Moet Andries Knevel opstappen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Omega » 06 feb 2009 20:32

Hoe weet je of Andries God heeft beledigd.

"Weest zonder aanstoot te geven, en den Joden, en den Grieken, en der Gemeente Gods." (1 Kor. 10:32)

Heel christelijk Nederland staat op z'n kop; m.u.v. de Andriesianen natuurlijk. Het gaat er niet om of Andries gelijk heeft (miljoenen creationisten vinden van niet), maar het gaat om de wijze waarop hij met zijn eigen stokpaardje christelijk Nederland in rep en roer brengt.

Wat vindt je van de volgende uitspraak van Tom Zoutewelle. "Als evolutie waar is wordt ik atheist".

Helemaal mee eens. Als er geen schepping is, dan is er ook geen God. Vandaar dat de visie van Andries m.i. niets anders is dan de zoveelste truc van satan om verwarring en verdeeldheid te zaaien onder bijbelgetrouwe christenen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 20:33

Kennelijk hangt het geloof van Zoutewelle af van het letterlijk waar zijn van het scheppingsverhaal en niet van het beleven van God in zijn leven. Hij merkt dus kennelijk niets van God, anders zou hij dit niet zeggen. Het lijkt me dan een inhoudsloos geloof.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 20:36

Omega schreef:Helemaal mee eens. Als er geen schepping is, dan is er ook geen God. Vandaar dat de visie van Andries m.i. niets anders is dan de zoveelste truc van satan om verwarring en verdeeldheid te zaaien onder bijbelgetrouwe christenen.

Ik merk dat je niet goed weet wat evolutie inhoudt. Evolutie wil niet zeggen dat er geen sprake is van schepping, dat hebben sommige creationisten ervan gemaakt. Knevel gaat er ook niet van uit dat er geen schepping is. Als je iemand veroordeelt moet je natuurlijk wel weten waar je het over hebt en waar degene die je veroordeelt het over heeft.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 feb 2009 20:37

Ik heb het over de macro-evolutie en niet over de micro-evolutie, dat lijkt me duidelijk.

sela

Berichtdoor sela » 06 feb 2009 20:38

Omega schreef:Helemaal mee eens. Als er geen schepping is, dan is er ook geen God. Vandaar dat de visie van Andries m.i. niets anders is dan de zoveelste truc van satan om verwarring en verdeeldheid te zaaien onder bijbelgetrouwe christenen.

wat je hier beweert is subjectief.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 feb 2009 20:40

wat je hier beweerd is subjectief.

Objectiviteit bestaat niet in dit leven. Of is dat ook subjectief? ;-)

Riska

Berichtdoor Riska » 06 feb 2009 20:43

Tjeerdo schreef:Maar wanneer begint deze traditie. Een paar duizend jaar geleden of nog korter. Andries Knevel is door voorschrijdend inzicht gekomen dat evolutie gewoon een feit is. Ook al is het een paradigma wat steeds door nieuwe onderzoeksmethodes aangepast wordt. En nu kom je dan toch terecht bij jouw begrip voorvaderen. Horen daar de hominiden ook bij. De stapsgewijze ontwikkeling die uiteindelijk tot de homo sapiens heeft geleid.

Je kunt dingen ook belachelijk maken. Als ik het over 'in de traditie staan' heb en noem de Belijdenisgeschriften met name, dan bedoel ik, dat we staan in de traditie van de Reformatoren en de Reformatie.

sela

Berichtdoor sela » 06 feb 2009 20:45

Omega schreef:
wat je hier beweerd is subjectief.

Objectiviteit bestaat niet in dit leven. Of is dat ook subjectief? ;-)

#-o
ik vind het naar dat je de duivel er zo concreet bijhaalt.
en ook het angstdenken.
terwijl er genoeg elementen in deze discussie zijn die we op basis van feiten met elkaar kunnen bespreken.
iets wat mijns inziens objectiever is.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 20:46

Omega schreef:Ik heb het over de macro-evolutie en niet over de micro-evolutie, dat lijkt me duidelijk.

De termen macro en micro evolutie zijn bedacht door creationisten.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 feb 2009 20:47

Ik geloof ook niet in het ´feit´ dat alles in 6 dagen is geschapen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet in God geloof. Het is maar de vraag of de bijbel een door God gegeven geschrift is, of dat het de interpretatie of visie is van mensen over God c.q. het ontstaan van de aarde.

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjeerdo » 06 feb 2009 20:47

Omega schreef:
Helemaal mee eens. Als er geen schepping is, dan is er ook geen God. Vandaar dat de visie van Andries m.i. niets anders is dan de zoveelste truc van satan om verwarring en verdeeldheid te zaaien onder bijbelgetrouwe christenen.

Ik zie Knevel niet direct als de antichrist. Het gaat over vooruitschrijdend inzicht. Moet je dit voor je houden. Als iemand een wak ziet op het ijs. Is het dan niet verstandig om anderen te waarschuwen. Na deze waarschuwing kun je natuurlijk altijd nog besluiten om erin te rijden. Andries Knevel heeft hier jarenlang mee geworsteld. Hij werd gegijzeld door de feiten. Dit kon hij niet meer opbrengen. Volgens mij lopen er heel veel knevels rond bij de EO. Die hun mening maar bedekken en achter de kudden aanlopen. Ook al loopt de kudde op een wak af.

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjeerdo » 06 feb 2009 20:50

Kitty schreef:
Omega schreef:Ik heb het over de macro-evolutie en niet over de micro-evolutie, dat lijkt me duidelijk.

De termen macro en micro evolutie zijn bedacht door creationisten.

Veel micro's maken macro #-o

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 06 feb 2009 20:51

@ Kitty: christenen mogen verschillend zijn in bijzaken. Dat geeft niets. Zie daarvoor ook de Korinthebrief over het offervlees.
Maar tornen aan de schepping heeft niets met bijzaken te maken.
Dat is geloven wat God zegt door de Bijbel, aan Zijn macht etc.
God zet geen "foutjes" in Bijbelboeken.
Wat je zegt over overlevering en fouten daarin ben ik het niet mee eens. God kan Zich nooit vergissen en zich nooit tegenspreken.

Als Andries al aan de schepping twijfelt, waarom zou hij dan nog in Jona in de walvis geloven om maar een voorbeeld te noemen?
Dat is toch ook moeilijk te begrijpen? Dan gaan wij toch twijfelen aan de Bijbel en dus aan God? God heeft ons nota bene de Bijbel gegeven als leidraad voor het dagelijks leven en door de Bijbel leren wij Hem kennen?
Hoe kun je daar aan twijfelen? Dan twijfel je toch aan Hem? Ik kan het niet anders zien.

Spijt me dat ik het zeg, maar ik begin paralellen te zien met ds. Carel ter Linden en zijn twijfels over de Bijbel (het maagd zijn van Maria bv.).

Nogmaals, we kunnen nog meer van de EO verwachten vrees ik. Maar ik hoop van harte dat ze weer de weg inslaan zoals ze begonnen zijn.
Daar ging veel van uit!

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 20:53

In het algemeen wil ik eens aan de creationisten vragen of men ooit wel eens met de mogelijkheid rekening heeft gehouden dat het juist God is die werkt in de mensen om hun de waarheid te laten ontdekken, en staat Knevel wat dat betreft misschien wel heel dicht bij God en heeft Gods werking in hem, hem tot dit inzicht gebracht? En wordt ook beseft dat als je de Satan hiervoor verantwoordelijk stelt je wel eens God met de Satan kan verwarren?
Of ga je als creationist er maar zondermeer vanuit dat je zelf de waarheid in pacht hebt en sta je niet open voor Gods werk in je denken. Hou je er rekening mee dat dit óók zou kunnen?

En em_ma God schrijft niet, de Bijbel is geschreven door mensen. En dat jij gelooft dat God het dicteerde is slechts een geloof, dat hoeft geen waarheid te zijn. Ik geloof dat bijvoorbeeld helemaal niet. Het enige bewijs hiervoor dat je hebt is: het staat erin! Wat is dat nu voor bewijs. Als ik een verhaal schrijf en erin zet dat het gedicteerd is door God, geloof je het dan ook? Het staat er toch ook in? Het is een gigantische circelredenering.

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjeerdo » 06 feb 2009 20:59

em_ma schreef:Maar tornen aan de schepping heeft niets met bijzaken te maken.
Dat is geloven wat God zegt door de Bijbel, aan Zijn macht etc.
God zet geen "foutjes" in Bijbelboeken.

Maar de boeken zijn geschreven door mensen in een lange traditie. Misschien door honderden schrijvers. En later door de kerkvaders besproken en vertaald in het Grieks en Latijn. Denk je niet dat er fouten in kunnen zijn geslopen. Dat de interpretatie van geschriften is veranderd in de loop der tijden.

Terug naar “Archief”