Ik heb nog nooit (ben sinds 1994 online) een internet discussie tussen gelovigen en anders denkenden gezien waar het uiteindelijk niet op dit soort onenigheid uitdraait. Ik meen ook te weten waardoor het komt.
De niet-gelovige begrijpt totaal niet waar die zekerheid bij gelovigen vandaan komt, omdat het (atheïsme) in wezen neerkomt op een afwijzing van die zekerheid. Die zekerheid bestaat niet, hoe KUNNEN die mensen daar toch mee leven? Die vraag blijft intrigerend.
De gelovige kan de vraag niet beantwoorden. Meestal geldt dat de gelovige zelf ook zijn of haar hele leven op zoek is naar het antwoord. Het antwoord kan gevonden zijn of deels gevonden in een bepaalde stroming die men aanhangt, maar het antwoord kan niet zomaar gegeven worden aan een ander mens. (Ergo refo evangelisch, RK, vrijzinnig, moslim, hindu , etc etc.)
Daarom kan men het nooit echt met elkaar eens worden.
Atheïsme is niet het afwijzen van God. Atheïsme is puur de gedachte dat zoiets helemaal niet bestaat! Er is voor de atheïst geen God om af te wijzen, er is alleen het idee dat er een God bestaat om af te wijzen.
Veel atheïsten voelen zich erg goed, ze hebben rust en harmonie gevonden in het leven zonder God.
Veel Christenen voelen zich erg goed, ze hebben rust en harmonie gevonden in het leven met God.
Veel mensen die zich goed voelen hebben de neiging om dat gevoel met anderen te delen.
Moet je Horen! Wat voor Nieuws ik nu heb! De Blijde Boodschap! Jezus is voor mij gestorven! En ook voor jou! Ik moet denken aan liedjes van Elly en Rikkert uit mijn jeugd. Maar dit geldt ook de andere kant op. Moet je horen! Wat ik nu ontdekt heb! God bestaat niet! En dat geeft me zo'n vrede! Ik wil zo graag dat jij die vrede ook leert kennen!
De Engelsen zeggen, you can't have the Cake and eat it too.
In deze context: Je kan niet je open stellen voor de wereld (via een open forum) en verwachten dat die wereld niet zijn opvattingen aan je komt opdringen.
Je kan wel regels maken, en een verhouding gast - gastheer aannemen. Maar als je niet alleen over de thee en het weer wilt praten, maar ook over diepere onderwerpen, komt er een moment waarop de gast vraagt: "Waarom geloven je dit eigenlijk allemaal, want: [oneindig lange lijst met bezwaren.]"
Het is zeldzaam dat de gast zijn gastheer weet te overtuigen of andersom. De spanningen lopen hoog op, ruzie ligt op de loer. Maar het alternatief is zwijgen, of alleen over het weer en Sven Kramer praten.
Veel succes met je zoektocht, en als je het antwoord al gevonden hebt, pas op wat je ermee doet.