Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Berichtdoor meboy » 05 feb 2009 23:07

Ik was er; de spreker was genuanceerd, echter niet precies in zijn boodschap over wat strijden en overwinnen precies betekenen. Daar deed hij geen concrete en heldere uitspraken over. Daardoor was de boodschap voor iemand die gepokt en gemazeld is in dit debat multi-interpretabel.

Voor de pas ontdekkende homoseksueel was het denk ik een goede avond; het fundament wat ligt in Christus werd qua zwaartepunt gekozen. De keuze die daaruit volgt werd niet echt behandeld.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Re: Homofilie 4

Berichtdoor Jo'tje » 06 feb 2009 16:30

Moet iemand daarin per se een standpunt innemen dan, of is het niet juist beter dat er een handreiking gegeven wordt om over na te denken?
pobody's nerfect

meboy

Berichtdoor meboy » 06 feb 2009 16:43

Voor mij hoeft dat (een standpunt innemen) niet hoor. Het is het er over hebben zonder dat je het er over hebt zegt maar (in de zin van, scheidslijnen aan het verkennen). Ik vond dat in dit geval zeker niet negatief.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 feb 2009 17:00

Oke ik begrijp het :) Vroeg het me alleen even af.
Zelf vind ik het juist altijd erg vervelend dat mensen heel fanatiek standpunten innemen over zaken die erg persoonlijk en multi-interpretabel zijn.
Vandaar dat ik dit soort discussies ook wel volg, want het is heel leerzaam, maar ik meng me er niet in.
Dan gaan mijn nekharen echt te snel overeind staan ;)
pobody's nerfect

studentjehhs
Mineur
Mineur

Re:

Berichtdoor studentjehhs » 07 feb 2009 12:12

meboy schreef:Ik was er; de spreker was genuanceerd, echter niet precies in zijn boodschap over wat strijden en overwinnen precies betekenen. Daar deed hij geen concrete en heldere uitspraken over. Daardoor was de boodschap voor iemand die gepokt en gemazeld is in dit debat multi-interpretabel.

Voor de pas ontdekkende homoseksueel was het denk ik een goede avond; het fundament wat ligt in Christus werd qua zwaartepunt gekozen. De keuze die daaruit volgt werd niet echt behandeld.

Het was dus beter geweest als ik erheen was geweest i.p.v. jij :wink:
Weet jij toevallig of het nog ergens terug te luisteren/kijken is? Dat Christus als zwaartepunt is gekozen is in ieder geval positief vind ik.

henkie
Beheerder

Re:

Berichtdoor henkie » 07 feb 2009 12:16

studentjehhs schreef:
He Henk bedankt voor de tip!
Weet jij toevallig of er ergens nog meer informatie over de bijeenkomst is te vinden? Hartelijk dank!

Ik zie dit nu pas. :)
Kon er helaas ook niet bij zijn want ik was niet in den lande. Het is binnenkort hier wel na te beluisteren. Ben benieuwd.

meboy

Berichtdoor meboy » 18 feb 2009 19:59

Uit de vragenrubriek

Homoseksualiteit

Aan een Ger. Gem.-dominee. Regelmatig heb ik discussies met andere 'christenen', meestal uit de PKN. In de gehele PKN, en in de linkse vleugel in het bijzonder, staat men over het algemeen positief tegenover homorelaties en het zogenoemde homohuwelijk. Als ik zeg dat het niet Bijbels is -voorbeelden te over waar homoseksualiteit afgekeurd wordt- werpt men vervolgens tegen: "Ach, dat was in die tijd. Nu moet het kunnen."En: "De Bijbel heeft het over seksuele uitspattingen, niet over langdurige relaties."

Nu weet ik dat zij er naast zitten, want de Bijbel is hier erg duidelijk in. Maar soms zeggen deze mensen: "In de Bijbel staat ook dat homo's gestenigd moeten worden, ben je daar ook voor dan?" En: "Hoe kan God tegen liefde en trouw tussen twee mannen zijn?" Wat moet ik hier tegenin brengen? Deze mensen lijken vaak doof voor het Woord van God en lijken het altijd alles te willen draaien in een manier die hun goed uit komt. Ze plaatsen de tijdsgeest consequent boven de Bijbel.

Antwoord: Beste vraagstel(ler)ster,

Je geeft zelf het antwoord al wanner je zegt: Ze plaatsen consequent de tijdgeest boven de Bijbel. Die vrijpostigheid meent men zich te kunnen veroorloven. Het is helaas een bewijs van gebrek aan eerbied voor God en Zijn Woord. Want de Heere verandert niet. Maar het ongeloof wil Zijn Woord naar eigen hand zetten.

Het is onjuist om te zeggen, dat de Bijbel alleen de uitspattingen op dit terrein zou veroordelen. Maar elke zondige handeling op dit gebied valt eronder.

Onnodig te zeggen dat we ons er niet boven mogen verheffen en dat we geen oog zouden hebben voor mensen die men hun verkeerde seksuele geaardheid geaardheid te strijden hebben. Maar waar oprechte vreze des Heeren is wil men voor alles de wil van de Heere doen en zichzelf verloochenen. In die strijd wil de Heere uitkomst en hulp verlenen. En dat brengt vrede en rust.

Het is een zeer gevaarlijke ontwikkeling wanneer men de duidelijke aanwijzingen en verboden van de Heere als tijdgebonden gaat verklaren. Dat is een manipuleren met het Woord waar men steeds verder van God afgaat. Het is treurig dat kerken hierin een voortrekkersrol gaan vervullen.

Met vriendelijke groeten,
Ds. H. Paul

Redactie | 18-02-2009, 16:00
Reacties (2)

ffsl81 | 18-2-2009 18:22
Beste vragensteller, je hebt nogal een uitgesproken mening over homoseksualiteit. Waar ik nogal van opkijk is dat je zegt dat de meeste mensen binnen de PKN voor het homohuwelijk/homorelaties zijn. Ik denk dat dit niet juist is. Lang niet alle PKN-ers zijn voor homorelaties. Wat mij een beetje tegen staat in de manier waarop je je vraag hebt gesteld is dat je nogal een hard oordeel hebt over mensen die hierin anders denken. En ook vind ik dat je vraag niet bemoedigend is voor mensen die worstelen met homoseksuele gevoelens. Ik geloof dat ook mensen met een homorelatie welkom zijn bij God.

appelflap | 18-2-2009 19:56
Ik ben met je eens ffsl81 dat lang niet alle pkn-ers voor het homohuwelijk zijn. Ik denk dat de hele GB er negatief tegenover staat zo ongeveer, zeker de rechter flank daar van. En dat is ook Bijbels, zoals je niet alleen in de vraag, maar nog duidelijker in het antwoord kunt lezen. Dat wil niet zeggen dat mensen met een homofiele relatie niet welkom zijn bij God, maar wel dat ze niet in die zonde verder zullen gaan. God zal ze daar uithalen als ze werkelijk tot Hem bekeerd zijn. Hij is de Heer Die uitkomst geeft, ook voor mensen die worstelen met deze gevoelens. Dat wil niet zeggen dat dat makkelijk is. Wie Mij wil volgen neme zijn kruis op en volge Mij.

meboy

Berichtdoor meboy » 18 feb 2009 20:01

Ik zou best eens met Ds. Paul willen spreken om eerlijk te zijn. Verplicht zo'n halve dag op de hei, met als garantie dat niemand weg kan. Zelfs mijn ger-gem ouderling zou de overtuiging dat het allemaal eerbiedloze wetsonduikers en zelf-vereerders zijn niet in de mond nemen.

Als iemand de vragensteller / stelster is, en doelt op de discussie die in dit topic gevoerd wordt, zou je dan even een seintje willen geven? De vraag vind ik uitermate tendentieus. Achterdeurgelijk zonder dat er verweer mogelijk is. Bevestigd worden zonder gevaar dat er weerwoord wordt gesproken. Als dat nodig is om gemoedsrust te stillen: applausse! Maar goed, de dominee heeft gesproken dus we gaan rustig slapen... toch?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 feb 2009 22:39

meboy schreef: Ik zou best eens met Ds. Paul willen spreken om eerlijk te zijn.

Dat wordt dan absoluut een boeiend gesprek. Hij is niet van gisteren, hij is niet hard, hij is niet wettisch en zelfs voor ger.gem. kringen zeer evangelisch te noemen. Ik acht hem zeer hoog en wijs. Toch stuit je zelfs bij hem keer op keer op het aangeleerde dogma dat 'de bijbelteksten' of een homofiele geaardheid gaan.

meboy schreef: Maar goed, de dominee heeft gesproken dus we gaan rustig slapen... toch

Niet echt. Ga pas rustig slapen als God gesproken heeft. Ik denk dat, als ds Paul dit hele topic zou lezen, hij ook niet meer rustig zou slapen, maar in zijn huis in Moerkapelle, het eelt op z'n knieën zou bidden om licht op deze materie zodat hij niet al die homo's ook in zijn gemeente het bos in zou hoeven te sturen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 feb 2009 12:25

meboy

Berichtdoor meboy » 19 feb 2009 14:04

Ik geloof niet dat Denkertje en ik Ds. H. Paul als schietschijf gebruiken. We hebben het gewoon over zijn mening. En vanuit welk perspectief hij die mening vormt. Ik geloof niet dat we daarin respectloos zijn.

Maar het antwoord raakt mij; aangezien deze site het antwoord plaatst lijkt het me niet meer dan logisch dat we het er over hebben. Publiek persoon, met een publieke mening op een publiek medium. Het gaat er bij slecht in dat ik dan mijn mond moet houden terwijl de mening mij raakt; als een kleiduif die in de lucht wordt geworpen en waarop wordt geschoten. Over schietschijven gesproken...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 feb 2009 15:38

met excuses Henkie, maar ik spreek met zeer veel respect over ds Paul en over elk van Gods knechten! Maar het kan niet zo zijn dat predikanten 'ex cathedra' spreken! Als jij, uit angst dat predikanten niet meer zouden willen meewerken aan RefoWed, gaat censureren, dan moet dat maar. Dat zegt dan heel veel over jou maar ook over de betreffende perdikant. Ik wordt geacht Gode meer te gehoorzamen dan mensen.
En in dit geval ds. Paul goed kennende, zou hij kritische opmerkingen alleen maar toejuichen.

Ik wil niet al te theatraal doen, maar: hier sta ik, ik kan niet anders.

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 21 feb 2009 23:34

Ik kom al een tijdje niet meer op dit forum, was erg moe geworden van alle reacties!

studentjehhs ik vind het mooi om te horen dat je toch (al een aantal pagina's terug) je eigen verhaal durfde neer te zetten. Het is een strijd die voorlopig nog niet gestreden zal zijn, waarschijnlijk! Dat kan ik in ieder geval uit eigen ervaring zeggen.

Ben hier op het forum begonnen met (langzaamaan) erkennen dat ik waarschijnlijk niet alleen op mannen viel. Tot op de dag van vandaag kan ik niet een relatie goedkeuren op grond van de Bijbel. Inmiddels heb ik een aantal van posters (die hier nog steeds heel ijverig blijven posten, waarvoor respect) ontmoet en het zijn geweldige jongens!

Ik vind het zo mooi, zoals zij ook mogen getuigen over hoe zij een keus met God hebben mogen maken. Die keuze moet iedereen zelf maken. Ik denk dat daarbij ook niet vast staat wat de uitkomst zal zijn. Voor een aantal was het zo dat zij een relatie wel in overeenstemming met een leven met God brengen, anderen komen daar niet... In de rest van het kerkelijk leven zie je hetzelfde, wij hebben niet collectief hetzelfde idee bij wat mag en wat niet! Dat zal ook voor dit onderwerp niet zo zijn...

Ik wens je heel veel sterkte, wat er ook uit mag komen, als het een keuze met God is, dan zal het een goede keuze zijn!

Een hartelijke (bi-sexuele) groet

VV

meboy

Berichtdoor meboy » 22 feb 2009 10:00

=D>

BIG hug

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 22 feb 2009 12:04