Moderator: Moderafo's
Kitty schreef:Dat is heel legitiem Riska, maar daar heb je dan toch geen Bijbel voor nodig? Dat is wat ik bedoel.
em_ma schreef:Verrassend dat Kitty precies aan het verwoorden is wat ik ook aangegeven heb![]()
Dat juist zij aangeeft waar de zwakke plek zit van het niet meer letterlijk nemen van het scheppingsverhaal en wat de consequenties daarvan zijn en hoe ongeloofwaardig een christen daarmee overkomt...
hier ben ik het hardgrondig mee eensOptimatus schreef:Is het van belang wanneer de zonde in de wereld gekomen is? Zes miljard jaar geleden of zesduizend jaar? Gisteren of vorige week dinsdag? Na de Slag bij Nieuwpoort of de val van Korinthe?
Neen, het.
Het is belangrijk dat er verlossing van de zonde is, namelijk God (Jezus Christus). Dàt is van belang.
Kitty schreef:Het probleem waar je tegen aanloopt, en wat ook terecht wordt opgemerkt door de letterlijke Bijbelgelovers is dat je, als je een bepaald verhaal niet meer letterlijk neemt, je elk verhaal niet meer letterlijk hoeft te nemen. Of dat het op zijn minst onduidelijk wordt wat wel en wat niet letterlijk genomen moet worden. Dan zou je dus de kruisiging, het lijden en de verlossing van de zonden én de opstanding ook niet letterlijk meer hoeven te nemen. Dat kun je je afvragen hoe je een Bijbel nog kan nemen als leidraad voor je geloof en zou je ook de Enuma Elish als je geloofsboek kunnen nemen en daar de symbolen voor je geloof uit kunnen halen. Of willekeurig welk anders oud geschrift. Zelfs de Koran komt dan in aanmerking als niet letterlijk te nemen symbolisch geloofsboek dat van een God en schepper spreekt.
Dan wordt de Bijbel gelijk aan een spoorboekje, dan kun je er alle kanten mee op.
Kitty schreef:Dan wordt de Bijbel gelijk aan een spoorboekje, dan kun je er alle kanten mee op.
Optimatus schreef:Het is belangrijk dat er verlossing van de zonde is, namelijk God (Jezus Christus). Dàt is van belang
kwebbel schreef:nee nee nee!! Ik neem niet alles letterlijk, maar wat heeft het voor zin als je overal vraagtekens bij zet, zoals Knevel bij het scheppingsverhaal ??Optimatus schreef:Kwebbel en jij vinden, conform jullie bijdragen, dat je alles letterlijk moet geloven om christen te kunnen zijn.
Kan je gewoon niet iets AANNEMEN ?? Zoals het scheppingsverhaal. God schiep de Aarde in 6 dagen, op de 7e dag rustte Hij van Zijn Werk.
Je zou je ook kunnen afvragen of de Kerst (geboorte van Christus) wel op 25 en 26 dec. valt. Misschien is het wel in juni geweest als je de telling bekijkt.
Belangrijkste voor mij is dat God de aarde in 6 dagen heeft geschapen.
em_ma schreef:Dat juist zij aangeeft waar de zwakke plek zit van het niet meer letterlijk nemen van het scheppingsverhaal en wat de consequenties daarvan zijn en hoe ongeloofwaardig een christen daarmee overkomt...
Optimatus schreef: Het is een vrij arbitraire zaak als je je begeeft op het glibberige pad van "Dit is letterlijk en dat niet."
Denkertje21 schreef:Ik heb me bewust even afzijdig gehouden. Het raakt me en het verwart me.
Velen hier proberen te bewijzen wat ze geloven.
Ik zit er wél mee dat we zelf gaan uitmaken wat waar is en niet waar is.
Waarom heeft God ons dan Zijn Woord gegeven? Of moeten we misschien de bijbel niet meer zien als Zijn Woord, maar moet iedereen uit bepaalde delen maar Zijn stem halen?
Alles op de helleing? Weg belijdenisgeschriften, weg wolk van getuigen. We hebben nu voortschrijdend inzicht. Toch?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten