1 Ook na reparatie kan de auto nog maar één jaar mee. En het blijft een oudeDaatje123 schreef: Ik heb een dilemma. Mijn trouwe auto is zojuist niet door de keuring heen gekomen. Kosten: € 700,- dit jaar en volgend jaar komen er ook zeker te weten kosten. Deze 700 euro is voor het lassen van de onderkant, er zitten grote roestgaten in. Garage vind het verder een goeie auto, rijd lekker, moter en alles is nog in goede staat en hij verwacht dat er voor die € 700,- nog een jaar gereden kan worden. Dan zou ik hem volgend jaar moeten wegdoen.
Mijn vraag is nu: wat is verstandig? Kosten maken en volgend jaar een nieuwe kopen of nu al een nieuwe kopen. Of laten maken en verkopen? Of nu naar de sloop brengen?
Auto is een Seat Ibiza van 1994, heb hem nu drie jaar en nooit kosten aan gehad verder. Heb hem destijds voor € 2.500,- gekocht.
Wie kan mij een goed advies geven? Ik zit zo te twijfelen...
auto. Doordoor kunnen ook andere gebreken (door desk. niet altijd
te zien) boven komen: inwendige roest in balken, en aantasting van de
ophanging.
2 Een aantal onderdelen verminderen in kwaliteit door veroudering. Ook
al is de auto verder in goede technische staat, deze onderdelen kunnen
na 15 jaar aangetast zijn. O.a. rubbers voor ophanging, voor afdrichting
van ramen en deuren, voor afdichting van cilindertjes (remmen o.a.),
slangen, en meer. Met bijbehorende kosten.
3 Voor €3000 - €5000 is een goede auto uit het b-segment (Ibiza, Polo,
Fiesta, Corsa, enz.) te koop, van 7- 10 jaar.
Auto's zijn op dit moment goedkoper. Door de teruglopende
verkoop worden een aantal 2dehands auto's met verlies verkocht.
Mijn idee: geen €700 aan deze 15 jaar oude auto besteden. Niet laten
maken, maar inruilen, of op een andere manier van de hand doen.
(Gebreken vermelden.) Er is geen gunstig (financieel) vooruitzicht, want
€700 kost het voor het komende jaar sowieso. Terwijl het maximaal voor
één jaar is, en wel met ogelijk extra kosten.
Maar ik weet verder de omstandigheden niet: wat mag een auto
kosten, wat moet er mee gedaan worden?
Merkwaardig is het dat de reparatie €700 moet kosten, en dat hij dan
nog maar één jaar mee kan. Oldtimers worden ook vaak stukken
uitgehaald, en opnieuw ingelast. (o.a. de carrosserie bij de bevestiging
van de schokdempers, en dorpels en balken zijn nogal eens verroest.)
Ze kunnen dan echter na reparatie nog jaren mee. Blijkbaar is de Ibiza al
in vergevorde staat van afbraak (door corrosie), maar kan hij door een
reparatie volgens de regels nog éénmaal goedgekeurd worden.
€2500/3 is €833 per jaar aan afschrijving. Extra onkosten waren er niet,
daarom is dit een acceptabel bedrag.
Een bekende kocht pas een mooie Corsa C, 1.4 16V Elegance
(luxe uitvoering, 90 pk, 2002), met airco, luxe bekleding enz., incl. 3 mnd.
Bovag garantie, voor 5400,- waar €1500 vanaf ging voor de versleten
oude auto (1997). Stel dat deze auto, nu 7 jaar, nog 8 jaar mee kan, dan
is de afschrijving 5400/8 = €675 per jaar. Plus dat het een veel betere,
zuiniger, en veiliger auto is.
Mogelijkheid 2: nieuwe auto. Voor €8500 zijn er enkele 'kleintjes' te
koop, o.a. Citroen C1 (+ equivalenten) en Suzuki Alto (€8499, vanaf
maart 2009), met A-label. Stel die auto gaat 15 jaar mee, 8500/15 is
€567 afschrijving per jaar.
Nog goedkoper, maar B-label: nieuwe Renault Twingo voor €6495,-.
(Normaal €7749.)
Tips.
a Vraag bij aankoop van een auto hulp van een bekende die er verstand van heeft.
b Goede selectie, op betrouwbaarheid en kosten. Sommige merkdealers,
niet alle, zijn (veel) duurder dan niet merkdealers, en vragen
afleveringskosten.
c Maak een berekening. Met wat extra werk is soms €1000 of meer te
verdienen. Al zou het een dag duren, dan is dat meer dan met regulier
werk.
1 Inclusief renteverlies (bij 4% rente) zijn bovenstaande afschrijvingen:
€933 voor de oude Ibiza, €891 voor de Corsa en €907 voor de nieuwe Alto.
Het bestede bedrag had nl. ook spaarrente op kunnen leveren.
Hierbij is een restwaarde van €0 toegepast. Als de oude Ibiza ng €400
voor de sloop opleverd, dan wordt het €800.
2 De oude Seat Ibiza te koop aanbieden op Speurders (gratis) kan ook.
Daarbij moeten dan wel de gebreken vermeld worden, en onderhandelen
met aspirant kopers vereist enige kennis. Voordeel daarvan is dat dan
bij aankoop van een auto makkelijker wat afgedongen kan worden.
3 Autoaankoopkeuring (geen uitsluitsel over verborgen roest):
- TUV Nord, ~€240,-, keuringsrapport.
- ANWB 154,50
- Checkpoint, €149,-
- Autokennis.nl, €47,50
Alernatief: voor aanschaf volledige onderhoudsbeurt door onafhankelijk autobedrijf.