wel hoe ik daarop moet reageren.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 feb 2009 10:04

En waarom zou die regel dan niet gelden? Dat kan ik nergens uithalen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 feb 2009 10:15

tante-tortel schreef:En waarom zou die regel dan niet gelden? Dat kan ik nergens uithalen.

Nou omdat je ouders je wel liefdevol moeten behandelen. Want dat hebben ze beloofd bij de doop.

Als je vader jouw mishandeld/misbruikt mag je afstand doen van hem.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 feb 2009 10:34

Waar staat dat?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2009 10:35

In de regels van goed fatsoen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 feb 2009 10:45

Is iemand het leven zuur maken dan mishandeling?

Ik denk dat ouders dingen ook altijd vanuit een bepaald standpunt zeggen of doen. het lijkt me zinniger om daar achter te komen dan te zeggen dat je geen geduld met ze moet hebben.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 feb 2009 10:46

Verbittert uw kinderen niet (efeze 6:4).

En dat wordt nog weleens vergeten bij ouders.

Denk je dat God dat bedoelt? Nee.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 feb 2009 10:46

tante-tortel schreef:En waarom zou die regel dan niet gelden? Dat kan ik nergens uithalen.

Ik kan nergens uit halen dat ze dat bij de doop beloofd zouden hebben. Je kunt het wel uit de Bijbel halen dat ouders hun kinderen niet moeten verbitteren.
Je haald er ineens een andere kwestie bij maar er wordt hier gesproken over een lastige schoonmoeder.
En daar geld gewoon het 5 de gebod voor.
Hoe moeilijk en lastig dat soms is en kan zijn.

Maar vergeet dan maar niet dat er aan dat gebod een belofte hangt: opdat het u welga in het land dat ik u geven zal!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 feb 2009 10:48

MissF schreef:Is iemand het leven zuur maken dan mishandeling?

Ik denk dat ouders dingen ook altijd vanuit een bepaald standpunt zeggen of doen. het lijkt me zinniger om daar achter te komen dan te zeggen dat je geen geduld met ze moet hebben.

Dat heb ik niet gezegd.

Weet je hoeveel mishandelde kinderen met de tekst: eert uw vader en uw moeder...., worstelen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 feb 2009 10:51

Als je getrouwd bent hebben je ouders geen verantwoordelijkheid meer over jouw. En heel wat ouders hebben het daar moelijk mee en gaan dan (bewust of onbewust) een leven aan wat hun kinderen niet (altijd) makkelijk gaat. Zij willen de tips/regels etc. opdwingen. En laten dan sommige dingen dan ook heel erg merken. Tuurlijk mag dat, maar doe dat geen 100 keer.

Zo had mijn schoonmoeder en schoonzus al bedacht in welk pak ze hun zoon en broer moesten steken. Terwijl mijn man zelf wel bepaalde wat hij wil. Hij vondt mijn mening voor dat pak belangrijker dan dat van z'n moeder en zus. En mijn schoonmoeder heeft het wel tig keer laten weten hoe zij over dat pak dacht (tot bijna ruzie aan toe). ](*,)

Terug naar “Archief”