Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mandelbrot
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Mandelbrot » 07 feb 2009 18:19

Ik heb nog nooit (ben sinds 1994 online) een internet discussie tussen gelovigen en anders denkenden gezien waar het uiteindelijk niet op dit soort onenigheid uitdraait. Ik meen ook te weten waardoor het komt.

De niet-gelovige begrijpt totaal niet waar die zekerheid bij gelovigen vandaan komt, omdat het (atheïsme) in wezen neerkomt op een afwijzing van die zekerheid. Die zekerheid bestaat niet, hoe KUNNEN die mensen daar toch mee leven? Die vraag blijft intrigerend.

De gelovige kan de vraag niet beantwoorden. Meestal geldt dat de gelovige zelf ook zijn of haar hele leven op zoek is naar het antwoord. Het antwoord kan gevonden zijn of deels gevonden in een bepaalde stroming die men aanhangt, maar het antwoord kan niet zomaar gegeven worden aan een ander mens. (Ergo refo evangelisch, RK, vrijzinnig, moslim, hindu , etc etc.)

Daarom kan men het nooit echt met elkaar eens worden.

Atheïsme is niet het afwijzen van God. Atheïsme is puur de gedachte dat zoiets helemaal niet bestaat! Er is voor de atheïst geen God om af te wijzen, er is alleen het idee dat er een God bestaat om af te wijzen.

Veel atheïsten voelen zich erg goed, ze hebben rust en harmonie gevonden in het leven zonder God.
Veel Christenen voelen zich erg goed, ze hebben rust en harmonie gevonden in het leven met God.

Veel mensen die zich goed voelen hebben de neiging om dat gevoel met anderen te delen.

Moet je Horen! Wat voor Nieuws ik nu heb! De Blijde Boodschap! Jezus is voor mij gestorven! En ook voor jou! Ik moet denken aan liedjes van Elly en Rikkert uit mijn jeugd. Maar dit geldt ook de andere kant op. Moet je horen! Wat ik nu ontdekt heb! God bestaat niet! En dat geeft me zo'n vrede! Ik wil zo graag dat jij die vrede ook leert kennen!

De Engelsen zeggen, you can't have the Cake and eat it too.

In deze context: Je kan niet je open stellen voor de wereld (via een open forum) en verwachten dat die wereld niet zijn opvattingen aan je komt opdringen.

Je kan wel regels maken, en een verhouding gast - gastheer aannemen. Maar als je niet alleen over de thee en het weer wilt praten, maar ook over diepere onderwerpen, komt er een moment waarop de gast vraagt: "Waarom geloven je dit eigenlijk allemaal, want: [oneindig lange lijst met bezwaren.]"

Het is zeldzaam dat de gast zijn gastheer weet te overtuigen of andersom. De spanningen lopen hoog op, ruzie ligt op de loer. Maar het alternatief is zwijgen, of alleen over het weer en Sven Kramer praten.

Veel succes met je zoektocht, en als je het antwoord al gevonden hebt, pas op wat je ermee doet.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 feb 2009 23:47

Ik vind het ook niet echt gastvrij als je wel ergens over wilt praten in het bijzijn van je gasten, maar de gasten niet eerlijk mogen zeggen hoe zij erover denken, om maar weer eens op de visitemetafoor terug te grijpen. Overigens vind ik het ook belachelijk dat ik om volstrekt dubieuze reden niet meer in het gesloten deel mag posten.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 feb 2009 09:04

Je bent en blijft gast. Dus moet je je er ook naar gedragen.
Kijk, dat ik gisteravond een hele riedel over me heen kreeg - op een heftig bezerende manier - van mijn dochter, waar het om de 'zaak Knevel' ging is wat anders. Zij moeten zich kunnen uiten, ook al doet het jou pijn.
Maar de andere kant is dat wij ook gastvrij moeten zijn en dat mis ik nu ook wel enigszins. Volgens mij kan Kitty geen woord meer zeggen of het is fout. Dat werkt dus ook niet...

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 feb 2009 12:23

altijd lastig een balans vinden, aan de andere kant door de verbreding heb ik ook veel andere mensen leren kennen die ik waardeer en me aan het hart gaan !

Riska

Berichtdoor Riska » 08 feb 2009 12:34

Precies. En een beetje hoffelijk tegen elkaar zijn mag ook wel... toch?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 feb 2009 12:38

jazeker jonge dame hysterisch-smile

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 09 feb 2009 10:53

rafaell schreef:Ik vind het ook niet echt gastvrij als je wel ergens over wilt praten in het bijzijn van je gasten, maar de gasten niet eerlijk mogen zeggen hoe zij erover denken, om maar weer eens op de visitemetafoor terug te grijpen. Overigens vind ik het ook belachelijk dat ik om volstrekt dubieuze reden niet meer in het gesloten deel mag posten.

Misschien zou je als een soort statement dit eens op een voetbalforum kunnen plaatsen. Ik begreep dat je voor Ajax bent en je zou eens een een balletje kunnen opgooien over je clubliefde op een feyenoordforum. Je onderschrift zou dan je naam en adres kunnen zijn.

Zoals ik al eerder zei, je bent ergens te gast en daar moet je je naar gedragen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2009 10:56

Ik denk dat ze Raafje dan een badeendje cadeau doen, Henk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 09 feb 2009 12:31

Volgens mij is zo'n beetje wel alles gezegd wat er te zeggen valt zonder in herhalingen te vallen. Tenzij er nog iemand een inhoudelijke reactie van mij verwacht? Ik heb het geleuter van de afgelopen 3 pagina's allemaal niet gelezen hoor.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 09 feb 2009 12:55

henkie schreef:
rafaell schreef:Ik vind het ook niet echt gastvrij als je wel ergens over wilt praten in het bijzijn van je gasten, maar de gasten niet eerlijk mogen zeggen hoe zij erover denken, om maar weer eens op de visitemetafoor terug te grijpen. Overigens vind ik het ook belachelijk dat ik om volstrekt dubieuze reden niet meer in het gesloten deel mag posten.

Misschien zou je als een soort statement dit eens op een voetbalforum kunnen plaatsen. Ik begreep dat je voor Ajax bent en je zou eens een een balletje kunnen opgooien over je clubliefde op een feyenoordforum. Je onderschrift zou dan je naam en adres kunnen zijn.

Zoals ik al eerder zei, je bent ergens te gast en daar moet je je naar gedragen.

Dan is het natuurlijk wel hoogst discutabel dat iemand als de Engineer in die topics lustig mag blijven schoppen. Ik proef een beetje willekeur en een aragorn/kurt erfenis.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 feb 2009 16:30

De gemiddelde refo heeft dus evenveel fatsoen als een feyenoordhooligan Henkie? Je wilt andersdenkenden gaan bedreigen begrijp ik?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2009 16:31

Word jij nu door alle refo's bedreigd?
Is Henkie equivalent van de gemiddelde refo?

Riska

Berichtdoor Riska » 09 feb 2009 16:53

Optimatus schreef:Is Henkie equivalent van de gemiddelde refo?

'k Dacht het niet... al mag hij van mij af en toe wel wat meer ingrijpen... :jaknikken:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2009 16:57

Ik vind dat een eventuele tsunami van atheïsten op dit forum preventief moet worden aangepakt.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 feb 2009 17:46

Optimatus schreef:Word jij nu door alle refo's bedreigd?
Is Henkie equivalent van de gemiddelde refo?

Nee ik laat alleen even zien dat Henkie met een onzinnige vergelijking komt. Maar afijn dan sluiten jullie toch heel het forum af voor ongelovigen als je zo gastvrij wilt zijn. Sommige mensen willen dat andersdenkenden wel mogen blijven komen, maar niet eerlijk mogen zeggen hoe ze ergens over denken. Afijn ik vind vooral bovenstaande opmerking van Optimatus erg onvriendelijk.

Terug naar “Archief”